Zasady ustalania wysokości i tryb przekazywania przez osobę kierowaną do pracy za granicą wpłat w walucie obcej na rzecz jednostki kierującej oraz sposób wykorzystywania tych wpłat.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 grudnia 1984 r.
w sprawie zasad ustalania wysokości i trybu przekazywania przez osobę kierowaną do pracy za granicą wpłat w walucie obcej na rzecz jednostki kierującej oraz sposobu wykorzystania tych wpłat.

Na podstawie § 10 ust. 1 uchwały nr 123 Rady Ministrów z dnia 3 września 1984 r. w sprawie zasad podejmowania pracy przez obywateli polskich za granicą u pracodawców zagranicznych (Monitor Polski Nr 23, poz. 157) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Obywatel polski, kierowany do pracy za granicą u pracodawcy zagranicznego, zwany dalej "obywatelem polskim", jest obowiązany:
1)
dokonywać miesięcznych wpłat w walucie obcej na rzecz jednostki kierującej, o której mowa w § 4 ust. 1 uchwały nr 123 Rady Ministrów z dnia 3 września 1984 r. w sprawie zasad podejmowania pracy przez obywateli polskich za granicą u pracodawców zagranicznych (Monitor Polski Nr 23, poz. 157), w wysokości określonej w umowie zawartej z tą jednostką,
2) 1
dokonywać wpłat w terminie do dnia 10 każdego miesiąca za miesiąc ubiegły, jeżeli wynagrodzenie jest płatne z dołu, lub za miesiąc bieżący, jeżeli wynagrodzenie jest płatne z góry; marynarze i rybacy mogą dokonywać wpłat w terminie 10 dni po zakończeniu kwartału, jeżeli ze względu na specyfikę pracy nie jest możliwe dokonywanie wpłat w okresach miesięcznych, a wyjątkowo - w terminie 14 dni od zakończenia kontraktu, jeżeli całościowo rozliczają się z kapitanem (armatorem) dopiero po zejściu ze statku.
3)
zawiadamiać jednostkę kierującą o każdej zmianie wysokości wynagrodzenia brutto, w celu dokonania odpowiedniej korekty wysokości wpłat.
2.
Wpłaty mogą być dokonywane:
1)
w gotówce,
2)
czekiem, przekazem bankowym,
3)
przelewem z innego rachunku, w tym również z rachunku walutowego "A",

na rachunek jednostki kierującej w jednym z banków polskich.

§  2. 2
 
1.
Wysokość wpłat w walucie obcej wymienialnej od obywateli polskich na rzecz jednostki kierującej jest ustalana w zależności od wysokości otrzymywanego przez obywateli polskich miesięcznego wynagrodzenia, z zastosowaniem stawek określonych w załączniku nr 1.
2.
Jeżeli wynagrodzenie jest płatne w walucie obcej niewymienialnej, a część tego wynagrodzenia podlega transferowi, wysokość wpłat na rzecz jednostki kierującej w walucie obcej wymienialnej oblicza się od części wynagrodzenia podlegającej transferowi, z zastosowaniem stawek określonych w załącznikach nr 1-4.
3.
Za walutę obcą wymienialną uważa się walutę, która została określona jako wymienialna przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
4.
Przez wynagrodzenie rozumie się wynagrodzenie zasadnicze wraz ze wszystkimi dodatkami i innymi składnikami pieniężnymi oraz premiami, z wyłączeniem:
1)
podatków należnych w państwie zatrudnienia,
2) 3
dodatków: o charakterze świadczeń rodzinnych, wojennego, mieszkaniowego, na koszty leczenia, transportowego lub samochodowego i na zagospodarowanie.
5.
Umowa zawarta między obywatelem polskim a jednostką kierującą może zawierać ustalenie, że wynagrodzenie obejmuje również równowartość świadczeń rzeczowych, które obywatel polski otrzymuje od pracodawcy zagranicznego.
§  3.
1.
Z wpłat uzyskanych od obywateli polskich jednostka kierująca pokrywa poniesione przez nią w walutach obcych koszty związane ze skierowaniem obywateli polskich do pracy za granicą. Pozostałe kwoty jednostka kierująca odprzedaje Narodowemu Bankowi Polskiemu.
2.
Przez koszty ponoszone przez jednostkę kierującą w walutach obcych rozumie się wydatki:
1)
na utrzymanie za granicą stałych przedstawicieli jednostki kierującej, wykonujących czynności związane z kierowaniem obywateli polskich do pracy za granicą oraz ich obsługą,
2)
na cele związane z kierowaniem obywateli polskich do pracy za granicą oraz ich obsługą.
3.
Wysokość środków w walucie obcej przeznaczonych na pokrycie kosztów ponoszonych przez jednostkę kierującą jest ustalana przez Ministra Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Finansów, na wniosek tej jednostki. We wniosku należy określić i uzasadnić wysokość środków niezbędnych na pokrycie kosztów oraz przewidywaną wysokość wpłat od obywateli polskich skierowanych przez tę jednostkę.
§  4.
Kwoty uzyskane z odprzedaży Narodowemu Bankowi Polskiemu walut obcych jednostka kierująca przeznacza na pokrycie ponoszonych w złotych:
1)
kosztów związanych ze skierowaniem obywateli polskich do pracy za granicą oraz ich obsługą,
2)
wypłat ryczałtów pieniężnych w złotych,
3)
świadczeń w interesie i na rzecz obywateli polskich i ich rodzin, w tym na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu uprawnień do pomocy leczniczej w Polsce, zasiłków porodowego i pogrzebowego, rent i emerytur,
4)
innych kosztów.
§  5.
1.
Przepisy zarządzenia dotyczą umów zawartych po dniu wejścia w życie uchwały nr 123 Rady Ministrów z dnia 3 września 1984 r. w sprawie zasad podejmowania pracy przez obywateli polskich za granicą u pracodawców zagranicznych, oraz umów przedłużanych po tym terminie.
2.
Na wniosek obywatela polskiego, skierowanego do pracy za granicą na podstawie uchwały nr 113 Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1976 r. w sprawie zasad kierowania specjalistów do pracy za granicą w ramach współpracy gospodarczej i naukowo-technicznej, jednostka kierująca może ustalić wysokość wpłat w walucie obcej na pokrycie świadczeń socjalnych i innych kosztów z tytułu zatrudnienia za granicą na zasadach określonych w zarządzeniu.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1985 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  4 WYSOKOŚĆ WPŁAT W WALUCIE OBCEJ WYMIENIALNEJ OD OBYWATELI POLSKICH NA RZECZ JEDNOSTKI KIERUJĄCEJ, JEŻELI WYNAGRODZENIE PŁATNE JEST W WALUCIE WYMIENIALNEJ LUB WYSOKOŚĆ MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA PODLEGAJĄCEGO TRANSFEROWI WYNOSI POWYŻEJ 80%

Grupa W przeliczeniu na dolary USA według oficjalnego kursu centralnego banku państwa zatrudnienia
Miesięczne wynagrodzenie lub wysokość miesięcznego wynagrodzenia podlegającego transferowi Wysokość wpłat w walucie obcej wymienialnej
ponad do
1 1.100 22%
2 1.100 1.400 242 $ i 28% wynagrodzenia ponad 1.100
3 1.400 1.700 326 $ i 30% wynagrodzenia ponad 1.400
4 1.700 2.000 416 $ i 32% wynagrodzenia ponad 1.700
5 2.000 2.300 512 $ i 34% wynagrodzenia ponad 2.000
6 2.300 3.300 614 $ i 36% wynagrodzenia ponad 2.300
7 3.300 4.300 974 $ i 45% wynagrodzenia ponad 3.300
8 4.300 1.424 $ i 50% wynagrodzenia ponad 4.300

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  5 WYSOKOŚĆ WPŁAT W WALUCIE OBCEJ WYMIENIALNEJ OD OBYWATELI POLSKICH NA RZECZ JEDNOSTKI KIERUJĄCEJ, JEŻELI WYSOKOŚĆ MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA PODLEGAJĄCEGO TRANSFEROWI WYNOSI POWYŻEJ 60%, ALE NIE WIĘCEJ NIŻ 80%

Grupa W przeliczeniu na dolary USA według oficjalnego kursu centralnego banku państwa zatrudnienia
Wysokość miesięcznego wynagrodzenia podlegającego transferowi Wysokość wpłat w walucie obcej wymienialnej
ponad do
1 770 31%
2 770 980 239 $ i 42% wynagrodzenia ponad 770
3 980 1.190 327 $ i 43% wynagrodzenia ponad 980
4 1.190 1.400 417 $ i 46% wynagrodzenia ponad 1.190
5 1.400 1.610 513 $ i 49% wynagrodzenia ponad 1.400
6 1.610 2.310 616 $ i 51% wynagrodzenia ponad 1.610
7 2.310 3.010 973 $ i 64% wynagrodzenia ponad 2.310
8 3.010 1.421 $ i 72% wynagrodzenia ponad 3.010

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  6 WYSOKOŚĆ WPŁAT W WALUCIE OBCEJ WYMIENIALNEJ OD OBYWATELI POLSKICH NA RZECZ JEDNOSTKI KIERUJĄCEJ, JEŻELI WYSOKOŚĆ MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA PODLEGAJĄCEGO TRANSFEROWI WYNOSI POWYŻEJ 40%, ALE NIE WIĘCEJ NIŻ 60%

Grupa W przeliczeniu na dolary USA według oficjalnego kursu centralnego banku państwa zatrudnienia
Wysokość miesięcznego wynagrodzenia podlegającego transferowi Wysokość wpłat w walucie obcej wymienialnej
ponad do
1 550 44%
2 550 700 242 $ i 56% wynagrodzenia ponad 550
3 700 850 326 $ i 60% wynagrodzenia ponad 700
4 850 1.000 416 $ i 64% wynagrodzenia ponad 850
5 1.000 1.150 512 $ i 68% wynagrodzenia ponad 1.000
6 1.150 1.650 614 $ i 72% wynagrodzenia ponad 1.150
7 1.650 974 $ i 90% wynagrodzenia ponad 1.650

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  7 WYSOKOŚĆ WPŁAT W WALUCIE OBCEJ WYMIENIALNEJ OD OBYWATELI POLSKICH NA RZECZ JEDNOSTKI KIERUJĄCEJ, JEŻELI WYSOKOŚĆ MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA PODLEGAJĄCEGO TRANSFEROWI WYNOSI NIE WIĘCEJ NIŻ 40%

Grupa W przeliczeniu na dolary USA według oficjalnego kursu centralnego banku państwa zatrudnienia
Wysokość miesięcznego wynagrodzenia podlegającego transferowi Wysokość wpłat w walucie obcej wymienialnej
ponad do
1 330 55%
2 330 420 182 $ i 60% wynagrodzenia ponad 330
3 420 510 236 $ i 65% wynagrodzenia ponad 420
4 510 600 294 $ i 70% wynagrodzenia ponad 510
5 600 690 357 $ i 75% wynagrodzenia ponad 600
6 690 990 425 $ i 80% wynagrodzenia ponad 690
7 990 1.290 665 $ i 85% wynagrodzenia ponad 990
8 1.290 920 $ i 90% wynagrodzenia ponad 1.290
1 § 1 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 10 czerwca 1987 r. (M.P.87.20.175) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 lipca 1987 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 24 lutego 1986 r. (M.P.86.8.58) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 marca 1986 r.
3 § 2 ust. 4 pkt 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 28 listopada 1986 r. (M.P.87.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 stycznia 1987 r.
4 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 24 lutego 1986 r. (M.P.86.8.58) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 marca 1986 r.
5 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 24 lutego 1986 r. (M.P.86.8.58) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 marca 1986 r.
6 Załącznik nr 3 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 24 lutego 1986 r. (M.P.86.8.58) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 marca 1986 r.
7 Załącznik nr 4 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 24 lutego 1986 r. (M.P.86.8.58) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 marca 1986 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1984.30.208

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady ustalania wysokości i tryb przekazywania przez osobę kierowaną do pracy za granicą wpłat w walucie obcej na rzecz jednostki kierującej oraz sposób wykorzystywania tych wpłat.
Data aktu: 27/12/1984
Data ogłoszenia: 30/12/1984
Data wejścia w życie: 01/01/1985