Zasady równego i bezpłatnego dostępu do państwowego radia i telewizji kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 18 października 1990 r.
w sprawie zasad równego i bezpłatnego dostępu do państwowego radia i telewizji kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 83 ust. 2 i w związku z art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 67, poz. 398) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Zarejestrowani kandydaci na Prezydenta mają równy i bezpłatny dostęp do programów ogólnopolskich: I, II, III i IV Polskiego Radia oraz I i II Telewizji Polskiej w celu prezentowania swoich programów wyborczych i składania oświadczeń, po sporządzeniu przez Państwową Komisję Wyborczą listy wyborczej, o której mowa w art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 67, poz. 398).
§  2.
W rozumieniu uchwały:
1)
dostęp do programu radiowego i telewizyjnego oznacza możliwość wykorzystania czasu antenowego przez kandydatów w celu nadawania audycji wyborczych na warunkach określonych w niniejszej uchwale,
2)
audycją wyborczą jest przedstawiona przez jednego kandydata wyodrębniona część programu radiowego lub telewizyjnego; audycja wyborcza musi być opatrzona zapowiedzią wskazującą osobę kandydata, który ją przedstawia,
3)
blokiem audycji wyborczych jest uporządkowany zestaw kolejno emitowanych audycji wyborczych.
§  3.
1.
Zasada dostępu, o której mowa w § 1, może być realizowana tylko w specjalnych blokach audycji wyborczych emitowanych jedynie w ogólnopolskich programach Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.
2.
Ustala się zasadę przyznawania jednakowego czasu antenowego każdemu kandydatowi w każdym z radiowych lub telewizyjnych bloków audycji wyborczych.
§  4.
1.
Dostęp do programów, o których mowa w § 1, przysługuje nie wcześniej niż od godz. 12.00 dnia następnego po sporządzeniu listy wyborczej i ustaje najpóźniej na 36 godzin przed dniem wyborów.
2.
W przypadku ponownego głosowania obaj kandydaci biorący w nim udział mają dostęp do programów, o których mowa w § 1, nie wcześniej niż od godz. 12.00 dnia następnego po podaniu do publicznej wiadomości przez Państwową Komisję Wyborczą wyników głosowania i wyniku wyborów. Dostęp ten ustaje najpóźniej na 36 godzin przed dniem ponownego głosowania.
§  5.
1.
Łączny czas antenowy przeznaczony dla wszystkich kandydatów wynosi 15 godzin w dwóch ogólnopolskich programach telewizyjnych i 30 godzin w czterech ogólnopolskich programach radiowych, przy czym czas antenowy przeznaczony dla każdego z kandydatów nie może przekroczyć 2 godzin w programach telewizyjnych i 4 godzin w programach radiowych.
2.
W przypadku ponownego głosowania czas antenowy przeznaczony dla każdego z kandydatów wynosi po 1 godz. łącznie w ogólnopolskich programach telewizyjnych i po 1 godz. i 30 min. łącznie w ogólnopolskich programach radiowych.
3.
Do czasu antenowego, o którym mowa w ust. 1 i 2, wlicza się czas antenowy przewidziany na ewentualne sprostowania i odpowiedzi w ramach kampanii wyborczej.
§  6.
1.
Przewodniczący Komitetu do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" ustali, nie później niż do godz. 12.00 następnego dnia po sporządzeniu przez Państwową Komisję Wyborczą listy wyborczej, rozkład czasu antenowego w programach radiowych i telewizyjnych przeznaczonego w poszczególnych dniach na bloki audycji wyborczych i poda go do publicznej wiadomości w formie komunikatu dla Polskiej Agencji Prasowej.
2.
W przypadku ponownego głosowania przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  7.
1.
Ustala się następujące zasady wykorzystania czasu antenowego przez kandydatów:
1)
kolejność audycji poszczególnych kandydatów w blokach audycji wyborczych ustala się w drodze losowania, przeprowadzonego przez osoby upoważnione przez Przewodniczącego Komitetu do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja"; do udziału w losowaniu zapraszani są pełnomocnicy podmiotów zgłaszających kandydatów,
2)
czas antenowy nie wykorzystany w jednym bloku audycji wyborczych z przyczyn leżących po stronie kandydata nie może być rekompensowany wydłużeniem czasu antenowego w innych blokach,
3)
czas antenowy nie może być odstępowany na rzecz innego kandydata.
2.
W przypadku równoczesnego wykorzystania czasu antenowego przez dwóch lub więcej kandydatów na ich wniosek (wspólna dyskusja) uznaje się, że każdy z kandydatów wykorzystał w ramach czasu antenowego, o którym mowa w § 5, czas równy czasowi trwania wspólnej audycji wyborczej. Ustalenia te nie dotyczą kampanii wyborczej przed ponownym głosowaniem.
2a. 1
W przypadku wspólnej dyskusji wszystkich kandydatów nie stosuje się przepisów ust. 2 i § 5 ust. 1 w odniesieniu do czasu antenowego przeznaczonego dla każdego z kandydatów.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, audycja będąca wspólną dyskusją dwu lub więcej kandydatów jest umieszczona na początku bloku audycji wyborczych, audycje zaś kandydatów nie uczestniczących we wspólnej dyskusji umieszczane są zgodnie z kolejnością wynikającą z losowania.
§  8.
1.
Kandydaci, w granicach wyznaczonych prawem, swobodnie kształtują formę i treść audycji wyborczych.
2.
Kandydaci w ramach przyznanego czasu antenowego mają w szczególności prawo do emitowania audycji wyborczych wyprodukowanych we własnym zakresie lub do bezpośrednich wystąpień, a także do korzystania ze studia lub innych urządzeń technicznych dla wcześniejszego zarejestrowania audycji wyborczych w ramach możliwości technicznych radia i telewizji.
3.
Audycje wyborcze wyprodukowane przez kandydatów we własnym zakresie należy dostarczyć do właściwego dyrektora programu radiowego lub telewizyjnego najpóźniej na 12 godzin przed emisją.
4.
Życzenie udostępnienia studia w celu wcześniejszego zarejestrowania audycji wyborczej należy zgłosić do właściwego dyrektora programu radiowego lub telewizyjnego nie później niż na 24 godziny przed pożądanym terminem udostępnienia studia.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 7 ust. 2a dodany przez § 1 uchwały z dnia 26 października 1990 r. (M.P.90.41.326) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 26 października 1990 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1990.40.313

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady równego i bezpłatnego dostępu do państwowego radia i telewizji kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 18/10/1990
Data ogłoszenia: 24/10/1990
Data wejścia w życie: 24/10/1990