Wnioski o wszczęcie postępowania celnego.

ZARZĄDZENIE
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU CEŁ
z dnia 12 września 1991 r.
w sprawie wniosków o wszczęcie postępowania celnego.

Na podstawie art. 50 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 75, poz. 445 oraz z 1991 r. Nr 60, poz. 253 i Nr 73, poz. 320) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Podmioty dokonujące obrotu towarowego z zagranicą towarem, którego rodzaj lub ilość wskazują na przeznaczenie do działalności gospodarczej, składają wnioski o wszczęcie postępowania celnego w jednym czterokartkowym egzemplarzu, według wzoru formularza zgłoszenia celnego stanowiącego załącznik nr 1, zwanego w innych krajach Jednolitym dokumentem administracyjnym - SAD (Single Administrative Document), albo według wzoru formularza zgłoszenia celnego stanowiącego załącznik nr 1 i załącznik nr 2, zwanego w innych krajach Jednolitym dokumentem administracyjnym - SAD BIS.
2.
Przy przewozie towaru przez polski obszar celny (tranzycie) dopuszcza się użycie formularza ośmiokartkowego, przyjętego w krajach Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (EWG) i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). Jednakże warunkiem przyjęcia takiego wniosku jest posiadanie dwóch kart formularza dla polskich organów celnych oraz akceptowanego przez te organy dokumentu gwarancyjnego. Wzory kart formularza stanowią załącznik nr 3.
3.
Wnioski, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być sporządzone z uwzględnieniem Wyjaśnień do posługiwania się formularzami Jednolitego dokumentu administracyjnego SAD i SAD BIS, stanowiących załącznik nr 4.
4.
Do wniosku - oprócz faktury w oryginale lub innego dokumentu służącego do ustalania wartości celnej, a w przypadku przywozu towarów, również świadectwa pochodzenia towarów i deklaracji wartości celnej, określonych w zarządzeniu Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 19 sierpnia 1991 r. w sprawie dokumentów wymaganych przy składaniu wniosków o wszczęcie postępowania celnego (Monitor Polski Nr 29, poz. 214) - należy dołączyć:
1)
przy sprawach przywozu towarów z zagranicy:
a)
specyfikację towarów,
b)
pozwolenie przywozu, jeżeli towar podlega ograniczeniom przywozowym,
c)
dokument przewozowy, jeżeli towar jest przywożony przez przewoźnika,
d)
dowód odprawy celnej wywozowej - w razie powrotnego przywozu towaru z zagranicy,
e)
pozwolenia, świadectwa lub zaświadczenia określone w odrębnych przepisach,
f)
pełnomocnictwo - w razie ustanowienia pełnomocnika,
2)
przy sprawach wywozu towarów za granicę:
a)
pozwolenie wywozu, jeżeli towar podlega ograniczeniom wywozowym,
b)
zestawienie towarów przywiezionych z zagranicy w postaci surowców, materiałów, półfabrykatów lub elementów kooperacyjnych zużytych przy wyrobie towarów wywożonych za granicę,
c)
dowód odprawy celnej przywozowej - w razie powrotnego wywozu towaru za granicę,
d)
dokumenty określone w pkt 1 lit. a), e) oraz f).
3)
przy przewozie przez polski obszar celny - pozwolenie, jeżeli jest wymagane przez przepisy prawa wewnętrznego lub postanowienia umów międzynarodowych.
§  1a. 1
Podmioty dokonujące obrotu towarowego z zagranicą za zgodą dyrektora urzędu celnego mogą - do dnia 31 marca 1992 r. - składać wnioski o wszczęcie postępowania celnego na dotychczas stosowanych formularzach zgłoszenia celnego.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1992 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

JEDNOLITY DOKUMENT ADMINISTRACYJNY SAD

(grafikę pominięto)

POUCZENIE

Odwołanie od decyzji o wymiarze należności celnych można składać w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie do Prezesa Głównego Urzędu Ceł za pośrednictwem dyrektora urzędu celnego, w którym została dokonana odprawa.

Wniosek o zmianę wymiaru podatku obrotowego można składać w terminie jednego miesiąca od dnia uiszczenia do właściwego urzędu skarbowego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

JEDNOLITY DOKUMENT ADMINISTRACYJNY SAD BIS

(grafikę pominięto)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Wzory kart formularza przyjętego w krajach EWG i EFTA

(grafikę pominięto)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WYJAŚNIENIA

DO POSŁUGIWANIA SIĘ FORMULARZAMI JEDNOLITEGO DOKUMENTU ADMINISTRACYJNEGO SAD I SAD BIS.

1. Zastosowanie formularza Jednolitego dokumentu administracyjnego

1. 1. Pisemny wniosek o wszczęcie postępowania celnego w celu dokonania odprawy celnej ostatecznej, czasowej oraz przekazania towaru (w tym przy przewozie przez polski obszar celny), którego ilość lub rodzaj wskazują na przeznaczenie do działalności gospodarczej, stanowi wypełniony formularz SAD lub zestaw SAD złożony w urzędzie celnym. Niezależnie od przeznaczenia towaru urząd celny jest zobowiązany do przyjęcia pisemnego wniosku na życzenie zgłaszającego.

1. 2. Zestaw SAD składa się z formularzy według załącznika nr 1 (SAD) i formularzy według załącznika nr 2 (SAD BIS).

1. 2. 1. Formularze SAD przeznaczone są do zgłoszenia towaru klasyfikowanego w jednej pozycji taryfy celnej.

1. 2. 2. Zestaw SAD (SAD i SAD BIS) służy do zgłoszenia wielu towarów. W jednym zestawie można zgłosić maksymalnie do 99 pozycji.

1. 2. 3. W przypadku dostawy towarów pochodzących z kilku krajów pochodzenia, należy wypełnić formularze SAD i SAD BIS.

1. 2. 4. Gdy wartość towarów zgłaszanych do odprawy celnej jest wyrażona w różnych walutach lub towary podlegają różnym procedurom celnym, to dla każdej z tych sytuacji należy wypełnić odrębny zestaw SAD.

2. Opis zestawu SAD

2. 1. Formularze SAD i SAD BIS są stosowane w wersji czterokartkowej.

2. 1. 1. Przy przewozie towaru przez polski obszar celny (tranzycie) dopuszcza się używanie formularza 8-kartkowego przyjętego w krajach EWG i EFTA; jednakże warunkiem przyjęcia takiego wniosku jest posiadanie w zestawie dwóch kart dla polskich organów celnych (zgodnie z procedurą przewidzianą w punkcie 3. 3) oraz akceptowanego przez te organy dokumentu gwarancyjnego. W przypadku tranzytu towarów objętych międzynarodową kontrolą, wymaga się wypełnienia polskiego formularza SAD.

2. 1. 2. W pozostałych przypadkach tranzyt odbywa się w oparciu o polski formularz SAD i dokument gwarancyjny lub zabezpieczenie majątkowe.

3. Przeznaczenie kart zestawu SAD i ich obieg w poszczególnych procedurach celnych

3. 1. Każda z czterech kart formularza SAD lub formularza SAD BIS jest oryginałem o różnym przeznaczeniu.

3. 1. 1. Przeznaczenie kart jest następujące:

- karty 1/6 i 4/5 - dla administracji celnej,

- karta 2/7 - dla celów statystycznych,

- karta 3/8 - dla osoby zgłaszającej towar do odprawy celnej, zwanej dalej "zgłaszającym".

3. 1. 2. Gdy oprawa celna dokonywana jest na granicy, urząd celny zatrzymuje karty 1/6, 2/7 i 4/5. Kartę 3/8 urząd celny przekazuje zgłaszającemu po potwierdzeniu odbioru decyzji jego własnoręcznym podpisem w polu 54 formularza SAD. W przypadku przesłania decyzji pocztą, potwierdzeniem odbioru jest podpis na druku pocztowym "za potwierdzeniem odbioru".

3. 1. 3. Karta 2/7 jest przekazywana przez urząd celny do urzędu statystycznego:

- w imporcie - po dokonaniu odprawy ostatecznej lub czasowej;

- w eksporcie - po potwierdzeniu wywozu towaru za granicę przez graniczny urząd celny, także po dokonaniu odprawy czasowej;

- w tranzycie, z zastosowaniem polskiego formularza SAD - po potwierdzeniu wywozu towaru za granicę przez graniczny urząd celny.

3. 2. W przypadku wniosku o przekazanie sprawy dotyczącej przywożonego do Polski towaru oraz przy tranzycie stosuje się uproszczone wypełnianie formularza SAD.

Polega ono na wypełnieniu przez zgłaszającego następujących pól: 1, 2, 3, 5, 8, 14, 17, 18, 21, 22, 31, 32, 33 (wypełniać, jeżeli w danej dostawie jest tylko jedna pozycja taryfowa), 35, 40, 44, 50, 51, 52 i 53.

W tej sytuacji przekazujący urząd celny zatrzymuje tylko część karty 4/5 formularza SAD (zawierającą pola od 1 do 51).

Druga część karty 4/5 z tego formularza (zawierająca pola 52, 53, 54 oraz D/J) wraz z pozostałymi kartami formularza SAD jest pisemnym postanowieniem o przekazaniu sprawy do innego urzędu celnego i jest wręczana osobie przewożącej towar. Fakt ten zgłaszający potwierdza własnoręcznym podpisem w przeznaczonym do tego polu na karcie 4/5 pozostającej w urzędzie przekazującym. Przewoźnik lub spedytor zobowiązany jest do dostarczenia wyżej wymienionych dokumentów wraz z towarem do określonego urzędu celnego odbiorczego w terminie wskazanym przez urząd celny przekazujący w wyodrębnionej części pola 44.

Urząd celny odbiorczy, po otrzymaniu dokumentów przekazowych, przesyła niezwłocznie do urzędu przekazującego potwierdzoną pieczęcią w polu D część karty 4/5.

3. 3. W sytuacji opisanej w punkcie 2. 1. 1 niniejszych wyjaśnień postępowanie jest następujące: urząd celny przekazujący zatrzymuje jedną z dwóch kart, natomiast drugą wraz z pozostałymi kartami wręcza osobie przewożącej towar jako dokument postanowienia o przekazaniu sprawy. Fakt ten zgłaszający potwierdza własnoręcznym podpisem w karcie pozostającej w urzędzie celnym przekazującym. Przewoźnik lub spedytor zobowiązany jest do dostarczenia wyżej wymienionych dokumentów wraz z towarem w terminie określonym przez urząd celny przekazujący w wyodrębnionej części pola 44 do urzędu celnego wyznaczonego w polu 53. Urząd celny odbiorczy, po otrzymaniu dokumentu przekazowego, przesyła niezwłocznie do urzędu przekazującego potwierdzoną pieczęcią w polu D część otrzymanej karty 4/5 lub 5.

3. 4. W przypadku gdy odprawa celna wywożonego z Polski towaru (w tym wprowadzenie na skład celny i do wolnego obszaru celnego) dokonywana jest wewnątrz kraju, urząd celny dokonujący tej odprawy zatrzymuje karty 1/6 i 2/7 (oraz kartę 4/5 w przypadku wprowadzenia na skład celny/wolny obszar celny).

Karty 3/8 i 4/5 (a w przypadku wprowadzenia na skład celny/wolny obszar celny tylko kartę 3/8) otrzymujący zgłaszający, po potwierdzeniu tego faktu własnoręcznym podpisem w polu 54 karty 1/6.

Karta 3/8 przeznaczona jest dla zgłaszającego, a karta 4/5 przekazywana jest przez osobę przewożącą towar, w określonym na niej (w oznaczonej części pola 44) terminie, do wskazanego urzędu celnego granicznego.

Urząd celny graniczny, po potwierdzeniu (pieczęcią z datownikiem) wywozu towaru na karcie 4/5 w przeznaczonym do tego polu i zarejestrowaniu tego faktu w ewidencji towarowej i samochodowych środków przewozowych lub w ewidencji przekazowo-odbiorczej, przesyła ją niezwłocznie z pismem przewodnim do urzędu celnego, w którym dokonano odprawy.

3. 5. W przypadku wyprowadzenia towaru ze składu celnego/wolnego obszaru celnego na polski obszar celny stosuje się odprawę przewidzianą w punkcie 3. 1. 2 niniejszych wyjaśnień.

W przypadku wywozu towaru ze składu celnego/wolnego obszaru celnego za granicę z przewozem przez polski obszar celny stosuje się formularze na zasadach przewidzianych w punkcie 3. 2 niniejszych wyjaśnień (patrz wersja uproszczona).

3. 6. W odprawie czasowej towaru przywiezionego z zagranicy na polski obszar celny na czas określony lub w wywozie danego towaru za granicę na czas określony stosuje się postępowanie przewidziane przy odprawie ostatecznej, termin zaś ponownego wywozu lub przywozu towaru wpisuje się w polu D.

3. 6. 1. Miejsce na adnotacje o złożeniu zabezpieczenia, jego rodzaju i wysokości znajduje się w polu 48 i 50.

4. Warunki przyjęcia wniosku na formularzu SAD

4. 1. Zgłaszający wypełnia czterokartkowy formularz SAD lub zestaw SAD zgodnie z niniejszymi wyjaśnieniami.

4. 1. 1. Formularze muszą być wypełnione czytelnie, pismem maszynowym, komputerowo lub wyraźnie ręcznie drukowanymi (dużymi) literami.

4. 1. 2. W polach 2, 8, 14, 28, 50, 54, A, B, C, D/J, E/J, F, G, H, I dopuszcza się stosowanie odpowiednich stempli i pieczęci.

4. 1. 3. Na każdym formularzu SAD BIS w polu C powinien być wpisany przez funkcjonariusza celnego numer porządkowy zgłoszenia, zgodny z numerem nadanym w polu C formularza SAD.

5. Przyczyny pozostawienia wniosku o wszczęcie postępowania celnego bez rozpoznania

5. 1. Za nieprawidłowo sporządzone uznaje się formularze SAD i SAD BIS, gdy:

- wypełniono je niezgodnie z niniejszymi wyjaśnieniami,

- brakuje którejkolwiek z czterech kart, z wyjątkiem sytuacji określonej w punkcie 3. 2 niniejszych wyjaśnień,

- wprowadzono do tekstu poprawki,

- wypełniono je nieczytelnie,

- nastąpiło fizyczne uszkodzenie karty (np. naderwanie, zamoczenie itp.),

- występuje niezgodność numerów porządkowych na formularzach SAD i SAD BIS.

Wymienione nieprawidłowości, z wyjątkiem sytuacji przekazu i tranzytu (pkt 3. 2), dotyczą każdej z czterech kart formularza.

6. Kontrola i tryb korekty danych

6. 1. Zmiany wpisu w formularzach SAD i - odpowiednio - SAD BIS po przyjęciu wniosku o wszczęcie postępowania celnego mogą być dokonywane przez funkcjonariusza celnego lub, za jego zgodą, przez zgłaszającego, lecz muszą być każdorazowo czytelnie podpisane ze wskazaniem daty ich wniesienia. W przypadku dokonania ich przez funkcjonariusza celnego, muszą być potwierdzone datownikiem z numerem identyfikacyjnym.

Możliwość wprowadzenia takich korekt istnieje do chwili wydania decyzji lub postanowienia:

- o dopuszczeniu towaru do obrotu na polskim obszarze celnym i o wymiarze cła oraz podatku,

- o dopuszczeniu towaru do wywozu za granicę,

- o dopuszczeniu towaru do wyprowadzenia ze składu celnego (wolnego obszaru celnego),

- o dopuszczeniu towaru do tranzytu.

Po wydaniu decyzji o dopuszczeniu towaru do obrotu na polskim obszarze celnym oraz o wymiarze cła i podatku, decyzji o dopuszczeniu towaru do wywozu albo o wyprowadzeniu towaru ze składu celnego (wolnego obszaru celnego), postanowienia o tranzycie przez polski obszar celny zmiany w informacjach formularzy SAD i SAD BIS zawarte w polach:

- waluta - pole 22,

- ogólna wartość faktury - druga część pola 22,

- kurs waluty - pole 23,

- kod pozycji taryfy celnej - pole 33,

- uzgodnienia (opusty) - pole 45,

- wartość statystyczna - pole 46,

- podstawa opłaty - pole 47,

- stawka - pole 47,

- kwota naliczonych należności - pole 47,

- gwarant - pole 50,

- gwarancje tranzytowe nieważne na ... - pole 52,

a ponadto w polach A, C, D mogą być dokonywane jedynie w trybie i na zasadach przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego i Prawie celnym.

6. 2. Tryb kontroli i korekty danych w statystycznym systemie informatycznym jest określony odrębnie.

6. 3. Korekta decyzji w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego dokonana w postaci wydania nowej decyzji dyrektora urzędu celnego lub Prezesa Głównego Urzędu Ceł będzie przekazywana również do celów statystycznych.

7. Szczegółowy opis i wypełnianie poszczególnych pól

Następujące pola są wypełniane wyłącznie przez administrację celną: 30, 37, 44 (wyznaczona część pola), 48, 50 (w zakresie adnotacji o zabezpieczeniu), 52 (nr przyjęcia wniosku o przekazanie), 53, A, B, C, D/J, E/J, pole dolne na karcie 4/5 ("Odesłać do:").

Pole 1 - Deklaracja

Pole składa się z trzech części.

W części pierwszej należy podać jeden z poniższych symboli:

EX - jeżeli zgłoszenie dotyczy wywozu towarów,

IM - jeżeli zgłoszenie dotyczy przywozu towarów,

TR - jeżeli zgłoszenie dotyczy przewozu towarów przez polski obszar celny

(tranzytu).

Część drugą należy pozostawić nie wypełnioną.

W części trzeciej należy podać kod wnioskowanej dla danego zgłoszenia celnego procedury postępowania celnego, stosując następujące oznaczenia kodowe:

10 - odprawa celna ostateczna w wywozie,

21 - odprawa celna czasowa w wywozie,

30 - powrotny wywóz za granicę poza obrotem czasowym,

40 - odprawa celna ostateczna w przywozie,

51 - odprawa celna czasowa w przywozie,

61 - powrotny przywóz do kraju poza obrotem czasowym,

71 - przekazanie sprawy do innego urzędu celnego,

81 - przekazanie sprawy w ramach tego samego urzędu celnego,

91 - przekazanie towaru w celu złożenia w składzie celnym lub wolnym obszarze

celnym,

95 - dostawa towarów w celu zaopatrzenia statków morskich (rzecznych) i

powietrznych,

97 - tranzyt towaru przez polski obszar celny.

Pole 2 - Eksporter/Nadawca

W wywozie należy podać nazwę i adres polskiego eksportera oraz w prawym górnym rogu jego 9-znakowy identyfikator Regon.

W przywozie i tranzycie należy podać nazwę i adres kontrahenta zagranicznego.

Pole 3 - Formularze

Należy wypełnić w następujący sposób:

- na formularzu SAD w pierwszej części pola należy wpisać "1", w drugiej zaś łączną liczbę formularzy;

- na formularzu SAD BIS w pierwszej części pola należy wpisać kolejny numer formularza, w drugiej zaś łączną liczbę formularzy SAD i SAD BIS.

Np.: Jeżeli mamy do czynienia z jednym formularzem SAD, to w obu częściach wpisujemy "1". Natomiast jeżeli mamy do czynienia z dziesięcioma formularzami SAD BIS, to na formularzu SAD należy napisać w części pierwszej 1, a w części drugiej 11 - "1/11", na ostatnim zaś formularzu SAD BIS w części pierwszej i drugiej należy wpisać 11 - "11/11".

Pole 4 - Wykazy załadunkowe

Nie należy wypełniać.

Pole 5 - Pozycje

Należy podać łączną liczbę zgłoszonych pozycji towarowych, wyróżnionych w polach 32 zestawu SAD. Jeżeli nie stosuje się formularzy SAD BIS, to w polu tym należy wpisać "1".

Pole 6 - Liczba opakowań

Należy podać liczbę opakowań (zgodnie z listem przewozowym lub stanem faktycznym), np. liczbę kartonów, skrzynek, bel itp. (ilość koli). Dla towaru masowego (w przypadku braku opakowań) należy wpisać "0".

Pole 7 - Numer akt zgłaszającego

Należy wypełniać fakultatywnie.

Wypełnia spedytor lub eksporter/importer dla identyfikacji i katalogowania dokumentów, według własnych zasad i na własne potrzeby (np. według numeru kontraktu).

Pole 8 - Importer/Odbiorca

W przywozie należy podać nazwę i adres polskiego importera oraz w prawym górnym rogu jego 9-znakowy identyfikator Regon.

W wywozie i tranzycie należy podać nazwę i adres kontrahenta zagranicznego.

Pole 9 - Osoba odpowiedzialna za sprawy finansowe

Należy wpisać tu nazwę podmiotu gospodarczego i jego adres, nazwisko oraz numer dowodu tożsamości osoby odpowiedzialnej za sprawy finansowe.

Pole 10 - Kraj pierwszego przeznaczenia

Nie należy wypełniać.

Pole 11 - Kraj zakupu/sprzedaży

W pierwszej części pola należy podać dwuliterowy symbol kraju, w którym kontrahent zagraniczny został wpisany do rejestru handlowego. Przy wypełnianiu należy stosować podane niżej symbole krajów.

Część druga pozostaje nie wypełniona.

WYKAZ KRAJÓW

POLSKA NAZWA ANGIELSKA NAZWA SYMBOL
Afganistan Afghanistan AF
Albania Albania AL
Algieria Algeria DZ
Andora Andorra AD
Angola Angola AO
Anguilla Anguilla AI
Antarktyka Antarctica AQ
Antigua i Barbuda Antigua and Barbuda AG
Antyle Holenderskie Netherlands Antiles AN
Arabia Saudyjska Saudi Arabia SA
Argentyna Argentina AR
Aruba Aruba AW
Australia Australia AU
Austria Austria AT
Bahamy Bahamas BS
Bahrajn Bahrain BH
Bangladesz Bangladesh BD
Barbados Barbados BB
Belgia Belgium BE
Belize Belize BZ
Benin Benin BJ
Bermudy Bermuda BM
Bhutan Bhutan BT
Białoruś Belorussia BY
Boliwia Bolivia BO
Botswana Botswana BW
Bouveta Wyspy Bouvet Island BV
Bożego Narodzenia Wyspa Christmas Island CX
Brazylia Brazil BR
Brunei Brunei Dar-Ussalam BN
Brytyjskie Terytorium Oceanu Indyjskiego British Indian Ocean Territory IO
Bułgaria Bulgaria BG
Burkina Faso Burkina Faso BF
Burundi Burundi BI
Chile Chile CL
Chiny China CN
Côte D’ivoire Côte D’ivoire CI
Cypr Cyprus CY
Cooka Wyspy Cook Island CK
Czad Chad TD
Czecho-Słowacja Czechoslovakia CS
Dania Denmark DK
Dominika Dominica DM
Dominikana Dominican Republic DO
Dziewicze Wyspy Brytyjskie Virgin Islands (British) VG
Dziewicze Wyspy Stanów Zjednoczonych Virgin Islands (U.S.) VI
Dżibuti Djibouti DJ
Egipt Egypt EG
Ekwador Ecuador EC
Estonia Estonia XE
Etiopia Ethiopia ET
Falklandy Falkland Islands (Malvinas) FK
Fidżi Fiji FJ
Filipiny Philippines PH
Finlandia Finland FI
Francja France FR
Francuskie Terytorium Południowe French Southern Territories TF
Gabon Gabon GA
Gambia Gambia GM
Ghana Ghana GH
Gibraltar Gibraltar GI
Grecja Greece GR
Grenada Grenada GD
Grenlandia Greenland GL
Guam Guam GU
Gujana Guyana GY
Gujana Francuska French Guyana GF
Gwadelupa Guadeloupe GP
Gwatemala Guatemala GT
Gwinea Guinea GN
Gwinea Bissau Guinea-Bissau GW
Gwinea Równikowa Equatorial Guinea GQ
Haiti Haiti HT
McDonalda i Heard Wyspy Heard and McDonald Islands HM
Hiszpania Spain ES
Holandia Netherlands NL
Honduras Honduras HN
Hongkong Hong Kong HK
Indie India IN
Indonezja Indonesia ID
Irak Iraq IQ
Iran Iran IR
Irlandia Ireland IE
Islandia Iceland IS
Izrael Israel IL
Jamajka Jamaica JM
Japonia Japan JP
Jemen Yemen YE
Jordania Jordan JO
Jugosławia Yogoslavia YU
Kajmany Cayman Islands KY
Kambodża Cambodia KH
Kamerun Cameroon CM
Kanada Canada CA
Katar Qatar QA
Kenia Kenya KE
Kiribati Kiribati KI
Kokosowe Wyspy Cocos Island CC
Kolumbia Colombia CO
Komory Comoros KM
Kongo Congo CG
Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna Democratic People’s Republic of Korea KP
Kostaryka Costa Rica CR
Kuba Cuba CU
Kuwejt Kuwait KW
Laos Lao People’s Democratic Republic LA
Lesotho Lesotho LS
Liban Lebanon LB
Liberia Liberia LR
Libia Libyan Arab Jamahiriya LY
Liechtenstein Liechtenstein LI
Litwa Lithuania XL
Luksemburg Luxembourg LU
Łotwa Latvia XW
Madagaskar Madagascar MG
Makau Macau MO
Malawi Malawi MW
Malediwy Maldives MV
Malezja Malaysia MY
Mali Mali ML
Malta Malta MT
Maroko Marocco MA
Marshalla Wyspy Marshall Inslands MH
Martynika Martynique MQ
Mauretania Mauritania MR
Mauritius Mauritius MU
Meksyk Mexico MX
Mikronezja Micronesia FM
Minor United States Minor Qutlying Isl UM
Monako Monaco MC
Mongolia Mongolia MN
Montserrat Montserrat MS
Mozambik Mozambique MZ
Myanmar Myanmar BU
Namibia Namibia NA
Nauru Nauru NR
Nepal Nepal NP
Niger Niger NE
Nigeria Nigeria NG
Nikaragua Nicaragua NI
Niue Niue NU
Norfolk Norfolk Island NF
Norwegia Norway NO
Nowa Kaledonia New Caledonia NC
Nowa Zelandia New Zeland NZ
Oman Oman OM
Pakistan Pakistan PK
Palau Palau PW
Panama Panama PA
Papua-Nowa Gwinea Papua New Guinea PG
Paragwaj Paraguay PY
Peru Peru PE
Pitcairn Pitcairn PN
Polinezja Francuska French Polynesia PF
Polska Poland PL
Portugalia Portugal PT
Północne Mariany Northern Mariana Islands MP
Puerto Rico Puerto Rico PR
Republika Federalna Niemiec Germany, Federal Republic of DE
Republika Południowej Afryki South Africa ZA
Republika Korei Korea, Republic of KR
Republika Środkowo-afrykańska Central African Republic CF
Republika Zielonego Przylądka Cape Verde CV
Reunion Reunion RE
Rumunia Romania RO
Rwanda Rwanda RW
Sahara Zachodnia Western Sahara EH
Saint Christoper i Nevis Saint Kitts and Nevis KN
Saint Lucia Saint Lucia LC
Saint Pierre i Miquelon Saint Pierre et Miquelon PM
Saint Vincent i Grenadyny Saint Vincent and the Grenadines VC
Salomona Wyspy Solomon Islands SB
Salwador El Salwador SV
Samoa Amerykańskie American Samoa AS
Samoa Zachodnie Samoa WS
San Marino San Marino SM
Senegal Senegal SN
Seszele Seychelles SC
Sierra Leone Sierra Leone SL
Singapur Singapore SG
Somalia Somalia SO
Sri Lanka Sri Lanka LK
Stany Zjednoczone Ameryki United States of America US
Strefa Neutralna Neutral Zone NT
Sudan Sudan SD
Surinam Suriname SR
Suazi (Ngwane) Swaziland SZ
Svalbard i Jan Mayen Svalbard and Jan Mayen Islands SJ
Syria Syrian Arab Republic SY
Szwecja Sweden SE
Szwajcaria Switzerland CH
Święta Helena Saint Helena SH
Tajlandia Thailand TH
Tajwan Taiwan Province of China TW
Tanzania Tanzania TZ
Timor East Timor TP
Togo Togo TG
Tokelau Tokelau TK
Tonga Tonga TO
Trynidad i Tobago Trynidad and Tobago TT
Tunezja Tunisia TN
Turcja Turkey TR
Turks i Caicos Turks and Caicos Islands TC
Tuvalu Tuvalu TV
Uganda Uganda UG
Ukraina Ukraine UA
Urugwaj Uruguay UY
Vanuatu Vanuatu VU
Wallis i Futuna Wallis and Futuna Islands WF
Watykan Vatican City State VA
Wenezuela Venezuela VE
Węgry Hungary HU
Wielka Brytania United Kingdom GB
Wietnam Viet Nam VN
Włochy Italy IT
Wyspy Owcze Faeroe (Faroe) Islands FO
Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Sao Tome and Principe ST
Zair Zaire ZR
Zambia Zambia ZM
Zimbabwe Zimbabwe ZW
Zjednoczone Emiraty Arabskie United Arab Emirates AE
Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich USSR SU
Armeńska SRR XA
Azerbejdżańska SRR XZ
Gruzińska SRR XG
Kazachska SRR XK
Kirgiska SRR XS
Mołdawska SRR XM
Rosyjska Federacyjna SRR XR
Tadżycka SRR XD
Turkmeńska SRR XT
Uzbecka SRR XU
Organizacja Narodów Zjednoczonych XY
Inne organizacje międzynarodowe XO
Składy celne XX
Bunkier XF

Pole 12 - Szczegóły dotyczące wartości

Należy wypełniać fakultatywnie.

Pole 13 - Wspólna polityka rolna

Należy pozostawić nie wypełnione.

Pole 14 - Zgłaszający

Należy podać nazwę, adres i identyfikator statystyczny (Regon) zgłaszającego. Jeżeli jest nim eksporter, wpisać słowo "eksporter", jeśli importer - "importer". W prawym dolnym rogu umieścić podpis zgłaszającego.

Pole 15 - Kraj wysyłki

Należy wypełniać w przywozie i tranzycie.

Należy podać nazwę kraju, w którym towar ostatnmi raz został załadowany, według wykazu nazw podanych dla pola 11.

Pola 15a i 15b - Symbol kraju wysyłki

Należy wypełniać w przywozie i tranzycie.

W polu 15a należy podać dwuliterowy symbol kraju, w którym towar ostatni raz został załadowany, stosując symbole według wykazu podanego dla pola 11; pole 15b pozostawić nie wypełnione.

Pole 16 - Kraj pochodzenia towaru

Jeżeli w danej dostawie występuje kilka krajów pochodzenia, to należy wpisać wyraz "różne" w formularzu SAD, symbole zaś tych krajów umieścić w polu 34a w formularzach SAD BIS.

W wywozie należy wpisać "Polska" lub w przypadku wywozu towarów wcześniej przywiezionych podać polską nazwę kraju, z którego pochodzą, według wykazu nazw podanych dla pola 11.

W przywozie należy podać polską nazwę kraju, z którego towar pochodzi.

Pole 17 - Kraj przeznaczenia towaru

Należy wypełniać w tranzycie i wywozie.

Należy podać polską nazwę kraju według wykazu nazw podanych dla pola 11. Gdy kraj ten jest nie znany, wymienić nazwę ostatniego znanego kraju, do którego towar został skierowany.

Pola 17a i 17b - Symbol kraju przeznaczenia

Należy wypełniać w tranzycie i wywozie.

W polu 17a należy podać dwuliterowy symbol kraju przeznaczenia według wykazu symboli podanego dla pola 11; pole 17b pozostawić nie wypełnione.

Pole 18 - Środek transportu

Należy podać nazwę środka transportu, na który towary są załadowane (ciężarówka, statek, wagon kolejowy, samolot itp.), a przy transporcie samochodowym - numer rejestracyjny i kraj jego rejestracji w formie dwuliterowego symbolu kraju, wpisanego w drugiej części pola według wykazu symboli podanego dla pola 11.

Pole 19 - Kontener

Należy wpisać:

1 - dla towarów przewożonych w kontenerze,

0 - dla towarów nie przewożonych w kontenerze.

Pole 20 - Warunki dostawy

W pierwszej części pola należy podać 3-literowy symbol warunków dostawy, zgodny z warunkami przyjętymi w kontrakcie. Jeżeli ze względów handlowych dostawa następuje na innych warunkach niż przewiduje kontrakt, to podać symbol faktycznych warunków dostawy.

W drugiej części należy podać pełną nazwę warunków dostawy (fakultatywnie).

Trzecią część należy pozostawić nie wypełnioną.

Przy wypełnianiu należy stosować następujące symbole i nazwy warunków dostawy według Incoterms 90.

Warunki dostawy według INCOTERMS 1990

EXW - z zakładu ... (oznaczone miejsce) - odpowiada EXW z Incoterms 80,

FCA - franco przewoźnik ... (oznaczone miejsce) - odpowiada FOR, FOT, FOA, FRC z Incoterms 80,

FAS - franco wzdłuż burty statku ... (oznaczony port załadunku) - odpowiada FAS z Incoterms 80,

FOB - franco statek ... (oznaczony port załadunku) - odpowiada FOB z Incoterms 80,

CFR - koszt i fracht ... (oznaczony port przeznaczenia) - odpowiada CFR i CFL z Incoterms 80,

CIF - koszt, ubezpieczenie i fracht ... (oznaczony port przeznaczenia) - odpowiada CIF i CIL z Incoterms 80,

CPT - przewoźne opłacone do ... (oznaczone miejsce przeznaczenia) - odpowiada DCP z Incoterms 80,

CIP - przewoźne i ubezpieczenie opłacone do ... (oznaczone miejsce przeznaczenia) - odpowiada CIP z Incoterms 80,

DAF - dostarczone na granicę ... (oznaczone miejsce) - odpowiada DAF z Incoterms 80,

DES - dostarczone statek ... (oznaczony port przeznaczenia) - odpowiada EXS z Incoterms 80,

DEQ - dostarczone nabrzeże ... (oznaczony port przeznaczenia) - odpowiada EXQ z Incoterms 80,

DDU - dostarczone (cło nie opłacone) ... (oznaczone miejsce przeznaczenia),

DDP - dostarczone (cło opłacone, oznaczone miejsce przeznaczenia) - odpowiada DDP z Incoterms 80.

W przypadku gdy dostawa jest realizowana w oparciu o Ogólne warunki dostaw RWPG, a nazwa warunku różni się od nazw Incoterms 1990, należy używać następujących symboli:

FCA - dla "franco-miejsce przekazania towaru przewoźnikowi lotniczemu w kraju sprzedawcy" oraz "franco - miejsce załadunku na środki transportowe kupującego - przy przewozach samochodowych",

FOB - dla "franco statek - oznaczony port załadunku - wraz ze sztauerką",

DAF - dla "franco-wagon granica kraju sprzedawcy (przy przewozach kolejowych)",

CIP - dla "franco-odbiorca (przy wysyłce towaru pocztą)".

Pole 21 - Środek transportu przy granicy

Jeżeli jest to ten sam środek transportu, co opisany w polu 18, to pola 21 nie wypełnia się.

W innych przypadkach pole należy wypełnić zgodnie z zasadami dla pola 18.

Pole 22 - Waluta i ogólna wartość faktury

Pole składa się z dwóch części.

W części pierwszej należy podać zgodny z fakturą lub innym dokumentem służącym do ustalania wartości celnej trzyliterowy symbol waluty, a w części drugiej - wartość dostawy zgodną z tym dokumentem, podaną w liczbach całkowitych, bez znaków po przecinku.

Wartości tej nie należy pomniejszać o różnego rodzaju opusty (rabaty) na cenie, podawane w polu 45.

Jeżeli w danej dostawie występują towary zakupione/sprzedane w różnych walutach, to dla wszystkich towarów w danej walucie należy wypełnić nowy zestaw SAD.

Uznawane będą jedynie faktury lub inne dokumenty służące do ustalania wartości celnej wystawione w jednej z walut poniższego wykazu.

Waluta (kraj - przy clearingu) Symbol
Dinar kuwejcki KWD
Dolar amerykański USD
Dolar australijski AUD
Dolar clearingowy (Bangladesz) XBD
Dolar clearingowy (Brazylia) XBR
Dolar clearingowy (Egipt) XEG
Dolar clearingowy (Grecja) XGR
Dolar clearingowy (Iran) XIR
Dolar clearingowy (Liban) XLB
Dolar clearingowy (Turcja) XTR
Dolar clearingowy (ZSRR) XSU
Dolar kanadyjski CAD
Drachma grecka GRD
Escudo portugalski PTE
Frank belgijski BEF
Frank francuski FRF
Frank luksemburski LUF
Frank szwajcarski CHF
Frank szwajcarski clearingowy (Chiny) XCN
Funt irlandzki IEP
Funt libański LBP
Funt sterling GBP
Gulden holenderski NLG
Jen japoński JPY
Korona duńska DKK
Korona norweska NOK
Korona szwedzka SEK
Lir włoski ITL
Marka fińska FIM
Marka niemiecka DEM
Nowy dinar jugosłowiański YUN
Peseta hiszpańska ESP
Rupia clearingowa (Indie) XIN
Szyling austriacki ATS

Pole 23 - Kurs waluty

W przywozie należy podać kurs sprzedaży dewiz (a w wywozie - kurs kupna dewiz) na podstawie tabeli kursowej Narodowego Banku Polskiego, obowiązującej w dniu dokonania zgłoszenia celnego; data obowiązywania tabeli kursowej musi być zgodna z datą umieszczoną w polu C (jeśli nie jest to data przyjęcia wniosku o przekazanie sprawy, kiedy w polu 1 w części trzeciej występują kody: 71, 81 lub 91; w tej sytuacji obowiązuje data z pola A).

Pole 24 - Rodzaj transakcji

W pierwszej części pola należy podać dwuznakowy kod rodzaju transakcji, odpowiadający danej dostawie.

Pozostałe dwie części należy pozostawić nie wypełnione. Przy wypełnianiu należy stosować następujące kody rodzajów transakcji.

KOD RODZAJ TRANSAKCJI
1. Kupno - sprzedaż (z wyjątkiem dostaw w ramach umów o kooperacji i

specjalizacji produkcji - patrz pkt 5).

11 Kupno-sprzedaż towarów, których ilość lub rodzaj wskazują na przeznaczenie do działalności gospodarczej (oprócz wymienionych w punktach 15, 17, 18, 19).
15 Wymiana towarów kompensowanych w naturze (obejmuje również bartery).
17 Import na reeksport pośredni - przywóz towarów do kraju w celu późniejszej ich odsprzedaży w stanie nie zmienionym odbiorcom zagranicznym, także maszyn i urządzeń technologicznych, w ramach realizacji kontraktów na eksport kompletnych obiektów przemysłowych i budowlanych.
18 Reeksport - eksport towarów importowanych.
19 Dostawy towarów z oraz do składów celnych lub wolnych obszarów celnych.
2. Pożyczki, za które pobiera się opłaty, najem, użyczenie lub dzierżawa

(kod obejmuje dostawy towarów do czasowego użytku w innym kraju bez

przenoszenia prawa własności).

21 Pożyczka, najem, użyczenie lub dzierżawa.
23 Dostawy eksponatów na targi i wystawy.
3. Dostawy w celu uszlachetnienia (z wyjątkiem kontraktów w ramach umów o

kooperacji i specjalizacji produkcji).

31 Dostawy towarów w celu ich uszlachetnienia - transakcje obrotu uszlachetniającego polegające na przerobie, uszlachetnieniu lub produkcji wyrobów z surowców i materiałów powierzonych będących własnością kontrahenta.
32 Dostawy w celu konserwacji lub remontu za opłatą.
33 Dostawy w celu konserwacji lub remontu bez opłaty, w ramach gwarancji. Transakcje obrotu naprawczego polegają na remoncie, naprawie lub konserwacji maszyn, urządzeń i środków dostarczanych w tym celu przez kontrahenta.
4. Dostawy po uszlachetnieniu (z wyjątkiem kontraktów w ramach umów o

kooperacji i specjalizacji produkcji).

41 Dostawy towarów po ich uszlachetnieniu.
42

43

Dostawy towarów po ich konserwacji lub remoncie - za opłatą.

Dostawy towarów po ich konserwacji lub remoncie bez opłaty, w ramach gwarancji.

5. Dostawy w ramach umów o kooperacji i specjalizacji produkcji.

Transakcje kooperacyjne polegające na eksporcie i imporcie towarów na

podstawie zawartych umów o kooperacji międzynarodowej przez polskie

organizacje lub przedsiębiorstwa z organizacjami i przedsiębiorstwami

zagranicznymi. Dostawy towarów w ramach transakcji kooperacyjnych z

obu stron traktuje się jako normalne transakcje kupna - sprzedaży, które

podlegają odrębnym rozrachunkom dewizowym pomiędzy stronami.

51 Dla celów obronnych.
52 Dla celów cywilnych.
6. Dostawy bezpłatne.
62 Dostawy towarów przemysłowych i artykułów żywnościowych przesyłanych w ramach udzielanej pomocy.
63 Dostawy towarów w ramach pomocy w przypadku klęsk żywiołowych

(sprzęt).

65 Dostawy materiałów reklamowych, próbek itp.
66 Składki organizacji międzynarodowych (w naturze).
7. Zwroty towarów, które poprzednio zostały zarejestrowane pod kodami

punktów 1 lub 2.

71 Zwroty towarów, za które płatność została dokonana.
72 Zwroty towarów, za które płatność nie została dokonana (obejmuje również zwroty towarów złożonych w magazynach celnych).
8. Wymiana standardowa. Wymiana nowej lub odnowionej części lub jednostki

w zamian za identyczną część lub jednostkę bezpłatnie lub za

wyrównującą opłatą.

81 Powodująca płatność.
82 Nie powodująca płatności.
90 9. Inne (do wyspecyfikowania w polu 44 "Dodatkowe informacje").

Pole 25 - Rodzaj transportu na granicy

W pierwszej części pola należy wpisać dwuznakowy kod rodzaju transportu, odpowiadający treści pola 21 (lub 18, jeśli pole 21 nie jest wypełniane).

Drugą część pola należy pozostawić nie wypełnioną. Przy wypełnianiu należy stosować następujące kody rodzaju transportu.

KOD RODZAJ TRANSPORTU
10 Transport morski - nie dotyczy towarów przewożonych w kontenerach lub na innych środkach transportu.
12 Wagon kolejowy załadowany na statek/prom morski.
16 Samochód/ciągnik załadowany na statek/prom morski.
17 Przyczepa/naczepa bez silnika załadowana na statek/prom morski.
18 Statek/barka śródlądowa załadowana na statek/prom morski.
20 Transport kolejowy.
23 Samochód/ciągnik załadowany na wagon kolejowy.
30 Transport drogowy.
40 Transport lotniczy.
50 Poczta.
70 Stałe instalacje transportowe (ropociągi, gazociągi, wodociągi, ciepłociągi, linie energetyczne, koleje linowe itp.).
80 Transport wodny śródlądowy.
90 Towar przemieszcza się o własnym napędzie (samoloty, statki, samochody, dźwigi samojezdne itp.).

Pole 26 - Rodzaj transportu wewnętrznego

Należy pozostawić nie wypełnione.

Pole 27 - Miejsce załadunku/wyładunku

Należy wypełniać fakultatywnie.

Należy podać nazwę i adres miejsca załadunku/wyładunku. Jeżeli miejscem załadunku jest adres eksportera (pole 2), podać "u eksportera". Jeśli miejscem wyładunku jest adres importera (pole 8), wpisać "u importera".

Pole 28 - Bank i nr konta

Należy podać nazwę, siedzibę banku oraz numer konta polskiego podmiotu dokonującego obrotu towarowego.

Pole 29 - Urząd celny graniczny

Należy wypełniać w tranzycie i wywozie.

Należy podać sześciocyfrowy kod proponowanego urzędu celnego granicznego, przez który towary będą wywożone z Polski, według poniższego wykazu urzędów celnych i ich kodów. Zmiany kodów oraz nazw i zakresu działania urzędów będą dalej publikowane w zarządzeniach Prezesa Głównego Urzędu Ceł w sprawie nadania statutu urzędom celnym. Wprowadzane tam zmiany obowiązują przy wypełnianiu dokumentu SAD.

WYKAZ URZĘDÓW CELNYCH I ICH KODÓW

Poz. Urząd celny

struktura organizacyjna

Kod identyfikacyjny Zakres kontroli celnej wykonywanej przez oddziały i posterunki celne oraz ewentualne jej ograniczenia
1 2 3 4
I. Urząd Celny w Cieszynie 010000
1 Oddział Celny w Cieszynie 010100 pełny zakres, w tym ruch osobowy
a) Posterunek Celny w Lesznej Górnej 010110 osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym
b) Posterunek Celny "Most Wolności" w Cieszynie 010120 tylko w ruchu osobowym
2 Oddział Celny w Chałupkach 010200 pełny zakres
a) Posterunek Celny Drogowy w Chałupkach 010210 pełny zakres, w tym ruch osobowy
b) Posterunek Celny "Rakowiec" w Chałupkach 010220 osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym
3 Oddział Celny Towarowy w Zebrzydowicach 010300 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Zebrzydowicach 010310 pełny zakres
b) Posterunek Celny w Marklowicach 010320 osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym
4 Oddział Celny Osobowy w Zebrzydowicach 010400 tylko w ruchu osobowym
a) Posterunek Celny w Gołkowicach 010410 osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym
b) Posterunek Celny w Kaczycach Dolnych 010420 osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym
c) Posterunek Celny w Kaczycach Górnych 010430 osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym
5 Oddział Celny w Bielsku-Białej 010500 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Oświęcimiu 010510 pełny zakres
II. Urząd Celny w Gdańsku 020000
1 Oddział Celny "Basen im. Władysława IV" w Gdańsku 020100 pełny zakres
2 Oddział Celny "Baza Promowa" w Gdańsku 020200 pełny zakres, w tym ruch osobowy
3 Oddział Celny "Nabrzeże Oliwskie" w Gdańsku 020300 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Starogardzie Gdańskim 020310 pełny zakres
b) Posterunek Celny "Składy Celne" w Gdańsku 020320 pełny zakres
4 Oddział Celny "Nabrzeże XX-Lecia PRL" w Gdańsku 020400 pełny zakres
a) Posterunek Celny "Stocznie Morskie" w Gdańsku 020410 pełny zakres
5 Oddział Celny "Port Północny" w Gdańsku 020500 pełny zakres
a) Posterunek Celny "Basen im. Aleksandra Zawadzkiego" w Gdańsku 020510 pełny zakres
6 Oddział Celny Port Lotniczy w Gdańsku w Rębiechowie 020600 pełny zakres, w tym ruch osobowy
7 Oddział Celny w Olsztynie 020700 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Skandawie 020710 pełny zakres
b) Posterunek Celny w Bartoszycach 020720 pełny zakres, a na przejściu drogowym tylko w ruchu przygranicznym
8 Oddział Celny w Braniewie 020800 pełny zakres, a na przejściu drogowym tylko w ruchu przygranicznym
a) Posterunek Celny w Elblągu 020810 pełny zakres
III. Urząd Celny Pocztowy w Gdyni 030000
1 Oddział Celny Pocztowy w Gdyni 030100 tylko dla przesyłek pocztowych
IV. Urząd Celny w Gdyni 040000
1 Oddział Celny "Port Rybacki" w Gdyni 040100 pełny zakres
2 Oddział Celny "Dworzec Morski" w Gdyni 040200 pełny zakres, w tych ruch osobowy
3 Oddział Celny "Basen IV" w Gdyni 040300 pełny zakres
4 Oddział Celny "Basen V" w Gdyni 040400 pełny zakres
5 Oddział Celny "Baza Kontenerowa" w Gdyni 040500 pełny zakres
6 Oddział Celny w Słupsku 040600 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Darłowie 040610 osobowy - tylko dla pływań sportowych
towarowy - tylko dla ruchu statków morskich
b) Posterunek Celny w Ustce 040620 osobowy - tylko dla pływań sportowych
towarowy - tylko dla ruchu statków morskich
7 Oddział Celny we Władysławowie 040700 pełny zakres
8 Oddział Celny w Kościerzynie 040800 pełny zakres
V. Urząd Celny w Krakowie 050000
1 Oddział Celny w Krakowie 050100 pełny zakres
a) Posterunek Celny "Nowa Huta" w Krakowie 050110 pełny zakres
b) Posterunek Celny "PKP" Towarowy w Krakowie 050120 pełny zakres
c) Posterunek Celny w Tarnowie 050130 pełny zakres
2 Oddział Celny Port Lotniczy w Balicach 050200 pełny zakres, w tym ruch osobowy
3 Oddział Celny w Kielcach 050300 pełny zakres
a) Posterunek Celny Towarowy w Kielcach 050310 pełny zakres
b) Posterunek Celny w Ostrowcu Świętokrzyskim 050320 pełny zakres
VI. Urząd Celny w Kuźnicy 060000
1 Oddział Celny w Kuźnicy 060100 pełny zakres, w tym ruch osobowy
a) Posterunek Celny Drogowy w Kuźnicy 060110 pełny zakres, w tym ruch osobowy dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich
2 Oddział Celny w Białymstoku 060200 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Zubkach Białostockich 060210 tylko podmioty gospodarcze
b) Posterunek Celny w Łomży 060220 pełny zakres
3 Oddział Celny w Czeremsze 060300 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Siemianówce 060310 pełny zakres
4 Oddział Celny w Ogrodnikach 060400 pełny zakres, w tym ruch osobowy dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich
a) Posterunek Celny w Ełku 060410 pełny zakres
b) Posterunek Celny w Suwałkach 060420 pełny zakres
VII. Urząd Celny w Łodzi 070000
1 Oddział Celny I w Łodzi 070100 pełny zakres
2 Oddział Celny II w Łodzi 070200 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Sieradzu 070210 pełny zakres
b) Posterunek Celny w Płocku 070220 pełny zakres
3 Oddział Celny III w Łodzi 070300 pełny zakres
VIII. Urząd Celny w Nowym Targu 080000
1 Oddział Celny w Chyżnem 080100 pełny zakres, w tym ruch osobowy
2 Oddział Celny w Łysej Polanie 080200 pełny zakres, w tym ruch osobowy
3 Oddział Celny w Muszynie 080300 pełny zakres, w tym ruch osobowy
4 Oddział Celny w Piwnicznej 080400 pełny zakres, w tym ruch osobowy
5 Oddział Celny w Nowym Sączu 080500 pełny zakres
6 Posterunek Celny w Chochołowie 080010 osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym
7 Posterunek Celny w Jurgowie 080020 osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym
8 Posterunek Celny w Niedzicy 080030 osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym
9 Posterunek Celny w Nowym Targu 080040 pełny zakres
IX. Urząd Celny w Poznaniu 090000
1 Oddział Celny w Poznaniu 090100 pełny zakres, w tym ruch osobowy na przejściu granicznym Poznań-Ławica
a) Posterunek Celny Poznań-Ławica 090110
2 Oddział Celny Pocztowy w Poznaniu 090200 tylko dla przesyłek pocztowych
3 Oddział Celny II Poznań-Warszawska 090300 pełny zakres
4 Odział Celny w Bydgoszczy 090400 pełny zakres
5 Oddział Celny w Kaliszu 090500 pełny zakres
6 Oddział Celny w Pile 090600 pełny zakres
7 Oddział Celny w Toruniu 090700 pełny zakres
8 Posterunek Celny "MPT" w Poznaniu 090010 tylko podmioty gospodarcze
9 Posterunek Celny w Lesznie 090020 pełny zakres
10 Posterunek Celny w Koninie 090030 pełny zakres
11 Posterunek Celny we Włocławku 090040 pełny zakres
X. Urząd Celny w Przemyślu 100000
1 Oddział Celny w Przemyślu 100100 pełny zakres, w tym ruch osobowy
a) Posterunek Celny Pocztowy w Przemyślu 100110 tylko dla przesyłek pocztowych
2 Oddział Celny w Barwinku 100200 pełny zakres, w tym ruch osobowy
a) Posterunek Celny w Krośnie 100210 pełny zakres
b) Posterunek Celny w Sanoku 100220 pełny zakres
3 Oddział Celny w Medyce 100300 pełny zakres, w tym ruch osobowy
4 Oddział Celny w Rzeszowie 100400 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Mielcu 100410 pełny zakres, w tym obsługa środków przewozowych
b) Posterunek Celny w Leżajsku 100420 pełny zakres
c) Posterunek Celny w Stalowej Woli 100430 pełny zakres
d) Posterunek Celny w Tarnobrzegu 100440 pełny zakres
5 Oddział Celny w Żurawicy 100500 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Jarosławiu 100510 pełny zakres
b) Posterunek Celny Kolejowy w Medyce 100520 pełny zakres
6 Oddział Celny w Hrebennem 100600 pełny zakres, w tym ruch osobowy
XI. Urząd Celny w Rzepinie 110000
1 Oddział Celny w Rzepinie 110100 pełny zakres
2 Oddział Celny w Zielonej Górze 110200 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Staropolu 110210 tylko podmioty gospodarcze
b) Posterunek Celny w Zielonej Górze 110220 pełny zakres
c) Posterunek Celny w Zbąszyniu 110230 pełny zakres
3 Oddział Celny w Gubinie 110300 pełny zakres, w tym ruch osobowy
a) Posterunek Celny Kolejowy w Gubinie 110310 pełny zakres, w tym ruch osobowy
4 Oddział Celny w Kostrzyniu 110400 pełny zakres, w tym ruch osobowy
5 Oddział Celny w Kunowicach 110500 pełny zakres, w tym ruch osobowy
6 Oddział Celny w Olszynie 110600 pełny zakres, w tym ruch osobowy
a) Posterunek Celny w Łęknicy 110610 pełny zakres, w tym ruch osobowy
b) Posterunek Celny w Żarach 110620 pełny zakres
7 Oddział Celny Towarowy w Słubicach 110700 pełny zakres, w tym ruch osobowy
a) Posterunek Celny "Pekaes" w Słubicach 110710 pełny zakres
8 Odział Celny w Świecku 110800 pełny zakres, w tym ruch osobowy
9 Oddział Celny w Tuplicach 110900 pełny zakres, w tym ruch osobowy
a) Posterunek Celny w Dębince 110910 tylko podmioty gospodarcze
10 Oddział Celny w Gorzowie Wielkopolskim 111000 pełny zakres
a) Posterunek Celny Towarowy w Gorzowie Wielkopolskim 111010 pełny zakres
11 Oddział Celny Drogowy w Słubicach 111100 tylko w ruchu osobowym
a) Posterunek Celny w Miłowicach z siedzibą w Eisenhüttenstadt 111110 tylko w żegludze śródlądowej
XII. Urząd Celny w Szczecinie 120000
1 Oddział Celny Odpraw Zleconych w Szczecinie 120100 pełny zakres
a) Posterunek Celny "Magazyn PSM C. Hartwig" w Szczecinie 120110 pełny zakres
b) Posterunek Celny w Goleniowie 120120 pełny zakres
c) Posterunek Celny w Stargardzie Szczecińskim 120130 pełny zakres
2 Oddział Celny "Nabrzeże EWA" w Szczecinie 120200 pełny zakres
a) Posterunek Celny "Magazyn PŻM" w Szczecinie 120210 pełny zakres
3 Oddział Celny "Nabrzeże Starówka" w Szczecinie 120300 pełny zakres
a) Posterunek Celny "Nabrzeże HUK" w Szczecinie 120310 pełny zakres
b) Posterunek Celny w Trzebieży 120320 pełny zakres
4 Oddział Celny "Nabrzeże Łasztownia" w Szczecinie 120400 pełny zakres
5 Oddział Celny "Basen Górniczy" w Szczecinie 120500 pełny zakres
a) Posterunek Celny "Nabrzeże Górnośląskie" w Szczecinie 120510 pełny zakres
6 Oddział Celny Pocztowy w Szczecinie 120600 tylko dla przesyłek pocztowych
a) Posterunek Celny "Polsped" w Szczecinie 120610 pełny zakres
7 Oddział Celny w Szczecinie-Gumieńcach 120700 pełny zakres, w tym ruch osobowy
8 Oddział Celny w Kołbaskowie 120800 pełny zakres, w tym ruch osobowy
9 Oddział Celny w Kołobrzegu 120900 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Koszalinie 120910 pełny zakres
b) Posterunek Celny w Szczecinku 120920 pełny zakres
10 Oddział Celny w Krajniku Dolnym 121000 pełny zakres, w tym ruch osobowy
a) Posterunek Celny w Gryfinie 121010 pełny zakres
b) Posterunek Celny w Osinowie Dolnym 121020 tylko w żegludze śródlądowej
c) Posterunek Celny w Widuchowej 121030 tylko w żegludze śródlądowej
11 Oddział Celny w Świnoujściu 121100 pełny zakres, w tym ruch osobowy
a) Posterunek Celny "Baza Rybacka" w Świnoujściu 121110 pełny zakres
b) Posterunek Celny "Baza Bunkrowa" w Świnoujściu 121120 pełny zakres
c) Posterunek Celny Drogowy w Świnoujściu 121130 tylko ruch pieszy i pojazdów jednośladowych
12 Oddział Celny w Lubieszynie 121200 pełny zakres
XIII. Urząd Celny w Terespolu 130000
1 Oddział Celny w Terespolu 130100 pełny zakres, w tym ruch osobowy
2 Oddział Celny Drogowy w Terespolu 130200 pełny zakres, w tym ruch osobowy
3 Oddział Celny w Lublinie 130300 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Puławach 130310 pełny zakres
4 Oddział Celny w Małaszewiczach Centralnych 130400 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Kowalewie 130410 tylko podmioty gospodarcze
b) Posterunek Celny w Małaszewiczach Południowych 130420 tylko podmioty gospodarcze
5 Oddział Celny w Kukurykach 130500 pełny zakres
6 Oddział Celny w Dorohusku 130600 pełny zakres, w tym ruch osobowy na przejściu drogowym tylko dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich
a) Posterunek Celny Drogowy w Dorohusku 130610 pełny zakres
7 Oddział Celny w Białej Podlaskiej 130700 pełny zakres
8 Oddział Celny w Zamościu 130800 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Hrubieszowie 130810 pełny zakres
9 Oddział Celny w Siedlcach 130900 pełny zakres
XIV. Urząd Celny w Warszawie 140000
1 Oddział Celny I - Kontroli Celnej w Warszawie 140100 pełny zakres
2 Oddział Celny II - "Pocztowy" w Warszawie 140200 tylko dla przesyłek pocztowych oraz przesyłek o charakterze przesyłek pocztowych zgłoszonych przez firmy spedycyjne
a) Posterunek Celny "Magazyny Pocztowe" w Warszawie 140210 tylko dla przesyłek pocztowych
b) Posterunek Celny "UPT 102" w Warszawie 140220 tylko dla przesyłek pocztowych w wywozie
3 Oddział Celny III w Warszawie 140300 pełny zakres
a) Posterunek Celny Towarowy "Dworzec Gdański" w Warszawie 140310 pełny zakres
4 Oddział Celny IV- "Dworzec Centralny" w Warszawie 140400 pełny zakres
a) Posterunek Celny "Magazyny PSM C. Hartwig" w Warszawie 140410 pełny zakres
b) Posterunek Celny w Radomiu 140420 pełny zakres
c) Posterunek Celny w Ciechanowie 140430 pełny zakres
5 Oddział Celny V - Przedsiębiorstwo Spedycji Krajowej w Warszawie 140500 pełny zakres
a) Posterunek Celny "Pekaes" w Błoniu 140510 pełny zakres
b) Posterunek Celny - Państwowe Magazyny Usługowe w Pruszkowie 140520 pełny zakres
6 Oddział Celny VI w Warszawie 140600 pełny zakres
XV. Urząd Celny Port Lotniczy w Warszawie 150000
1 Oddział Celny Osobowy w Warszawie 150100 tylko w ruchu osobowym
2 Oddział Celny Towarowy w Warszawie 150200 pełny zakres
a) Posterunek Celny Terminal MDL w Warszawie 150210 pełny zakres
XVI. Urząd Celny we Wrocławiu 160000
1 Oddział Celny we Wrocławiu 160100 pełny zakres
a) Posterunek Celny "Dworzec Główny" we Wrocławiu 160110 pełny zakres
b) Posterunek Celny Pocztowy we Wrocławiu 160120 tylko dla przesyłek pocztowych
c) Posterunek Celny Towarowy we Wrocławiu 160130 pełny zakres
2 Posterunek Celny "Składy Celne" we Wrocławiu 160010 pełny zakres
3 Oddział Celny w Głuchołazach 160200 pełny zakres
a) Posterunek Celny Drogowy w Głuchołazach 160210 pełny zakres, w tym ruch osobowy
b) Posterunek Celny w Białej 160220 pełny zakres
c) Posterunek Celny w Nysie 160230 pełny zakres
4 Oddział Celny w Kudowie-Zdroju 160300 pełny zakres, w tym ruch osobowy
5 Oddział Celny w Międzylesiu 160400 pełny zakres, w tym ruch osobowy
a) Posterunek Celny w Boboszowie 160410 pełny zakres, w tym ruch osobowy
b) Posterunek Celny "Ekspedycja PKP" w Międzylesiu 160420 pełny zakres
6 Oddział Celny w Wałbrzychu 160500 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Mieroszowie 160510 pełny zakres na przejściu drogowym - osoby fizyczne tylko w małym ruchu granicznym, a na przejściu kolejowym tylko w ruchu towarowym
b) Posterunek Celny w Tłumaczowie 160520 osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym
c) Posterunek Celny w Lubawce 160530 pełny zakres, w tym ruch osobowy
d) Posterunek Celny w Świdnicy 160540 pełny zakres
7 Oddział Celny w Opolu 160600 pełny zakres, z wyłączeniem mienia przesiedlenia
a) Posterunek Celny w Kędzierzynie-Koźlu 160610 pełny zakres
b) Posterunek Celny w Pietrowicach 160620 pełny zakres, tylko w ruchu osobowym
c) Posterunek Celny w Krapkowicach 160630 pełny zakres
d) Posterunek Celny "PKP" Dworzec Główny w Opolu 160640 pełny zakres
XVII. Urząd Celny w Zgorzelcu 170000
1 Oddział Celny Drogowy Zgorzelcu 170100 pełny zakres, w tym ruch osobowy
2 Oddział Celny Kolejowy w Zgorzelcu 170200 pełny zakres, w tym ruch osobowy
3 Oddział Celny w Jakuszycach 170300 pełny zakres, w tym ruch osobowy - osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym
a) Posterunek Celny Przełęcz-Okraj 170310 osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym
4 Oddział Celny w Węglińcu 170400 pełny zakres
5 Oddział Celny w Legnicy 170500 pełny zakres, w tym ruch osobowy
a) Posterunek Celny w Bolesławcu 170510 pełny zakres
6 Oddział Celny w Sieniawce 170600 pełny zakres, w tym ruch osobowy
7 Oddział Celny w Jeleniej Górze 170700 pełny zakres
a) Posterunek Celny w Gryfowie Śląskim 170710 pełny zakres
8 Oddział Celny w Zawidowie 170800 pełny zakres, w tym ruch osobowy
XVIII. Urząd Celny w Katowicach 180000
1 Oddział Celny w Katowicach 180100 pełny zakres
a) Posterunek Celny "PKP Ekspresowa" 180110 tylko dla przesyłek bagażowo-ekspresowych
b) Posterunek Celny w Sosnowcu 180120 pełny zakres
c) Posterunek Celny w Tychach 180130 pełny zakres
2 Oddział Celny w Bytomiu 180200 pełny zakres
a) Posterunek Celny Pocztowy w Bytomiu 180210 tylko dla przesyłek pocztowych
b) Posterunek Celny w Gliwicach 180220 pełny zakres
c) Posterunek Celny w Raciborzu 180230 pełny zakres
d) Posterunek Celny w Rybniku 180240 pełny zakres
3 Oddział Celny w Częstochowie 180300 pełny zakres

Pole 30 - Miejsce odprawy celnej

Wypełnia przy przywozie urząd celny graniczny.

Należy podać kod urzędu celnego, w którym towary należy udostępnić do odprawy celnej, przy przekazaniu towaru przez graniczny urząd celny.

Pole 31 - Opakowania i opis towaru

Należy podać oznakowanie (numery kontenerów, rodzaj i liczbę opakowań) lub w przypadku towarów nie zapakowanych wpisać ilość tych towarów lub wyrazy "towar masowy".

Jeżeli zgłaszane towary nie wypełniają w całości danego opakowania (kontenera, naczepy itp.), to należy przy jego oznakowaniu (numerze) zamieścić słowa "załadunek niepełny". Ponadto należy podać opis towaru, wystarczający do jego identyfikacji, oraz nazwę jednostki miary innej niż kilogramy, zastosowanej dla ilości podanej w polu 41.

Uwaga: W przypadku występowania wielu pozycji taryfowych, kiedy używa się formularza SAD BIS, w formularzu SAD należy wpisać wyraz "różne". W formularzu SAD nie wypełnia się wtedy następujących pól: 32, 33, 34, 36, 38, 39, 41, 42, 43 i 44.

Natomiast pola: 35, 45, 46 i 47 formularza SAD są polami, w które wpisuje się dane sumaryczne z tych pól z formularza SAD BIS.

Pole 32 - Pozycja nr

Jeżeli w danej dostawie nie stosuje się formularza SAD BIS, to należy w pierwszej części wpisać "1", a część drugą pozostawić nie wypełnioną.

Jeżeli w danej dostawie stosuje się formularz SAD BIS, to należy przy każdej wymienionej pozycji towaru napisać jej kolejny numer. Ostatni numer pozycji musi być zgodny z liczbą wpisaną w polu 5 formularza SAD. Pola tego w formularzu SAD w tym przypadku nie należy wypełniać.

Pole 33 - Kod towaru

Pole składa się z 5 części.

W części I należy wpisać 8-cyfrowy kod towaru według taryfy celnej importowej.

Części II, III, IV i V należy pozostawić nie wypełnione.

Pole 34a i 34b - Symbol kraju pochodzenia

W polu 34a należy podać dwuliterowy symbol kraju pochodzenia towaru według wykazu podanego dla pola 11, zgodny z opisem słownym w polu 16. Jeżeli w polu 16 umieszczono wyraz "różne", należy w kolejnych pozycjach formularza SAD BIS wpisać symbole krajów pochodzenia danej pozycji taryfowej opisywanej w polu 31.

Pole 34b należy pozostawić nie wypełnione.

Pole 35 - Masa brutto w kilogramach

Należy podać masę brutto towaru opisanego w polu 31 jako liczbę całkowitą wyrażoną w kilogramach. Przy występowaniu formularza SAD-BIS w formularzu SAD będzie to wartość masy brutto danej dostawy. W przypadku gdy masa wynosi poniżej 1 kilograma, należy wpisać "O".

Pole 36 - Preferencje

Należy wypełniać przy przywozie.

Jeżeli zastosowano preferencje celne, należy podać ich symbol według poniższego wykazu:

LDC - dla towarów z krajów i regionów najmniej rozwiniętych,

DEV - dla towarów z krajów i regionów rozwijających się,

OTH - dla towarów tropikalnych z krajów i regionów rozwijających się,

FTA - dla towarów z krajów, z którymi Polska zawarła dwu- lub wielostronne umowy o preferencjach lub wzajemnym zniesieniu przeszkód w handlu, np. umowa polsko-fińska,

DFZ - dla towarów przywożonych z polskich wolnych obszarów celnych.

Pole 37 - Procedura

Wypełnia funkcjonariusz celny tylko w formularzu SAD.

W części pierwszej wpisuje się 4-cyfrowy kod składający się z dwóch dwucyfrowych kodów procedury, opisanych w objaśnieniach do pola 1 w części trzeciej.

Pierwszy dwucyfrowy kod odpowiada zastosowanej procedurze celnej, natomiast drugi - procedurze celnej zastosowanej uprzednio do danego towaru, np. w przypadku wywozu z Polski towaru zagranicznego w ramach obrotu uszlachetniającego "1051". W przypadku przekazywania sprawy pierwszym kodem nie mogą być: 71, 81 i 91.

Jeżeli w odniesieniu do danego towaru nie zastosowano uprzednio żadnej procedury, to jako drugi kod należy wpisać "00".

Część drugą pola 37 należy wypełniać w przypadku przekazania sprawy przez graniczny urząd celny do odprawy urzędowi celnemu wewnątrz kraju, stosując odpowiedno kody jak dla części trzeciej pola 1.

W przypadku gdy towar odprawiany jest na granicy, w polu tym będzie wpisany następujący numer:

- w części pierwszej 1051,

- w części drugiej 00.

Pole 38 - Masa netto w kilogramach

Należy podać masę netto towaru opisanego w polu 31 jako liczbę całkowitą wyrażoną w kilogramach. W przypadku gdy masa wynosi poniżej 1 kilograma, należy wpisać "0".

Masa netto jest to masa towaru bez opakowania lub z opakowaniem, jeżeli stanowi ono część składową towaru.

W przypadku gdy w danej dostawie występuje więcej niż jedna pozycja taryfowa, wypełnia się to pole tylko w formularzu SAD BIS, pozostawiając je nie wypełnione w formularzu SAD.

Pole 39 - Kontyngent

Należy wpisać literę "P" w przypadku, gdy na przywóz wymagane jest pozwolenie, "W" - jeżeli jest wymagane pozwolenie wywozu, "T" - jeżeli jest wymagane pozwolenie na tranzyt. Wówczas w polu 44 po literze wpisać numer posiadanego pozwolenia i podać urząd celny, w którym złożono oryginał pozwolenia. W przypadku obrotu towarami podlegającymi międzynarodowej kontroli (np. COCOM), wpisać numer i przedstawić do wglądu: w przywozie kopię certyfikatu importowego lub pozwolenia przywozu, a w wywozie - oryginał lub kopię pozwolenia wywozu oraz wskazać urząd celny wyznaczony do odprawy tych towarów.

Pole 40 - Deklaracja skrócona

W przypadku przekazania sprawy lub tranzytu należy wpisać wartość towaru podaną w fakturze lub innym dokumencie służącym do ustalania wartości celnej. W innych przypadkach nie należy wypełniać.

Pole 41 - Jednostki uzupełniające

Należy wpisać ilość w przypadku, gdy w taryfie celnej przy danej pozycji występują jednostki miary inne niż kilogramy.

Pole 42 - Wartość pozycji

W przypadku stosowania formularza SAD BIS, nie wypełnia się tego pola w formularzu SAD.

W polu tym należy podać wartość towaru opisanego w polu 31 jako liczbę całkowitą (tzn. bez znaków po przecinku) wyrażoną w walucie podanej w polu 22.

Suma wartości z pól 42 w formularzu SAD BIS musi się równać wartości pola 22 w formularzu SAD.

Pole 43 - Metoda wartościowania

Nie należy wypełniać.

Pole 44 - Dodatkowe informacje (załączone dokumenty)

Należy umieścić stosowną informację o załączonych danych i dokumentach, ich numerach, rodzaju, liczbie itp. (przykładowe dokumenty: faktura, świadectwo pochodzenia towaru, numer kontraktu, numer pozwolenia, kod urzędu celnego, w którym złożono oryginał pozwolenia, rodzaj i ewentualnie numer listu przewozowego, oświadczenie podatkowe itd.).

Informację o numerze pozwolenia należy zawsze umieszczać w pierwszym górnym wierszu pola 44 w sposób następujący: A/999999/999999/99*/9999999999*.

Uwaga: Części numeru oznaczone * wypełniać tylko dla towarów objętych międzynarodową kontrolą. Poszczególne części numeru oznaczają:

- litera - rodzaj pozwolenia (P - pozwolenie przywozu. W - pozwolenie wywozu. T - pozwolenie przewozu);

- pierwsze sześć cyfr - kod urzędu celnego, w którym znajduje się pozwolenie;

- drugie sześć cyfr - ostatnie sześć cyfr numeru pozwolenia wydanego przez Ministerstwo Współpracy Gospodarczej z Zagranicą;

- dwie cyfry - numer listy towarowej dla towarów objętych międzynarodową kontrolą;

- ostatnie dziesięć cyfr - numer pozycji towarowej z wymienionej listy towarowej.

W przypadku dołączenia oddzielnych oświadczeń podatkowych do kilku pozycji taryfowych formularza SAD BIS, w polu tym w formularzu SAD wpisujemy liczbę zgłoszonych oświadczeń podatkowych.

W wyznaczonej (wykropkowanej) części tego pola funkcjonariusz celny wpisuje termin (datę), do którego towar, przekazany do innego urzędu, oddziału lub posterunku celnego, ma być przedstawiony do odprawy.

Pole 45 - Uzgodnienia/Opusty

Należy podać wartość opustu (rabatu) uzgodnionego z kontrahentem zagranicznym od wartości wymienionej w polu 22.

Jeśli w danym zgłoszeniu używa się formularza SAD BIS, należy podać wartość opustu od wartości wymienionej w polu 42.

W obu przypadkach należy podać kwotę opustu w liczbach całkowitych (tzn. bez znaków po przecinku) w walucie faktury podanej w polu 22. W polu należy wpisywać jedynie opusty potwierdzone, tj. uwidocznione w fakturze.

Pole 46 - Wartość statystyczna

W wywozie - wartość transakcyjna w tysiącach złotych (bez znaków po przecinku) na bazie franco granica polska lub FOB port polski, tzn. że w cenie towaru nie występują koszty zagraniczne transakcyjne (tj. koszty ubezpieczenia, transportu i pozostałe koszty transakcyjne).

Jeżeli wartość w walucie podana w polu 22 w części drugiej określona jest na wyżej wymienionej bazie, to wartość w polu 46 = (pole 22 część druga - pole 45) x pole 23 lub pole 46 = (pole 42 - pole 45) x pole 23.

Jeżeli wartość w polu 22 w części drugiej obliczono na bazie innej niż franco granica lub FOB port polski, to należy pomniejszyć ją o wartość kosztów zagranicznych transakcyjnych.

W przywozie - wartość transakcyjna w tysiącach złotych (bez znaków po przecinku) na bazie CIF lub franco granica polska, tzn. że w cenie towaru występują koszty zagraniczne transakcyjne.

Jeżeli wartość w walucie w polu 22 w części drugiej podana jest na bazie CIF, to wartość statystyczna w polu 46 = (pole 22 w części drugiej - pole 45) x pole 23 lub pole 46 = (pole 42 - pole 45) x pole 23.

Jeżeli wartość w polu 22 w części drugiej jest oparta na innej bazie niż CIF, to należy powiększyć ją o wartość kosztów zagranicznych transakcyjnych.

Pole 47 - Obliczanie opłat

Typ - podać trzycyfrowy kod identyfikujący rodzaj cła lub podatku według poniższego wykazu:

111 - cło (oblicza się zgodnie z Prawem celnym),

112 - podatek obrotowy pobierany przez urzędy celne w wywozie (oblicza się w oparciu o przepisy podatkowe),

113 - podatek obrotowy pobierany przez urzędy celne w przywozie (oblicza się w oparciu o przepisy podatkowe),

115 - opłaty manipulacyjne (wielkość sumaryczna).

Oblicza się je w polu B zgodnie z rozporządzeniem Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą z dnia 22 sierpnia 1990 r. w sprawie dozoru i kontroli celnej oraz poboru opłat (Dz. U. Nr 61, poz. 357), a w przypadku braku miejsca - na odwrocie pierwszej strony formularza SAD w polu E/J. Sumę tych opłat wpisuje się w polu 47 w formularzu SAD.

813 - podatek od wartości dodanej (od wartości towarów i usług).

Podstawa opłaty - podać wartość, od której oblicza się cło i podatki; przy ustaleniu przez urząd celny innej niż deklarowana podstawy opłaty należy dokonać odpowiedniej korekty w polu 46.

Stawka (w procentach) - podać wysokość stawki celnej, która ma być zastosowana do deklarowanej pozycji taryfowej po ewentualnym uwzględnieniu preferencji celnych, oraz wysokość stawki podatku.

Kwota - podać wysokość naliczonej kwoty cła, podatku i opłat manipulacyjnych (w tys. zł).

Metoda płatności (kolumna MP) - podać jednoliterowy symbol, który informuje, w jaki sposób zostanie uregulowana opłata (cło, podatek itp) według poniższego wykazu:

A - natychmiastowa płatność gotówką lub papierem wartościowym, np. czek,

D - natychmiastowa płatność zapisana w ciężar rachunku gotówkowego, np. przelew,

F - płatność odroczona,

G - płatność odłożona - system VAT,

H - towary importowane w imieniu zarejestrowanego odbiorcy VAT,

L - płatności pod zabezpieczenie lub potrącenie, np. weksel,

M - zabezpieczenie zawierające depozyt gotówkowy,

N - zabezpieczenie przez indywidualny depozyt gotówkowy,

P - zabezpieczenie z konta gotówkowego agenta,

R - różne metody płatności,

S - zabezpieczenie przez gwarancję indywidualną (upoważnienie stałe),

U - ustawowe zwolnienie od cła i innych płatności,

V - zabezpieczenie z konta gwarancyjnego importera,

W - zabezpieczenie pod obligacje ogólne agenta,

X - zabezpieczenie pod obligacje ogólne eksportera/importera,

Y - zabezpieczenie pod zwykłe obligacje,

Z - zabezpieczenie pod zobowiązanie.

W przypadku wpłaty gotówkowej kasa może umieszczać swe adnotacje "zapłacono gotówką", pieczęć z datownikiem, sumę wpłaty (w tym słownie) - w polu B lub E/J.

W przypadku stosowania formularza SAD BIS, w polu 47 formularza SAD należy podać dane sumaryczne, to jest łączną wartość kolumny "kwota" ze wszystkich załączonych formularzy SAD BIS dla poszczególnych typów należności w kolumnie "typ".

Jeśli w jednej dostawie zastosowano kilka metod płatności natychmiastowych, np. część zobowiązań pokryto z wcześniej złożonego depozytu gotówkowego, część czekiem, a pozostałą część gotówką - należy w kolumnie MP przy sumarycznie podanej wartości należności wpisać literę "R" jako "różne", a w polu B lub E/J podać wysokość kwoty i odpowiednie symbole literowe zastosowanej metody płatności.

Przykład: Jeśli przy sumarycznej wielkości 100.000 tys. zł (z pola 47) uregulowanie należności nastąpiło za pomocą:

- depozytu gotówkowego w wysokości 50.000 tys. zł

- przelewem bankowym w wysokości 20.000 tys. zł

- gotówką w wysokości 30.000 tys. zł

to w polu B należy wpisać:

50.000 tys. - M,

20.000 tys. - D,

30.000 tys. - A.

W przypadku odprawy czasowej w kolumnie MP należy wpisać symbol F.

Jeśli uzyskano zwolnienie od cła, wówczas należy wpisać w kolumnie MP symbol U, a w polu B lub E/J podać podstawę prawną tego zwolnienia.

Opłaty manipulacyjne pobierane przez urząd celny z tytułu przekazania towaru do innego urzędu celnego, przeprowadzonej kontroli itp. należy wpisywać i potwierdzać w polu B lub E/J.

Pole 48 - Płatność odroczona

Wypełnia urząd celny tylko w przypadku pobrania zabezpieczenia przy odprawie czasowej i w przekazaniu towaru.

W przypadku przekazania, gdy pobrano zabezpieczenie (choćby w części), to w polu 50 należy podać jego wysokość i metodę uregulowania, np. weksel, gotówka. W tym przypadku w polu 48 należy wpisać symbol pobranego zabezpieczenia zgodny z wykazem metod płatności podanym w opisie pola 47.

Gdy zabezpieczenia nie pobrano, pole 48 należy pozostawić nie wypełnione, a w polu 50 zaznaczyć, że zabezpieczenie nie zostało pobrane.

Pole 49 - Skład celny/wolny obszar celny

Należy podać numer zezwolenia Prezesa Głównego Urzędu Ceł na prowadzenie składu celnego. Na żądanie urzędu celnego fotokopię zezwolenia należy okazać do wglądu.

W przypadku wolnego obszaru celnego należy wpisać WOC i jego lokalizację.

Pole 50 - Gwarant

Wypełnia się obligatoryjnie w przewozie przez polski obszar celny oraz w przywozie przy przekazaniu towaru do odprawy do innego lub w ramach tego samego urzędu celnego.

Podaje się nazwę i adres jednostki, która jest gwarantem, oraz nazwę i numer gwarancji lub - w przypadku przekazania sprawy - imię, nazwisko, adres, numer dokumentu osobistego osoby zobowiązanej do dostarczenia towaru do urzędu celnego odprawy ostatecznej.

W przypadku przekazania, gdy pobrano zabezpieczenie (choćby w części), to w polu tym należy podać jego wysokość i metodę uregulowania, np. weksel, gotówka.

W tym przypadku w polu 48 należy wpisać symbol pobranego zabezpieczenia, zgodny z wykazem metod płatności podanym w opisie pola 47.

Gdy zabezpieczenia nie pobrano, pole 48 należy pozostawić nie wypełnione, a w niniejszym polu zaznaczyć, że zabezpieczenie nie zostało pobrane.

Przykładowy zapis:

- pobrano zabezpieczenie w wysokości ............... w formie ............. (w przypadku płatności odroczonych),

- zabezpieczenia nie pobrano .............

Pole 51 - Przewidywane urzędy tranzytowe (i kraje)

Należy wypełniać fakultatywnie w wywozie z wykorzystaniem przejazdu tranzytowego.

W polu tym podaje się nazwy urzędu tranzytowego i symbol kraju według nazw podanych w wykazie dla pola 11, w którym ten urząd celny się znajduje.

W przywozie nie wypełnia się.

Pole 52 - Gwarancje tranzytowe nieważne na...........

W wywozie z wykorzystaniem tranzytu należy tu wymienić kraje, na które gwarancje tranzytowe są nieważne.

Ponadto podaje się tu rodzaj gwarancji tranzytowych, jakie ponosi gwarant wymieniony w polu 50 (np. TIR carnet nr..........).

W przywozie, w przypadku przekazania towaru do innego urzędu celnego lub w ramach tego samego urzędu celnego, urząd przekazujący wpisuje numer przyjęcia zgłoszenia zgodny z numerem w polu C.

Pole 53 - Urząd odbiorczy i kraj

Służy celom tranzytu i przekazania sprawy.

Podaje się tu nazwę urzędu celnego:

- w którym zostanie dokonana odprawa przywożonego towaru lub

- przez który towar zostanie wywieziony za granicę.

Pole 54 - Miejsce i data

Otrzymujący decyzję odprawy celnej potwierdza jej otrzymanie własnoręcznym podpisem, wpisując swoje dane: imię i nazwisko, numer dowodu tożsamości, datę (wpisaną w systemie: rok - miesiąc - dzień) i podpis. W przypadku przesłania decyzji pocztą, potwierdzeniem odbioru jest podpis na druku pocztowym "za potwierdzeniem odbioru".

Pole 55 - Przeładunki (na karcie 4/5)

Należy wypełniać w przypadku zaistnienia opisanego niżej zdarzenia w tranzycie.

Pierwsze trzy linijki wypełnia się w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności wymagające dokonania - podczas przewożenia towaru między urzędem nadawczym a urzędem odbiorczym - przeładunku towaru z jednego środka transportu na drugi lub z jednego kontenera do drugiego.

Pole podzielone jest na dwie części przeznaczone dla dwóch przypadków przeładunku.

W pierwszej linii każdej z części wpisuje się nazwę miejsca i kraju zdarzenia.

W drugiej linii wpisuje się numery rejestracyjne i symbol kraju rejestracji nowego środka transportu.

W trzeciej linii w kratce wpisuje się "1", jeśli towar jest przewożony w kontenerze, lub "0", jeśli towar nie jest przewożony w kontenerze. W dalszej części wpisuje się numer rejestracyjny nowego kontenera.

Operacja taka musi być potwierdzona przez odpowiednie władze lokalne w polu F, a informacja o tym przedstawiona przez przewożącego towar do wiadomości następnego urzędu celnego, w którym towar ma być przedstawiony do odprawy.

Pole 56 Inne zdarzenia podczas przewozu (na odwrocie karty 4/5)

Pole to wykorzystywane jest w tranzycie i służy do odnotowania takiej sytuacji, kiedy w trakcie przewozu towaru załadowanego na przyczepę lub naczepę zostaje zmieniony ciągnik. Wpisuje się wówczas numer rejestracyjny i kraj rejestracji nowego ciągnika.

Na poświadczenie przez odpowiednie władze takiego zdarzenia jest przewidziane pole G, ale nie jest ono konieczne.

Pole A - Urząd celny odprawy

Wypełnia jedynie urząd celny dokonujący odprawy towaru.

Pole to powinno zawierać następujące dane:

- trzynastoznakowy numer zgłoszenia celnego, który składa się z dwóch części: sześciocyfrowego kodu urzędu celnego, łamanego przez kolejny sześciocyfrowy numer porządkowy ewidencji odpraw celnych w przywozie lub w wywozie, a dla oddziałów i posterunków granicznych drogowych - przez kolejny numer ewidencji towarowej i samochodowych środków przewozowych w danym roku, np. 060110/000003 oznacza trzeci kolejny od początku roku numer ewidencji wniosków o wszczęcie postępowania celnego, prowadzonej przez posterunek celny drogowy w Kuźnicy;

- nazwę urzędu celnego odprawy;

- datę dokonania zgłoszenia celnego zapisaną w systemie rok - miesiąc - dzień.

Pole B - Elementy kalkulacyjne (opłaty manipulacyjne)

Przykładowe informacje, które celnik może tu wpisać:

- wymiar i rodzaj opłat manipulacyjnych (w tym za przekazanie towaru),

- zapłacono gotówką, data,

- w przypadku zwolnienia od cła lub podatku - jego podstawę (np. towary dla misji dyplomatycznych - art. 12 Prawa celnego),

- inne.

W przypadku braku miejsca w tym polu, pozostałe informacje należy wpisać w polu E/J na odwrocie karty 1/6 formularza SAD.

Pole C - Urząd celny przyjmujący zgłoszenie/wniosek o przekazanie

Wypełnia urząd celny przyjmujący wniosek.

Pole to powinno zawierać następujące dane:

- trzynastoznakowy numer, który składa się z dwóch części: sześciocyfrowego kodu urzędu celnego przyjmującego wniosek, łamanego przez kolejny sześciocyfrowy numer porządkowy ewidencji odpraw celnych w przywozie lub w wywozie, a dla oddziałów i posterunków granicznych drogowych - przez kolejny numer ewidencji towarowej i samochodowych środków przewozowych w danym roku; np. 060110/000003 oznacza trzeci kolejny od początku roku numer ewidencji wniosków o wszczęcie postępowania celnego prowadzonej przez posterunek celny drogowy w Kuźnicy;

- nazwę urzędu celnego przyjmującego wniosek;

- datę przyjęcia wniosku o wszczęcie postępowania celnego lub o przekazanie sprawy, zapisaną w systemie: rok - miesiąc - dzień.

Należy skreślić na formularzu niepotrzebne określenie pola.

Pole D (D/J) - Adnotacje urzędowe

W polu tym powinny znaleźć się następujące adnotacje urzędowe:

- decyzja o dopuszczeniu do:

- obrotu na polskim obszarze celnym,

- wywozu za granicę,

potwierdzona pieczęcią dokonującego odprawy z datą odprawy i jego własnoręcznym podpisem;

- informacja o zakresie i wyniku przeprowadzonej rewizji, pobranych próbkach, naliczonych opłatach manipulacyjnych itp.; informacje te można umieścić też na odwrocie karty 1/6 w polu E/J;

- w przypadku odprawy czasowej wpisuje się tu ostateczny termin, do którego towar ten musi być wywieziony lub do którego musi być przywieziony z zagranicy.

Pole E/J - Uwagi urzędu celnego (na odwrocie karty 1/6)

Pole to przeznaczone jest na dalszy ciąg uwag urzędów celnych, które nie mieszczą się w polu D/J.

Pole F - Poświadczenie odpowiednich władz (na karcie 4/5)

Wpisu dokonują odpowiednie władze lokalne, poświadczając autentyczność zdarzenia losowego z pola 55.

Pole G - Poświadczenie odpowiednich władz (na odwrocie karty 4/5)

Wpisu dokonują odpowiednie władze lokalne, potwierdzając tym zaistnienie zdarzenia opisanego w polu 56.

Pole H - Kontrola po dostarczeniu towaru (na odwrocie karty 4/5)

Nie należy wypełniać (dotyczy handlu w ramach Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej).

Pole I - Kontrola odbiorczego urzędu celnego

Stosuje się w tranzycie w ramach Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (na odwrocie karty 4/5) - nie należy wypełniać.

U dołu ostatniej strony karty 4/5 istnieje możliwość oderwania jej fragmentu, który służy jako potwierdzenie w ramach Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (nie należy wypełniać).

Na karcie 4/5 na pierwszej stronie są dwa pola nie numerowane. Pole umieszczone wyżej jest przeznaczone na potwierdzenie odbioru postanowienia o przekazaniu. Znajduje się w nim napis: "Potwierdzam odbiór postanowienia o przekazaniu".

Zgłaszający lub osoba odpowiedzialna za sprawy finansowe wpisuje tu swoje dane: imię, nazwisko, numer dowodu tożsamości, datę wpisaną w systemie: rok - miesiąc - dzień oraz własnoręczny podpis. W polu umieszczonym poniżej umieszcza się nazwę urzędu celnego, do którego przekazana została sprawa.

1 § 1a dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 18 grudnia 1991 r. (M.P.91.47.333) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1992 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024