Zasady wynagradzania pracowników zatrudnionych w organizacjach społecznych.

UCHWAŁA Nr 23
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 lutego 1984 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w organizacjach społecznych.

Na podstawie art. 79 Kodeksu pracy (Dz. U. z 1974 r. Nr 24, poz. 141, z 1975 r. Nr 16, poz. 91, z 1981 r. Nr 6, poz. 23 i z 1982 r. Nr 31, poz. 214) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Uchwałę stosuje się do pracowników zatrudnionych w organizacjach społecznych, zwanych dalej "pracownikami".
2.
Uchwały nie stosuje się do pracowników, których zasady wynagradzania ze względu na rodzaj wykonywanej pracy są uregulowane w odrębnych przepisach.
§  2. 1
 
1.
Ustala się:
1)
tabelę miesięcznych stawek wynagrodzeń zasadniczych, stanowiącą załącznik nr 1 do uchwały, z zastrzeżeniem ust. 2,
2)
tabelę procentowych stawek dodatku funkcyjnego, stanowiącą załącznik nr 2 do uchwały,
3)
tabele stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowań pracowników, stanowiące załącznik nr 3 do uchwały, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Organizacje społeczne nie dotowane z budżetu lub funduszy celowych mogą opracować tabelę miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego i taryfikatory kwalifikacyjne na podstawie przepisów w sprawie zasad wartościowania pracy.
3.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej może:
1)
dokonywać zmian w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stosując odpowiednio przepisy w sprawie zasad wartościowania pracy w sferze budżetowej,
2)
uzupełniać tabele stanowiące załącznik nr 3 do uchwały nowymi stanowiskami i ustalać dla tych stanowisk kategorie zaszeregowania i stawki dodatku funkcyjnego w ramach kategorii i stawek przewidzianych tabelami stanowiącymi załączniki nr 1 i 2 do uchwały, a także wymagania kwalifikacyjne.
§  3. 2
 
1.
Właściwy organ organizacji społecznej dokonuje przeszeregowania pracownika w ramach wynagrodzenia przewidzianego dla danego stanowiska, a także awansuje pracownika na stanowisko wyższe od zajmowanego.
2.
Pracownicy, którzy w dniu wejścia w życie uchwały nie mają wymaganych kwalifikacji w zakresie wykształcenia, mogą być przeszeregowani tylko w ramach zajmowanego stanowiska.
3.
Pracownicy pełniący w organizacjach społecznych funkcje z wyboru na stanowiskach urzędujących członków zarządu są zwolnieni od wymagań kwalifikacyjnych przewidzianych dla tych stanowisk.
§  4.
1.
Pracownikom przysługują dodatki za wysługę lat w wysokości:
1)
5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego - po 5 latach pracy,
2)
10% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego - po 10 latach pracy,
3)
15% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego - po 15 latach pracy.
2.
Właściwy organ organizacji społecznej może w ramach posiadanych środków funduszu płac wprowadzić po dniu 1 stycznia 1985 r. dodatek za wysługę lat w wysokości wynoszącej po 5 latach pracy 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, wzrastający o 1% w każdym następnym roku pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
3.
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się wszystkie okresy zatrudnienia w uspołecznionych zakładach pracy, z wyłączeniem okresów zatrudnienia w zakładach pracy, w których stosunek pracy wygasł lub został rozwiązany:
1)
wskutek porzucenia pracy przez pracownika,
2)
przez zakład pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika,
3) 3
(skreślony).
4. 4
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się także inne okresy na podstawie odrębnych przepisów.
5. 5
Dodatek za wysługę lat przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie.
6. 6
Dodatek za wysługę lat przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
7. 7
Dodatek za wysługę lat jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1)
począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub prawo do wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca,
2)
za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub prawa do wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
§  5.
1.
Pracownikom przysługują nagrody jubileuszowe w wysokości:
1)
75% miesięcznego wynagrodzenia - po 25 latach pracy,
2)
100% miesięcznego wynagrodzenia - po 30 latach pracy,
3)
150% miesięcznego wynagrodzenia - po 35 latach pracy,
4)
200% miesięcznego wynagrodzenia - po 40 latach pracy.
2.
Zasady ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasady jej obliczania i wypłacania określają powszechnie obowiązujące przepisy.
§  6. 8
 
1.
Pracownikom mogą być przyznane:
1)
dodatki za znajomość języków obcych miesięcznie w wysokości:
a)
do 10% najniższego wynagrodzenia pracowników uspołecznionych zakładów pracy, określonego przez Radę Ministrów na podstawie Kodeksu pracy, zwanego dalej "najniższym wynagrodzeniem" - za znajomość pierwszego języka obcego,
b)
do 15% najniższego wynagrodzenia - za znajomość każdego następnego języka obcego,
2)
dodatek kontrolerski w wysokości do 50% najniższego wynagrodzenia.
2.
Pracownikom Polskiego Związku Głuchych posiadającym świadectwo kwalifikowanego tłumacza języka migowego lub tytuł eksperta może być przyznany dodatek za znajomość języka migowego miesięcznie w wysokości:
1)
do 15% najniższego wynagrodzenia dla pracowników posiadających tytuł wykwalifikowanego tłumacza I stopnia,
2)
do 20% najniższego wynagrodzenia dla pracowników posiadających tytuł eksperta lub wykwalifikowanego tłumacza II stopnia.
3.
Pracownikom personelu lotniczo-technicznego Biura Zarządu Głównego Aeroklubu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej mogą być przyznane dodatki za uprawnienia lotnicze wpisane do licencji miesięcznie w wysokości:
1)
dla personelu latającego do 20% najniższego wynagrodzenia,
2)
dla personelu technicznego w wysokości do 30% najniższego wynagrodzenia.
4.
Zasady przyznawania dodatków, o których mowa w ust. 1-3, określają załączniki nr 4-7 do uchwały.
§  6a. 9
(skreślony).
§  7.
1. 10
Pracownikom przechodzącym na emeryturę lub rentę inwalidzką przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości:
1)
jednomiesięcznego wynagrodzenia - po 10 latach pracy,
2)
dwumiesięcznego wynagrodzenia - po 15 latach pracy,
3)
trzymiesięcznego wynagrodzenia - po 20 latach pracy,
2.
Do okresu pracy uprawniającego do odprawy emerytalnej wlicza się okresy zatrudnienia w uspołecznionych zakładach pracy na zasadach określonych w § 4.
3. 11
Odprawę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
§  8. 12
W ramach planowanego wynagrodzeń osobowych może być tworzony 1% fundusz nagród pozostający w dyspozycji właściwego organu organizacji społecznej.
§  8a. 13
(skreślony).
§  9. 14
 
1.
Zasady rozliczania czasu pracy i zasady wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu regulują odrębne przepisy.
2.
Za każdą godzinę przepracowaną nieprzerwanie ponad 8 godzin do 12 godzin na dobę, z tym że w miesięcznym okresie rozliczeniowym czas ten nie może przekroczyć liczby godzin wynikającej z pomnożenia 8 godzin przez liczbę roboczych dni kalendarzowych, przysługuje pracownikowi dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego.
§  10.
1.
Przy ustalaniu godzinowej stawki wynagrodzenia przyjmuje się 1/178 część miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
2.
Za czas pracy w porze nocnej przysługuje pracownikom dodatek do wynagrodzenia w wysokości 20% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego.
§  11. 15
 
1.
W organizacjach społecznych może być utworzony, w ramach środków na wynagrodzenia, fundusz premiowy w wysokości do 40% wynagrodzeń osobowych.
2.
Szczegółowe zasady przyznawania premii określa regulamin premiowania.
§  12. 16
Wynagrodzenie pracowników jest wolne od podatku od wynagrodzeń.
§  13. 17
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem przysługuje dodatek funkcyjny. Dodatek ten może być przyznany również pracownikom zatrudnionym na stanowiskach nie związanych z kierowaniem zespołem, a koordynującym wykonywanie określonych zadań, z tym że maksymalna stawka tego dodatku nie może być wyższa od 2 stawki dodatku funkcyjnego.
§  14.
Traci moc uchwała nr 95 Rady Ministrów z dnia 3 maja 1976 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników urzędów podległych naczelnym i centralnym organom administracji państwowej oraz niektórych organizacji społecznych, zmieniona uchwałą nr 138 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1976 r. i uchwałą nr 73 Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 1980 r.
§  15.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lutego 1984 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  18 TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZEŃ ZASADNICZYCH

Kategoria zaszeregowań Miesięczna kwota w złotych
I 17.800- 22.900
II 20.500- 26.100
III 23.100- 29.200
IV 25.700- 32.400
V 28.300- 35.500
VI 30.900- 38.700
VII 33.400- 41.800
VIII 36.000- 45.000
IX 38.600- 48.100
X 41.200- 52.300
XI 44.000- 56.500
XII 47.000- 60.700
XIII 50.200- 64.900
XIV 53.600- 69.100
XV 57.200- 74.700
XVI 60.600- 79.000
XVII 63.900- 83.300
XVIII 67.300- 87.600
XIX 70.700- 91.900
XX 74.000- 97.200
XXI 78.200-102.600

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  19 TABELA PROCENTOWYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO

Stawka dodatku funkcyjnego Procent najniższego wynagrodzenia*) (kwotę dodatku funkcyjnego zaokrągla się do 100 zł w górę)
1 10-20
2 15-40
3 20-60
4 25-80
5 30-100
6 35-120
7 45-140
8 55-160
9 65-180
10 75-200
*) Przez najniższe wynagrodzenie rozumie się obowiązujące w danym roku najniższe wynagrodzenie pracowników uspołecznionych zakładów pracy, określone przez Radę Ministrów na podstawie Kodeksu pracy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  20

I.

 TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWAŃ PRACOWNIKÓW ZARZĄDÓW GŁÓWNYCH ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH O OGÓLNOPOLSKIM ZASIĘGU DZIAŁANIA

Lp. Stanowisko Kwalifikacje Kategoria zaszeregowań1) Stawki dodatku funkcyjnego
wykształcenie liczba lat pracy
1 Prezes, sekretarz, dyrektor generalny, urzędujący członek zarządu wyższe 5 A XVII-XXI 7-10
B XV-XIX 6-9
2 Dyrektor biura zarządu wyższe 3 A XVI-XVIII 5-8
B XIV-XVII 4-7
3 Główny księgowy wyższe 3 A XIV-XVII 4-7
średnie 5 B XII-XV 4-6
4 Radca prawny według odrębnych przepisów A XII-XIV 2-5
Kierownik działu wyższe 3 B XII-XIII 2-5
średnie 5
5 Starszy rewident wyższe 3 A XI-XIII -
średnie 5 B XI-XII -
6 Specjalista wyższe 2 A X-XII 2-3
średnie 4 B X-XII 1-2
7 Rewident, starszy instruktor, starszy inspektor wyższe 2 A X-XII -
średnie 4 B IX-XII -
8 Instruktor, inspektor, starszy księgowy, kasjer średnie 4 A VIII-XI -
B VIII-X -
9 Księgowy średnie 3 VII-X -
10 Starszy referent średnie 2 VII-VIII -
11 Referent (księgowy, administracyjny itp.) średnie po stażu pracy V-VII -
12 Stażysta wyższe - V-VII -
średnie - III-IV -
1) Kategorie zaszeregowań oznaczone literą "A" mają zastosowanie do pracowników stowarzyszeń wyższej użyteczności. Kategorie zaszeregowań oznaczone literą "B" mają zastosowanie do pracowników pozostałych stowarzyszeń.

II.

 TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWAŃ PRACOWNIKÓW ZARZĄDÓW WOJEWÓDZKICH ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH O OGÓLNOPOLSKIM ZASIĘGU DZIAŁANIA I ZARZĄDÓW ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH O REGIONALNYM LUB LOKALNYM ZASIĘGU DZIAŁANIA

Lp. Stanowisko Kwalifikacje Kategoria zaszeregowań1) Stawki dodatku funkcyjnego
wykształcenie liczba lat pracy
1 Prezes, urzędujący członek zarządu wyższe 4 A XV-XVIII 6-8
B XIII-XVII 5-7
2 Kierownik biura, główny księgowy wyższe 3 A XIV-XVI 4-6
średnie 5 B XII-XV 3-5
3 Radca prawny według odrębnych przepisów A XII-XIV 1-4
Kierownik działu wyższe 3 B XII-XIII 1-3
średnie 5
4 Starszy rewident wyższe 3 A XI-XIII -
średnie 5 B XI-XII -
5 Specjalista wyższe 2 A X-XI 1-2
średnie 4 B IX-XI 1-2
6 Rewident, starszy instruktor, starszy inspektor wyższe 2 A X-XI -
średnie 4 B IX-XI -
7 Instruktor, inspektor, starszy księgowy, kasjer średnie 3 A IX-XI -
B VIII-X -
8 Księgowy średnie 2 VII-IX -
9 Starszy referent (księgowy, administracyjny itp.) średnie 1 VII-VIII -
10 Referent (księgowy, administracyjny itp.) średnie po stażu pracy V-VI -
11 Stażysta wyższe - V-VII -
średnie - III-IV -
1) Kategorie zaszeregowań oznaczone literą "A" mają zastosowanie do pracowników stowarzyszeń wyższej użyteczności. Kategorie zaszeregowań oznaczone literą "B" mają zastosowanie do pracowników pozostałych stowarzyszeń.

III.

 TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWAŃ PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH NA STANOWISKACH POMOCNICZYCH I OBSŁUGI W ORGANIZACJACH SPOŁECZNYCH

Lp. Stanowisko Kwalifikacje Kategoria zaszeregowań Stawka dodatku funkcyjnego
wykształcenie liczba lat pracy
1 Kierownik kancelarii, kierownik biblioteki, kierownik magazynu średnie 4 VIII-XI 1-3
2 Bibliotekarz, starszy magazynier średnie 3 VII-X -
3 Magazynier, archiwista, sekretarka, starsza maszynistka średnie 2 VII-IX -
4 Maszynistka, teletypistka średnie - VI-VIII -
5 Telefonistka podstawowe umiejętność wykonywania czynności V-VII -
6 Rzemieślnik - mistrz w zawodzi zasadnicze 2 VIII-XI -
7 Robotnik wykwalifikowany (czeladnik z praktyką) zasadnicze - VI-IX -
8 Operator urządzeń powielających podstawowe - VI-VIII -
9 Pracownik administracyjno-gospodarczy, pracownik gospodarczy podstawowe - IV-VIII -
10 Szatniarz, starszy portier, dozorca, woźny, dźwigowy, sprzątaczka podstawowe - II-IV -
11 Goniec, portier podstawowe - I-III -

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  21 ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH

1. Dodatek za znajomość języków obcych, zwany dalej "dodatkiem", przyznaje się pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku na którym posługiwanie się językiem obcym jest niezbędne do wykonywania czynności wynikających z zakresu obowiązków służbowych pracownika.

2. Dodatek przyznaje właściwy organ organizacji społecznej w wysokości uzależnionej od stopnia wykorzystania znajomości języka obcego na stanowisku pracy.

3. Warunkiem przyznania dodatku jest posiadanie przez pracownika zaświadczenia potwierdzającego złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu ze znajomości języka obcego przed resortową komisją egzaminacyjną.

4. Od składania egzaminu, o którym mowa w ust. 3, zwolnieni są pracownicy posiadający:

1) dyplom ukończenia wydziału filologicznego szkoły wyższej,

2) uprawnienia tłumacza w zakresie danego języka obcego, przyznane na podstawie odrębnych przepisów,

3) dyplom ukończenia wyższej uczelni lub szkoły średniej za granicą, w której językiem wykładowym był język obcy, za którego znajomość pracownik ma pobierać dodatek.

5. Złożenie egzaminu, o którym mowa w ust. 3, uprawnia do dodatku przez okres 5 lat. Warunkiem przyznania dodatku po upływie tego okresu jest ponowne złożenie egzaminu. Nie dotyczy to pracowników, którzy złożyli egzamin z wynikiem co najmniej dobrym.

6. Dodatek przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie.

7. Dodatek przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.

8. Dodatek może być przyznany od pierwszego dnia miesiąca następującego po:

1) złożeniu przez pracownika egzaminu z wynikiem pozytywnym,

2) przedłożeniu dokumentów uzasadniających zwolnienie pracownika od składania egzaminu.

9. Prawo do dodatku wygasa z końcem miesiąca, w którym pracownik:

1) przestał wykonywać czynności lub zajmować stanowisko uzasadniające otrzymywanie dodatku,

2) uzyskał ocenę negatywną z ponownie składanego egzaminu.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  22 ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU KONTROLERSKIEGO

1. Dodatek kontrolerski, zwany dalej "dodatkiem", może być przyznany pracownikom kontroli zewnętrznej, zwanym dalej "kontrolującymi", za wykonywanie czynności kontrolnych poza siedzibą macierzystego zakładu pracy.

2. Dodatek przyznaje właściwy organ organizacji społecznej, uwzględniając stanowisko, kwalifikacje zawodowe, zakres obowiązków, liczbę dni pracy poza macierzystym zakładem pracy, wyniki pracy oraz posiadane uprawnienia.

3. Dodatek przyznaje się na okres 6 miesięcy. Po tym okresie dokonuje się oceny pracy kontrolującego i weryfikacji prawa do dodatku.

4. Obniżenie wysokości dodatku może nastąpić w razie zmniejszenia liczby dni kontroli poza siedzibą macierzystego zakładu pracy, jak również w razie zmniejszenia efektywności pracy kontrolującego.

5. Zawieszenie prawa do dodatku następuje w razie nieobecności w pracy kontrolującego trwającej ponad miesiąc, z wyjątkiem urlopów wypoczynkowych.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

  23 ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA ZNAJOMOŚĆ JĘZYKA MIGOWEGO

1. Dodatek za znajomość języka migowego, zwany dalej "dodatkiem", może być przyznany pracownikowi mającemu bezpośredni kontakt z inwalidami słuchu, pełniącemu rolę tłumacza bądź pośrednika między inwalidami słuchu a słyszącymi, w zależności od stopnia wykorzystania znajomości języka migowego na zajmowanym stanowisku.

2. Warunkiem otrzymania dodatku jest posiadanie przez pracownika zaświadczenia kwalifikacyjnego potwierdzającego złożenie przez pracownika egzaminu ze znajomości języka migowego z wynikiem pozytywnym przed komisją powołaną przez Prezydium Zarządu Głównego Polskiego Związku Głuchych lub posiadanie przez pracownika wydanego przez Zarząd Główny Polskiego Związku Głuchych zaświadczenia o posiadaniu tytułu eksperta.

3. Dodatek przyznawany jest na okres:

1) roku - w razie złożenia egzaminu z wynikiem dostatecznym,

2) dwóch lat - w razie złożenia egzaminu z wynikiem dobrym,

3) trzech lat - w razie złożenia egzaminu z wynikiem bardzo dobrym.

4. Warunkiem przyznania dodatku po upływie okresów, o których mowa w ust. 3, jest złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu weryfikacyjnego. Od składania tego egzaminu mogą być zwolnione, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, osoby, które złożyły egzamin kwalifikacyjny z wynikiem bardzo dobrym.

5. Po złożeniu egzaminu weryfikacyjnego dodatek może być przyznany na okres:

1) dwóch lat - w razie złożenia egzaminu z wynikiem dostatecznym,

2) trzech lat - w razie złożenia egzaminu z wynikiem dobrym,

3) bezterminowo - w razie złożenia egzaminu z wynikiem bardzo dobrym.

Warunkiem przyznania dodatku po upływie tych okresów jest ponowne złożenie egzaminu weryfikacyjnego.

6. Prawo do dodatku wygasa z końcem miesiąca, w którym pracownik:

1) przestał wykonywać czynności uzasadniające otrzymywanie dodatku,

2) uzyskał negatywną ocenę z egzaminu weryfikacyjnego.

7. Dodatek przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie.

8. Dodatek przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.

9. Dodatek może być przyznany od pierwszego dnia miesiąca następującego po:

1) złożeniu przez pracownika egzaminu z wynikiem pozytywnym,

2) przedłożeniu dokumentów uzasadniających zwolnienie pracownika od składania egzaminu.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

  24 ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKÓW ZA UPRAWNIENIA LOTNICZE WPISANE DO LICENCJI

1. Dodatki za uprawnienia wpisane do licencji, zwane dalej "dodatkami", przyznaje się pracownikom zatrudnionym na stanowiskach lotniczych (personel latający) oraz na stanowiskach związanych z remontami, obsługą techniczną (personel techniczny), za faktyczne wykonywanie czynności związanych z wpisanymi do licencji uprawnieniami.

2. Dodatek przyznawany jest za posiadanie wpisanych do licencji dodatkowych uprawnień:

1) dla personelu latającego:

a) instruktora I klasy (wszystkie specjalności),

b) pilota doświadczalnego II i I klasy,

c) do wykonywania lotów według wskazań przyrządów (IFR),

d) samolotów wielosilnikowych,

e) pilotów balonowych i lotniowych;

2) dla personelu technicznego w zakresie obsługi i napraw:

a) płatowców,

b) zespołów napędowych,

c) przyrządów pokładowych,

d) wyposażenia elektrycznego i radiowego,

e) szybowców,

f) motoszybowców,

g) balonów wolnych,

h) wyciągarek i ściągarek.

3. Wysokość dodatków uzależniona jest od liczby posiadanych dodatkowych uprawnień wpisanych do licencji i wynosi:

1) dla personelu lotniczego:

a) do 10% najniższego wynagrodzenia - za 1 dodatkowe uprawnienie,

b) do 15% najniższego wynagrodzenia - za 2 dodatkowe uprawnienia,

c) do 20% najniższego wynagrodzenia - za 3 i więcej dodatkowych uprawnień,

2) dla personelu technicznego:

a) do 15% najniższego wynagrodzenia - za 1 dodatkowe uprawnienie,

b) do 20% najniższego wynagrodzenia - za 2 dodatkowe uprawnienia,

c) do 25% najniższego wynagrodzenia - za 3 dodatkowe uprawnienia,

d) do 30% najniższego wynagrodzenia - za 4 i więcej dodatkowych uprawnień.

4. Dodatki przyznaje kierownik jednostki organizacyjnej na podstawie ważnego wpisu do licencji od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło uzyskanie wpisu.

5. Prawo do otrzymywania dodatku wygasa z końcem miesiąca, w którym pracownik utracił licencję lub został zawieszony w czynnościach, za które przyznawany jest dodatek, albo wygasł termin ważności licencji.

6. Dodatek wypłacany jest w terminie wypłaty wynagrodzenia.

1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 60 z dnia 14 kwietnia 1989 r. (M.P.89.12.94) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
2 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 60 z dnia 14 kwietnia 1989 r. (M.P.89.12.94) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
3 § 4 ust. 3 pkt 3 skreślony przez § 1 pkt 2 lit. a) uchwały nr 117 z dnia 10 sierpnia 1987 r. (M.P.87.24.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1987 r.
4 § 4 ust. 4 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 lit. c) uchwały nr 117 z dnia 10 sierpnia 1987 r. (M.P.87.24.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1987 r.
5 § 4 ust. 5 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 lit. c) uchwały nr 117 z dnia 10 sierpnia 1987 r. (M.P.87.24.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1987 r.
6 § 4 ust. 6 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 lit. c) uchwały nr 117 z dnia 10 sierpnia 1987 r. (M.P.87.24.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1987 r.
7 § 4 ust. 7 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 lit. c) uchwały nr 117 z dnia 10 sierpnia 1987 r. (M.P.87.24.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1987 r.
8 § 6:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 117 z dnia 10 sierpnia 1987 r. (M.P.87.24.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1987 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 60 z dnia 14 kwietnia 1989 r. (M.P.89.12.94) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.

9 § 6a skreślony przez § 1 pkt 4 uchwały nr 117 z dnia 10 sierpnia 1987 r. (M.P.87.24.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1987 r.
10 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) uchwały nr 104 z dnia 30 czerwca 1986 r. (M.P.86.19.138) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1986 r.
11 § 7 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) uchwały nr 104 z dnia 30 czerwca 1986 r. (M.P.86.19.138) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1986 r.
12 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr 117 z dnia 10 sierpnia 1987 r. (M.P.87.24.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1987 r.
13 § 8a skreślony przez § 1 pkt 4 uchwały nr 60 z dnia 14 kwietnia 1989 r. (M.P.89.12.94) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
14 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 7 uchwały nr 117 z dnia 10 sierpnia 1987 r. (M.P.87.24.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1987 r.
15 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr 60 z dnia 14 kwietnia 1989 r. (M.P.89.12.94) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
16 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały nr 117 z dnia 10 sierpnia 1987 r. (M.P.87.24.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1987 r.
17 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 6 uchwały nr 60 z dnia 14 kwietnia 1989 r. (M.P.89.12.94) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
18 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 119 z dnia 18 lipca 1985 r. (M.P.85.20.155) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1985 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 104 z dnia 30 czerwca 1986 r. (M.P.86.19.138) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1986 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 9 uchwały nr 117 z dnia 10 sierpnia 1987 r. (M.P.87.24.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1987 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 96 z dnia 3 czerwca 1988 r. (M.P.88.16.133) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1988 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały nr 169 z dnia 3 października 1988 r. zmieniającej uchwały w sprawie zasad wynagradzania pracowników niektórych jednostek (zakładów) (M.P.88.29.256) z dniem 1 lipca 1988 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 uchwały nr 60 z dnia 14 kwietnia 1989 r. (M.P.89.12.94) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.

19 Załącznik nr 2 dodany przez § 1 pkt 8 uchwały nr 60 z dnia 14 kwietnia 1989 r. (M.P.89.12.94) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
20 Załącznik nr 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 96 z dnia 3 czerwca 1988 r. (M.P.88.16.133) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1988 r.

- zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 9 uchwały nr 60 z dnia 14 kwietnia 1989 r. (M.P.89.12.94) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.

21 Załącznik nr 4 dodany przez § 1 pkt 10 uchwały nr 60 z dnia 14 kwietnia 1989 r. (M.P.89.12.94) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
22 Załącznik nr 5 dodany przez § 1 pkt 10 uchwały nr 60 z dnia 14 kwietnia 1989 r. (M.P.89.12.94) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
23 Załącznik nr 6 dodany przez § 1 pkt 10 uchwały nr 60 z dnia 14 kwietnia 1989 r. (M.P.89.12.94) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
24 Załącznik nr 7 dodany przez § 1 pkt 10 uchwały nr 60 z dnia 14 kwietnia 1989 r. (M.P.89.12.94) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024