Regulamin Państwowej Komisji Wyborczej.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 16 lutego 1984 r.
w sprawie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej.

Na podstawie art. 30 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 lutego 1984 r. - Ordynacja wyborcza do rad narodowych (Dz. U. Nr 8, poz. 32) Rada Państwa ustala następujący regulamin Państwowej Komisji Wyborczej, powołanej w związku z zarządzeniem wyborów do rad narodowych stopnia podstawowego i wojewódzkich rad narodowych:
§  1.
Posiedzenia Państwowej Komisji Wyborczej zwołuje i przewodniczy im przewodniczący Komisji lub zastępca przewodniczącego Komisji.
§  2.
1.
Komisja zbiera się na pierwsze posiedzenie nie później niż w ciągu pięciu dni od dnia jej powołania.
2.
Na pierwszym posiedzeniu Komisja ustala:
1)
skład Prezydium Komisji, do którego wchodzi z urzędu przewodniczący zastępcy przewodniczącego i sekretarz Komisji oraz członek Komisji wyznaczony do bieżącego kierowania inspekcją Komisji,
2)
plan pracy oraz sposób wykonywania zadań spoczywających na Komisji,
3)
zakres spraw bieżących, które w imieniu Komisji może rozstrzygać jej Prezydium,
4)
podział zadań pomiędzy zastępców przewodniczącego, sekretarza i członków Komisji.
§  3.
1.
Komisja rozstrzyga w sprawach należących do jej zakresu działania w obecności co najmniej połowy składu Komisji, w tym jej przewodniczącego lub jego zastępcy, który przewodniczy posiedzeniu.
2.
Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów; w razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  4.
1.
Z obrad Komisji sporządza się protokół posiedzenia, który powinien obejmować:
1)
określenie porządku dziennego,
2)
nazwiska i imiona osób uczestniczących,
3)
treść wystąpień,
4)
treść podjętych rozstrzygnięć.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
3.
Jeżeli charakter sprawy nie wymaga odrębnej uchwały, zamieszczone w protokole posiedzenia rozstrzygnięcie sprawy jest realizowane w formie pisma przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy; kopię tego pisma załącza się do protokołu posiedzenia.
4.
Protokół posiedzenia podpisują: przewodniczący posiedzenia i sekretarz Komisji.
§  5.
Przepisy § 3 i 4 stosuje się odpowiednio do posiedzeń Prezydium Komisji oraz jego rozstrzygnięć podejmowanych w imieniu Komisji.
§  6.
1.
Pieczęcią Komisji jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła o średnicy 62 mm, zawierająca pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła państwowego, a w otoku napis "Państwowa Komisja Wyborcza".
2.
Pieczęcią Komisji opatruje się uchwały Komisji oraz - w zależności od potrzeby - inne wydawane przez nią dokumenty.
§  7.
Uchwały Państwowej Komisji Wyborczej dotyczące wytycznych lub wyjaśnień dla komisji wyborczych niższego stopnia, jak również rozstrzygnięć w sprawach skarg, są dla nich wiążące.
§  8.
1.
W ramach nadzoru nad ścisłym przestrzeganiem Ordynacji wyborczej oraz wytycznych udzielanych komisjom wyborczym Państwowa Komisja Wyborcza dokonuje inspekcji działalności komisji wyborczych niższego stopnia.
2.
Inspekcję przeprowadzają osoby wchodzące w skład Państwowej Komisji Wyborczej.
3.
Osoby wchodzące w skład Państwowej Komisji Wyborczej, dokonujące inspekcji, są uprawnione do wglądu w dokumentację komisji wyborczych oraz uczestniczenia w ich posiedzeniach, a także do udzielania tym komisjom wyjaśnień.
4.
Sprawozdania z inspekcji przedstawiane są niezwłocznie Prezydium Państwowej Komisji Wyborczej, która podejmuje w razie potrzeby stosowne decyzje.
§  9.
Komisja może korzystać w przeprowadzaniu inspekcji z pomocy osób delegowanych do jej dyspozycji przez Szefa Kancelarii Rady Państwa. Osoby te, wykonując zlecenia określone przez Komisję, legitymują się upoważnieniem podpisanym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej oraz opatrzonym pieczęcią Komisji.
§  10.
W razie niemożności pełnienia obowiązków przez osobę wchodzącą w skład Komisji (np. ze względu na chorobę lub inne okoliczności uniemożliwiające ich pełnienie), Komisja występuje do Rady Państwa z wnioskiem o uzupełnienie jej składu.
§  11.
Obsługę Państwowej Komisji Wyborczej zapewnia Kancelaria Rady Państwa.
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024