Zasady realizacji i finansowania budownictwa mieszkaniowego.

UCHWAŁA Nr 268
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 grudnia 1982 r.
w sprawie zasad realizacji i finansowania budownictwa mieszkaniowego.

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Budownictwo mieszkaniowe w miastach i na wsi jest realizowane jako budownictwo:
1)
spółdzielcze, finansowane ze środków własnych członków spółdzielni, kredytu bankowego, dotacji budżetowej oraz środków jednostek i przedsiębiorstw, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4 ust. 4,
2)
komunalne, finansowane ze środków terenowych funduszów mieszkaniowych,
3)
zakładowe, finansowane ze środków przeznaczonych na realizację inwestycji zakładów pracy (mieszkania funkcyjne), środków zakładowego funduszu mieszkaniowego oraz kredytu bankowego, a w odniesieniu do państwowych gospodarstw rolnych i państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, kółek rolniczych i spółdzielni produkcji rolnej - również z dotacji budżetowej,
4)
indywidualne, finansowane ze środków własnych ludności, kredytu bankowego i dotacji budżetowej.
§  2.
1.
Budownictwo spółdzielcze może być realizowane jako wielorodzinne i jednorodzinne.
2.
Budownictwo komunalne jest realizowane w formie budownictwa wielorodzinnego.
3.
Budownictwo zakładowe może być realizowane w formie budownictwa wielorodzinnego oraz w uzasadnionych wypadkach jako budownictwo jednorodzinne.
4.
Budownictwo indywidualne może być realizowane w formie budowy domów jednorodzinnych, lokali w małych domach mieszkalnych oraz lokali w domach wielomieszkaniowych.
§  3.
1.
Terenowe organy administracji państwowej i zakłady pracy, na podstawie umów zawartych ze spółdzielniami mieszkaniowymi, przekazują odpowiednie środki finansowe na wybudowanie mieszkań spółdzielczych.
2.
Wysokość przekazanych środków, o których mowa w ust. 1, stanowi różnicę między kosztem wybudowania mieszkań a wymaganymi wkładami mieszkaniowymi na te mieszkania.
3.
Umowy, o których mowa w ust. 1, powinny ustalać zasady rozliczania się ze spółdzielniami, zasady kierowania kandydatów do spółdzielni i dysponowania lokalami oraz określać tryb i terminy przydziału mieszkań spółdzielczych.
§  4.
1.
Budownictwo mieszkaniowe jest programowane, projektowane i realizowane wraz z podstawowymi urządzeniami socjalno-usługowymi oraz uzbrojeniem i urządzeniem terenu w granicach lokalizacji inwestycji mieszkaniowych, według zasad określonych w odrębnych przepisach.
2.
Do podstawowych urządzeń socjalno-usługowych zalicza się:
1)
lokale handlowe, gastronomiczne i inne nieuciążliwe obiekty usługowe dla ludności, w tym wbudowane szalety publiczne,
2)
przychodnie rejonowe lub ośrodki zdrowia i apteki,
3)
szkoły, przedszkola i żłobki,
4)
osiedlowe placówki kulturalno-oświatowe, tj. biblioteki z czytelniami, kluby, świetlice oraz społeczne punkty opieki nad dzieckiem,
5)
urzędy pocztowo-telekomunikacyjne i rozmównice publiczne,
6)
pomieszczenia dla jednostek zarządzających i eksploatujących budynki mieszkalne,
7)
pracownie twórców.
3.
Terenowe organy administracji państwowej przy zatwierdzaniu programów i założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji zapewniają kompleksową realizację budownictwa mieszkaniowego.
4.
Kompleksowość powinna być zapewniona w drodze realizacji i sfinansowania kosztów budowy:
1)
budynków mieszkalnych wraz z wbudowanymi urządzeniami socjalno-usługowymi i przyłączami do sieci uzbrojenia terenu, zagospodarowania ich otoczenia, opracowania dokumentacji, pozyskania terenów i obsługi inwestycyjnej - przez inwestorów budownictwa mieszkaniowego,
2)
komunalnego uzbrojenia do przyłączy do budynków, urządzenia terenu wraz z zapleczem oraz podstawowych obiektów oświaty, zdrowia i kultury, z wyjątkiem pracowni twórców - przez terenowe organy administracji państwowej ze środków budżetowych oraz ze środków własnych przedsiębiorstw,
3)
urządzeń i sieci centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazowych, elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych do przyłączy do budynków - przez przedsiębiorstwa właściwych resortów, według zasad finansowania ustalonych w odrębnym trybie,
4)
wolno stojących urządzeń socjalno-usługowych nie wymienionych w pkt 2 - przez inwestorów budownictwa mieszkaniowego, terenowe organy administracji państwowej, jednostki gospodarki uspołecznionej, dla których urządzenia te są niezbędne do wykonywania zadań statutowych, lub przez osoby fizyczne.
5. 1
(uchylony).
6.
Uzbrojenie terenów do granic lokalizacji budownictwa mieszkaniowego jest realizowane przez terenowe organy administracji państwowej i przedsiębiorstwa właściwych resortów.
7.
Elementy wewnętrznego wyposażenia urządzeń socjalno-usługowych należące do specyfiki lokalu, m. in. agregaty i urządzenia chłodnicze, dźwigi towarowe, trzony kuchenne, kotły, baseny, reklamy wraz z robotami instalacyjnymi i montażowymi związanymi z tym wyposażeniem, są finansowane ze środków przyszłych użytkowników tych urządzeń.
8.
Instalowanie liczników elektrycznych, gazomierzy, wodomierzy, reduktorów ciśnienia gazu oraz wyposażenie stacji transformatorowych i redukcyjno-pomiarowych jest dokonywane ze środków właściwych użytkowników prowadzących eksploatację tych urządzeń.
§  5.
W realizacji systemem gospodarczym budownictwa mieszkaniowego, spółdzielczego i zakładowego mogą uczestniczyć brygady młodzieżowe, organizowane w ramach patronatu młodzieży nad tym budownictwem.
§  6.
1.
Lokale zamienne dla osób przekwaterowywanych z budynków wyburzanych w związku z inwestycjami zapewniają właściwi inwestorzy. W razie braku takiej możliwości inwestor, z wyjątkiem inwestora spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego, przekazuje - na podstawie uprzednio zawartej umowy - odpowiednie środki właściwemu terenowemu organowi administracji państwowej, który w takim wypadku zapewnia przekwaterowywanemu lokal zamienny.
2.
Lokale zamienne dla osób przekwaterowywanych z budynków położonych na terenach szkód górniczych są budowane ze środków funduszu szkód górniczych.
§  7.
1.
Prezes Narodowego Banku Polskiego w porozumieniu z Prezesem Zarządu Banku Gospodarki Żywnościowej oraz Ministrami Finansów, Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Ministrem do Spraw Cen, po zasięgnięciu opinii Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego, określi zasady i warunki gromadzenia przez ludność środków własnych na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych, zapewniające realność zgromadzonych i gromadzonych wkładów oszczędnościowych.
2.
Środki finansowe niezbędne do zagwarantowania realności wkładów oszczędnościowych, nie uzyskanych przez oprocentowanie, zapewnia się w budżecie państwa.
3.
Wojewodowie i prezydenci miast stopnia wojewódzkiego zapewnią w planach zagospodarowania przestrzennego niezbędną ilość działek budowlanych osobom gromadzącym na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych środki własne na budowę domów jednorodzinnych (lokali).
4.
Minister Gospodarki Materiałowej zapewni warunki zaopatrzenia w podstawowe materiały budowlane osobom gromadzącym na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych środki własne na budowę domów jednorodzinnych (lokali).
§  8. 2
 
1.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 363 Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1964 r. w sprawie celowego oszczędzania na budowlanych książeczkach oszczędnościowych spółdzielni oszczędnościowo-pożyczkowych (Monitor Polski z 1964 r. Nr 85, poz. 399, z 1971 r. Nr 44, poz. 279 i z 1973 r. Nr 27, poz. 167), z tym że w odniesieniu do budowlanych książeczek oszczędnościowych spółdzielni oszczędnościowo-pożyczkowych wystawionych do dnia 31 grudnia 1982 r. stosuje się w okresie do dnia 31 grudnia 1987 r. zasady ustalone w tej uchwale,
2)
uchwała nr 125 Rady Ministrów z dnia 22 maja 1965 r. w sprawie dalszego rozwoju oszczędzania na mieszkaniowych książeczkach oszczędnościowych powszechnych kas oszczędności (Monitor Polski z 1965 r. Nr 27, poz. 136, z 1971 r. Nr 60, poz. 400, z 1975 r. Nr 35, poz. 212, z 1976 r. Nr 43, poz. 214 oraz z 1981 r. Nr 19, poz. 169 i Nr 31, poz. 281), z zastrzeżeniem ust. 2,
3)
uchwała nr 50 Rady Ministrów z dnia 2 marca 1981 r. w sprawie zasad realizacji i finansowania uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego dla ludności nierolniczej (Monitor Polski Nr 9, poz. 69),
4)
uchwała nr 51 Rady Ministrów z dnia 2 marca 1981 r. w sprawie pomocy kredytowej Państwa dla ludności nierolniczej na jednorodzinne budownictwo mieszkaniowe oraz przebudowę pomieszczeń w budynkach państwowych na cele mieszkalne (Monitor Polski Nr 9, poz. 70),
5)
uchwała nr 180 Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 1981 r. w sprawie pomocy Państwa dla ludności rolniczej na jednorodzinne budownictwo mieszkaniowe (Monitor Polski Nr 25, poz. 218),
6)
§ 1 uchwały nr 259 Rady Ministrów z dnia 11 grudnia 1981 r. w sprawie likwidacji skutków finansowych wynikających dla spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego z reformy cen zbytu surowców, materiałów i innych środków produkcji oraz opłat za energię i przewóz towarów (Monitor Polski Nr 32, poz. 289).
2.
W odniesieniu do mieszkaniowych książeczek oszczędnościowych, wystawionych do dnia 31 grudnia 1982 r., stosuje się w okresie do dnia 31 grudnia 1987 r. zasady ustalone w uchwale nr 125 Rady Ministrów z dnia 22 maja 1965 r. w sprawie dalszego rozwoju oszczędzania na mieszkaniowych książeczkach oszczędnościowych powszechnych kas oszczędności, z tym że różnicę premii gwarancyjnej, o której mowa w § 5 ust. 4 i 5 tej uchwały, przelewa się na rachunek bankowy spółdzielni mieszkaniowej lub na rachunek kredytowy oszczędzającego na budownictwo indywidualne. Środki te mogą być przeznaczane na częściową spłatę kredytu bankowego, na zmniejszenie wysokości bądź na pokrycie miesięcznych opłat za mieszkania spółdzielcze w pierwszych miesiącach po ich zasiedleniu albo na pokrycie kosztów dodatkowego wyposażenia mieszkania.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1983 r. i ma zastosowanie do inwestycji rozpoczynanych po tym dniu.
1 § 4 ust. 5 uchylony przez § 22 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie ogólnych zasady kredytowania budownictwa mieszkaniowego (M.P.87.23.132) z dniem 1 stycznia 1988 r.
2 § 8 zmieniony przez § 1 uchwały nr 156 z dnia 14 listopada 1983 r. (M.P.83.38.220) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 29 listopada 1983 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1983.4.24

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady realizacji i finansowania budownictwa mieszkaniowego.
Data aktu: 27/12/1982
Data ogłoszenia: 02/02/1983
Data wejścia w życie: 01/01/1983, 02/02/1983