Zasady wynagradzania pracowników transportu samochodowego i lotniczego resortu zdrowia i opieki społecznej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 26 czerwca 1990 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników transportu samochodowego i lotniczego resortu zdrowia i opieki społecznej. *

Na podstawie art. 79 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie stosuje się do:
1)
pracowników kolumn transportu sanitarnego,
2)
pracowników Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego,
3)
kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników oraz pracowników zaplecza technicznego zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej (transport niezorganizowany),

zwanych dalej "pracownikami".

2.
Zarządzenia nie stosuje się do pracowników transportu samochodowego zatrudnionych w przedsiębiorstwach państwowych resortu zdrowia i opieki społecznej, do których mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. o zasadach tworzenia zakładowych systemów wynagradzania (Dz. U. z 1988 r. Nr 28, poz. 196, z 1989 r. Nr 35, poz. 192 i Nr 48, poz. 261 oraz 1990 r. Nr 17, poz. 99).
§  2.
1.
Ustala się:
1)
tabelę zaszeregowania kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
tabelę zaszeregowania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników zaplecza technicznego, radiołączności i obsługi, stanowiącą załącznik nr 2 do zarządzenia,
3)
tabelę stanowisk, kategorii zaszeregowania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników wynagradzanych miesięcznie, stanowiącą załącznik nr 3 do zarządzenia,
4)
zasady zaliczania jednostek organizacyjnych transportu sanitarnego do kategorii zakładów, stanowiące załącznik nr 4 do zarządzenia.
2.
Tabele stawek wynagrodzenia zasadniczego miesięcznych i godzinowych ustalają zakłady pracy z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 lutego 1988 r. w sprawie zasad wartościowania pracy w sferze budżetowej (Dz. U. Nr 6, poz. 52).
§  3.
1.
Pracownikom określonym w załączniku nr 5 do zarządzenia przysługuje dodatek funkcyjny w wysokości ustalonej w tym załączniku.
2.
Dodatek funkcyjny nie przysługuje kierownikowi komórki organizacyjnej zatrudniającej mniej niż 3 osoby.
§  4.
1.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2 przysługuje dodatek za wysługę lat po przepracowaniu co najmniej trzech lat, z tym że wymiar tego dodatku ustala się odrębnie dla poprzednich okresów zatrudnienia i dla okresów zatrudnienia w danym zakładzie pracy, uwzględniając pełne lata pracy.
2.
Podstawę wymiaru dodatku, o którym mowa w ust. 1, stanowi:
1)
za okres sprzed podjęcia zatrudnienia w danym zakładzie pracy - 1% stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy za każdy rok pracy, jednak nie więcej niż 20% tego wynagrodzenia.
2)
za okres zatrudnienia w danym zakładzie pracy - 1,5% otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy w tym zakładzie.
3.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 pkt 3 przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 3% wynagrodzenia zasadniczego po 3 latach pracy. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
4.
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 3, zalicza się okresy zatrudnienia w uspołecznionych zakładach pracy oraz w prywatnych zakładach pracy, które zostały upaństwowione lub przejęte przez uspołecznione zakłady pracy, z wyłączeniem okresów zatrudnienia zakończonych wygaśnięciem stosunku pracy wskutek porzucenia pracy lub jego rozwiązaniem bez wypowiedzenia z winy pracownika, a do okresów pracy uprawniających do dodatku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zalicza się wyłącznie okresy zatrudnienia w danym zakładzie pracy.
5.
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat zalicza się także inne okresy na podstawie odrębnych przepisów.
6.
Dodatek za wysługę lat nie przysługuje za miesiąc, w którym pracownik porzucił pracę lub zakład pracy rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.
§  5.
1.
W ramach środków na wynagrodzenia osobowe może być tworzony fundusz premiowy z przeznaczeniem na premie za wykonanie przez pracowników określonych zadań, prac lub czynności.
2.
Zasady premiowania ustala kierownik zakładu pracy z udziałem przedstawicieli związków zawodowych działających w zakładzie.
3.
Zasady premiowania pracowników zespołów lotnictwa sanitarnego, wchodzących w skład wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego, ustala się w porozumieniu z dyrektorem Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego.
4.
Kierownikowi zakładu pracy premię przyznaje kierownik jednostki nadrzędnej.
§  6.
1.
Za każdą godzinę pracy wykonywanej w warunkach szkodliwych dla zdrowia, szczególnie uciążliwych oraz szczególnie niebezpiecznych przysługuje dodatek wypłacany miesięcznie w wysokości:
1)
5% godzinowej stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie przy pierwszym stopniu szkodliwości lub szczególnej uciążliwości,
2)
10% godzinowej stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie przy drugim stopniu szkodliwości lub szczególnej uciążliwości,
3)
15% godzinowej stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie przy trzecim stopniu szkodliwości lub szczególnej uciążliwości albo szczególnego niebezpieczeństwa.
2.
Rodzaje prac wykonywanych w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub szczególnie uciążliwych oraz szczególnie niebezpiecznych, których wykonywanie uprawnia do dodatku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 6 do zarządzenia.
3.
Kierownik zakładu pracy przyznaje indywidualne dodatki i określa ich wysokość.
§  7.
1.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 pkt 1 przysługuje dodatek za pracę na drugiej zmianie w wysokości 40% godzinowej stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy.
2.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 pkt 3 przysługuje dodatek za pracę na drugiej zmianie w wysokości 10% stawki godzinowej osobistego zaszeregowania, a za pracę w porze nocnej - w wysokości 20% stawki godzinowej osobistego zaszeregowania.
3.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2 przysługuje dodatek za pracę na trzeciej zmianie lub w porze nocnej w wysokości 80% godzinowej stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy.
4.
W razie zbiegu uprawnień do dwóch dodatków, pracownikowi przysługuje jeden dodatek, wyższy.
§  8.
1.
Obsługa codzienna pojazdu i czynności zdawczo-odbiorcze mogą być wykonywane w ramach normalnego czasu pracy kierowcy i wynagrodzenia za ten czas bądź czas zużyty na wykonywanie tych czynności może być zaliczony do czasu pracy kierowcy w wysokości nie przekraczającej normy obsługi ustalonej dla danego pojazdu.
2.
Decyzję w sprawie, o której mowa w ust. 1, podejmuje kierownik zakładu i określa normy czasu pracy na wykonanie obsługi codziennej pojazdów samochodowych w porozumieniu ze związkami zawodowymi.
§  9. 1
 
1.
Wykonywanie czynności dodatkowych, takich jak czynności noszowego, za- i wyładunek, należy do zakresu obowiązków kierowcy i jego pomocnika, pełnionych w ramach normalnego czasu pracy i wynagrodzenia przysługującego za ten czas.
2.
Pracownikowi, o którym mowa w ust. 1, wykonującemu dodatkowo obowiązki noszowego, udzielającemu pomocy osobom zakażonym wirusem HIV, przysługuje odrębne wynagrodzenie za każdy dzień, w którym udzielana była pomoc takim osobom, w wysokości 10% minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania, określonej w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego w zakładzie.
§  10.
1.
Za każdą godzinę prowadzenia pojazdu z przyczepą kierowcy przysługuje dodatek w wysokości do 25% godzinowej stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie.
2.
Dodatek, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje za prowadzenie ciągników rolniczych z jedną przyczepą.
3.
Pomocnikowi kierowcy przysługuje dodatek, o którym mowa w ust. 1, w połowie wysokości dodatku przyznanego kierowcy.
§  11.
1.
Brygadziście kierującemu pracą brygady złożonej co najmniej z 5 pracowników albo złożonej co najmniej z 3 pracowników, licząc łącznie z brygadzistą, i pracującemu wspólnie z członkami brygady, przysługuje dodatek w wysokości od 5% do 15% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego, wynikającej z osobistego zaszeregowania.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników.
§  12.
1.
Kierowcy samochodów osobowych, którzy wyrażą zgodę, mogą otrzymywać wynagrodzenie ryczałtowe obejmujące poszczególne składniki wynagrodzenia (wynagrodzenie zasadnicze, premię, dodatki za godziny nadliczbowe i nocne), z uwzględnieniem liczby godzin przypadających do przepracowania w okresie jednego miesiąca, w przypadku gdy faktyczny czas pracy tych kierowców w poszczególnych miesiącach nie ulega wahaniom i odpowiada liczbie godzin przyjętej do ustalenia wynagrodzenia zryczałtowanego.
2.
Kwota wynagrodzenie ryczałtowego powinna być określona na podstawie godzinowych stawek wynagrodzenia zasadniczego ustalonego zgodnie z § 2 ust. 2.
§  13.
1.
Personelowi latającemu przysługuje zryczałtowany ekwiwalent pieniężny z tytułu bezpłatnego i obowiązkowego żywienia w wysokości nie przekraczającej ustalonej w przedsiębiorstwie państwowym Polskie Linie Lotnicze "LOT".
2.
Wysokość ekwiwalentu, o którym mowa w ust. 1, ustala dla pracowników Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego dyrektor Zespołu, a dla pracowników zespołu lotnictwa sanitarnego - dyrektor wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego, w porozumieniu z dyrektorem Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego.
3.
Wysokość ekwiwalentu ustala się w kwocie miesięcznej.
4.
W razie zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy, ekwiwalent oblicza się proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia.
5.
Ekwiwalent przysługuje również pracownikom personelu kierowniczego i inżynieryjno-technicznego, jeżeli posiadają oni licencję pilota zawodowego i odbywają loty, oraz starszym mechanikom, jeżeli do ich podstawowych obowiązków należy odbywanie lotów i wchodzą w skład zespołów latających.
6.
Ekwiwalent przysługuje również w okresie usprawiedliwionej nieobecności w pracy (urlop, choroba, zawieszenie w lotach przez komisję lotniczo-lekarską i inne), nie dłużej jednak niż przez okres trzech miesięcy. Jeżeli usprawiedliwiona nieobecność jest spowodowana wypadkiem przy pracy, dodatek ten przysługuje przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy, chyba że wypadek został spowodowany przez pracownika umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa albo w stanie nietrzeźwości.
7.
Ekwiwalent nie przysługuje, jeżeli zawieszenie w lotach nastąpiło z innych przyczyn niż w wyniku orzeczenia komisji lotniczo-lekarskiej.
8.
Wypłata ekwiwalentu może nastąpić w ramach posiadanych środków finansowych przeznaczonych na wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń.
§  14.
1.
Pracownikom Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego i zespołów lotnictwa sanitarnego wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego przysługuje dodatek za dodatkowe uprawnienia lotnicze.
2.
Wysokość dodatku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 7 do zarządzenia.
§  15.
W ramach planowanego funduszu wynagrodzeń osobowych może być utworzony fundusz nagród w wysokości do 0,5% tego funduszu, z przeznaczeniem na nagrody za szczególne osiągnięcia.
§  16.
1.
Pracownikom wymienionym w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2 przysługuje nagroda jubileuszowa w wysokości:
1)
150% podstawy jej wymiaru po 15 latach pracy,
2)
200% podstawy jej wymiaru po 20 latach pracy,
3)
300% podstawy jej wymiaru po 25 latach pracy,
4)
400% podstawy jej wymiaru po 30 latach pracy,
5)
500% podstawy jej wymiaru po 35 latach pracy,
6)
600% podstawy jej wymiaru po 40 latach pracy,
7)
700% podstawy jej wymiaru po 45 latach pracy,
8)
800% podstawy jej wymiaru po 50 latach pracy.
2.
Procentowy wymiar nagrody jubileuszowej, o której mowa w ust. 1, ustala się z uwzględnieniem okresu sprzed podjęcia zatrudnienia w danym zakładzie pracy oraz okresu zatrudnienia w tym zakładzie.
3.
Podstawę wymiaru nagrody jubileuszowej, o której mowa w ust. 1, stanowi:
1)
za okres sprzed podjęcia zatrudnienia w danym zakładzie pracy - miesięczna stawka wynikająca z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy w dniu nabycia prawa do nagrody,
2)
za okres zatrudnienia w danym zakładzie pracy, jeżeli okres ten wynosi co najmniej 5 lat - otrzymywane wynagrodzenie zasadnicze.
4.
Pracownikom wymienionym w § 1 ust. 1 pkt 3 przysługuje nagroda jubileuszowa w wysokości:
1)
75% miesięcznego wynagrodzenia po 25 latach pracy,
2)
100% miesięcznego wynagrodzenia po 30 latach pracy,
3)
150% miesięcznego wynagrodzenia po 35 latach pracy,
4)
200% miesięcznego wynagrodzenia po 40 latach pracy,
5)
250% miesięcznego wynagrodzenia po 45 latach pracy,
6)
300% miesięcznego wynagrodzenia po 50 latach pracy.
5.
Ustalenie okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasady jej obliczania i wypłacania regulują powszechnie obowiązujące przepisy.
§  17.
1.
Pracownikom wymienionym w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2 przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką w wysokości:
1)
100% podstawy jej wymiaru po 10 latach pracy,
2)
150% podstawy jej wymiaru po 15 latach pracy,
3)
200% podstawy jej wymiaru po 20 latach pracy.

Odprawa wzrasta o 100% podstawy jej wymiaru po każdym kolejnym 5-letnim okresie pracy.

2.
Procentowy wymiar odprawy pieniężnej, o której mowa w ust. 1, ustala się z uwzględnieniem okresu sprzed podjęcia zatrudnienia w danym zakładzie pracy oraz okresu zatrudnienia w tym zakładzie.
3.
Podstawę wymiaru odprawy, o której mowa w ust. 1, stanowi:
1)
za okres sprzed podjęcia zatrudnienia w danym zakładzie pracy - miesięczna stawka wynikająca z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy,
2)
za okres zatrudnienia w danym zakładzie, jeżeli okres ten wynosi co najmniej 5 lat - otrzymane wynagrodzenie zasadnicze.
4.
Pracownikom wymienionym w § 1 ust. 1 pkt 3 przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką w wysokości:
1)
jednomiesięcznego wynagrodzenia po 10 latach pracy,
2)
dwumiesięcznego wynagrodzenia po 15 latach pracy,
3)
trzymiesięcznego wynagrodzenia po 20 latach pracy.
5.
Odprawę, o której mowa w ust. 4, oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
6.
Okresy pracy uprawniające do odprawy, o której mowa w ust. 1 i 4, ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu dodatku za wysługę lat.
§  18.
Pracownicy zatrudnieni przed dniem wejścia w życie zarządzenia, nie mający wymaganych kwalifikacji, mogą być zatrudnieni na dotychczasowych stanowiskach tylko w tym przypadku, gdy byli zatrudnieni na tych stanowiskach zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami.
§  19.
Traci moc zarządzenie nr 99 Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 27 grudnia 1989 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników transportu samochodowego i lotniczego resortu zdrowia i opieki społecznej.
§  20.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA ZASZEREGOWANIA KIEROWCÓW POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH I ICH POMOCNIKÓW

Lp. Wyszczególnienie Kategoria zaszeregowania
1 Kierowca prowadzący stale:
1) ambulanse rtg, stomatologiczne, krwiodawstwa i ruchome laboratoria XI
2) pojazdy służące do przewozu materiałów wybuchowych, radioaktywnych, łatwo palnych, żrących, trujących
3) samochody uprzywilejowane w ruchu drogowym (karetki pogotowia ratunkowego i reanimacyjne) X
4) autobusy i samochody ciężarowe przystosowane do przewozu osób powyżej 15 miejsc siedzących
5) samochody ciężarowe o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony do 13 ton IX
6) autobusy i samochody ciężarowe przystosowane do przewozu osób do 15 miejsc siedzących
7) samochody serwisu technicznego
8) samochody ciężarowe o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 3,5 tony VIII
9) samochody sanitarne przeznaczone do obsługi służb medycznych i sanitarnych
10) ciągniki rolnicze w transporcie drogowym VII
11) samochody osobowe VI
2 Pomocnik kierowcy pojazdu samochodowego III-V

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TABELA ZASZEREGOWANIA I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH PRACOWNIKÓW ZAPLECZA TECHNICZNEGO RADIOŁĄCZNOŚCI I OBSŁUGI

Lp. Stanowisko Kate- Wymagania kwalifikacyjne
goria

zasze-

regowa-

nia

wykształcenie prakty-

ka

1 2 3 4 5
1 Elektryk samochodowy,

lakiernik,

VIII-XI średnie zawodowe 4-5 lat
blacharz-spawacz,

mechanik samochodowy

zasadnicze zawodowe 6-7 lat
2 Technik radiołączności,

tokarz,

VIII-X średnie zawodowe 4-5 lat
elektryk sieciowy,

ślusarz narzędziowy

zasadnicze zawodowe 6-7 lat
3 Hydraulik,

kowal,

stolarz

VII-IX zasadnicze zawodowe 2-3 lat
4 Tapicer,

wydawca magazynowy z odpowiedzialnością materialną,

VI-VIII zasadnicze zawodowe 2-3 lat
palacz c.o. V-VIII
5 Pomocnik mechanika samochodowego VI-VII zasadnicze zawodowe -
6 Robotnik gospodarczy,

magazynowy, pomocnik palacz c.o.

IV-VI - -
7 Portier, dozorca, sprzątaczka, gotowacz napojów III-IV - -
8 Goniec II-III - -

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TABELA STANOWISK, KATEGORII ZASZEREGOWANIA I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH PRACOWNIKÓW WYNAGRADZANYCH MIESIĘCZNIE

I. Pracownicy zatrudnieni w kolumnach transportu sanitarnego
Lp. Stanowisko Kategoria Wymagania kwalifikacyjne
zaszerego-

wania

wykształ-

cenie

praktyka
1 Dyrektor wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego XVIII-XXI wyższe 8 lat, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
2 Zastępca dyrektora wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego XVI-XIX wyższe 8 lat, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
3 Główny księgowy wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego XVI-XVIII wyższe 8 lat, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
4 Główny specjalista wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego,

kierownik gospodarstwa pomocniczego, dyrektor rejonowej kolumny transportu sanitarnego

XV-XVII wyższe 7 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
radca prawny określone odrębnymi przepisami
główny księgowy rejonowej kolumny transportu sanitarnego,

zastępca dyrektora rejonowej kolumny transportu sanitarnego,

XIV-XVI wyższe 4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
kierownik rejonowej kolumny transportu sanitarnego,

kierownik wojewódzkiej stacji obsługi

średnie 6 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
5 Kierownik działu wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego XIV-XV wyższe 4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
średnie 7 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
6 Zastępca głównego księgowego wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego,

główny księgowy gospodarstwa pomocniczego,

zastępca kierownika działu wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego,

starszy specjalista

XIII-XIV wyższe 4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
średnie 7 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
7 Kierownik działu rejonowej kolumny transportu sanitarnego,

zastępca kierownika wojewódzkiej stacji obsługi,

XII-XIII wyższe 4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
średnie 7 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
starszy mistrz,

kierownik zespołu magazynów,

starszy dyspozytor

średnie oraz przeszko-

lenie

specja-

listycz-

ne

6-7 lat
kierownik sekcji,

specjalista,

diagnosta

wyższe 4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
zakładowy inspektor bhp wyższe oraz egzamin kwalifika-

cyjny

3 lata
średnie oraz egzamin kwalifika-

cyjny

6 lat
8 Mistrz,

dyspozytor,

kierownik garaży,

kierownik magazynu,

IX-XII średnie oraz przeszko-

lenie specjali-

styczne

4-5 lat
starszy inspektor,

starszy kontroler techniczny,

rewident

6-7 lat
9 Starszy magazynier,

starszy księgowy,

inspektor,

kontroler techniczny

IX-XI średnie oraz przeszko-

lenie specjali-

styczne

6-7 lat
10 Magazynier,

księgowy,

kasjer

VIII-X średnie oraz przeszko-

lenie

specjali-

styczne

2 lata
11 Starszy referent,

sekretarka,

starsza maszynistka

VIII-IX średnie lub zasadnicze zawodowe 2 lata
12 Maszynistka,

referent

VII-VIII średnie lub zasadnicze zawodowe -
13 Telefonistka V-VII średnie lub zasadnicze zawodowe -

II. Pracownicy zatrudnieni w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego i zespołach lotnictwa sanitarnego w wojewódzkich kolumnach transportu sanitarnego

Lp. Stanowisko Kategoria

zaszere-

gowania

Wymagania kwalifikacyjne
wykształcenie praktyka
1 Dyrektor Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego XVIII-XXI wyższe techniczne o specjalności lotniczej 8 lat, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym
wyższe techniczne lub ekonomiczne oraz licencja pilota zawodowego 10 lat, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym
2 Zastępca dyrektora Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego XVI-XIX wyższe techniczne lub ekonomiczne o specjalności lotniczej lub licencja pilota zawodowego 8 lat, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym
3 Główny księgowy Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego XVI-XVIII wyższe ekonomiczne lub prawnicze 8 lat w księgowości, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym
4 Kierownik działu technicznego - główny inżynier w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego XIV-XVIII wyższe techniczne o specjalnoś-

ci lotniczej

5 lat w lotnictwie
techniczne, licencja pilota zawodowego 6 lat w lotnictwie
kierownik działu ruchu i wyszkolenia lotniczego w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego wyższe licencja pilota zawodowego, uprawnienia instruktora lotniczego 5 lat w lotnictwie
śred-

nie

8 lat w lotnictwie
starszy inspektor wyszkolenia lotniczego w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego wyższe licencja pilota zawodowego, uprawnienia instruktora lotniczego 4 lata w lotnictwie
śred-

nie

7 lat w lotnictwie
kierownik zespołu lotnictwa sanitarnego wyższe licencja pilota zawodowego 4 lata w lotnictwie
śred-

nie

7 lat w lotnictwie
5 Starszy pilot XIII-XVI wyższe lub śred-

nie

licencja pilota zawodowego, licencja radiotele-

fonisty pokładowego

3 lata w zawodzie, w tym 1 rok w lotnictwie sanitarnym
zastępca kierownika działu wyszkolenia lotniczego Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego wyższe licencja pilota zawodowego 4 lata w lotnictwie
śred-

nie

7 lat w lotnictwie
6 Pilot średnie, licencja pilota zawodowego, licencja radiotelefonisty pokładowego -
zastępca kierownika działu technicznego Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego, XI-XV wyższe techniczne o specjal-

ności lot-

niczej, licencja mechanika lotniczego

4 lata w lotnictwie
starszy inspektor nadzoru technicznego Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego techniczne,licencja mechanika lotniczego 5 lat w lotnictwie
radca prawny określone odrębnymi przepisami
7 Kierownik działu ekonomicznego, administracyjnego, XI-XIV wyższe 5 lat, w tym 2 lata na stanowisku kierowniczym
zastępca głównego księgowego średnie 8 lat, w tym 2 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
starszy specjalista wyższe 6 lat
szef mechaników średnie zawodowe lub zasadnicze zawodowe, licencja mechanika lotniczego 6 lat w lotnictwie
8 Specjalista X-XIII wyższe 4 lata
starszy mechanik lotniczy, mechanik pokładowy średnie zawodowe lub zasadnicze zawodowe, licencja mechanika lotniczego 4-5 lat w lotnictwie
9 Starszy inspektor IX-XII średnie oraz przeszkolenie specjalistyczne 6-7 lat
mechanik lotniczy średnie zawodowe lub zasadnicze zawodowe, licencja mechanika lotniczego 3 lata w lotnictwie
10 Inspektor,

starszy księgowy,

starszy magazynier

IX-XI średnie oraz przeszkolenie specjalistyczne 6-7 lat
11 Księgowy,

magazynier, kasjer

VIII-X średnie oraz przeszkolenie specjalistyczne 2 lata
12 Starszy referent VII-IX średnie lub zasadnicze zawodowe 2 lata
13 Referent,

sekretarka,

maszynistka

VII-VIII średnie lub zasadnicze zawodowe -
14 Kontystka V-VII średnie lub zasadnicze zawodowe -
15 Portier,

dozorca,

sprzątaczka

III-IV podstawowe -

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZASADY ZALICZANIA JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH TRANSPORTU SANITARNEGO DO KATEGORII ZAKŁADÓW

Podziału jednostek organizacyjnych transportu sanitarnego resortu zdrowia i opieki społecznej na poszczególne kategorie zakładów dokonuje się w celu odpowiedniego ustalenia wysokości dodatków funkcyjnych dla niektórych stanowisk kierowniczych.

Zaliczenie kolumny transportu sanitarnego do odpowiedniej kategorii zależy od rozmiaru zatrudnienia według określonego niżej kryterium:

w wojewódzkiej kolumnie transportu sanitarnego:

dla I kategorii zakładu - powyżej 400 pracowników

dla II kategorii zakładu - do 400 pracowników;

w rejonowej kolumnie transportu sanitarnego:

dla I kategorii zakładu - powyżej 70 pracowników,

dla II kategorii zakładu - do 70 pracowników.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  2 TABELA DODATKÓW FUNKCYJNYCH

I. Pracownicy wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego
Lp. Stanowisko Procent stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania, określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy

(kwotę dodatku funkcyjnego zaokrągla się do 1 grosza w górę)

Kategoria zakładu
I II
1 Dyrektor wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego do 220 do 170
2 Zastępca dyrektora wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego,

główny księgowy wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego

do 180 do 150
3 Dyrektor rejonowej kolumny transportu sanitarnego, główny specjalista wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego,

kierownik gospodarstwa pomocniczego

do 160 do 130
4 zastępca dyrektora rejonowej kolumny transportu sanitarnego,

kierownik rejonowej kolumny transportu sanitarnego, główny księgowy rejonowej kolumny transportu sanitarnego

do 140 do 120
5 Zastępca głównego księgowego wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego,

kierownik działu,

kierownik wojewódzkiej stacji obsługi,

główny księgowy gospodarstwa pomocniczego

do 110
6 Zastępca kierownika działu,

zastępca kierownika wojewódzkiej stacji obsługi

do 100
7 Kierownik sekcji,

kierownik zespołu magazynów,

starszy dyspozytor

do 90
8 Kierownik magazynu,

kierownik garaży,

starszy magazynier

starszy mistrz

do 80
9 Dyspozytor do 70
10 Magazynier,

mistrz

do 60

II. Pracownicy Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego i zespołów lotnictwa sanitarnego w wojewódzkich kolumnach transportu

Lp. Stanowisko Procent stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania, określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy

(kwotę dodatku funkcyjnego zaokrągla się do 100 zł w górę)

1 Dyrektor do 220
2 Zastępca dyrektora,

główny księgowy

do 180
3 Kierownik działu,

zastępca głównego księgowego,

kierownik zespołu lotnictwa sanitarnego

do 140
4 Zastępca kierownika działu,

kierownik innej komórki organizacyjnej,

szef mechaników w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego i zespole lotnictwa sanitarnego

do 100
5 Magazynier do 60

ZAŁĄCZNIK Nr  6

RODZAJE PRAC WYKONYWANYCH W WARUNKACH SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA LUB SZCZEGÓLNIE UCIĄŻLIWYCH ORAZ SZCZEGÓLNIE NIEBEZPIECZNYCH

1. Do pierwszego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na działanie pyłów nie wywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,

2) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych nie kumulujących się w organizmie,

3) w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura efektywna powyżej 250 lub poniżej 100C,

4) w mokrym środowisku o względnej wilgotności powietrza przekraczającej 80%, w błocie lub w bezpośrednim kontakcie z wodą,

5) w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe lub podczerwone, np. spawanie, hartowanie,

6) w warunkach narażenia na wibrację ogólną,

7) w pomieszczeniach, w których konieczne jest stałe stosowanie sztucznego oświetlenia,

8) przy obsłudze elektronicznych monitorów ekranowych.

2. Do drugiego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej,

2) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,

3) w warunkach narażenia na hałas,

4) w obniżonym lub podwyższonym ciśnieniu wynikającym z procesu technologicznego,

5) w warunkach narażenia na działanie miejscowej wibracji, np. używanie ręcznych narzędzi pneumatycznych,

6) w warunkach nadmiernego obciążenia wysiłkiem fizycznym co najmniej 2000 kcal dla mężczyzn i 1200 kcal dla kobiet lub wymagające wymuszonej pozycji ciała,

7) w warunkach narażenia na działanie hormonów i antybiotyków powodujących zaburzenia czynności fizjologicznych organizmu oraz innych czynników o analogicznym jak te hormony i antybiotyki działaniu, jeżeli zostanie to uznane przez instytut medycyny pracy.

3. Do trzeciego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości oraz szczególnego niebezpieczeństwa zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,

2) w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300.000 MHz w strefie zagrożenia,

3) na wysokości powyżej 2 m i w wykopach o głębokości poniżej 2 m, uznane za niebezpieczne w przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy,

4) związane z wytwarzaniem, stosowaniem, magazynowaniem i transportowaniem gazów i materiałów wybuchowych,

5) wewnątrz zbiorników, aparatów, kanałów, studni itp., których wykonywanie wymaga specjalnego zezwolenia,

6) przy urządzeniach elektroenergetycznych znajdujących się pod napięciem powyżej 220 V, wykonywane zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie pracy w energetyce,

7) związane z załadunkiem i rozładunkiem paliw płynnych oraz ich transportem,

8) w kontakcie z materiałem zakaźnym albo chorymi zakaźnie ludźmi lub zwierzętami,

9) w kontakcie z ludźmi chorymi na choroby psychiczne lub upośledzonymi w znacznym stopniu,

10) w kontakcie ze skazanymi, zatrudnionymi w przywięziennych zakładach pracy,

11) pod ziemią lub pod wodą.

4. Prace określone w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w ust. 2 pkt 1-3 uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uzasadniających dodatkowe wynagrodzenie, jeżeli w środowisku pracy przekraczane są najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia, określone odrębnymi przepisami, lub inne obowiązujące normy higienicznosanitarne. Pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, o których mowa w powołanych wyżej punktach, dokonywane są przez laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz inne laboratoria upoważnione przez właściwych terenowo państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

  3 TABELA DODATKÓW ZA DODATKOWE UPRAWNIENIA LOTNICZE

Lp. Rodzaj uprawnienia Procent stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania, określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy

(kwotę dodatku zaokrągla się do 1 grosza w górę)

1 Starsi piloci i piloci:

1) dodatkowa licencja pilota

śmigłowcowego

2) uprawnienia instruktora:

a) I klasy

b) II klasy

3) uprawnienia do lotów według

przyrządów w ruchu

kontrolowanym

4) uprawnienia do prowadzenia

korespondencji radiotelefonisty w

języku obcym

40-90

15-40

10-20

15-40

15-40

2 Starsi mechanicy i mechanicy:

1) uprawnienia mechanika obsługi

śmigłowców

2) uprawnienia do wykonywania

remontów sprzętu lotniczego lub

napraw*)

3) uprawnienia mechanika obsługi

przyrządów pokładowych

4) uprawnienia mechanika obsługi

lotniczego wyposażenia radiowego

5) uprawnienia mechanika obsługi

wyposażenia elektrycznego

20-70

15-40

10-30

10-30

10-30

*) Uprawnienia nadawane przez użytkownika Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego.

Uwaga: Dodatki wymienione w tabeli przysługują tylko wtedy, gdy czynności wynikające z tych uprawnień są wykonywane. Przysługują one również personelowi kierowniczemu wymienionemu w załączniku nr 3.

Fakt wykonywania tych czynności potwierdza dyrektor Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego.

*Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 2 lutego 1996 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.96.24.110) nin. zarządzenie zachowuje moc do czasu objęcia pracowników, których jego przepisy dotyczą i w zakresie przedmiotu w nich normowanego - postanowieniami układu zbiorowego pracy lub innymi przepisami prawa pracy.
1 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 20 września 1990 r. (M.P.90.35.286) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1990 r.
2 Załącznik nr 5:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 20 września 1990 r. (M.P.90.35.286) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1990 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 19 października 1994 r. (M.P.94.57.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

3 Załącznik nr 7 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 19 października 1994 r. (M.P.94.57.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024