Ustalenie i ogłoszenie statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Polskie Towarzystwo Lekarskie".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 22 marca 1989 r.
w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Polskie Towarzystwo Lekarskie".

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 lipca 1980 r. w sprawie uznania Polskiego Towarzystwa Lekarskiego za stowarzyszenie wyższej użyteczności (Dz. U. Nr 16, poz. 56) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się statut stowarzyszenia wyższej użyteczności "Polskie Towarzystwo Lekarskie", stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 24 października 1980 r. w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Polskie Towarzystwo Lekarskie" (Monitor Polski Nr 26, poz. 139).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT POLSKIEGO TOWARZYSTWA LEKARSKIEGO

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Polskie Towarzystwo Lekarskie (PTL), zwane dalej "Towarzystwem", jest stowarzyszeniem wyższej użyteczności i posiada osobowość prawną.
§  2.
1.
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
Siedzibą władz naczelnych Towarzystwa jest m. st. Warszawa.
§  3.
Towarzystwo może powoływać oddziały wojewódzkie i koła według zasad określonych w dalszych postanowieniach statutu.
§  4.
Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji społecznych o tych samych lub podobnych celach działania.
§  5.
Towarzystwo posiada prawo używania odznak i pieczęci według wzorów zatwierdzonych przez właściwe organy administracji państwowej.
§  6.
Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.

Rozdział  2

Cele i środki działania

§  7.
Celem Towarzystwa jest:
1)
rozwijanie wiedzy lekarskiej,
2)
podnoszenie poziomu naukowego i kwalifikacji zawodowych lekarzy,
3)
dążenie do zapewnienia właściwych warunków wykonywania zawodu lekarza,
4)
kształtowanie zaangażowanych postaw społecznych i etycznych lekarzy,
5)
szerzenie i doskonalenie zasad deontologii lekarskiej i dbałość o ich przestrzeganie,
6)
popularyzowanie wśród społeczeństwa zasad higieny i ochrony zdrowia,
7)
udzielanie pomocy młodym lekarzom rozpoczynającym pracę,
8)
sprawowanie opieki nad zasłużonymi lekarzami i pozostałymi po nich członkami rodzin.
§  8.
Towarzystwo realizuje swoje cele przez:
1)
organizowanie zjazdów, konferencji i posiedzeń naukowych,
2)
organizowanie i udzielanie pomocy w zakresie doskonalenia zawodowego i etycznego lekarzy,
3)
inicjowanie oraz prowadzenie działalności wychowawczo-zdrowotnej,
4)
organizowanie konkursów na prace naukowe i przyznawanie nagród,
5)
współuczestniczenie w organizowaniu społecznej służby zdrowia, rozwiązywaniu jej problemów i doskonaleniu przepisów o ochronie zdrowia i opiece społecznej,
6)
prowadzenie działalności popularnonaukowej i wydawniczej,
7)
utrzymywanie kontaktów z zagranicznymi organizacjami społecznymi,
8)
organizowanie i prowadzenie klubów lekarza oraz domów lekarzy seniorów,
9)
współdziałanie z organami administracji państwowej, instytucjami i organizacjami społecznymi,
10)
podejmowanie innych działań zmierzających do realizacji celów Towarzystwa.

Rozdział  3

Członkowie, ich prawa i obowiązki

§  9.
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
1)
zwyczajnych,
2)
nadzwyczajnych,
3)
zagranicznych,
4)
honorowych,
5)
wspierających.
§  10.
1.
Członkiem zwyczajnym może być obywatel polski - lekarz lub inna osoba posiadająca wyższe wykształcenie i zatrudniona w służbie zdrowia.
2.
Członka zwyczajnego przyjmuje zarząd oddziału wojewódzkiego na podstawie pisemnej deklaracji kandydata.
§  11.
1.
Członkiem nadzwyczajnym może być osoba fizyczna trwale związana z zawodem medycznym.
2.
Członka nadzwyczajnego przyjmuje Zarząd Główny na wniosek zarządu oddziału wojewódzkiego.
§  12.
1.
Członkiem zagranicznym może być osoba zamieszkała za granicą, trwale związana z medycyną, współpracująca z Towarzystwem w zakresie statutowej działalności naukowej i organizacyjnej.
2.
Członków zagranicznych przyjmuje Zarząd Główny Towarzystwa na wniosek jego Prezydium, zarządu oddziału wojewódzkiego lub zarządu sekcji specjalistycznej.
§  13.
1.
Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, szczególnie zasłużona dla Towarzystwa lub medycyny polskiej.
2.
Tytuł członka honorowego nadaje Krajowy Zjazd Delegatów na wniosek Zarządu Głównego.
§  14.
1.
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje stałą składkę członkowską na cele Towarzystwa.
2.
Członków wspierających przyjmują zarządy oddziałów wojewódzkich, a w odniesieniu do instytucji centralnych - Zarząd Główny.
§  15.
1.
Członek zwyczajny ma prawo:
1)
wybierać i być wybierany do władz Towarzystwa,
2)
brać udział w zebraniach Towarzystwa,
3)
korzystać z pomocy i urządzeń Towarzystwa,
4)
nosić odznakę organizacyjną Towarzystwa.
2.
Członkowie nadzwyczajni, zagraniczni i honorowi mają wszystkie prawa członków zwyczajnych, z wyjątkiem określonych w ust. 1 pkt 1.
3.
Członek wspierający ma prawo korzystać z pomocy i urządzeń Towarzystwa.
4.
Członek wspierający - osoba prawna działa w Towarzystwie przez upoważnionego przedstawiciela.
§  16.
1.
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
1)
aktywne uczestnictwo w realizacji celów Towarzystwa,
2)
przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
3)
przestrzeganie zasad współżycia społecznego i etyki zawodowej,
4)
regularne opłacanie składek członkowskich.
2.
Członkowie nadzwyczajni, zagraniczni i honorowi zwolnieni są od opłacania składek członkowskich.
3.
Członek wspierający obowiązany jest regularnie opłacać zadeklarowaną składkę członkowską.
§  17.
1.
Przynależność do Towarzystwa ustaje na skutek:
1)
dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa,
2)
skreślenia z listy członków przez zarząd oddziału wojewódzkiego z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres co najmniej 12 miesięcy,
3)
wykluczenia prawomocnym orzeczeniem Sądu Koleżeńskiego za działalność na szkodę Towarzystwa, nieprzestrzeganie postanowień statutu, regulaminów lub uchwał władz Towarzystwa oraz w przypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową pozbawienia praw publicznych,
4)
śmierci członka,
5)
rozwiązania lub likwidacji osoby prawnej.
2.
Od uchwały o skreśleniu przysługuje członkom odwołanie do organu wyższego stopnia w terminie 30 dni od daty zawiadomienia o skreśleniu.

Rozdział  4

Struktura organizacyjna i zasady działania Towarzystwa

§  18.
Organizacja Towarzystwa obejmuje:
1)
władze naczelne,
2)
oddziały wojewódzkie,
3)
koła.
§  19.
1.
Do powołania oddziału wojewódzkiego wymagane jest istnienie co najmniej 3 kół na terenie województwa.
2.
Oddziały wojewódzkie powołuje Zarząd Główny.
§  20.
1.
Koło jest podstawową jednostką organizacyjną Towarzystwa.
2.
Do utworzenia koła wymaganych jest co najmniej 15 członków.
3.
Koła powołuje zarząd oddziału wojewódzkiego.
§  21.
1.
Kadencja władz naczelnych i władz oddziałów wojewódzkich Towarzystwa trwa 4 lata, a kadencja władz kół trwa 2 lata.
2.
Wybór władz Towarzystwa odbywa się w głosowaniu jawnym lub tajnym, w zależności od uchwały zjazdu lub zebrania.
3.
Członkowie władz pełnią swoje funkcje honorowo.
4.
W razie ustąpienia członka władz Towarzystwa, władze te mogą dokooptować nowego członka, z tym że liczba dokooptowanych członków nie może przekraczać 1/3 ogólnej liczby członków pochodzących z wyboru.
5.
Uchwały władz Towarzystwa podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania, jeżeli statut nie stanowi inaczej.
6.
Uchwały władz wyższego stopnia są wiążące dla władz niższego stopnia.
7.
Władze wyższego stopnia mogą uchylać uchwały władz niższego stopnia, jeżeli są one sprzeczne z prawem, postanowieniami statutu lub uchwałami władz Towarzystwa.
8.
Członkowie komisji rewizyjnych i sądów koleżeńskich nie mogą być członkami innych władz Towarzystwa.
9.
Członkowie komisji rewizyjnych oraz sądów koleżeńskich mogą brać udział w posiedzeniach innych władz Towarzystwa z głosem doradczym.

Rozdział  5

Władze naczelne Towarzystwa

§  22.
Władzami naczelnymi Towarzystwa są:
1)
Krajowy Zjazd Delegatów,
2)
Zarząd Główny,
3)
Główna Komisja Rewizyjna,
4)
Główny Sąd Koleżeński.

A. Krajowy Zjazd Delegatów

§  23.
1.
Krajowy Zjazd Delegatów jest najwyższą władzą Towarzystwa.
2.
Krajowy Zjazd Delegatów może być zwyczajny lub nadzwyczajny.
3.
Zwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów zwoływany jest przez Zarząd Główny raz na 4 lata.
4.
Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów zwoływany jest przez Zarząd Główny:
1)
z własnej inicjatywy,
2)
na żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej,
3)
na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby zarządów oddziałów wojewódzkich.
5.
Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów powinien być zwołany w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszenia wniosku (żądania) i obraduje nad sprawami, dla których został zwołany.
6.
W Nadzwyczajnym Krajowym Zjeździe Delegatów biorą udział delegaci wybrani na ostatnich walnych zebraniach oddziałów wojewódzkich.
§  24.
Do kompetencji Krajowego Zjazdu Delegatów należy:
1)
uchwalanie głównych kierunków działalności Towarzystwa,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego,
3)
podejmowanie na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej uchwały w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
4)
wybór Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego,
5)
ustalanie wysokości składek członkowskich,
6)
ustalanie zasad gospodarowania majątkiem Towarzystwa,
7)
uchwalanie projektu statutu Towarzystwa oraz projektu jego zmian,
8)
podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez Zarząd Główny, Główną Komisję Rewizyjną i delegatów,
9)
nadawanie tytułu członka honorowego,
10)
podejmowanie uchwał o nadaniu byłym prezesom Zarządu Głównego Towarzystwa, szczególnie zasłużonym dla jego rozwoju, tytułu "Honorowy Prezes Zarządu Głównego PTL",
11)
podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa.
§  25.
Krajowy Zjazd Delegatów podejmuje uchwały w pierwszym terminie w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby delegatów, a w drugim terminie - bez względu na liczbę obecnych delegatów.
§  26.
1.
W Krajowym Zjeździe Delegatów udział biorą:
1)
z głosem decydującym - delegaci wybrani przez walne zebrania oddziałów wojewódzkich według zasad ustalonych przez Zarząd Główny,
2)
z głosem doradczym - członkowie ustępujących władz naczelnych Towarzystwa i osoby zaproszone.
2.
O terminie, miejscu i porządku obrad Krajowego Zjazdu Delegatów Zarząd Główny zawiadamia zarządy oddziałów wojewódzkich i delegatów nie później niż na 2 miesiące przed rozpoczęciem Zjazdu.

B. Zarząd Główny

§  27.
1.
Zarząd Główny jest najwyższą władzą Towarzystwa w okresie między Krajowymi Zjazdami Delegatów.
2.
Zarząd Główny składa się z 65-71 członków.
§  28.
Do zakresu działania Zarządu Głównego należy:
1)
kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa między Krajowymi Zjazdami Delegatów zgodnie z uchwałami Krajowego Zjazdu Delegatów,
2)
reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
3)
zwoływanie Krajowego Zjazdu Delegatów,
4)
składanie Krajowemu Zjazdowi Delegatów sprawozdań ze swej działalności,
5)
uchwalanie planów działalności i budżetu Towarzystwa,
6)
zarządzanie majątkiem Towarzystwa,
7)
przyjmowanie zapisów i darowizn,
8)
powoływanie i rozwiązywanie oddziałów wojewódzkich, nadawanie im nazw oraz nadzorowanie ich działalności,
9)
ustalanie zasad wyboru delegatów na Krajowy Zjazd Delegatów i na walne zebrania oddziałów wojewódzkich,
10)
uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
11)
występowanie z wnioskami o nadanie tytułu członka honorowego,
12)
przyjmowanie członków zagranicznych,
13)
występowanie z wnioskami o przyznanie nagród oraz, w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, o nadanie odznaczeń państwowych,
14)
powoływanie i rozwiązywanie medycznych sekcji specjalistycznych oraz nadzorowanie ich działalności,
15)
powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych jako organów doradczych Zarządu Głównego,
16)
podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Towarzystwa.
§  29.
Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż 2 razy w roku.
§  30.
Zarząd Główny wybiera ze swego grona prezydium w składzie 7-11 członków, w tym prezesa, 3 wiceprezesów, 2 sekretarzy i skarbnika.
§  31.
Prezydium Zarządu Głównego kieruje działalnością Towarzystwa w okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego w zakresie ustalonym przez Zarząd Główny, z wyjątkiem:
1)
zwoływania Krajowego Zjazdu Delegatów,
2)
uchwalania planów działalności i budżetu Towarzystwa,
3)
występowania z wnioskami o nadanie tytułu członka honorowego Towarzystwa,
4)
powoływania i rozwiązywania oddziałów wojewódzkich i medycznych sekcji specjalistycznych,
5)
ustalania zasad wyboru delegatów na Krajowy Zjazd Delegatów i na walne zebrania oddziałów wojewódzkich,
6)
powoływania i rozwiązywania komisji problemowych jako organów doradczych Zarządu Głównego,
7)
przyjmowania członków zagranicznych.
§  32.
Posiedzenia Prezydium Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
§  33.
Szczegółową organizację oraz tryb pracy Zarządu Głównego i jego Prezydium określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny.

C. Główna Komisja Rewizyjna

§  34.
1.
Główna Komisja Rewizyjna składa się z 11 członków.
2.
Główna Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
§  35.
Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
1)
kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
2)
zgłaszanie na posiedzeniach Zarządu Głównego i jego Prezydium wniosków w sprawie działalności Towarzystwa oraz żądanie wyjaśnień,
3)
nadzorowanie działalności komisji rewizyjnych oddziałów wojewódzkich,
4)
składanie na Krajowym Zjeździe Delegatów sprawozdań ze swej działalności oraz występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu.
§  36.
Posiedzenia Głównej Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w roku.
§  37.
Szczegółową organizację oraz tryb pracy komisji rewizyjnych określa regulamin uchwalony przez Główną Komisję Rewizyjną.

D. Główny Sąd Koleżeński

§  38.
1.
Główny Sąd Koleżeński składa się z 9 członków.
2.
Główny Sąd Koleżeński wybiera spośród siebie przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
§  39.
Do zakresu działania Głównego Sądu Koleżeńskiego należy:
1)
rozpatrywanie i rozstrzyganie w pierwszej i drugiej instancji określonych w § 59 spraw członków władz naczelnych i oddziałów wojewódzkich Towarzystwa,
2)
rozpatrywanie i rozstrzyganie w drugiej instancji odwołań od orzeczeń sądów koleżeńskich oddziałów wojewódzkich,
3)
nadzór nad działalnością sądów koleżeńskich oddziałów wojewódzkich,
4)
składanie sprawozdań ze swej działalności Krajowemu Zjazdowi Delegatów.
§  40.
1.
Główny Sąd Koleżeński rozpatruje sprawy w pierwszej instancji w 3-osobowych zespołach orzekających, a w drugiej instancji - w 5-osobowym zespole orzekającym w zmienionym składzie.
2.
Od orzeczeń Głównego Sądu Koleżeńskiego wydanych w pierwszej instancji przysługuje odwołanie do Głównego Sądu Koleżeńskiego w terminie 30 dni od dnia doręczenia orzeczenia.
3.
Orzeczenia Głównego Sądu Koleżeńskiego wydane w drugiej instancji są ostateczne.
§  41.
Główny Sąd Koleżeński może wymierzać następujące kary organizacyjne:
1)
upomnienia,
2)
nagany,
3)
zawieszenia w prawach członka na okres do 2 lat,
4)
wykluczenia z Towarzystwa.
§  42.
Szczegółowy tryb postępowania sądów koleżeńskich określa regulamin uchwalony przez Główny Sąd Koleżeński.

Rozdział  6

Władze oddziału wojewódzkiego

§  43.
Władzami oddziału wojewódzkiego są:
1)
walne zebranie oddziału wojewódzkiego,
2)
zarząd oddziału wojewódzkiego,
3)
komisja rewizyjna oddziału wojewódzkiego,
4)
sąd koleżeński oddziału wojewódzkiego.

A. Walne zebranie oddziału wojewódzkiego

§  44.
1.
Walne zebranie oddziału wojewódzkiego jest najwyższą władzą oddziału wojewódzkiego Towarzystwa.
2.
Walne zebranie oddziału wojewódzkiego może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
3.
Zwyczajne walne zebranie oddziału wojewódzkiego zwoływane jest przez zarząd oddziału wojewódzkiego raz na 4 lata.
4.
Nadzwyczajne walne zebranie oddziału wojewódzkiego zwoływane jest przez zarząd oddziału:
1)
z własnej inicjatywy,
2)
na żądanie komisji rewizyjnej oddziału wojewódzkiego,
3)
na żądanie Zarządu Głównego,
4)
na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków oddziału wojewódzkiego.
5.
Nadzwyczajne walne zebranie oddziału wojewódzkiego powinno być zwołane w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku (żądania) i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§  45.
Do kompetencji walnego zebrania oddziału wojewódzkiego należy:
1)
uchwalanie kierunków działalności oddziału zgodnie z uchwałami władz naczelnych Towarzystwa,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności zarządu, komisji rewizyjnej i sądu koleżeńskiego oddziału,
3)
podejmowanie na wniosek komisji rewizyjnej uchwały w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu zarządowi oddziału,
4)
wybór zarządu, komisji rewizyjnej i sądu koleżeńskiego oddziału,
5)
wybór delegatów na Krajowy Zjazd Delegatów,
6)
podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez zarząd, komisję rewizyjną i członków oddziału,
7)
podejmowanie uchwał o nadaniu byłym przewodniczącym zarządu oddziału wojewódzkiego, szczególnie zasłużonym dla jego rozwoju, tytułu "Honorowy Przewodniczący Zarządu Oddziału Wojewódzkiego PTL".
§  46.
Walne zebranie oddziału wojewódzkiego podejmuje uchwały w pierwszym terminie w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie - bez względu na liczbę obecnych członków.
§  47.
1.
W walnym zebraniu oddziału wojewódzkiego udział biorą:
1)
z głosem decydującym - członkowie zwyczajni, jeżeli oddział liczy nie więcej niż 200 członków, a w wypadku oddziałów liczących powyżej 200 członków - delegaci wybrani przez walne zebrania kół według zasad ustalonych przez Zarząd Główny,
2)
z głosem doradczym - członkowie ustępujących władz oddziału, przedstawiciele władz naczelnych Towarzystwa i osoby zaproszone.
2.
O terminie, miejscu i porządku obrad walnego zebrania oddziału wojewódzkiego zarząd oddziału wojewódzkiego zawiadamia członków nie później niż na 30 dni przed rozpoczęciem zebrania.

B. Zarząd oddziału wojewódzkiego

§  48.
1.
Zarząd oddziału wojewódzkiego jest najwyższą władzą oddziału wojewódzkiego w okresie między walnymi zebraniami oddziału.
2.
Zarząd oddziału wojewódzkiego składa się z 15-21 członków.
§  49.
Do zakresu działania zarządu oddziału wojewódzkiego należy:
1)
kierowanie działalnością oddziału zgodnie z uchwałami i wytycznymi władz Towarzystwa,
2)
reprezentowanie oddziału wojewódzkiego na zewnątrz,
3)
zwoływanie walnych zebrań oddziału wojewódzkiego,
4)
składanie walnemu zebraniu oddziału wojewódzkiego i Zarządowi Głównemu sprawozdań ze swej działalności,
5)
uchwalanie planów działalności i projektu budżetu oddziału wojewódzkiego,
6)
powoływanie i rozwiązywanie kół oraz nadzorowanie ich działalności,
7)
występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami o przyjęcie w poczet członków zagranicznych,
8)
występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami o nadanie tytułu członka honorowego,
9)
powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych jako organów doradczych zarządu oddziału wojewódzkiego,
10)
podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz oddziału.
§  50.
Posiedzenia zarządu oddziału wojewódzkiego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
§  51.
Zarząd oddziału wojewódzkiego wybiera ze swego grona prezydium w składzie 5-9 członków, w tym przewodniczącego, 1-2 wiceprzewodniczących, 1-2 sekretarzy i skarbnika.
§  52.
Prezydium kieruje działalnością oddziału wojewódzkiego w okresie między posiedzeniami zarządu oddziału w zakresie ustalonym przez zarząd oddziału, z wyjątkiem:
1)
zwoływania walnego zebrania oddziału wojewódzkiego,
2)
uchwalania planów działalności i projektu budżetu oddziału wojewódzkiego,
3)
występowania do Zarządu Głównego z wnioskami o nadanie tytułu członka honorowego,
4)
powoływania i rozwiązywania komisji problemowych jako organów doradczych zarządu oddziału wojewódzkiego.
§  53.
Posiedzenia prezydium zarządu oddziału wojewódzkiego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§  54.
Szczegółową organizację oraz tryb pracy zarządu oddziału wojewódzkiego i jego prezydium określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny.

C. Komisja rewizyjna oddziału wojewódzkiego

§  55.
1.
Komisja rewizyjna oddziału wojewódzkiego składa się z 5-7 członków.
2.
Komisja rewizyjna oddziału wojewódzkiego wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
§  56.
Do zakresu działania komisji rewizyjnej oddziału wojewódzkiego należy:
1)
kontrolowanie, co najmniej raz w roku, całokształtu działalności oddziału wojewódzkiego, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
2)
zgłaszanie na posiedzeniach zarządu oddziału wojewódzkiego wniosków w sprawie działalności oddziału oraz żądanie wyjaśnień,
3)
nadzorowanie działalności komisji rewizyjnych kół,
4)
składanie na walnym zebraniu oddziału wojewódzkiego sprawozdań ze swej działalności oraz występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu zarządowi oddziału.
§  57.
Posiedzenia komisji rewizyjnej oddziału wojewódzkiego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w roku.

D. Sąd koleżeński oddziału wojewódzkiego

§  58.
1.
Sąd koleżeński oddziału wojewódzkiego składa się z 7 członków.
2.
Sąd koleżeński oddziału wojewódzkiego wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
§  59.
Do zakresu działania sądu koleżeńskiego oddziału wojewódzkiego należy rozpatrywanie i rozstrzyganie:
1)
spraw związanych z naruszeniem przez członków oddziału wojewódzkiego zasad etyki zawodowej,
2)
sporów powstałych między członkami oddziału wojewódzkiego,
3)
spraw wynikających z nieprzestrzegania obowiązków członka Towarzystwa.
§  60.
Od orzeczeń sądu koleżeńskiego oddziału wojewódzkiego przysługuje odwołanie do Głównego Sądu Koleżeńskiego w terminie 30 dni od daty doręczenia orzeczenia.
§  61.
Sąd koleżeński oddziału wojewódzkiego może wymierzać kary organizacyjne, przewidziane w § 41.

Rozdział  7

Władze koła

§  62.
Władzami koła są:
1)
walne zebranie koła,
2)
zarząd koła,
3)
komisja rewizyjna koła.
§  63.
1.
Walne zebranie koła jest najwyższą władzą koła.
2.
Walne zebranie koła zwoływane jest przez zarząd koła raz na 2 lata.
3.
Członkowie koła powinni być powiadomieni o terminie, miejscu i porządku obrad walnego zebrania koła przynajmniej na 14 dni przed tym terminem.
4.
Nadzwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd koła:
1)
z własnej inicjatywy,
2)
na żądanie komisji rewizyjnej koła,
3)
na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków koła,
4)
na żądanie zarządu oddziału wojewódzkiego.
5.
Nadzwyczajne walne zebranie koła powinno być zwołane w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku (żądania) i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§  64.
Do kompetencji walnego zebrania koła należy:
1)
ustalenie kierunków działalności koła,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności zarządu i komisji rewizyjnej koła,
3)
podejmowanie na wniosek komisji rewizyjnej koła uchwały w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu zarządowi koła,
4)
wybór zarządu i komisji rewizyjnej koła oraz delegatów na walne zebranie oddziału wojewódzkiego,
5)
podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez zarząd, komisję rewizyjną i członków koła,
6)
podejmowanie uchwał o nadaniu byłym przewodniczącym koła, szczególnie zasłużonym dla jego rozwoju, tytułu "Honorowy Przewodniczący Zarządu Koła PTL".
§  65.
1.
Zarząd koła składa się z 3-7 członków.
2.
Zarząd koła wybiera ze swego grona przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
§  66.
Do zakresu działania zarządu koła należy:
1)
kierowanie bieżącą działalnością koła,
2)
reprezentowanie koła na zewnątrz,
3)
uchwalanie planu działalności i projektu budżetu koła,
4)
zgłaszanie wniosków do zarządu wojewódzkiego w sprawie przyjmowania i skreślania członków,
5)
zbieranie składek członkowskich,
6)
składanie zarządowi wojewódzkiemu corocznych sprawozdań z działalności koła.
§  67.
Posiedzenia zarządu koła odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na 2 miesiące.
§  68.
Komisja rewizyjna koła składa się z 3 członków. Komisja rewizyjna koła wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
§  69.
Do zakresu działania komisji rewizyjnej koła należy:
1)
przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności koła, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
2)
zgłaszanie na posiedzeniach zarządu koła wniosków w sprawie działalności koła oraz żądanie wyjaśnień,
3)
składanie na zebraniu sprawozdawczo-wyborczym sprawozdania ze swej działalności i występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu zarządowi koła.

Rozdział  8

Majątek Towarzystwa

§  70.
1.
Majątek Towarzystwa stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
2.
Na fundusze Towarzystwa składają się:
1)
składki członkowskie,
2)
zapisy, dotacje i darowizny,
3)
wpływy z majątku ruchomego i nieruchomego,
4)
dochody z działalności statutowej,
5)
dochody z działalności gospodarczej, wykonywanej na podstawie odrębnych przepisów.
§  71.
1.
Do ważności oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych wymagane są podpisy prezesa lub wiceprezesa oraz skarbnika Zarządu Głównego.
2.
Zarządy oddziałów wojewódzkich i zarządy kół gospodarują funduszami w ramach budżetu, według zasad ustalonych przez Zarząd Główny.
3.
Zaciąganie zobowiązań finansowych przez zarządy oddziałów wojewódzkich wymaga pisemnego upoważnienia Zarządu Głównego.

Rozdział  9

Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa

§  72.
1.
Projekty statutu i jego zmian lub rozwiązanie Towarzystwa wymagają uchwały Krajowego Zjazdu Delegatów, podjętej większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby delegatów.
2.
Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa określi sposób likwidacji oraz cele, na jakie ma być przeznaczony jego majątek.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024