Nadanie statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

UCHWAŁA
PREZYDIUM SEJMU
z dnia 29 sierpnia 1995 r.
w sprawie nadania statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

Na podstawie art. 25 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 1995 r. Nr 13, poz. 59), na wniosek Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezydium Sejmu uchwala, co następuje:
§  1.
Najwyższej Izbie Kontroli nadaje się statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do uchwały.
§  2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli dostosuje - w terminie 3 miesięcy - organizację wewnętrzną Najwyższej Izby Kontroli do niniejszego statutu oraz zadań wynikających z ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

STATUT NAJWYŻSZEJ IZBY KONTROLI

§  1.
Organizacja wewnętrzna Najwyższej Izby Kontroli jest jednostopniowa; departamenty i delegatury stanowią równorzędne jednostki organizacyjne.
§  2.
1.
Jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli, wykonującymi w szczególności zadania w zakresie postępowania kontrolnego, są następujące departamenty:
1)
Administracji Publicznej,
2)
Budżetu Państwa,
3)
Edukacji, Nauki i Kultury,
4)
Finansów i Bankowości,
5)
Gospodarki i Integracji Europejskiej,
6)
Kontroli Doraźnych,
7)
Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Państwa,
8)
Ochrony Środowiska i Budownictwa,
9)
Pracy i Spraw Socjalnych,
10)
Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
11)
Skarbu Państwa i Prywatyzacji,
12)
Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności,
13)
Zdrowia i Kultury Fizycznej.
2.
Jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli, wykonującymi w szczególności zadania w zakresie postępowania kontrolnego, są delegatury z siedzibami w:
1)
Białymstoku - dla województw: białostockiego, łomżyńskiego i suwalskiego,
2)
Bydgoszczy - dla województw: bydgoskiego, toruńskiego i włocławskiego,
3)
Gdańsku - dla województw: gdańskiego i elbląskiego,
4)
Katowicach - dla województw: katowickiego i bielskiego,
5)
Kielcach - dla województw: kieleckiego i tarnobrzeskiego,
6)
Koszalinie - dla województw: koszalińskiego i słupskiego,
7)
Krakowie - dla województw: krakowskiego, nowosądeckiego i tarnowskiego,
8)
Lublinie - dla województw: lubelskiego, bialskopodlaskiego, chełmskiego i zamojskiego,
9)
Łodzi - dla województw: łódzkiego, piotrkowskiego, sieradzkiego i skierniewickiego,
10)
Olsztynie - dla województw: olsztyńskiego, ciechanowskiego i ostrołęckiego,
11)
Opolu - dla województw: opolskiego, częstochowskiego i kaliskiego,
12)
Poznaniu - dla województw: poznańskiego, konińskiego i pilskiego,
13)
Rzeszowie - dla województw: rzeszowskiego, krośnieńskiego i przemyskiego,
14)
Szczecinie - dla województw: szczecińskiego i gorzowskiego,
15)
Warszawie - dla województw: warszawskiego, płockiego, radomskiego i siedleckiego,
16)
Wrocławiu - dla województw: wrocławskiego, jeleniogórskiego, legnickiego i wałbrzyskiego,
17)
Zielonej Górze - dla województw: zielonogórskiego i leszczyńskiego.
3.
Jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli, wykonującymi w szczególności zadania w zakresie organizacji i obsługi jej funkcjonowania, są departamenty:
1)
Gospodarczy,
2)
Informacji i Analiz Systemowych,
3)
Kadr i Szkolenia,
4)
Organizacyjny,
5)
Planowania i Koordynacji,
6)
Prawny,
7)
Rachunkowości.
§  3.
W jednostkach organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli mogą być tworzone wydziały lub sekcje.
§  4.
Jednostki organizacyjne Najwyższej Izby Kontroli używają nazw:
1)
"Najwyższa Izba Kontroli Departament...",
2)
"Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w...".
§  5.
1.
Departamenty, o których mowa w § 2 ust. 1, przeprowadzają postępowanie kontrolne w naczelnych i centralnych organach państwowych w zakresie swojej właściwości rzeczowej; w uzasadnionych przypadkach mogą, w porozumieniu z właściwą terytorialnie delegaturą, przeprowadzać postępowanie kontrolne w organach i jednostkach terenowych. Departamenty te są jednostkami koordynującymi kontrole.
2.
Delegatury przeprowadzają postępowanie kontrolne w organach i jednostkach terenowych w zakresie swojej właściwości terytorialnej, określonej w § 2 ust. 2; w uzasadnionych przypadkach mogą, w porozumieniu z właściwym rzeczowo departamentem, przeprowadzać postępowanie kontrolne w naczelnych i centralnych organach państwowych. Prezes Najwyższej Izby Kontroli może powierzyć delegaturze wykonywanie zadań jednostki koordynującej kontrole.
3.
Departamenty, o których mowa w § 2 ust. 3, mogą w granicach określonych przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli uczestniczyć w postępowaniu kontrolnym, w szczególności wykonywać zadania w zakresie przygotowywania kontroli, rozpatrywania zastrzeżeń oraz przygotowywania informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli i innych opracowań pokontrolnych.
§  6.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może, w uzasadnionych przypadkach, wyznaczyć do przeprowadzenia postępowania kontrolnego jednostkę organizacyjną z pominięciem jej właściwości rzeczowej lub terytorialnej.
§  7.
1.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli kieruje jej działalnością przy pomocy wiceprezesów oraz dyrektora generalnego.
2.
Wiceprezesi Najwyższej Izby Kontroli sprawują bieżący nadzór nad działalnością określonych przez Prezesa departamentów i delegatur, w szczególności w zakresie wykonywania zadań w postępowaniu kontrolnym.
3.
Dyrektor generalny Najwyższej Izby Kontroli zapewnia warunki do sprawnego funkcjonowania Najwyższej Izby Kontroli; Prezes może powierzyć dyrektorowi generalnemu sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością określonych departamentów.
§  8.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może, w formie pisemnej, upoważnić wiceprezesów, dyrektora generalnego oraz dyrektorów jednostek organizacyjnych do załatwiania spraw w jego imieniu, w tym do podejmowania określonych decyzji; w uzasadnionym przypadku takie upoważnienie może być wydane także innemu pracownikowi Najwyższej Izby Kontroli.
§  9.
1.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli zwołuje posiedzenia Kolegium z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1/3 członków Kolegium, zaprasza osoby nie wchodzące w skład Kolegium do wzięcia w nich udziału oraz proponuje porządek dzienny posiedzeń; posiedzeniom przewodniczy Prezes Najwyższej Izby Kontroli lub wyznaczony przez niego wiceprezes.
2.
Sekretarz Kolegium zapewnia sprawną organizację i dokumentowanie prac Kolegium.
3.
Z posiedzenia Kolegium sporządza się protokół.
§  10.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może powoływać zespoły o charakterze stałym lub doraźnym, jako jednostki opiniodawcze lub doradcze, określając ich nazwy, skład osobowy oraz zakres i tryb działania.
§  11.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli określa, w drodze zarządzenia, szczegółową organizację wewnętrzną jednostek organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli oraz ich właściwość, a także wprowadza zmiany w tym zakresie.
1 Załącznik § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 uchwały z dnia 5 listopada 1996 r. (M.P.96.71.659) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 15 grudnia 1996 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1995.45.510

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Nadanie statutu Najwyższej Izbie Kontroli.
Data aktu: 29/08/1995
Data ogłoszenia: 14/09/1995
Data wejścia w życie: 29/09/1995