Rządowy program promowania produktywnego zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 20 listopada 1996 r.
w sprawie rządowego programu promowania produktywnego zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjmuje do wiadomości przedstawiony przez Radę Ministrów Program promowania produktywnego zatrudnienia i zmniejszenia bezrobocia, stwierdzając, iż jego realizacja powinna stanowić priorytet w działaniach Rządu.

Zdaniem Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej podstawowy wpływ na poziom bezrobocia będzie miało utrzymanie wysokiego tempa rozwoju gospodarczego. Jednak pomimo tendencji spadkowej stopy bezrobocia sytuacja na rynku pracy, a zwłaszcza w wymiarze regionalnym oraz problemu młodzieży i absolwentów, nadal stanowi jeden z najtrudniejszych problemów polskiej gospodarki. Wymaga to kompleksowej i świadomej polityki państwa, która zgodnie z Europejską Kartą Socjalną powinna zmierzać do osiągnięcia i utrzymania tak wysokiego i stabilnego zatrudnienia, jak to jest możliwe w celu osiągnięcia pełnego zatrudnienia.

Dlatego też Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uważa za słuszne przyjęcie w programie rządowym zasady, iż aktywna polityka przeciwdziałania bezrobociu wymaga zintegrowanego i kompleksowego podejścia do polityki gospodarczej i polityki zatrudnienia na wszystkich szczeblach decyzyjnych w skali ogólnokrajowej, regionów i lokalnych rynków pracy. Za szczególnie istotne Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uważa ograniczenie importu bezrobocia w postaci nadmiernego deficytu w handlu zagranicznym, potrzebę tworzenia proinwestycyjnej polityki kredytowej, a przede wszystkim uzależnienie wskaźników wzrostu zatrudnienia od wzrostu produktu krajowego.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uważa, iż Rada Ministrów powinna kontynuować prace nad programem, w celu ścisłego powiązania polityki prozatrudnieniowej z realizowanym programem wzrostu gospodarczego. Uzupełnione założenia programowe powinny zostać do 30 kwietnia 1997 r. ponownie przedstawione Sejmowi.

Zdaniem Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej prace nad uzupełnieniem programu powinny uwzględnić:

A. Główne makroekonomiczne i makrospołeczne elementy programu

- dokonanie szczegółowego bilansu zasobów pracy do 2010 r., z uwzględnieniem wzrostu liczby osób aktywnych zawodowo do 30 roku życia,

- uzgodnienie zasad programu z politykami sektorowymi i programami regionalnymi; podjęcie inicjatywy regulującej uwzględnienie skutków dla rynku pracy we wszelkich projektach i decyzjach rządowych,

- zaprojektowanie systemu stałego monitoringu wszystkich procesów o wymiarze sektorowym, branżowym i regionalnym, które mają lub mogą mieć wpływ na rynek pracy,

- przygotowanie koncepcji taniego budownictwa mieszkaniowego, umożliwiającego mobilność zawodową pracujących i bezrobotnych,

- wprowadzenie zasad tworzenia lokalnych funduszy poręczeniowych i systemu wspierania małych i średnich przedsiębiorstw,

- opracowanie komplementarnej polityki wobec gmin uznanych za zagrożone wysokim bezrobociem strukturalnym oraz regionów restrukturyzowanych, polegającej na rozszerzeniu i zróżnicowaniu zakresu i form instrumentów finansowo-ekonomicznych stymulujących inwestycje o pracochłonnym charakterze, a także opracowaniu i wdrożeniu koncepcji Funduszy Regionalnych,

- przygotowanie jako odrębnego programu strategii rozwoju obszarów wiejskich i przeciwdziałania bezrobociu na wsi, który zawierać będzie, między innymi, stworzenie systemu zachęt na rzecz tworzenia gospodarstw rodzinnych na terenach byłych państwowych gospodarstw rolnych, tworzenia przedsiębiorstw usługowych i przetwórczych, projektów robót publicznych w ramach prac przeciwpowodziowych i ochrony ekologicznej, zalesiania gruntów, a także zasady udzielenia pomocy na rzecz ukształtowania kilkuset wzorcowych zespołów wsi do rozwoju mikroregionów rekreacji i wypoczynku;

B. Aktywną politykę rynku pracy

- objęcie polityką rynku pracy uczniów szkół ponadpodstawowych, przygotowując ich do wejścia na rynek pracy i zapobiegając bezrobociu wśród absolwentów, w szczególności we współpracy z organizacjami pozarządowymi,

- zintensyfikowanie prac nad koncepcją reformy systemu edukacji, a zwłaszcza szkolnictwa zawodowego, zgodnie z uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 grudnia 1995 r. w sprawie przeciwdziałania bezrobociu wśród młodzieży (Monitor Polski Nr 64, poz. 696),

- przygotowanie koncepcji i założeń inicjatywy ustawodawczej, dotyczącej ustawicznego kształcenia dorosłych,

- sprecyzowanie koncepcji pakietów socjalnych dla branż i przedsiębiorstw, w tym aktywnego udziału urzędów pracy w ich tworzeniu,

- opracowanie systemu współpracy urzędu pracy z organizacjami szkoleniowymi, wraz z elementami podporządkowania programowego,

- budowę krajowego systemu szkolenia bezrobotnych;

C. Wzrost zatrudnienia poprzez promocję elastycznych form zatrudnienia

- sprecyzowanie i przedstawienie wielowariantowych rozwiązań, mających na celu ułatwienie podejmowania elastycznych form zatrudnienia pracowników i bezrobotnych;

D. Instytucjonalne warunki zmniejszenia bezrobocia

- zintegrowanie systemu poradnictwa zawodowego zarówno podlegającego resortowi oświaty, jak i urzędom pracy; niezbędne w tym zakresie będzie przygotowanie inicjatywy ustawodawczej o doradztwie zawodowym,

- udoskonalenie metod i narzędzi poradnictwa zawodowego, w tym utworzenie Centrum Informacji Zawodowej i Metod Poradnictwa Zawodowego, jako instytucji działającej pod merytorycznym nadzorem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministra Edukacji Narodowej,

- zakończenie prac nad komputeryzacją urzędów pracy, która pozwoli na zwiększenie aktywności urzędów oraz efektywność ich działania, szczególnie w zakresie pośrednictwa pracy,

- dalszy rozwój systemu badań rynku pracy, w tym w szczególności prognoz popytu na kadry, co pozwoli na kreowanie właściwej polityki edukacyjnej, a tym samym sprzyjać będzie lepszemu dopasowaniu kwalifikacji osób poszukujących pracy do potrzeb pracodawcy,

- określenie zasad systemu ubezpieczeń od bezrobocia, który uwzględni udział partnerów społecznych w organizowaniu, zarządzaniu i tworzeniu funduszy ubezpieczeniowych; przeprowadzenie analizy finansowej i społecznej, określającej miejsce ubezpieczeń od bezrobocia w systemie zabezpieczenia społecznego (ubezpieczenia społeczne, reforma pomocy społecznej),

- koncepcję wzmocnienia kadrowego pośrednictwa pracy w systemie urzędów pracy oraz systemu kształcenia i dokształcania zawodowego pośredników.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oczekuje, że prace nad uzupełnieniem programu będą podlegać wszechstronnej konsultacji z partnerami społecznymi i że jego realizacja na szczeblu krajowym, branżowym, regionalnym i lokalnym przebiegać będzie zgodnie z zasadami partnerstwa społecznego.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oczekuje również, że Rząd w okresach rocznych będzie informował o realizacji programu oraz przedstawiał harmonogram prac na rok następny.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oczekuje, że priorytet nadany programowi rządowemu znajdzie swoje odzwierciedlenie w założeniach budżetowych na lata następne, poprzez realne zwiększanie środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu w najbliższych trzech latach, co najmniej do 25% wydatków Funduszu Pracy, a także doprowadzi do wzmocnienia systemu urzędów pracy w zakresie pośrednictwa i poradnictwa zawodowego.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024