Polityka państwa na rzecz rodzin.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 30 sierpnia 1996 r.
w sprawie polityki państwa na rzecz rodzin.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa Rząd do przedstawienia Sejmowi programu polityki rodzinnej w terminie do dnia 31 grudnia 1996 r.
Program polityki rodzinnej powinien zawierać kompleksowe rozwiązania wspierające rodziny w wypełnianiu ich podstawowych funkcji, w tym związanych z wychowaniem przyszłych generacji, przy następujących założeniach:
-
rodzina jest samodzielną instytucją ponoszącą główną odpowiedzialność za kształtowanie warunków życia i los swoich członków,
-
każdy członek rodziny ma prawo do poszanowania jego podmiotowości i godności.

Państwo ma obowiązek stworzenia warunków umożliwiających rodzinie realizację jej zadań i praw jej członków. W razie konieczności bezpośrednio wspiera te zadania oraz dąży do łagodzenia nierówności społecznych, a przede wszystkim do wyrównania warunków startu życiowego dzieci i młodzieży.

Polityka rodzinna to nie tylko polityka adresowana do rodzin, ale i nastawiona na aktywne wspomaganie i ochronę rodzin oraz na pobudzanie ich aktywności i odpowiedzialności. Celem jest bowiem nie zastępowanie, ale wspomaganie rodzin w wypełnianiu przez nie podstawowych funkcji, zapobieganie zagrożeniom, ale także wspieranie rodzin zagrożonych. Rodzina jest bowiem niezastąpioną instytucją powoływania do życia kolejnych pokoleń i tworzenia właściwego środowiska do ich wychowywania oraz do rozwoju każdego z członków rodziny. Istnieje więc swoista "wspólnota interesów" rodziny, społeczeństwa, państwa.

Przedłożone przez Rząd raporty oraz dane statystyczne dotyczące kondycji rodzin polskich ukazują szereg poważnych zagrożeń, a zwłaszcza:

-
poważny spadek liczby urodzeń wskaźnika reprodukcji poniżej zastępowalności pokoleń do średniego poziomu 1,6 dziecka w rodzinie,
-
wyraźne rozwarstwienie dochodowe rodzin, co wraz z ograniczeniem wydatków budżetowych na cele oświaty, zdrowia, kultury i kultury fizycznej spowodowało pogorszenie warunków wychowania w rodzinach uboższych i istotne utrudnienie startu życiowego w znacznej części młodego pokolenia,
-
poszerzanie się marginesu społecznego w związku z bezrobociem i przestępczością oraz innymi przejawami patologii społecznej, bardzo utrudniające zdrowy proces wychowawczy.

W tworzeniu programu polityki rodzinnej należy kierować się następującymi szczegółowymi zasadami:

-
mechanizmy prorodzinne w systemie podatkowym i w systemie zasiłków rodzinnych powinny uwzględniać sytuację demograficzną kraju,
-
w rozwiązywaniu dramatycznej sytuacji mieszkaniowej wielu rodzin służyć powinno zapewnienie dostępności tanich kredytów dla grup o niskich dochodach oraz wspomaganie ze środków publicznych taniego budownictwa czynszowego,
-
niezbędna jest przebudowa i rekonstrukcja systemu opieki nad dzieckiem,
-
rozszerzenia wymaga funkcja wychowawcza szkół oraz innych placówek pracy z dziećmi i młodzieżą, a także większe zaangażowanie w tym zakresie władz samorządowych i organizacji społecznych we wzajemnej współpracy,
-
dzieciom i młodzieży pozbawionym wychowywania w rodzinie naturalnej państwo zapewnia zastępcze formy opieki i wychowania, preferując zastępcze środowiska rodzinne,
-
niezbędne jest dalsze wyrównywanie dysproporcji w poziomie warunków życia i pracy rodzin wiejskich w stosunku do rodzin w mieście, a w szczególności konieczne jest zwiększenie szans edukacyjnych młodego pokolenia polskiej wsi,
-
w zakresie polityki zatrudnienia należy uwzględnić sytuację rodzinną osoby bezrobotnej, ze szczególnym uwzględnieniem osób mających na utrzymaniu małoletnie dzieci.

Przy formułowaniu celów, zasad i instrumentów realizacji polityki rodzinnej należy brać pod uwagę zarówno dążenie do ustrojowych i systemowych przekształceń społecznych, jak i realne zasoby ekonomiczne państwa oraz preferencje społeczne. Jednocześnie podstawą musi być istniejąca diagnoza sytuacji polskich rodzin, w tym zwłaszcza diagnoza obszarów problemowych wymagających interwencji w pierwszej kolejności oraz diagnoza sytuacji demograficznej i prognoza przewidywanych przemian (z uwzględnieniem aspektów ilościowych i jakościowych).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1996.55.502

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Polityka państwa na rzecz rodzin.
Data aktu: 30/08/1996
Data ogłoszenia: 10/09/1996