Plan kredytowy, bilans pieniężnych przychodów i wydatków ludności i założenia polityki pieniężno-kredytowej na rok 1986.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 23 grudnia 1985 r.
o planie kredytowym, bilansie pieniężnych przychodów i wydatków ludności i założeniach polityki pieniężno-kredytowej na rok 1986.

§  1.
Uchwala się plan kredytowy wraz z bilansem pieniężnych przychodów i wydatków ludności oraz założeniami polityki pieniężno-kredytowej na rok 1986, stanowiące załączniki nr 1-3.
§  2.
Banki powinny działać na rzecz przywracania równowagi gospodarczej oraz umocnienia pieniądza; w tym celu polityka pieniężno-kredytowa zapobiegać powinna nadmiernej jego emisji.
§  3.
1.
Banki będą w maksymalnym stopniu wspierać kredytem przedsięwzięcia rozwojowe zmierzające do restrukturyzacji gospodarki mającej na celu wzrost jej efektywności i zwiększenie zdolności eksportowej, wdrażanie postępu naukowo-technicznego, zmniejszenie zużycia paliw, energii, surowców i materiałów, wzrost produkcji rynkowej oraz inwestycji rozwojowych w kompleksie żywnościowym.
2.
Banki będą wycofywać kredyty z przedsiębiorstw nie mających zdolności kredytowej i nie realizujących programów uzdrowienia gospodarki, opracowanych zgodnie z ustawą o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego i jego upadłości.
§  4.
1.
W zależności od kształtowania się pokrycia banki zwiększą lub ograniczą rozmiary kredytów w stosunku do określonych w planie kredytowym.
2.
W celu lepszego dostosowania strumienia środków dla potrzeb rekonstrukcji gospodarki banki będą sprzyjać redystrybucji środków własnych przedsiębiorstw, a także tworzyć korzystne warunki dla terminowych lokat gromadzonych na rachunkach bankowych.
3.
W wypadkach uzasadnionych potrzebami gospodarczymi banki, uwzględniając przepis § 3 ust. 1, mogą dokonywać zmian kierunków przeznaczenia kredytów.
§  5.
Banki mogą kredytować inwestycje centralne do wysokości globalnych nakładów ustalonych w centralnym planie rocznym dla tej kategorii inwestycji, z uwzględnieniem ustalonych źródeł ich finansowania.
§  6.
Rada Ministrów podejmie działania zmierzające do równoważenia bilansu pieniężnych przychodów i wydatków ludności.
§  7.
Prezes Narodowego Banku Polskiego przedstawia Sejmowi informacje o zagrożeniach w realizacji planu kredytowego i bilansu pieniężnych przychodów i wydatków ludności, wraz z odpowiednimi wnioskami.
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1986 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PLAN KREDYTOWY NA 1986 r.

AKTYWA Planowany przyrost w 1986 r. Planowany stan na 31.12.1986 r. PASYWA Planowany przyrost w 1986 r. Planowany stan na 31.12.1986 r.
w mld zł 31.12.85 = 100 w mld zł 31.12.1985 = 100
1 2 3 4 1 2 3 4
I. Kredyty dla

gospodarki

uspołecznionej

850,0 6.106,7 116,2 I. Środki

organizacji

gospodarczych

i funduszów

innych

jednostek

uspołecznionych

420,0 2.284,9 122,5
1. obrotowe 360,0 2.993,6 113,7 1. rachunki

środków

funduszów

specjalnych

200,0 1.015,0 124,5
2. inwestycyjne

dla organizacji

gospodarczych

320,0 2.204,4 117,0 2. rachunki

środków

wyodrębnionych

na inwestycje

i kapitalne

remonty

40,0 258,8 118,3
- inwestycje

centralne

260,0 1.160,3 128,9
- inwestycje

przedsiębiorstw

60,0 1.044,1 106,1
3. na inwestycje

spółdzielczego

budownictwa

mieszkaniowego

170,0 908,7 123,0 3. rachunki

pozostałych

środków

180,0 1.011,1 121,7
II. Kredyty dla

gospodarki nie

uspołecznionej

55,3 314,2 121,4 II. Środki

instytucji

finansowych

52,8 388,7 115,7
1. obrotowe dla

indywidualnych

gospodarstw

rolnych

1,4 49,1 102,9 1. lokaty PZU 21,0 136,3 118,2
2. inwestycyjne dla

indywidualnych

gospodarstw

rolnych

24,5 143,1 120,7 2. fundusze

zasadnicze

banków

29,5 181,6 119,4
3. obrotowe i

inwestycyjne dla

pozarolniczej

gospodarki nie

uspołecznionej

5,9 26,3 128,9 3. inne fundusze

i środki

banków

2,3 70,8 103,4
4. na budownictwo

mieszkaniowe dla

indywidualnych

rolników i

pozarolniczej

gospodarki nie

uspołecznionej

23,5 95,7 132,6 III. Wkłady

oszczędnościowe

i rachunki

bieżące

210,0 1.866,0 112,7
w tym:
oszczędnościowe

wkłady

terminowe

120,0 950,7 114,4
III. Kredyty dla

gospodarstw

domowych

52,5 255,7 125,8 IV. Środki budżetowe

na rachunkach

bankowych

40,0 264,7 117,8
1. na zakupy

ratalne towarów

i usług

13,5 109,5 114,1 V. Rachunki operacji

zagranicznych

50,6 3.676,4 101,4
2. na indywidualne

budownictwo

mieszkaniowe

34,9 138,0 133,9 VI. Rozrachunki

międzybankowe i

międzyoddziałowe

30,0 292,4 111,4
3. pożyczki

gotówkowe

4,1 8,2 198,8 VII. Emisja

pieniądza

gotówkowego

150,0 1.178,5 114,6
IV. Razem kredyty 957,8 6.676,6 116,8 w tym:

- zasoby

gotówkowe

ludności

140,0 1.066,8 155,1
V. Kredyty bankowe na

sfinansowanie

niedoboru budżetu

państwa

151,0 758,4 124,9 VIII. Inne pasywa 51,0 290,6 121,3
VI. Inne aktywa 30,0 2.941,6 101,1 IX. Kwota nie

zbilansowana

134,4 134,4 x
OGÓŁEM 1.138,8 10.376,6 112,3 OGÓŁEM 1.138.8 10.376,6 112,3

ZAŁĄCZNIK Nr  2

BILANS PIENIĘŻNYCH PRZYCHODÓW I WYDATKÓW LUDNOŚCI NA 1986 r.

Wyszczególnienie 1985 r. przewidywane wykonanie 1986 r. plan
w miliardach złotych
1 2 3
I. PRZYCHODY 3.070 3.500
1. Wynagrodzenia za pracę
2. Świadczenia społeczne 1.009 1.260
3. Odszkodowania, odsetki od wkładów i inne

transfery

376a) 260
4. Kredyty udzielone 210 255
5. Przychody ze sprzedaży produktów rolniczych 935 1.020
6. Przychody gospodarki pozarolniczej nie

uspołecznionej

420 550
7. Pozostałe przychody 302 340
Ogółem 6.322 7.185
II. WYDATKI
1. Zakup towarów i opłaty za usługi 5.230 6.090
a) zakup towarów 4.570 5.310
b) opłaty za usługi 660 780
2. Podatki i opłaty 256 332
3. Kredyty spłacone 118 145
4. Pozostałe wydatki 143 168
Wydatki razem 5.747 6.735
III. Zmiana stanów zasobów pieniężnych 575 350
IV. Kwota nie zbilansowana - 100
Ogółem 6.322 7.185
Przychody nettob) 5.948 6.708
V. Fundusz nabywczy oraz podaż towarów i usług
1. Fundusz nabywczy na zakup towarów i usług 5.450 6.190
2. Podaż towarów i usług 5.230 6.090
a) towarów 4.570 5.310
b) usług 660 780
3. Niedobór towarów i usług, powodujący wzrost

oszczędności wymuszonych

220 100c)
a) W tym równowartość bonów rewaloryzacyjnych 160 mld zł.

b) Globalne przychody pieniężne ludności zmniejszone o podatki i opłaty oraz kredyty spłacone.

c) Odpowiednik kwoty nie zbilansowanej (poz. IV).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAŁOŻENIA POLITYKI PIENIĘŻNO-KREDYTOWEJ NA 1986 R.

1. Polityka pieniężno-kredytowa banków w 1986 r. będzie zmierzać do wspierania podstawowych celów społeczno-gospodarczego rozwoju kraju określonych w uchwale Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 24 lipca 1985 r. w sprawie wyboru wariantu koncepcji narodowego planu społeczno-gospodarczego na lata 1986-1990.

2. W działalności depozytowej i kredytowej w 1986 r. banki będą zmierzać do dalszego umacniania pieniądza i kategorii pieniężnych jako czynnika stymulującego działalność jednostek gospodarczych i wymuszania efektywności gospodarowania.

W szczególności działalność banków będzie ukierunkowana na:

1) przywracanie i umacnianie równowagi gospodarczej zarówno w ujęciu globalnym, jak i na poszczególnych jej odcinkach,

2) restrukturyzację gospodarki, szczególnie w kierunku jej unowocześnienia oraz zwiększenia zdolności do eksportu,

3) wdrażanie intensywnych i skutecznych działań w celu uzdrawiania gospodarki przedsiębiorstw i podnoszenia ich efektywności, a w wypadkach braku poprawy - likwidację jednostek niegospodarnych i nieefektywnych.

3. Banki będą prowadzić działalność w takich kierunkach i rozmiarach, aby nie dopuścić do dodatkowej emisji pieniądza ponad ustaloną wysokość w planie kredytowym, z uwzględnieniem kształtowania się lokat i depozytów. Działalność kredytowa banków będzie zmierzać do przywracania równowagi gospodarczej.

4. Banki będą udzielać w zwiększonych rozmiarach kredytów na cele rozwoju produkcji i wprowadzenia nowych wyrobów tym przedsiębiorstwom, których rezultaty działalności dają rękojmię ich spłaty w uzgodnionych w umowach terminach. Z preferencji polegających na dostępności do kredytów, dogodnych terminach ich spłaty i wyższym udziale w finansowaniu przedsięwzięcia korzystać będą przedsiębiorstwa realizujące produkcję, usługi i obrót w dziedzinach związanych z:

1) eksportem,

2) wdrażaniem postępu naukowo-technicznego i innowacji oraz poprawą jakości,

3) oszczędnością paliw, energii, surowców i materiałów.

Z preferencji tych korzystać będą również przedsiębiorstwa zaciągające kredyty inwestycyjne na sfinansowanie przedsięwzięć związanych z poprawą warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochroną środowiska.

5. Banki będą ograniczać i wycofywać udzielone kredyty przedsiębiorstwom nie zapewniającym terminowej ich spłaty.

6. W razie utraty zdolności kredytowej banki będą egzekwować w sposób konsekwentny ustawowe rygory postępowania uzdrawiającego, uzależniając dalsze kredytowanie od postępów w realizacji programów uzdrowienia, zmierzających do poprawy efektywności gospodarowania.

7. Kredyt obrotowy na finansowanie rozwoju udzielany będzie z wydłużonym terminem spłaty do lat 5. Terminy spłaty ustalane będą z uwzględnieniem stopnia angażowania środków własnych w finansowaniu rozwoju.

8. Z kredytów na należności na dogodnych warunkach w zakresie finansowania pełnego stanu należności prawidłowych korzystać będą mogły przedsiębiorstwa efektywnie gospodarujące, wykazujące dbałość o prawidłowy przebieg rozliczeń.

9. Banki udzielać będą przejściowej pomocy kredytowej przedsiębiorstwom, których trudności płatnicze spowodowane będą krótkotrwałym, uzasadnionym gospodarczo zwiększeniem się zapasów.

10. Banki udzielać będą jednostkom handlu wewnętrznego kredytów na sfinansowanie przyrostu zapasów towarów dobrej jakości, mając na uwadze warunki niezbędne do przywracania i utrwalania równowagi rynkowej.

11. Dla umożliwienia realizacji przez ludność zakupów niektórych towarów, których podaż przewyższa popyt, a przynajmniej w dłuższym okresie go równoważy, banki mogą udzielać, oprócz kredytów dla młodych małżeństw, kredytów na zakupy ratalne.

12. Banki nie będą kredytować tej części potrzeb przedsiębiorstw budowlano-montażowych, które wynikają z dekoncentracji robót budowlanych i niedotrzymania umownych terminów ich kończenia.

13. Banki przeznaczą zwiększone środki kredytowe na finansowanie inwestycji przedsiębiorstw związanych przede wszystkim z realizacją celów preferowanych, określonych w ust. 4.

14. Banki zapewnią pierwszeństwo w uzyskiwaniu kredytów przedsiębiorstwom podejmującym inwestycje o wysokim wskaźniku efektywności, najkrótszym okresie realizacji i zwrotu kredytu.

15. Prezesi banków powołają komitety kredytowe z udziałem zainteresowanych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej dla rozpatrywania wniosków o udzielenie kredytów na inwestycje przedsiębiorstw. Komitety kredytowe kierować się będą w swojej działalności kryteriami określonymi w ust. 13 i 14.

16. Banki udzielając kredytów na inwestycje będą egzekwować wywiązywanie się przedsiębiorstw z wpłat ustawowo obowiązujących kaucji od inwestycji kubaturowych.

17. Banki będą kredytować, stosując niższą od podstawowej stopę procentową, ustaloną przez prezesa Narodowego Banku Polskiego, rozwój budownictwa mieszkaniowego, z wyłączeniem zadań, których koszt przekracza ustaloną, w obowiązującym trybie, cenę 1 m2 powierzchni użytkowej mieszkań.

18. W ramach budownictwa mieszkaniowego banki będą udzielać kredytów na rozwój podstawowej sieci handlowo-usługowej w nowych osiedlach mieszkaniowych, z uwzględnieniem sytuacji finansowej przedsiębiorstw handlowych.

19. Banki będą udzielać w pierwszej kolejności kredytów na tanie i oszczędne jednorodzinne budownictwo mieszkaniowe realizowane przy zwiększonym udziale środków własnych ludności.

20. Banki będą udzielać kredytów dla indywidualnych gospodarstw rolnych na finansowanie nakładów mających na celu wzrost produkcji. Udzielając tych kredytów banki będą wymagać odpowiedniego angażowania środków własnych rolników w finansowaniu przedsięwzięć rozwojowych.

21. Banki w odniesieniu do jednostek pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej prowadzić będą politykę kredytową wspierającą rozwój ich działalności, uzasadniony potrzebami gospodarki i ludności.

22. Podstawowa stopa procentowa od kredytów udzielanych przez banki wynosić będzie 12% w stosunku rocznym. Prezes Narodowego Banku Polskiego ustali niższą od podstawowej, jednak nie niższą niż w 1985 r., stopę oprocentowania kredytów udzielanych uspołecznionym przedsiębiorstwom przemysłu rolno-spożywczego, handlu wewnętrznego oraz na finansowanie produkcji eksportowej, inwestycji surowcowo-energetycznych, a także związanych z oszczędnością paliw, energii, surowców i materiałów. Prezes Narodowego Banku Polskiego ustali ulgowe oprocentowanie kredytów udzielanych na finansowanie inwestycji związanych z wdrażaniem postępu naukowo-technicznego.

23. Stopa procentowa od kredytów udzielanych w 1986 r. uspołecznionym i nie uspołecznionym jednostkom gospodarki rolnej oraz jednostkom pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej zostanie utrzymana na poziomie obowiązującym w 1985 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024