Polityka państwa na rzecz rodzin.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 30 sierpnia 1996 r.
w sprawie polityki państwa na rzecz rodzin.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa Rząd do przedstawienia Sejmowi programu polityki rodzinnej w terminie do dnia 31 grudnia 1996 r.
Program polityki rodzinnej powinien zawierać kompleksowe rozwiązania wspierające rodziny w wypełnianiu ich podstawowych funkcji, w tym związanych z wychowaniem przyszłych generacji, przy następujących założeniach:
-
rodzina jest samodzielną instytucją ponoszącą główną odpowiedzialność za kształtowanie warunków życia i los swoich członków,
-
każdy członek rodziny ma prawo do poszanowania jego podmiotowości i godności.

Państwo ma obowiązek stworzenia warunków umożliwiających rodzinie realizację jej zadań i praw jej członków. W razie konieczności bezpośrednio wspiera te zadania oraz dąży do łagodzenia nierówności społecznych, a przede wszystkim do wyrównania warunków startu życiowego dzieci i młodzieży.

Polityka rodzinna to nie tylko polityka adresowana do rodzin, ale i nastawiona na aktywne wspomaganie i ochronę rodzin oraz na pobudzanie ich aktywności i odpowiedzialności. Celem jest bowiem nie zastępowanie, ale wspomaganie rodzin w wypełnianiu przez nie podstawowych funkcji, zapobieganie zagrożeniom, ale także wspieranie rodzin zagrożonych. Rodzina jest bowiem niezastąpioną instytucją powoływania do życia kolejnych pokoleń i tworzenia właściwego środowiska do ich wychowywania oraz do rozwoju każdego z członków rodziny. Istnieje więc swoista "wspólnota interesów" rodziny, społeczeństwa, państwa.

Przedłożone przez Rząd raporty oraz dane statystyczne dotyczące kondycji rodzin polskich ukazują szereg poważnych zagrożeń, a zwłaszcza:

-
poważny spadek liczby urodzeń wskaźnika reprodukcji poniżej zastępowalności pokoleń do średniego poziomu 1,6 dziecka w rodzinie,
-
wyraźne rozwarstwienie dochodowe rodzin, co wraz z ograniczeniem wydatków budżetowych na cele oświaty, zdrowia, kultury i kultury fizycznej spowodowało pogorszenie warunków wychowania w rodzinach uboższych i istotne utrudnienie startu życiowego w znacznej części młodego pokolenia,
-
poszerzanie się marginesu społecznego w związku z bezrobociem i przestępczością oraz innymi przejawami patologii społecznej, bardzo utrudniające zdrowy proces wychowawczy.

W tworzeniu programu polityki rodzinnej należy kierować się następującymi szczegółowymi zasadami:

-
mechanizmy prorodzinne w systemie podatkowym i w systemie zasiłków rodzinnych powinny uwzględniać sytuację demograficzną kraju,
-
w rozwiązywaniu dramatycznej sytuacji mieszkaniowej wielu rodzin służyć powinno zapewnienie dostępności tanich kredytów dla grup o niskich dochodach oraz wspomaganie ze środków publicznych taniego budownictwa czynszowego,
-
niezbędna jest przebudowa i rekonstrukcja systemu opieki nad dzieckiem,
-
rozszerzenia wymaga funkcja wychowawcza szkół oraz innych placówek pracy z dziećmi i młodzieżą, a także większe zaangażowanie w tym zakresie władz samorządowych i organizacji społecznych we wzajemnej współpracy,
-
dzieciom i młodzieży pozbawionym wychowywania w rodzinie naturalnej państwo zapewnia zastępcze formy opieki i wychowania, preferując zastępcze środowiska rodzinne,
-
niezbędne jest dalsze wyrównywanie dysproporcji w poziomie warunków życia i pracy rodzin wiejskich w stosunku do rodzin w mieście, a w szczególności konieczne jest zwiększenie szans edukacyjnych młodego pokolenia polskiej wsi,
-
w zakresie polityki zatrudnienia należy uwzględnić sytuację rodzinną osoby bezrobotnej, ze szczególnym uwzględnieniem osób mających na utrzymaniu małoletnie dzieci.

Przy formułowaniu celów, zasad i instrumentów realizacji polityki rodzinnej należy brać pod uwagę zarówno dążenie do ustrojowych i systemowych przekształceń społecznych, jak i realne zasoby ekonomiczne państwa oraz preferencje społeczne. Jednocześnie podstawą musi być istniejąca diagnoza sytuacji polskich rodzin, w tym zwłaszcza diagnoza obszarów problemowych wymagających interwencji w pierwszej kolejności oraz diagnoza sytuacji demograficznej i prognoza przewidywanych przemian (z uwzględnieniem aspektów ilościowych i jakościowych).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024