Realizacja w 1985 r. rządowego programu rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej, oraz realizacja ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników i ustawy - Prawo spółdzielcze.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 23 kwietnia 1986 r.
w sprawie realizacji w 1985 r. rządowego programu rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej oraz realizacji ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników i ustawy - Prawo spółdzielcze.

Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Rządu o stanie rolnictwa i gospodarki żywnościowej w 1985 r. i stwierdza dalszy postęp w realizacji podstawowych założeń rządowego programu rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej.
Oceniając realizację ustawy - Prawo spółdzielcze oraz ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników, stwierdza, że ponad 3-letni okres ich stosowania potwierdził trafność uchwalonych regulacji prawnych i ich przydatność w rozwoju spółdzielczości oraz ruchu społeczno-zawodowego rolników.

Sejm stwierdza, że w roku 1985 występowało nadal wiele pozytywnych tendencji produkcyjnych w rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Tendencje te skutecznie stymulowała stabilna polityka rolna, kształtowana wspólnie przez Polską Zjednoczoną Partię Robotniczą i Zjednoczone Stronnictwo Ludowe.

Przekroczony został plan globalnej produkcji rolniczej, w wyniku czego wykonano ponad plan skup zbóż, żywca i mleka. Niższe od planowanych wyniki uzyskano w zbiorze buraków i ziemniaków. Zarysowała się niekorzystna sytuacja w chowie bydła i produkcji mleka. Niewystarczające było tempo melioracji oraz występowały regionalne trudności w zagospodarowaniu ziemi.

W 1985 r. rolnictwo i gospodarka żywnościowa, zatrudniając około 1/3 ogółu pracujących w gospodarce narodowej, wytwarzała około 1/3 wartości produktu globalnego oraz blisko 1/4 dochodu narodowego. Import artykułów rolno-spożywczych jest bliski zrekompensowania eksportem. Udział towarów przemysłowych wytworzonych z surowców pochodzenia rolniczego i leśnego, dostarczanych na rynek krajowy, wyniósł w 1985 r. około 52%. Udział artykułów żywnościowych oraz używek w ogólnej wartości sprzedaży detalicznej wynosił prawie 50%.

Wskazuje to, że gospodarka żywnościowa spełniała aktywną rolę w poprawie sytuacji rynkowej, zaspokajaniu potrzeb konsumpcyjnych ludności i poprawie salda w obrotach handlu zagranicznego. Dostawy wielu artykułów żywnościowych przekroczyły poziom ich dostaw w 1984 r. i w stosunku do założeń centralnego planu rocznego na 1985 r. Pozwoliło to na zrównoważenie rynku i zniesienie reglamentacji, z wyjątkiem mięsa i jego przetworów.

Dobre wyniki w gospodarce żywnościowej osiągnięto głównie w drodze zmniejszenia materiałochłonności produkcji, poprawy efektywności gospodarowania oraz wzrostu wydajności pracy we wszystkich sektorach rolnictwa. Utrzymywał się jednak przy tym wysoki stopień dekapitalizacji środków trwałych.

W roku 1985, podobnie jak w latach poprzednich, zwiększył się wpływ samorządu rolniczego i spółdzielczego na rozwiązywanie problemów społeczno-gospodarczych. Treść ustaw: o społeczno-zawodowych organizacjach rolników oraz Prawo spółdzielcze spotkała się z powszechną społeczną akceptacją. Ustawy te, stanowiąc umocnienie społeczno-prawnych podstaw systemu demokracji socjalistycznej, przyczyniły się w wyniku ich dotychczasowej realizacji do odradzania się i umacniania pozycji samorządu spółdzielczego i rolniczego, dalszego wzrostu aktywności społeczno-gospodarczej, bardziej efektywnego kojarzenia interesów indywidualnych z interesami społecznymi lokalnych środowisk i interesami ogólnospołecznymi, rozwoju partnerskiego współdziałania między różnymi formami samorządu i administracją celem pełniejszego i lepszego zaspokajania potrzeb społeczeństwa.

Sejm stwierdza, że uzyskane w 1985 r. pozytywne tendencje w gospodarce żywnościowej nie mają jeszcze charakteru trwałego. Brak jest celowych rezerw na wypadek złego roku w rolnictwie oraz występuje szereg zagrożeń w utrwaleniu tych pozytywnych zjawisk. Największym zagrożeniem jest niepełna realizacja zadań w zakresie inwestycji i dostaw podstawowych środków produkcji dla rolnictwa. Nie są w pełni realizowane w tej dziedzinie zapisy uchwały wspólnego XI Plenum Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i Naczelnego Komitetu Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego oraz rządowego programu rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej do 1990 r. Wskazują na to następujące fakty:

-
udział rolnictwa i gospodarki żywnościowej w ogólnej wartości nakładów inwestycyjnych wynosił 22,2%, przy tym tempo wzrostu nakładów było o ponad połowę niższe niż w całej gospodarce. Utrzymuje się przestarzała struktura gospodarki żywnościowej i zmniejsza się tempo wzrostu dostaw środków produkcji pochodzenia przemysłowego. Nastąpiła wprawdzie poprawa zaopatrzenia rolnictwa w maszyny i narzędzia rolnicze, ale nadal występuje niska ich jakość oraz brak części zamiennych. Dostawy nawozów azotowych, fosforowych, wapna nawozowego i środków ochrony roślin są niższe od przyjętych w centralnym planie rocznym na 1985 r. oraz w programie rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej do 1990 r. Poziom nawożenia nie zwiększył się od 10 lat. W 1985 r. pogłębiły się trudności w zaopatrzeniu rolnictwa w węgiel i pasze na umowy kontraktacyjne, a także w materiały budowlane. Sytuacja taka występuje również na początku 1986 r. Utrzymywanie takiej sytuacji może zahamować proces intensyfikacji rolnictwa i jego modernizację, a w dalszej kolejności spowodować osłabienie tempa wzrostu produkcji rolniczej i pogorszenie zaopatrzenia rynku żywnościowego;
-
pomimo utrzymywania się korzystnych tendencji produkcyjnych sytuacja ekonomiczna rolnictwa ulega pogorszeniu. Wpływa na to wzrost kosztów produkcji, obciążeń finansowych i kosztów utrzymania. Pogarszają się relacje między cenami artykułów rolnych a cenami środków produkcji;
-
niedostateczny jest rozwój usług dla rolnictwa i ludności wiejskiej;
-
możliwości, jakie stwarzają ustawy: o społeczno-zawodowych organizacjach rolników oraz Prawo spółdzielcze dla rozwoju spółdzielczości i społeczno-zawodowego ruchu chłopskiego, nie są w pełni wykorzystane dla postępu na wsi i w rolnictwie. Zbyt wolno postępuje proces odradzania się aktywności organów samorządowych, umacniania wielostronnych więzi członkowskich i upowszechniania postaw aktywnego członkostwa, troski o mienie społeczne. Zbyt liczne są przypadki nadużywania treści ustaw dla celów partykularnych, tolerowania niegospodarności, biurokratycznych postaw i zachowań oraz braku twórczych inicjatyw.

W celu stworzenia korzystniejszych warunków dla dalszej konsekwencji realizacji programu żywnościowego w latach 1986-1990, a zwłaszcza złagodzenia występujących zagrożeń, Sejm zaleca Rządowi:

1.
Konsekwentną realizację ustaleń wynikających z uchwały wspólnego XI Plenum Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i Naczelnego Komitetu Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego i z programu rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej do 1990 r.
2.
Zapewnienie co najmniej równego tempa wzrostu nakładów inwestycyjnych na rolnictwo i gospodarkę żywnościową w porównaniu z ich wzrostem w sferze produkcji materialnej w całej gospodarce. W strukturze nakładów inwestycyjnych na gospodarkę żywnościową powinien się zwiększyć udział nakładów na przemysł spożywczy, przemysły wytwarzające środki produkcji dla rolnictwa, zwłaszcza środki plonotwórcze, na meliorację i zaopatrzenie wsi w wodę, reelektryfikację i na przedsiębiorstwa szeroko rozumianej obsługi rolnictwa. Powinna być zapewniona konsekwentna realizacja przyjętych przez Rząd programów szczegółowych, związanych z rozwiązywaniem wyżej wymienionych tematów.
3.
Zintensyfikowanie działań w kierunku zwiększenia dopływu podstawowych środków produkcji dla rolnictwa. Chodzi zwłaszcza o zapewnienie stałego wzrostu dostaw wapna nawozowego, środków ochrony roślin, nawozów mineralnych, paliw i opału.
4.
Dokonanie w tych branżach przemysłu spożywczego i przemysłów produkujących podstawowe środki produkcji dla rolnictwa, w których jest niska rentowność i duże zapotrzebowanie na fundusze rozwoju, dalszych modyfikacji w systemie ekonomiczno-finansowym. Modyfikacje te powinny także służyć rozwojowi drobnego przetwórstwa.
5.
Opracowanie i wdrożenie odpowiedniego systemu promocji eksportu artykułów rolno-spożywczych.
6.
Intensyfikowanie działań na rzecz poprawy zaopatrzenia rynku wiejskiego w konsumpcyjne artykuły przemysłowe i rozwoju usług produkcyjnych dla ludności.
7.
Dokonanie pogłębionej analizy kosztów produkcji rolnej i kosztów utrzymania ludności oraz dalsze doskonalenie systemu kształtowania cen na produkty rolne, środki produkcji i żywność. Służyć to powinno utrzymaniu przyjętych zasad opłacalności produkcji rolnej.
8.
Opracowanie kompleksowego programu postępu biologicznego w rolnictwie, obejmującego program badań naukowych, rozwój hodowli bydła i doskonalenia genetycznego zwierząt gospodarskich, systemu wdrażania postępu do praktyki, specjalistycznego kształcenia producentów oraz współdziałania służb doradczych z producentami i organizacjami rolniczymi. Wpłynie to na wykorzystanie dużych jeszcze możliwości wzrostu produkcji rolniczej kryjących się w niskim poziomie plonów oraz na zniwelowanie dużego zróżnicowania produkcyjności ziemi i efektywności wykorzystania nakładów materialnych.
9.
Zapewnienie dalszej poprawy warunków socjalno-bytowych ludności wiejskiej głównie przez dalszy rozwój infrastruktury gospodarczo-społecznej i wspieranie czynów społecznych.

Sejm stwierdza, że problemy te powinny także znaleźć odpowiednie odzwierciedlenie w pracach nad projektem narodowego planu społeczno-gospodarczego na lata 1986-1990.

Dotychczasowe doświadczenia i nadesłane do Sejmu opinie: Naczelnej Rady Spółdzielczej, Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego, Rady Społeczno-Gospodarczej przy Sejmie oraz znacznej części wojewódzkich zespołów poselskich - stanowią podstawę do stwierdzenia, że nie ma potrzeby nowelizacji ocenianych ustaw: o społeczno-zawodowych organizacjach rolników oraz Prawo spółdzielcze. Występuje natomiast potrzeba poszukiwania bardziej intensywnych i skutecznych form popularyzacji treści tych ustaw zarówno w środowisku działaczy i pracowników organizacji rolniczych, jak i wśród pracowników administracji państwowej. Niezbędne jest również zwiększenie kontroli przestrzegania zarówno litery, jak i ducha obydwu ustaw. Szczegółowe zagadnienia związane z realizacją tych ustaw powinny być odpowiednio rozwiązywane w trybie obowiązującej wykładni prawa.

Równocześnie Sejm zaleca Naczelnej Radzie Spółdzielczej oraz Krajowemu Związkowi Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych coroczne przedstawianie kolejnych ocen realizacji ustawy - Prawo spółdzielcze oraz ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników.

Uwzględniając wielką rolę, jaką spółdzielczość spełnia w życiu społeczno-gospodarczym kraju, oraz rolę i wielorakie funkcje społeczno-zawodowych organizacji rolników, Sejm zwraca się do wszystkich działaczy samorządowych, członków i pracowników tych organizacji z prośbą o osobiste zaangażowanie w realizacji treści obydwu ustaw i współdziałanie w rozwoju swych macierzystych spółdzielni i organizacji rolniczych.

Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej zwraca się z apelem do organizacji społecznych, do pracowników administracji wszystkich szczebli, do działaczy samorządu rolniczego, spółdzielczego i terytorialnego, do ludzi rolniczego trudu i tych wszystkich, którzy pracują na rzecz rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej, aby z pełnym zaangażowaniem uczestniczyli w realizacji uchwalonych w tej dziedzinie zadań. Jest to podstawowy warunek osiągnięcia samowystarczalności żywnościowej kraju.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1986.12.78

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Realizacja w 1985 r. rządowego programu rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej, oraz realizacja ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników i ustawy - Prawo spółdzielcze.
Data aktu: 23/04/1986
Data ogłoszenia: 07/05/1986