Ogólne warunki umów o wykonanie robót geodezyjnych i kartograficznych między jednostkami gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA, GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ I KOMUNALNEJ
z dnia 20 czerwca 1986 r.
w sprawie ogólnych warunków umów o wykonanie robót geodezyjnych i kartograficznych między jednostkami gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 4 lit. a) uchwały nr 193 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1973 r. w sprawie upoważnienia naczelnych organów administracji państwowej do ustalania ogólnych warunków i wzorów umów (Monitor Polski Nr 36, poz. 219, z 1978 r. Nr 31, poz. 114, z 1982 r. Nr 19, poz. 161, z 1983 r. Nr 6, poz. 40 i Nr 7, poz. 44 oraz z 1985 r. Nr 7, poz. 53) oraz § 1 uchwały nr 30 Rady Ministrów z dnia 15 marca 1986 r. w sprawie upoważnienia do uregulowania w sposób odbiegający od przepisów Kodeksu cywilnego niektórych warunków umów o wykonanie robót geodezyjnych i kartograficznych (Monitor Polski Nr 7, poz. 50) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się ogólne warunki umów o wykonanie robót geodezyjnych i kartograficznych między jednostkami gospodarki uspołecznionej, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
Ogólnych warunków umów nie stosuje się do robót geodezyjnych i kartograficznych:
1)
wykonywanych przez przedsiębiorstwa geodezyjne w ramach prac geologicznych związanych ze sporządzaniem dokumentacji geologicznych,
2)
z zakresu podziemnego miernictwa górniczego.
§  3.
1.
W ogólnych warunkach umów o wykonanie robot geodezyjnych i kartograficznych reguluje się w sposób odbiegający od bezwzględnie obowiązujących przepisów Kodeksu cywilnego sprawy:
1)
warunków zawarcia umowy o wykonanie robót geodezyjnych i kartograficznych (art. 72 K.c.),
2)
terminów wykonania uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne robót geodezyjnych i kartograficznych (art. 568 § 1 K.c. w związku z art. 638).
2.
Jednostki gospodarki uspołecznionej mogą w umowach o wykonanie robót geodezyjnych i kartograficznych ustalać wzajemne prawa i obowiązki odmiennie, niż zostało to przewidziane w ogólnych warunkach umów, o których mowa w § 1, z wyjątkiem postanowień dotyczących warunków zawarcia umowy o wykonanie robót geodezyjnych i kartograficznych, odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady, kar umownych oraz przepisów o rozliczeniach i skutkach niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
3.
Postanowienia umowy sprzeczne z przepisami bezwzględnie obowiązującymi są z mocy prawa nieważne, a w ich miejsce stosuje się przepisy ogólnych warunków umów, o których mowa w § 1.
4.
Jeżeli strony nie ustalą w umowie praw i obowiązków, których treść może być swobodnie kształtowana, to w zakresie tych praw i obowiązków stosuje się przepisy ogólnych warunków umów, o których mowa w § 1.
§  4.
W sprawach nie uregulowanych ogólnymi warunkami umów, o których mowa w § 1, stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
§  5.
1.
Strony są obowiązane do dochodzenia kar umownych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
2.
Strona, która zaniechała dochodzenia kar umownych, jest obowiązana wpłacić do budżetu państwa kwotę w wysokości 50% należnej kary umownej. Obowiązek ten nie dotyczy jednostek budżetowych.
§  6.
Umowy zawarte przed dniem wejścia w życie zarządzenia mogą być dostosowane do przepisów zarządzenia.
§  7.
Traci moc zarządzenie Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 16 lutego 1977 r. w sprawie ogólnych warunków umów o wykonanie robót geodezyjnych i kartograficznych miedzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 6, poz. 43).
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1986 r. i ma zastosowanie do umów zawieranych po tym terminie.

ZAŁĄCZNIK

OGÓLNE WARUNKI UMÓW O WYKONANIE ROBÓT GEODEZYJNYCH I KARTOGRAFICZNYCH MIĘDZY JEDNOSTKAMI GOSPODARKI USPOŁECZNIONEJ

Rozdział  1

Zawieranie umów.

§  1.
1.
Umowę zawiera się w formie dokumentu podpisanego przez obie strony.
2.
Umowa, w której wynagrodzenie wykonawcy nie przekracza 300.000 zł, może być zawarta przez potwierdzenie przyjęcia zamówienia (oferty).
3.
Zamawiający oświadcza wolę zawarcia umowy, składając w tym celu wykonawcy zamówienie i określając w nim niezbędne dane do jej zawarcia, a zwłaszcza lokalizację, rodzaj i zakres robót, terminy ich wykonania oraz termin, do którego jest związany zamówieniem.
4.
Na podstawie danych zawartych w zamówieniu wykonawca sporządza projekt umowy i przesyła go zamawiającemu. Jeżeli strony nie ustalą inaczej, projekt umowy powinien być przesłany zamawiającemu w ciągu 30 dni od daty otrzymania zamówienia. Zawarcie umowy następuje, jeżeli strony dojdą do porozumienia co do treści wszystkich postanowień, od których uzgodnienia uzależniły w toku rokowań wyrażenie zgody na zawarcie umowy, a w tym co najmniej postanowień dotyczących:
1)
lokalizacji, rodzaju i zakresu robot,
2)
ogólnych warunków technicznych wykonania robót oraz warunków specjalnych,
3)
wynagrodzenia lub podstaw jego ustalenia,
4)
terminów zakończenia całości robót lub wyodrębnionej rzeczowo ich części.

Rozdział  2

Wykonywanie robót.

§  2.
1.
W razie wystąpienia przeszkód w rozpoczęciu lub prowadzeniu robót, wykonawca jest obowiązany zawiadomić o tym niezwłocznie zamawiającego, a obie strony - każda w swoim zakresie - powinny dołożyć wszelkich niezbędnych starań, aby usunąć te przeszkody.
2.
Zamawiający może przed terminem zakończenia przez wykonawcę robót odstąpić od umowy, jeżeli zachodzą ku temu ważne przyczyny nie zawinione przez zamawiającego co do całości zamówionych robót lub ich części - przez złożenie stosownego pisemnego oświadczenia.
3.
W wypadku przewidzianym w ust. 2 zamawiający nie ma obowiązku zapłaty kar umownych, jednakże jest obowiązany do zapłaty wykonawcy wynagrodzenia za roboty faktycznie wykonane do dnia zawiadomienia wykonawcy o odstąpieniu od umowy oraz do zwrotu uzasadnionych kosztów poniesionych przez wykonawcę w związku z wykonaniem robót.
4.
W razie odstąpienia od robót na żądanie zamawiającego lub zmiany wykonawcy, a także w razie wystąpienia nie przewidzianej w umowie przerwy w prowadzaniu robót, trwającej co najmniej 3 miesiące i wynikłej z przyczyn niezależnych od wykonawcy, może on zgłosić wykonaną część robót do odbioru; po dokonaniu odbioru należy dokonać rozliczenia faktycznie wykonanych robót.
5.
Ponowne podjęcie przerwanych robót wymaga pisemnego porozumienia stron, ustalającego nowe terminy i pozostałe do wykonania roboty oraz wysokość wynagrodzenia.
§  3.
Zmiana umowy powodująca zmianę wynagrodzenia ponad 10% wartości umownej roboty lub jej części powinna być dokonana w formie dodatkowego porozumienia, określającego nową kwotę należności, z jednoczesnym określeniem terminu zakończenia robót.
§  4.
Jeżeli na skutek wprowadzonej przez zamawiającego po zawarciu umowy zmiany wielkości rzeczowej lub lokalizacji robót wystąpi konieczność wykonania robót dodatkowych lub zamiennych, wykonawca jest obowiązany te roboty wykonać za dodatkowym wynagrodzeniem. Przepis § 3 stosuje się odpowiednio.
§  5.
Przy wykonywaniu robót zamawiającego reprezentuje upoważniony przedstawiciel, a wykonawcę - wyznaczony przez niego kierownik robót.
§  6.
Jeżeli w miejscu wykonywania robót, a zwłaszcza w zakładach przemysłowych i na szlakach komunikacyjnych zarządzanych przez zamawiającego, roboty będą prowadzone w warunkach niebezpiecznych ze względu na ruch urządzeń produkcyjnych, ruch na szlakach komunikacyjnych lub inne zagrożenie dla życia lub zdrowia pracowników wykonawcy, zamawiający jest obowiązany:
1)
umożliwić wykonawcy zorganizowanie robót w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
2)
udostępnić na żądanie wykonawcy odpowiednie środki ochronne na czas wykonywania tych robót,
3)
zapewnić wykonawcy niezbędne pomieszczenia lub pokryć koszty ich uzyskania bądź budowy.
§  7.
1.
Wykonawca jest obowiązany do prowadzenia dziennika robót, który powinien zawierać dane dotycząc postępu robót oraz przebiegu dokonanych kontroli i ustalenia stanu zaawansowania robót. Do dziennika robót wpisuje się ponadto ważniejsze okoliczności mogące mieć wpływ na terminy, jakość i koszty wykonania robót.
2.
Zamawiający jest uprawniony do przeglądania dziennika robót, kontrolowania postępu i jakości robót oraz wpisywania swoich uwag i zaleceń wiążących wykonawcę w granicach umowy.
§  8.
1.
Zamawiający jest obowiązany zwrócić wykonawcy koszty poniesione przez niego w związku z wykonaniem zamówionych robót, a także kwoty odszkodowań wypłacone osobom trzecim za zniszczenie plonów rolnych, drzewostanu i inne szkody, które powstały wskutek czynności koniecznych przy wykonywaniu robót geodezyjnych.
2.
Zamawiający pokrywa ponadto udokumentowane koszty poniesione przez wykonawcę z przyczyn leżących po stronie zamawiającego.
§  9.
1.
Jeżeli strony nie ustalą inaczej, wykonawca wykonuje zamówione roboty przy użyciu własnych materiałów.
2.
Jeżeli zamawiający stosuje na terenach przez siebie zarządzanych specjalny typ znaków granicznych lub geodezyjnych bądź inne materiały i dostarcza je wykonawcy nieodpłatnie, wykonawca jest obowiązany przy ostatecznym odbiorze robót przedstawić zamawiającemu rozliczenie z otrzymanych materiałów. Rodzaj i ilość materiałów, termin i sposób ich dostarczenia oraz rozliczenia z dostarczonych materiałów powinny być ustalone w umowie.
§  10.
1.
Zmiana umownego terminu zakończenia robót wymaga zawarcia przez strony na piśmie dodatkowego porozumienia.
2.
Termin zakończenia robót ustalony w umowie powinien na wniosek wykonawcy być przedłużony, jeżeli przeszkody w wykonaniu robót powstały z winy zamawiającego, z przyczyn siły wyższej lub z innych okoliczności, za które wykonawca nie ponosi odpowiedzialności.
3.
Przyczyny dające wykonawcy podstawę do żądania przedłużenia terminu zakończenia robót powinny być wpisane do dziennika robót.
4.
Przedłużenie terminu zakończenia robót ustala się odpowiednio do okresu trwania przeszkody, z uwzględnieniem czasu niezbędnego na ewentualne ponowne zorganizowanie robót po przerwie.

Rozdział  3

Odbiór robót.

§  11.
1.
Przedmiotem odbioru są roboty objęte umową lub ich część określona w umowie.
2.
Odbiór robót obejmuje:
1)
sprawdzenie zgodności wykonania robót z umową i zatwierdzonymi warunkami technicznymi,
2)
ustalenie ilości robót.
§  12.
Jeżeli w umowie nie określono miejsca odbioru przedmiotu umowy lub jego części, odbiór przeprowadza się w stałej siedzibie wykonawcy, co nie wyklucza przeprowadzenia w trakcie odbioru kontroli robót w terenie.
§  13.
1.
Wykonawca zgłasza wykonane roboty do odbioru, zawiadamiając zamawiającego o dniu gotowości do odbioru.
2.
Odbiór powinien być przeprowadzony w terminie określonym w umowie stron, jednak najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia gotowości robót do odbioru.
§  14.
1.
Odbiór ma na celu przekazanie zamawiającemu określonych w umowie robót po sprawdzeniu ich należytego wykonania.
2.
Odbioru dokonuje zamawiający przez swoich przedstawicieli upoważnionych do tej czynności. Zarówno zamawiający, jak i wykonawca może w czasie odbioru korzystać z opinii rzeczoznawców. Koszty udziału rzeczoznawców w odbiorze pokrywa ta strona, która ich powołała.
3.
Zamawiający może zlecić przeprowadzenie badań specjalnych, wykraczających poza ustalone metody odbioru robót (ekspertyza techniczna). Jeżeli badania specjalne wykażą wadę wykonania robót, koszt badań ponosi wykonawca. Jeżeli badania specjalne nie wykażą wady w wykonaniu robót, koszty tych badań obciążają zamawiającego.
4.
W odbiorze robót związanych z obronnością kraju może również uczestniczyć przedstawiciel wojska, wyznaczony przez Szefa Służby Topograficznej Wojska Polskiego.
5.
Jeżeli w toku czynności odbioru wystąpi konieczność wykonania robót dodatkowych, warunkujących użytkowanie odbieranych robót zgodnie z przeznaczeniem, zamawiający może domagać się wykonania tych robót, a wykonawca ma obowiązek je wykonać odpłatnie na zlecenie zamawiającego. Jeżeli zakres robót dodatkowych uniemożliwia ich wykonanie w terminie wyznaczonym na odbiór, strony ustalają dodatkowy termin ich wykonania w formie porozumienia.
§  15.
W toku czynności odbioru wykonawca jest obowiązany przedstawić kompletny operat techniczny, sporządzony w wyniku wykonanych robót, oraz dokumenty prawno-techniczne roboty, a także zestawienie ilości i wartości wykonanych robót według jednostek i cen ustalonych w umowie.
§  16.
Z czynności odbioru sporządza się protokół, który powinien zawierać ustalenia dokonane w toku odbioru, a w szczególności:
1)
oznaczenie miejsca oraz dni rozpoczęcia i zakończenia odbioru,
2)
wymienienie osób reprezentujących zamawiającego i wykonawcę, a także rzeczoznawców biorących udział w odbiorze,
3)
oznaczenie umowy oraz wyszczególnienie zakresu robót (umownego i odbieranych robót),
4)
stwierdzenie przyjęcia robót z podaniem terminu ich wykonania oraz terminu i miejsca przekazania operatów,
5)
wnioski o rozliczenie według zestawienia ilości i wartości wykonanych robót oraz ewentualne ustalanie wysokości kar umownych.
2.
Do protokołu należy załączyć:
1)
wykaz dokumentów geodezyjnych i kartograficznych wchodzących w skład operatów technicznych, podzielonych według ich przeznaczenia,
2)
zestawienie ilości i wartości wykonanych robót według jednostek i cen ustalonych w umowie,
3)
określenie rodzaju oraz wyników badań specjalnych (ekspertyz) odbieranych robót,
4)
wykaz wad ujawnionych w trakcie odbioru z terminami ich usunięcia, jeżeli zamawiający wykonuje uprawnienia, o których mowa w § 27 ust. 2 pkt 1.
3.
Protokół odbioru, podpisany przez strony, zamawiający doręcza wykonawcy w dniu zakończenia czynności odbioru. Dzień ten stanowi datę odbioru wykonanych robót.
4.
Jeżeli wartość umowna robót nie przekracza 300.000 zł, protokół odbioru może być zastąpiony skróconym protokołem odbioru.
§  17.
1.
Zamawiający może odmówić odbioru, jeżeli:
1)
z powodu niezakończenia robót objętych umową przedmiot nie osiągnął gotowości do odbioru,
2)
zostaną stwierdzone wady nadające się do usunięcia.
2.
Jeżeli w toku czynności odbioru zostaną stwierdzone wady nie nadające się do usunięcia, zamawiający wykonuje uprawnienia określone w § 27 ust. 1.
3.
W razie odmowy odbioru z przyczyn, o których mowa w ust. 1, wykonawca zawiadamia zamawiającego o nowym terminie gotowości do odbioru.
4.
Jeżeli odbiór został dokonany, wykonawca nie pozostaje w zwłoce ze spełnieniem zobowiązania wynikającego z umowny od daty gotowości do odbioru.
5.
Jeżeli zamawiający mimo osiągnięcia gotowości do odbioru nie dokona odbioru w terminie przewidzianym w § 13, wykonawca może ustalić protokolarnie stan przedmiotu odbioru przez powołaną do tego komisję, zawiadamiając o tym zamawiającego. Protokół taki stanowi podstawę do wystawienia faktury i żądania zapłaty wynagrodzenia.
§  18.
1.
Wykonawca jest obowiązany usunąć wady stwierdzone przy odbiorze - w terminie uzgodnionym przez strony - bez względu na wysokość związanych z tym kosztów.
2.
Strony mogą uzgodnić, że wady usunie zamawiający w zastępstwie wykonawcy i na jego koszt.
3.
Jeżeli zamawiający odebrał roboty lub ich część z wadami, na podstawie wzajemnego porozumienia stron, usunięcie wad zamawiający może powierzyć innemu wykonawcy lub usunąć je we własnym zakresie. Koszt usunięcia wad obciąża wykonawcę.
4.
Usunięcie wad powinno być stwierdzone protokolarnie.

Rozdział  4

Wynagrodzenie i rozliczenie.

§  19.
1.
Wynagrodzenie za wykonane roboty może być w umowie:
1)
określone w formie ryczałtu,
2)
ustalone na podstawie umownej ceny jednostkowej i faktycznie wykonanej ilości jednostek.
2.
W razie stosowania cen umownych, wykonawca jest obowiązany na wniosek zamawiającego przedstawić kalkulację ceny według uzasadnionych kosztów danego rodzaju robót.
3.
W wypadkach wyjątkowych, podyktowanych szczególnymi okolicznościami, strony mogą w umowie określić przewidywaną wartość robót objętych umową. Ustalona w ten sposób wartość robót wykonanych podlega rozliczeniu zgodnie z § 3, 4 i 20.
§  20.
1.
Zlecone przez zamawiającego roboty dodatkowe i zamienne powinny być rozliczane na podstawie dodatkowych kalkulacji cenowych.
2.
Wynagrodzenie wykonawcy może ulec zmianie w razie:
1)
zmiany przez zamawiającego warunków technicznych robót lub terytorialnego zasięgu robót określonego umową bądź też zmiany liczby jednostek rzeczowych,
2)
urzędowej zmiany cen, wpływającej na kształtowanie się kosztów wykonania roboty geodezyjno-kartograficznej,
3)
zmiany warunków technicznych, dokonanej w wyniku porozumienia między zamawiającym a wykonawcą, której nie można było przewidzieć, jeżeli w wyniku tej zmiany wykonawca narażony byłby na straty,
4)
nieprawidłowego sporządzenia kalkulacji cenowych i ustalenia wynagrodzeń, jeżeli wynagrodzenie ustalone w umowie będzie różnić się od wynagrodzenia ustalonego prawidłowo.
§  21.
1.
Rozliczenie wykonawcy za wykonanie przedmiotu umowy następuje na podstawie faktury końcowej, którą wystawia wykonawca na podstawie protokołu odbioru stanowiącego integralną jej cześć.
2.
Strony mogą uzgodnić w umowie, że zamawiający przekaże wykonawcy zaliczkę na poczet wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu odbioru. Rozliczenie zaliczki następuje w fakturach: przejściowej, częściowej lub końcowej.
3.
Wysokość zaliczki nie może przekroczyć 70% umownej wartości roboty, a przy wykonywaniu prac etapami - 70% wartości danego etapu.
4.
Warunkiem udzielenia zaliczki jest zaawansowanie całości prac lub danego etapu w wysokości co najmniej 30% wartości umownej, potwierdzonej przez zamawiającego.
5.
Przy robotach finansowanych z kredytów budżetowych zaliczka może być udzielona na roboty wykonane w danym roku kalendarzowym.
§  22.
1.
Strony mogą uzgodnić w umowie, że roboty lub etapy robót będą rozliczane fakturami przejściowymi lub częściowymi.
2.
Faktury przejściowe wystawia się w trakcie realizacji prac związanych z geodezyjną obsługą inwestycji.
3.
Faktury częściowe obejmują wynagrodzenie za wykonanie etapu robót odebranych przez zamawiającego protokołem odbioru częściowego.
4.
Strony mogą uzgodnić w umowie, że suma faktur przejściowych lub częściowych nie może przekraczać określonej części wynagrodzenia ustalonego za całość zamówionych robót.
§  23.
W razie przerwania robót na żądanie zamawiającego, wykonawca wystawia fakturę obejmującą stwierdzone przy odbiorze faktycznie wykonane wielkości robót oraz udokumentowane koszty poniesione w związku z przerwaniem robót.

Rozdział  5

Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.

§  24.
1.
Wykonawca jest obowiązany zapłacić zamawiającemu karę umowną za:
1)
odstąpienie od umowy przez zamawiającego z powodu okoliczności, za które odpowiada wykonawca - w wysokości 15% umownego wynagrodzenia za roboty, od których wykonania odstąpił,
2)
zwłokę w wykonaniu całości lub wyodrębnionej w umowie części robót - w wysokości 0,2% wynagrodzenia umownego za każdy dzień zwłoki, a jeżeli zwłoka trwała dłużej niż 20 dni - w wysokości 0,4% wynagrodzenia umownego za każdy dalszy dzień zwłoki poczynając od 21 dnia, nie więcej jednak niż 10% wynagrodzenia należnego wykonawcy za całość lub wyodrębnioną w umowie część robot,
3)
zgłoszenie do odbioru robót z wadami, które spowodowały, że odbiór robót nie mógł być dokonany - w wysokości 10% wynagrodzenia umownego,
4)
zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze lub w okresie rękojmi za wady - w wysokości 0,05% wynagrodzenia umownego za wykonany przedmiot odbioru za każdy dzień zwłoki liczonej od dnia wyznaczonego na usunięcie wad; w razie zwłoki w usunięciu wad w terminie dodatkowym, kara ulega podwyższeniu o 50%, licząc od dnia upływu terminu dodatkowego.
2.
Zamawiający jest obowiązany zapłacić wykonawcy karę umowną za:
1)
odstąpienie od umowy lub wyodrębnionej w umowie części robót przez wykonawcę z powodu okoliczności, za które odpowiada zamawiający - w wysokości 15% umownego wynagrodzenia za te prace,
2)
zwłokę w dostarczaniu wykonawcy materiałów na teren robót zarządzany przez zamawiającego - w wysokości 0,2% umownego wynagrodzenia za każdy dzień zwłoki.
3.
Roszczenie o zapłatę kar umownych z tytułu zwłoki staje się wymagalne:
1)
za pierwszy rozpoczęty dzień zwłoki - w tym dniu,
2)
za każdy następny dzień zwłoki - odpowiednio w każdym z tych dni.
§  25.
1.
Suma kar umownych należnych zamawiającemu lub wykonawcy ze wszystkich tytułów, z wyjątkiem kar za zwłokę w usunięciu wad, nie może przekroczyć 10% wynagrodzenia wykonawcy, z wyjątkiem przewidzianym w ust. 2.
2.
Strony mogą ustalić w umowie wyższy procent kar niż przewidziany w ust. 1, a także przewidzieć kary za niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków z innych tytułów.
3.
Jeżeli kara umowna nie pokrywa poniesionej szkody, strony mogą dochodzić odszkodowania uzupełniającego.
§  26.
1.
Wykonawca jest odpowiedzialny względem zamawiającego, jeżeli wykonane roboty mają wady zmniejszające wartość lub użyteczność ze względu na cel określony w umowie.
2.
Wykonawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne przedmiotu umowy istniejące w czasie dokonywania czynności odbioru, chyba że zamawiający odmówi odbioru na podstawie § 17 ust. 1 pkt 2, oraz za wady powstałe po odbiorze, lecz z przyczyny tkwiącej już uprzednio w oddanych przedmiotach.
3.
Wykonawca może uwolnić się od odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady fizyczne, jeżeli powstały one wskutek wadliwości materiałów lub urządzeń dostarczonych przez zamawiającego albo wskutek wykonania przedmiotu umowy według wskazówek zamawiającego. Zwolnienie od odpowiedzialności następuje, jeżeli wykonawca uprzedził zamawiającego o możliwości powstania wad albo jeżeli mimo dołożenia należytej staranności nie mógł stwierdzić niewłaściwości wskazówek udzielonych przez zamawiającego albo wadliwości materiałów lub urządzeń dostarczonych przez zamawiającego.
§  27.
1.
W razie stwierdzenia w toku czynności odbioru lub w okresie rękojmi wad nie nadających się do usunięcia, zamawiający może:
1)
jeżeli wady nie uniemożliwiają użytkowania przedmiotu umowy zgodnie z jego przeznaczeniem - obniżyć wynagrodzenie za ten przedmiot odpowiednio do utraconej wartości użytkowej, estetycznej i technicznej,
2)
jeżeli wady uniemożliwiają użytkowanie przedmiotu umowy zgodnie z jego przeznaczeniem:
a)
odstąpić od umowy, zawiadamiając o tym właściwe organy nadzoru i inspekcji,
b)
żądać wykonania umowy po raz drugi, zachowując prawo domagania, się od wykonawcy naprawienia szkody wynikłej z opóźnienia.
2.
W razie odebrania przedmiotu umowy z wadami nadającymi się do usunięcia lub stwierdzenia takich wad w okresie rękojmi, zamawiający może:
1)
żądać usunięcia wad, wyznaczając wykonawcy odpowiedni termin,
2)
obniżyć wynagrodzenie wykonawcy za wadliwy przedmiot umowy odpowiednio do utraconej wartości użytkowej i technicznej.
§  28.
1.
O wykryciu wady ujawnionej w okresie rękojmi zamawiający jest obowiązany zawiadomić na piśmie wykonawcę w terminie 7 dni, określając w zawiadomieniu datę i miejsce przeprowadzenia czynności mających na celu stwierdzenie tej wady wspólnie z wykonawcą. Z czynności tych sporządza się protokół, w którym zamawiający wyznacza termin na usunięcie wady, uwzględniając możliwości techniczno-organizacyjne wykonawcy.
2.
Jeżeli zamawiający nie wywiąże się z obowiązku zawiadomienia wykonawcy w terminie 7 dni od wykrycia wady, a zwłoka spowodowała zwiększenie szkody, koszty z tym związane obciążają zamawiającego.
3.
Usunięcie wad powinno być stwierdzone protokolarnie.
§  29.
1.
Wykonawca nie może odmówić usunięcia wad ujawnionych w okresie rękojmi bez względu na wysokość związanych z tym kosztów. Jeżeli koszt usunięcia wad byłby niewspółmierny do efektów uzyskanych w następstwie usunięcia wad, poczytuje się, że wady nie nadają się do usunięcia. W takim wypadku stosuje się przepis § 27 ust. 1.
2.
Zamawiający może usunąć w zastępstwie wykonawcy i na jego koszt wady nie usunięte w wyznaczonym terminie.
§  30.
1.
Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne robót geodezyjnych i kartograficznych wygasają z upływem trzech lat, licząc od dnia odbioru robót.
2.
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne robót geodezyjnych i kartograficznych, wchodzących w skład dokumentacji projektowej, wygasa wraz z wygaśnięciem odpowiedzialności jednostki projektowania z tytułu rękojmi za wady dokumentacji projektowej.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024