Zakres i tryb obsługi klientów przy wykonywaniu usług pocztowych przez państwową jednostkę organizacyjną "Polska Poczta, Telegraf i Telefon".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
z dnia 30 grudnia 1986 r.
w sprawie zakresu i trybu obsługi klientów przy wykonywaniu usług pocztowych przez państwową jednostkę organizacyjną "Polska Poczta, Telegraf i Telefon".

Na podstawie art. 46 ust. 5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o łączności (Dz. U. Nr 54, poz. 275) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Państwowa jednostka organizacyjna "Polska Poczta, Telegraf i Telefon", zwana dalej "PPTT", wykonuje na rzecz klientów:
1)
usługi pocztowe o charakterze powszechnym, określone w rozporządzeniu Ministra Łączności z dnia 31 lipca 1986 r. w sprawie ordynacji pocztowej (Dz. U. Nr 32, poz. 157),
2)
inne usługi pocztowe określone w umowach zawartych między PPTT a właściwymi jednostkami organizacyjnymi, a w szczególności:
a)
obsługę obrotu oszczędnościowego i czekowego Powszechnej Kasy Oszczędności i banku spółdzielczego,
b)
przyjmowanie wpłat za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych.
2. 1
 Usługi, o których mowa w ust. 1, wykonują urzędy pocztowe, urzędy pocztowo-telekomunikacyjne zwane dalej "jednostkami PPTT".
§  2.
1.
Zakres usług wykonywanych przez daną jednostkę PPTT oraz godziny obsługi klientów ustala kierownik jednostki nadrzędnej.
2.
Jednostka PPTT obowiązana jest zapewnić informację o wykonywanych przez nią usługach i godzinach obsługi klientów w formie wywieszek umieszczanych w miejscach widocznych dla klientów.
3.
Informację o godzinach obsługi klientów umieszcza się na zewnątrz lokalu jednostki PPTT.
4.
Wewnątrz lokalu jednostki PPTT umieszcza się wywieszki zawierające informacje o wykonywanych przez daną jednostkę:
1)
rodzajach czynności i godzinach ich wykonywania, a w szczególności:
a)
przyjmowaniu zleceń na wykonywanie usług pocztowych i usług, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2,
b)
rodzajach dokonywanych wypłat pieniężnych,
2)
dodatkowych godzinach przyjmowania zleceń na wykonywanie usług za specjalną opłatą określoną w taryfie pocztowej,
3)
wykazie czynności i godzinach ich wykonywania przez doręczycieli w miejscowym i zamiejscowym obszarze pocztowym.
5.
Pracownicy jednostki PPTT obowiązani są udzielać szczegółowych informacji dotyczących zakresu i warunków wykonywanych usług.
§  3.
1.
Opłaty za usługi pocztowe uiszcza się:
1)
przez naklejenie na przesyłkach listowych znaczków pocztowych; naklejenie znaczka należy do nadawcy przesyłki,
2)
gotówką - za nadawane ankiety, druki bezadresowe, druki, ulotki, listy wartościowe, paczki i przekazy,
3)
czekami,
4)
znaczkami pocztowymi lub gotówką - według uznania nadawcy - za nadawane jednorazowo listy i druki niepolecone identyczne pod względem ciężaru i zawartości, gdy ich liczba przekracza 100 szt.
2.
Klient uiszczający opłatę w gotówce za usługi pocztowe powinien wręczyć pracownikowi PPTT pieniądze w stanie uporządkowanym, a jeżeli liczba banknotów przekracza 30 sztuk - powinien również przedstawić zestawienie ich wartości nominalnej.
3.
Opłaty za świadczenia dodatkowe uiszcza się w ten sam sposób jak opłaty za usługę zasadniczą.
§  4.
1. 2
 Opłaty za przesyłki pocztowe mogą być uiszczane w formie skredytowanej za zezwoleniem dyrekcji wojewódzkiej PPTT.
2.
 Wydanie zezwolenia na skredytowanie opłat może być uzależnione od złożenia stałej zaliczki.
3.
Okresy obrachunkowe i terminy uiszczania opłat skredytowanych określa się w zezwoleniu.
4.
Podstawą obliczenia należności za przesyłki, za które opłata została skredytowana, jest suma opłat za przesyłki nadane w okresie obrachunkowym, stwierdzone na podstawie dokumentów nadawczych.
5.
Należności za przesyłki nadawane za opłatą skredytowaną zwiększa się o określoną w zezwoleniu procentową opłatę dodatkową za czynności związane ze specjalnym trybem przyjmowania i opłacania tych przesyłek.
6.
Na stronie adresowej przesyłek, za które opłata została skredytowana, nadawca obowiązany jest umieścić napis "Opłata pocztowa skredytowana".
7.
Zezwolenie na skredytowanie opłat może być cofnięte:
1)
po uprzednim 3- miesięcznym wypowiedzeniu,
2)
ze skutkiem natychmiastowym w razie niezachowania warunków ustalonych w zezwoleniu.
§  5.
1. 3
 Opłaty za przesyłki listowe mogą być uiszczane w formie zryczałtowanej za zezwoleniem dyrekcji wojewódzkiej PPTT.
2.
 Podstawą do ustalenia ryczałtu za dany rok jest liczba przesyłek listowych nadawanych w roku poprzednim, ustalona przez właściwą jednostkę nadawczą w porozumieniu z zainteresowanym zleceniodawcą; w następnych latach ryczałt zwiększany jest o określony w zezwoleniu wskaźnik procentowy.
3.
Ryczałt roczny uiszczany jest na podstawie rachunku wystawionego przez wskazaną w zezwoleniu jednostkę PPTT i na jej konto.
4.
Na stronie adresowej przesyłek listowych, za które opłata została zryczałtowana, nadawca obowiązany jest umieścić napis "Opłata pocztowa zryczałtowana".
5.
Zezwolenie na zryczałtowanie opłat może być cofnięte:
1)
po uprzednim 3-miesięcznym wypowiedzeniu,
2)
ze skutkiem natychmiastowym w razie niezachowania warunków ustalonych w zezwoleniu.
§  6.
Jednostka PPTT może przerwać wykonywanie obsługi klientów na okres nie przekraczający 30 minut na przerwę śniadaniową lub - w uzasadnionych przypadkach - na okres nie przekraczający 20 minut w celu przyjęcia lub wysłania ładunku pocztowego.
§  7.
Jednostka PPTT może zobowiązać nadawców zlecających systematycznie wykonanie znacznej ilości usług do zgłaszania się w jednostce PPTT w oznaczonych godzinach.
§  8.
1.
Jednostka PPTT obowiązana jest udzielać za dodatkową opłatą taryfową nadawcom i adresatom przesyłek pocztowych oraz przekazów pieniężnych następujących informacji:
1)
nadawcom - o dniu nadania i doręczenia przesyłki rejestrowanej lub dniu nadania i wypłaty sumy przekazu pieniężnego oraz o nazwisku odbiorcy,
2)
adresatom - o dniu doręczenia przesyłki rejestrowanej lub wypłaty sumy przekazu pieniężnego oraz o nazwisku odbiorcy i nadawcy.
2.
Udzielenie informacji, o których mowa w ust. 1, może być uzależnione od wniesienia zaliczki na poczet opłaty taryfowej.
3.
Jednostka PPTT obowiązana jest udzielać informacji o przesyłkach rejestrowanych w okresie roku od dnia następnego po dniu zawarcia umowy o świadczenie usługi; jednostka PPTT nie ma obowiązku udzielania informacji o przesyłkach nie rejestrowanych.
4.
Jednostka PPTT może udzielić adresatowi informacji o nadeszłych do niego przesyłkach, jeżeli nadawca nie zażądał ich zwrotu lub zmiany adresata.
§  9. 4
 Dyrekcja wojewódzka PPTT może upoważnić nadawców na ich wniosek do używania druków własnego nakładu według zatwierdzonego wzoru.
§  10.
1.
Przy doręczaniu lub wydawaniu przesyłki rejestrowanej lub wypłacie sumy przekazu odbiorca obowiązany jest:
1)
udowodnić swoją tożsamość, jeżeli nie jest znany osobiście pracownikowi PPTT,
2)
pokwitować odbiór przesyłki (sumy przekazu),
3)
uiścić ciążące na przesyłce należności.
2.
Za dostateczny dowód, stwierdzający tożsamość odbiorcy, uważa się następujące dokumenty wystawione przez właściwe organy administracji państwowej: dowód osobisty, tymczasowe zaświadczenie tożsamości, tymczasowy dowód osobisty i paszport lub legitymację zawierającą fotografię, podpis właściciela i odcisk pieczęci urzędowej z wizerunkiem orła.
3.
Za dostateczny dowód stwierdzający tożsamość osób w wieku do lat 18 uważa się legitymacje szkolne i studenckie, zawierające fotografie, podpis właściciela i odcisk pieczęci urzędowej z wizerunkiem orła.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 3 pkt 1 zarządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 18 maja 1989 r. (M.P.89.19.132) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1989 r.
2 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 3 pkt 2 zarządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 18 maja 1989 r. (M.P.89.19.132) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1989 r.
3 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 3 pkt 2 zarządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 18 maja 1989 r. (M.P.89.19.132) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1989 r.
4 § 9 zmieniony przez § 3 pkt 2 zarządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 18 maja 1989 r. (M.P.89.19.132) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1989 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1987.7.52

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zakres i tryb obsługi klientów przy wykonywaniu usług pocztowych przez państwową jednostkę organizacyjną "Polska Poczta, Telegraf i Telefon".
Data aktu: 30/12/1986
Data ogłoszenia: 10/03/1987
Data wejścia w życie: 10/03/1987