Powołanie Inspekcji Cen.

UCHWAŁA Nr 28
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 stycznia 1982 r.
w sprawie powołania Inspekcji Cen.

W celu zapewnienia ochrony interesów ludności oraz przeciwdziałaniu ujemnym zjawiskom, występującym w dziedzinie ustalania i stosowania cen, na podstawie art. 2 i art. 7 ust. 2 pkt 3 dekretu z dnia 3 czerwca 1953 r. o ustalaniu cen, opłat i stawek taryfowych (Dz. U. Nr 31, poz. 122) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Tworzy się Inspekcję Cen w Państwowej Komisji Cen i inspekcje cen w okręgowych oddziałach Państwowej Komisji Cen.
§  2.
1.
Inspekcją Cen w Państwowej Komisji Cen kieruje Główny Inspektor Cen, a inspekcjami cen w okręgowych oddziałach Państwowej Komisji Cen kierują okręgowi inspektorzy cen.
2.
Głównego Inspektora Cen oraz okręgowych inspektorów powołuje i odwołuje Przewodniczący Państwowej Komisji Cen.
§  3.
Do zadań Inspekcji Cen należy:
1)
kontrola prawidłowości sporządzania kalkulacji cen urzędowych i regulowanych, w szczególności kosztów, zysku, podatku obrotowego, dotacji przedmiotowych i marż handlowych,
2)
kontrola przestrzegania zasad ustalania cen regulowanych,
3)
kontrola poziomu cen umownych i wolnych oraz kosztów i rentowności wyrobów i usług, na które są ustalane te ceny,
4)
sprawdzanie stosowania cen oraz ich uwidaczniania w jednostkach handlowych i usługowych,
5)
sporządzanie okresowych ocen stanu dyscypliny ustalania cen przez sprzedawców wyrobów i usług.
§  4.
1.
Inspektorzy Inspekcji Cen przeprowadzają kontrolę cen u producentów i sprzedawców uspołecznionych i nie uspołecznionych, z wyjątkiem jednostek organizacyjnych, podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych.
2.
Inspektorzy Inspekcji Cen mają prawo żądać od jednostek kontrolowanych przedstawienia danych obrazujących kształtowanie się cen, kosztów i rentowności (w zakresie nie wynikającym ze sprawozdań statystycznych), jak też sporządzenia kalkulacji kosztów wybranych wyrobów lub usług.
§  5.
Szczegółowy zakres działania Inspekcji Cen, jej organizację wewnętrzną oraz zasady i tryb postępowania przy przeprowadzaniu kontroli określa Przewodniczący Państwowej Komisji Cen.
§  6.
W realizacji zadań kontroli Inspekcja Cen współdziała z terenowymi organami administracji państwowej, organami kontroli finansowej i resortowej oraz kontroli społecznej, a także z innymi organizacjami działającymi na rzecz ochrony interesów ludności. W szczególności Inspekcja Cen współdziała z Państwową Inspekcja Handlową w zakresie kontroli stosowania cen w handlu, usługach i gastronomii oraz z Polskim Komitetem Normalizacji, Miar i Jakości w zakresie kontroli jakości wyrobów.
§  7.
Jednostki organizacyjne, do których zakresu działania należą sprawy kontroli poziomu jakości towarów i usług, są obowiązane na zlecenie Inspekcji Cen dokonywać ekspertyz i wydawać opinie lub orzeczenia o poziomie jakości badanych towarów lub usług, jeżeli jest to konieczne do stwierdzenia, czy ceny są ustalane i stosowane w sposób prawidłowy.
§  8.
1.
Inspektorzy Inspekcji Cen są uprawnieni do:
1)
wstępu do pomieszczeń i obiektów jednostki kontrolowanej,
2)
wglądu do dokumentów i dowodów oraz żądania wyjaśnień ustnych lub pisemnych,
3)
zabezpieczania niezbędnych dokumentów i dowodów.
2.
Do przeprowadzenia kontroli spraw i dokumentów zakwalifikowanych jako tajne konieczne jest oddzielne upoważnienie.
§  9.
1.
W razie stwierdzenia, że jednostka kontrolowana:
1)
ustaliła cenę regulowaną niezgodnie z obowiązującymi zasadami,
2)
przedstawiła nierzetelną kalkulację do ustalenia ceny urzędowej, co spowodowało ustalenie tej ceny na zbyt wysokim poziomie,
3)
pobrała cenę wyższą od obowiązującej,

Inspekcja Cen stosuje sankcje finansowe w postaci nałożenia obowiązku odprowadzenia do budżetu państwa kwoty w wysokości 150% osiągniętego w ten sposób zysku nieprawidłowego. Kwotę podlegającą odprowadzeniu do budżetu zmniejsza się odpowiednio w razie zwrócenia nadpłaty poszkodowanym.

2.
Zasady obliczania zysku nieprawidłowego określają przepisy § 13 uchwały nr 243 Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie zasad działalności przedsiębiorstw państwowych w 1982 r. (Monitor Polski Nr 32, poz. 287).
3.
Od decyzji ustalającej kwotę zysku nieprawidłowego, wydanej przez okręgową inspekcję cen, przysługuje odwołanie do Przewodniczącego Państwowej Komisji Cen.
§  10.
Przepisy § 9 stosuje się odpowiednio przy przeprowadzaniu kontroli cen przez organy kontroli finansowej.
§  11.
1.
W razie stwierdzenia nieprawidłowości Główny Inspektor Cen lub okręgowi inspektorzy cen wydają decyzje, o których mowa w § 9 ust. 3, oraz zalecenia pokontrolne kierownikom jednostek kontrolowanych, dotyczące stosowania prawidłowych cen oraz podjęcia innych działań zapewniających eliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości.
2.
Na podstawie wyników przeprowadzonych kontroli Przewodniczący Państwowej Komisji Cen może wprowadzić obowiązek stosowania - zamiast cen wolnych lub umownych - cen regulowanych, a także zastosować inne obostrzenia w zakresie ustalania i stosowania cen.
3.
Przewodniczący Państwowej Komisji Cen występuje do ministra o zastosowanie sankcji służbowych wobec kierownika jednostki gospodarczej, w której ustalono ceny z rażącym naruszeniem obowiązujących zasad lub interesu społecznego.
§  12.
1.
Inspektorom Inspekcji Cen wykonującym czynności związane z kontrolą cen przysługuje dodatkowo wynagrodzenie funkcyjne przewidziane w przepisach w sprawie resortowej kontroli działalności gospodarczej państwowych jednostek organizacyjnych.
2.
Inspektorom Inspekcji Cen mogą być przyznawane specjalne nagrody za szczególną efektywność w działalności kontrolnej. Regulamin przyznawania tych nagród ustala Przewodniczący Państwowej Komisji Cen.
§  13.
Minister Finansów zapewni środki z budżetu centralnego na pokrycie wydatków związanych z działalnością Inspekcji Cen.
§  14.
Traci moc uchwała nr 79 Rady Ministrów z dnia 2 kwietnia 1976 r. w sprawie kontroli cen (Monitor Polski Nr 19, poz. 84).
§  15.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024