Kryteria kwalifikacji oraz zasady dokonywania oceny jakości robót i obiektów budowlanych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 4 marca 1980 r.
w sprawie kryteriów kwalifikacji oraz zasad dokonywania oceny jakości robót i obiektów budowlanych.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 8 lutego 1979 r. o jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych (Dz. U. Nr 2, poz. 7) oraz § 16 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 1979 r. w sprawie kwalifikacji jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych (Dz. U. Nr 22, poz. 130) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się kryteria kwalifikacji jakości robót i obiektów budowlanych wykonywanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, zwane dalej "jednostkami".
2.
Kryteria, o których mowa w ust. 1, stosuje się przy ocenie jakości:
1)
zamierzonych do wykonania robót i obiektów budowlanych (ocena wstępna),
2)
wykonanych robót i obiektów budowlanych (ocena końcowa).
§  2.
1.
Za podstawowe kryteria kwalifikacji jakości robót i obiektów budowlanych przy ocenie wstępnej przyjmuje się zgodność założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji lub dokumentacji jednostadiowej z normami, przepisami techniczno-budowlanymi, wytycznymi projektowania, przepisami szczególnymi, umowami, warunkami organizacyjno-technicznymi i wiedzą techniczną.
2.
Za pomocnicze kryteria kwalifikacji jakości obiektów budowlanych przy ocenie wstępnej przyjmuje się:
1)
racjonalne wykorzystanie terenu przeznaczonego pod planowaną inwestycję,
2)
zalety funkcjonalne i estetyczne obiektu,
3)
efektywność rozwiązania, m.in. ocenę efektu gospodarczego uzyskanego przez modernizację i optymalne wykorzystanie istniejących obiektów budowlanych,
4)
zmniejszenie materiałochłonności i energochłonności oraz obniżenie ciężaru obiektu,
5)
zmniejszenie udziału robót budowlanych w ogólnych nakładach inwestycyjnych,
6)
optymalny dobór technologii wykonania i organizacji robót,
7)
skrócenie okresu realizacji obiektu oraz okresu dochodzenia do projektowanych zdolności produkcyjnych,
8)
możliwość wprowadzenia zmian modernizacyjnych i przeprowadzania remontów w czasie użytkowania obiektu,
9)
zmniejszenie wskaźników kosztów realizacji i eksploatacji obiektu,
10)
zapewnienie ochrony środowiska, w szczególności neutralizację odpadów szkodliwych, rekultywację terenu, ochronę powietrza atmosferycznego, wód i gleby oraz zabezpieczenie środowiska przed hałasem,
11)
zapewnienie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej i warunków sanitarnych określonych odrębnymi przepisami,
12)
wykorzystanie rozwiązań typowych, zwięzłość i komunikatywność projektu,
13)
uzyskanie optymalnej trwałości elementów obiektu,
14)
zastosowanie w projekcie własnych rozwiązań technicznych o najwyższym poziomie światowym - prawnie chronionych.
§  3.
Za kryteria kwalifikacji jakości robót i obiektów budowlanych przy ocenie końcowej przyjmuje się:
1)
zgodność wykonania poszczególnych rodzajów robót i obiektów budowlanych z dokumentacją projektową, normami, przepisami techniczno-budowlanymi i wiedzą techniczną,
2)
ustalenia zawarte w umowach,
3)
zastosowanie nowych, usprawniających rozwiązań technicznych i organizacyjnych.
§  4.
1.
Ocena wstępna zamierzonych do wykonania obiektów budowlanych, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, jest dokonywana przez zatwierdzającego założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentację jednostadiową inwestycji. Przy ocenie są stosowane stopnie określone w załączniku nr 1.
2.
Ocena końcowa robót budowlanych, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, polegająca na stwierdzeniu zgodności wykonania z dokumentacją projektową i umową, jest dokonywana przez osoby bezpośredniego nadzoru technicznego jednostek, wpisane imiennie do dziennika budowy. Roboty podlegające zakryciu oraz ich poszczególne fazy są odbierane przed ich zakryciem, a wynik oceny ich jakości powinien być odnotowany w dzienniku budowy.
3.
Ocena końcowa obiektów budowlanych jest dokonywana komisyjnie przez generalnego wykonawcę w trybie i na zasadach określonych w załącznikach nr 1 i 2, przed rozpoczęciem czynności odbioru przez inwestora.
§  5.
Kryteria kwalifikacji oraz zasady dokonywania oceny jakości robót i obiektów budowlanych nie objętych załącznikiem nr 1 do zarządzenia zostaną ustalone odrębnie, na wniosek zainteresowanych ministrów i kierowników urzędów centralnych.
§  6.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się:
1)
do robót i obiektów budowlanych wykonywanych na potrzeby bezpieczeństwa wewnętrznego i obrony kraju,
2)
do robót i obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków,
3)
do robót i obiektów budowlanych wykonywanych w ramach eksportu budownictwa.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 1 miesiąca od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZASADY DOKONYWANIA OCENY JAKOŚCI ROBÓT I OBIEKTÓW BUDOWLANYCH

1. Przy dokonywaniu wstępnej oceny zamierzonych do wykonania obiektów budowlanych stosuje się następujące stopnie oceny:

1) jakość wzorowa (5) - gdy zostały spełnione wymagania przepisów w sprawie projektowania inwestycji, a założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentacja jednostadiowa uzyskały ocenę powyżej 70% punktów zgodnie z ramowymi kryteriami oceny jakości i nowoczesności opracowań projektowych, określonymi w odrębnych przepisach,

2) jakość wyższa (4) - gdy zostały spełnione wymagania przepisów w sprawie projektowania inwestycji, a założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentacja jednostadiowa uzyskały ocenę powyżej 50% do 70% punktów zgodnie z ramowymi kryteriami oceny jakości i nowoczesności opracowań projektowych, określonymi w odrębnych przepisach,

3) jakość dostateczna, standardowa (3) - gdy zostały spełnione wymagania przepisów w sprawie projektowania inwestycji, a założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentacja jednostadiowa uzyskały ocenę poniżej 50% punktów zgodnie z ramowymi kryteriami oceny jakości i nowoczesności opracowań projektowych, określonymi w odrębnych przepisach,

4) jakość zła (2) - gdy nie zostały spełnione wymagania określone w pkt 3.

2. Przy dokonywaniu końcowej oceny robót budowlanych i elementów obiektów budowlanych stosuje się następujące stopnie oceny:

1) jakość wzorowa (5) - gdy zostały spełnione wymagania określone w dokumentacji projektowej, normach i przepisach techniczno-budowlanych, z uwzględnieniem górnych granic tych wymagań, a część z nich została przekroczona lub osiąga poziom światowy,

2) jakość wyższa (4) - gdy wymagania określone w dokumentacji projektowej, normach, przepisach techniczno-budowlanych oraz umowach zostały spełnione z uwzględnieniem górnych granic wymagań,

3) jakość dostateczna, standardowa (3) - gdy zostały spełnione wymagania określone w dokumentacji projektowej, normach, przepisach techniczno-budowlanych oraz umowach,

4) jakość niższa (2) - gdy wymagania określone w pkt 3 nie zostały w pełni spełnione, jednak bez naruszenia bezpieczeństwa lub funkcjonalności elementu, urządzenia lub całości obiektu, przy czym występujące wady nie dają się usunąć, ale obiekt można użytkować zgodnie z jego przeznaczeniem,

5) jakość zła (1) - gdy wymagania określone w pkt 3 nie zostały spełnione.

3. Oceny końcowej robót i elementów obiektów budowlanych dokonuje się komisyjnie przez ustalenie stopni oceny dla danego rodzaju robót lub elementów, określonego w poniższej tabeli:

Lp. Rodzaje robót lub elementów obiektu Stopień oceny jakości roboty lub elementów
1 2 3
I BUDYNKI MIESZKALNE
1 Roboty stanu zerowego
2 Ściany zewnętrzne (wraz z fakturami zewnętrznymi i wewnętrznymi)
3 Ściany wewnętrzne i działowe (wraz z fakturami)
4 Stropy (wraz z fakturą sufitową i warstwami podłogowymi)
5 Dach (wraz z pokryciem, obróbkami i odprowadzeniem wody)
6 Schody (biegi, spoczniki, balustrady, ściany, wraz z wykończeniem)
7 Balkony, loggie
8 Okna (stolarka i oszklenie oraz okucia i malowanie)
9 Drzwi
10 Instalacja cieplna (c.o. i c.w.)
11 Instalacja wodociągowa wody zimnej wraz z białym montażem
12 Instalacja kanalizacyjna
13 Instalacja wentylacyjna
14 Instalacja gazowa
15 Instalacja elektryczna
16 Instalacja przeciwpożarowa
17 Instalacja odgromowa
18 Elementy wbudowanego wyposażenia pomieszczeń użytkowych
19 Teren przyobiektowy
20 Inne elementy lub roboty
II BUDYNKI UŻYTKU PUBLICZNEGO
1 Fundamenty
2 Część podziemna (piwnice)
3 Ściany konstrukcyjne nośne
4 Ściany działowe
5 Stropy, balkony i loggie
6 Dach (wraz z pokryciem, obróbkami i odprowadzeniem wody)
7 Schody łącznie z wykończeniem i balustradami
8 Stolarka okienna i drzwiowa wraz z wykończeniem i okuciami
9 Wykończenie wnętrz (tynki, sztablatura, stiuki, malowanie)
10 Elewacja (z kamienia, tynki szlachetne itp.)
11 Elementy wbudowanego wyposażenia pomieszczeń użyteczności publicznej (szatnie, szafy wbudowane itp.)
12 Instalacja wodociągowa wraz z białym montażem
13 Instalacja kanalizacyjna wraz z białym montażem
14 Instalacja cieplna (c.o. i c.w.)
15 Instalacja gazowa
16 Instalacja elektryczna wraz z sygnalizacją alarmową
17 Instalacja przeciwpożarowa
18 Instalacje specjalne (sceny, zapadnie itp.)
19 Instalacja wentylacyjna
20 Instalacja odgromowa
21 Teren i urządzenia przyobiektowe
22 Inne elementy lub roboty
III BUDYNKI PRODUKCYJNE I USŁUGOWE
1 Posadowienia (stopy, ławy, studnie, pale, płyty, podpory, kesony)
2 Ustroje nośne (słupy, dźwigary, płatwie, stropy)
3 Przegrody zewnętrzne pionowe wraz z elewacją, oknami, bramami, drzwiami itp.
4 Izolacje cieplne, przeciwwodne, przeciwwilgociowe, przeciwakustyczne - konstrukcji podziemnych i naziemnych
5 Przegrody wewnętrzne
6 Przykrycia dachowe wraz z robotami izolacyjnymi, odprowadzeniem wody opadowej, świetlikami
7 Klatki schodowe
8 Podłoża i posadzki
9 Instalacja wodociągowa
10 Instalacja kanalizacyjna
11 Instalacja wentylacyjna
12 Instalacja cieplna (c.o. i c.w.)
13 Instalacja elektryczna
14 Instalacja gazowa
15 Instalacja przeciwpożarowa
16 Instalacja odgromowa
17 Urządzenia transportu poziomego i pionowego związane z obiektem
18 Urządzenia z zakresu ochrony środowiska (np. filtry, cyklony, elektrofiltry)
19 Pomosty i galerie
20 Teren przyobiektowy
21 Inne elementy lub roboty
IV BUDOWLE PRZEMYSŁOWE I SKŁADOWE NAZIEMNE
1 Roboty ziemne
2 Posadowienia (stopy, ławy, studnie, pale, płyty, podpory, kesony i inne)
3 Konstrukcje:
- prefabrykowane żelbetowe z płyt i bloków
- szkieletowe prefabrykowane
- monolityczne
- mieszane
- stalowe
- o ścianach nośnych z cegły, bloków lub pustaków

drobnowymiarowych

- pozostałe, m.in. drewniane
4 Izolacje przeciwwilgociowe, przeciwwodne i cieplne
5 Roboty malarskie i antykorozyjne
6 Instalacja elektryczna
7 Instalacja cieplna (c.o. i c.w.)
8 Instalacja kanalizacyjna
9 Instalacja gazowa
10 Instalacja wentylacyjna
11 Instalacja przeciwpożarowa
12 Instalacja odgromowa
13 Roboty wykończeniowe
14 Zagospodarowanie terenu i stref ochronnych
15 Urządzenia i instalacje z zakresu ochrony środowiska
16 Inne elementy lub roboty
V BUDOWLE INŻYNIERSKIE LĄDOWE
Rurociągi i przewody. Budowle przemysłowe i składowe podziemne oraz inne podziemne poza górniczymi. Budowle sportowe. Sieci elektroenergetyczne. Budowle inżynierskie lądowe pozostałe.
1 Zabezpieczenie wykopów głębokich i specjalnych
- szyby przeciskowe lub tunelowe, skarpowanie, obudowa ścian,

obniżenie poziomu wód gruntowych lub budowa przegród

wodoszczelnych, tymczasowe ściany oporowe

2 Posadowienia (stopy, ławy, studnie, pale, płyty, podpory, kesony, kotwie, drenaże stałe, inne)
3 Ustroje nośne
4 Rzędne posadowienia i spadki rurociągów i przewodów
5 Szczelność konstrukcji i rurociągów
6 Izolacje: cieplne, przeciwwodne, przeciwwilgociowe
7 Roboty malarskie i antykorozyjne
8 Instalacja wodociągowa
9 Instalacja kanalizacyjna
10 Instalacja wentylacyjna
11 Instalacja elektryczna
12 Instalacja gazowa
13 Instalacja cieplna (c.o. i c.w.)
14 Instalacja przeciwpożarowa
15 Instalacja odgromowa
16 Montaż konstrukcji i wyposażenia związanego z obiektem
17 Urządzenia transportowe związane z obiektem
18 Pomosty, schody, podpory naziemne
19 Roboty wykończeniowe
20 Zagospodarowanie terenu
21 Inne elementy lub roboty
VI BUDOWLE INŻYNIERSKIE WODNE
A Budowle piętrzące. Kanały, ujęcia i zrzuty wody. Budowle regulacyjne. Budowle portowe i stoczniowe. Budowle wodne pozostałe. Tymczasowe budowle inżynierskie wodne.
1 Grodze (zabezpieczenie wykopów)
2 Wykopy fundamentowe
3 Odwodnienie wykopów fundamentowych
4 Przygotowanie podłoża
5 Przesłony uszczelniające
6 Fundamenty obiektów z podziałem na fazy betonowania
7 Konstrukcje betonowe i żelbetowe z podziałem na fazy betonowania (łącznie z okuciami, kanałami, wnękami, otworami, instalacjami itp.)
8 Konstrukcje zabezpieczeń od górnej i dolnej wody
9 Konstrukcje stalowe zamknięć hydrotechnicznych (według podziału i faz montażu zgodnych z dokumentacją)
10 Inne konstrukcje stalowe (dalby, pomosty itp.)
11 Mechanizmy i urządzenia technologiczne (mechaniczne i elektryczne według podziału zgodnego z dokumentacją)
12 Nasypy i zasypy wg faz zgodnych z dokumentacją
13 Zabezpieczenia i drenaże nasypów ziemnych
14 Ekrany wodoszczelne zapór ziemnych
15 Kanały i rowy odwadniające wraz z zabezpieczeniami
16 Przełożenie koryta cieku wodnego
17 Przegrodzenie koryta cieku wodnego
18 Przygotowanie czaszy zbiornika do zalania
19 Przygotowanie dołu fundamentowego do zalania (m.in. rozbiórka grodzy)
20 Roboty regulacyjne w górnym i dolnym stanowisku hydrowęzła (według podziału jak w dokumentacji)
21 Strefa ochronna i jej zagospodarowanie
22 Inne elementy lub roboty
B Budowle oczyszczalni wód i ścieków
1 Podłoże pod zbiorniki
2 Zbiornik (szczelność i wymiary geometryczne budowli):
- dno
- ściany
- dylatacje
- izolacje i wykładziny
- otwory i "marki"
3 Instalacje w zbiornikach:
- przewody technologiczne z armaturą
- elektroenergetyczne
- sterowania i automatyki
4 Izolacja termiczna
5 Urządzenia mechaniczne
6 Nasypy
7 Strefa ochrony sanitarnej i jej zagospodarowanie
8 Inne elementy lub roboty

4. Jednostka projektowania, na podstawie danych zawartych w ust. 3 (tabela), określa dla danego obiektu rodzaje robót i elementów, których jakość wykonania ma istotny wpływ na ocenę końcową tego obiektu. Przy ocenie budynków mieszkalnych i użytku publicznego jednostka projektowania jest zobowiązana do uwzględnienia wszystkich występujących w obiekcie rodzajów robót i elementów wymienionych w tabeli oraz innych mających istotny wpływ na wartość użytkową obiektu. Wykaz tych robót i elementów powinien stanowić załącznik (w formie tabeli) do założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji. Nazewnictwo obiektów powinno odpowiadać klasyfikacji ustalonej przez Główny Urząd Statystyczny.

5. Dla każdego rodzaju robót lub elementów ustala się stopień oceny zgodnie z ust. 2 i zapisuje go w tabeli określonej w ust. 4.

6. Oceny końcowej obiektu budowlanego dokonuje się wówczas, gdy wszystkie roboty lub elementy określone przez jednostkę projektowania uzyskały stopień oceny co najmniej "jakość niższa (2)".

7. W celu dokonania oceny końcowej obiektu budowlanego ustala się następujące stopnie oceny:

1) jakość wzorowa (5) - jeśli średnia arytmetyczna kolumny 3 tabeli określonej w ust. 4 osiąga wartość powyżej 4,5 do 5,

2) jakość wyższa (4) - jeżeli średnia arytmetyczna kolumny 3 tabeli określonej w ust. 4 osiąga wartość powyżej 3,5 do 4,5,

3) jakość dostateczna, standardowa (3) - jeżeli średnia arytmetyczna kolumny 3 tabeli określonej w ust. 4 jest równa co najmniej 3,

4) jakość niższa (2) - jeżeli średnia arytmetyczna kolumny 3 tabeli określonej w ust. 4 jest niższa od 3.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TRYB DZIAŁANIA KOMISJI OCENY JAKOŚCI ROBÓT I OBIEKTÓW BUDOWLANYCH

1. Przewodniczącego i członków komisji oceny jakości powołuje dyrektor jednostki. Przewodniczącym komisji powinien być przedstawiciel generalnego wykonawcy. W skład komisji wchodzą przedstawiciele:

1) służby kontroli jakości generalnego wykonawcy,

2) służby wykonawstwa generalnego wykonawcy,

3) jednostki projektowania,

4) podwykonawców.

W pracach komisji bierze udział upełnomocniony przedstawiciel inwestora. Do uczestniczenia w pracy komisji można zapraszać w miarę potrzeby inne osoby.

2. Komisja dokonuje końcowej oceny obiektu budowlanego na podstawie oględzin oraz następujących dokumentów:

1) dokumentacji projektowej,

2) decyzji zatwierdzającej założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji lub dokumentację jednostadiową,

3) dokumentów stanowiących podstawę odbioru materiałów, elementów i wyrobów przeznaczonych do realizacji obiektu,

4) wyników kontroli laboratoryjnych,

5) dziennika budowy, dziennika montażu obiektu oraz dzienników robót specjalistycznych z następującymi oświadczeniami:

a) "Obiekt zgłoszony komisji oceny jakości został zrealizowany w zakresie konstrukcji i pozostałych robót zgodnie z dokumentacją. Przebieg budowy jest udokumentowany w niniejszym dzienniku.",

b) "W dzienniku dokonano (nie dokonano) prawidłowych zapisów przewidzianych w obowiązujących przepisach dotyczących robót budowlanych z uwzględnieniem robót podlegających zakryciu.";

oświadczenie wymienione pod lit. a) podpisuje kierownik budowy, a oświadczenie wymienione pod lit. b) - przedstawiciele służby kontroli jakości generalnego wykonawcy i podwykonawców; obok podpisu osób składających oświadczenia należy zamieścić imię i nazwisko podpisanego, jego stanowisko służbowe, nazwę reprezentowanej instytucji, nazwę miejscowości, datę złożenia podpisu; w miarę potrzeby oświadczenia mogą być uzupełnione ewentualnymi uwagami.

3. Z prac komisji sporządza się protokół - według wzoru zamieszczonego dalej - w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje inwestor, a dwa generalny wykonawca.

4. Członek komisji, który wyraził odmienną niż komisja opinię, uzasadnia swoje stanowisko w piśmie, które załącza się do protokołu.

5. Protokół podlega uzgodnieniu z przedstawicielem inwestora. W wypadku rozbieżnych opinii przedstawiciel inwestora uzasadnia swoje stanowisko w piśmie, które załącza się do protokołu.

Wzór

Generalny wykonawca ......... Lokalizacja obiektu ..........

(pełna nazwa i nr

statystyczny)

Inwestor .................... Kubatura .....................

(pełna nazwa)

...................................................

(nazwa ministerstwa lub urzędu centralnego)

Nazwa obiektu i symbol ...... Powierzchnia użytkowa ........

.............................

PROTOKÓŁ

PRAC KOMISJI OCENY JAKOŚCI

W dniu ........................

komisja w składzie:

- przewodniczący komisji ..................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)

- członek komisji .........................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)

- członek komisji .........................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)

- członek komisji ..........................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)

z udziałem przedstawiciela inwestora .......................

............................................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)

oraz zaproszonych osób .....................................

............................................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nazwa instytucji)

............................................................

dokonała oceny końcowej obiektu.

Stopnie oceny poszczególnych rodzajów robót i elementów

kształtują się następująco:

Lp. Rodzaje robót lub elementów obiektu Stopień oceny jakości robót lub elementów

Stopień oceny końcowej obiektu, określony zgodnie z ust. 7

załącznika nr 1, jest następujący: .........................

Uwagi: ............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Na tym protokół zakończono i podpisano:

Członkowie Przewodniczący

............................. ........................

(podpis oraz imię i nazwisko) (podpis oraz imię

............................. i nazwisko)

(podpis oraz imię i nazwisko)

.............................

(podpis oraz imię i nazwisko)

Uzgodniono, nie uzgodniono*)

Przedstawiciel inwestora

..............................

(podpis oraz imię i nazwisko)

______

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024