Zakaz podwyższania cen umownych przemysłowych artykułów rynkowych i przeciwdziałanie nieuzasadnionemu ich wzrostowi.

UCHWAŁA Nr 49
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 marca 1984 r.
w sprawie zakazu podwyższania cen umownych przemysłowych artykułów rynkowych i przeciwdziałania nieuzasadnionemu ich wzrostowi.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1984 r. Nr 13, poz. 59) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
Wprowadza się na okres do dnia 31 lipca 1984 r. zakaz podwyższania cen umownych przemysłowych artykułów rynkowych wytwarzanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej. Ceny te nie mogą być wyższe od cen stosowanych w dniu 2 kwietnia 1984 r.
§  2. 
1. 
W razie zmiany w 1984 r. kosztów wytwarzania artykułów, o których mowa w § 1, z przyczyn niezależnych od producenta, spowodowanych podwyższeniem:
1)
cen surowców, materiałów, półfabrykatów oraz wyrobów i części kooperacyjnych,
2)
stawek taryfowych przewozowych i energetycznych,
3)
amortyzacji w wyniku zmiany stawek oraz przeceny majątku trwałego na dzień 31 grudnia 1983 r.,
4)
stawek podatków (obciążających koszty),

ceny tych artykułów mogą być podwyższone, nie więcej jednak niż o kwotę odpowiadającą wzrostowi kosztów produkcji z wymienionych wyżej przyczyn i nie więcej niż o 10% - z uwzględnieniem warunków określonych w § 3 ust. 1.

2. 
Przez podwyższenie cen surowców, materiałów, półfabrykatów oraz wyrobów i części kooperacyjnych (ust. 1):
1)
wytwarzanych w kraju - rozumie się podwyższenie cen (urzędowych, regulowanych lub umownych) stosowanych przez dotychczasowego sprzedawcę albo podwyższenie cen spowodowane zmianą sprzedawcy, jeżeli towar jest objęty obowiązkowym pośrednictwem jednostek obrotu,
2)
importowanych - rozumie się podwyższenie ceny w stosunku do przeciętnej ceny płaconej w 1983 r.
§  3. 
1. 
Jednostki gospodarki uspołecznionej, które w okresie obowiązywania uchwały zamierzają podwyższyć cenę przemysłowego artykułu rynkowego, wykorzystując przepisy § 2, są obowiązane do sporządzenia kalkulacji kosztu własnego produkcji na podstawie kosztów uzasadnionych, zgodnie z przepisem art. 11 ust. 5 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1984 r. Nr 13, poz. 59). W szczególności w kalkulacji tej powinien być określony wzrost kosztów w 1984 r. spowodowany podwyżką cen zaopatrzeniowych surowców i materiałów oraz innymi czynnikami niezależnymi od producenta.
2. 
Organy założycielskie, Minister do Spraw Cen i inne organy sprawujące kontrolę cen przeprowadzą kontrolę prawidłowości sporządzenia kalkulacji kosztów, o których mowa w ust. 1.
§  4. 
W razie stosowania przez sprzedawcę cen niezgodnie z przepisami uchwały stosuje się odpowiednio przepisy art. 18 i 19 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach.
§  5. 
Przepisów uchwały nie stosuje się do cen umownych:
1)
towarów wymienionych w wykazie produktów i usług luksusowych, stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. z 1984 r. Nr 16, poz. 75), z uwzględnieniem ograniczeń wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 marca 1982 r. w sprawie ograniczenia wykazu produktów i usług luksusowych oraz w sprawie stawek podatku obrotowego od sprzedaży tych produktów i usług (Dz. U. z 1982 r. Nr 24, poz. 169 i z 1983 r. Nr 34, poz. 162),
2)
towarów sprzedawanych przez przedsiębiorstwa państwowe "Moda Polska" i "Desa" Dzieła Sztuki i Antyki oraz przez spółdzielnie zrzeszone w "Cepelii" Centralnym Związku Spółdzielni Rękodzieła Ludowego i Artystycznego,
3)
niektórych artykułów rynkowych trwałego użytku wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik do uchwały.
§  6. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem 2 kwietnia 1984 r.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ NIEKTÓRYCH ARTYKUŁÓW TRWAŁEGO UŻYTKU

1. Stereofoniczne radioodbiorniki, magnetofony, zestawy i pozostały sprzęt stereofoniczny oraz klasy Hi-Fi.

2. Samochodowy sprzęt radiofoniczny.

3. Telewizory kolorowe.

4. Zamrażarki oraz chłodziarko-zamrażarki.

5. Chłodziarki o pojemności powyżej 200 l.

6. Pralki automatyczne małogabarytowe.

7. Maszyny do szycia typu "Singer".

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1984.9.61

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zakaz podwyższania cen umownych przemysłowych artykułów rynkowych i przeciwdziałanie nieuzasadnionemu ich wzrostowi.
Data aktu: 30/03/1984
Data ogłoszenia: 02/04/1984
Data wejścia w życie: 02/04/1984