Organizacja kontroli jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych.

UCHWAŁA Nr 119
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 sierpnia 1979 r.
w sprawie organizacji kontroli jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych.

Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 8 lutego 1979 r. o jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych (Dz. U. Nr 2, poz. 7) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Uchwała określa zasady organizacji kontroli jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
§  2.
Kierownik jednostki gospodarki uspołecznionej jest obowiązany do zorganizowania kontroli jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych w zakresie działalności tej jednostki.
§  3.
Kontrola jakości, o której mowa w § 2, ma na celu w szczególności:
1)
zapewnienie wytwarzania wyrobów, świadczenia usług i wykonywania robót i obiektów budowlanych zgodnie z wymaganiami w zakresie jakości, ustalonymi w normach, przepisach szczególnych i umowach, oraz oddziaływanie na poprawę ich jakości,
2)
niedopuszczanie do obrotu towarowego wyrobów, które nie odpowiadają wymaganiom ustalonym w normach, przepisach szczególnych i umowach,
3)
sprawdzanie jakości surowców, materiałów, półwyrobów, elementów i wyrobów gotowych dostarczanych jednostce gospodarki uspołecznionej oraz zawiadamianie dostawców o ich nieodpowiedniej jakości,
4)
dokonywanie oceny przestrzegania norm, przepisów technologicznych oraz stanu i stosowania aparatury kontrolno-pomiarowej,
5)
dokonywanie oceny jakości wyrobów, świadczonych usług oraz wykonywanych robót i obiektów budowlanych,
6)
zapewnienie rzetelności narzędzi pomiarowych i jednolitości miar.
§  4.
1.
Wyroby, roboty i obiekty budowlane są przekazywane zamawiającemu po ich sprawdzeniu i wystawieniu świadectwa kontroli jakości.
2.
Świadectwo kontroli jakości powinno stwierdzać właściwą jakość wyrobów, robót i obiektów budowlanych oraz zawierać informację o ważniejszych właściwościach jakościowych.
§  5.
1.
W celu wykonywania kontroli jakości kierownik jednostki gospodarki uspołecznionej może powołać, w zależności od potrzeb, samodzielną komórkę organizacyjną lub samodzielne stanowisko pracy do spraw kontroli jakości albo wykonywać tę kontrolę osobiście.
2.
Samodzielna komórka kontroli jakości lub samodzielne stanowisko pracy do spraw kontroli jakości są bezpośrednio podporządkowane kierownikowi jednostki gospodarki uspołecznionej.
§  6.
1.
Kierownik samodzielnej komórki (stanowiska pracy) kontroli jakości, zwany dalej "kierownikiem komórki kontroli jakości", jest obowiązany do prawidłowego zorganizowania kontroli jakości, z uwzględnieniem właściwego doboru pracowników i wyposażenia w odpowiednie narzędzia i aparaturę kontrolno-pomiarową.
2.
W razie stwierdzenia nieodpowiedniej jakości wyrobów dostarczanych jednostce gospodarki uspołecznionej kierownik komórki kontroli jakości jest obowiązany wystąpić do kierownika jednostki z wnioskiem o odmowę ich przyjęcia.
3.
W razie stwierdzenia, że kontrolowane wyroby, wykonane usługi, roboty i obiekty budowlane nie odpowiadają ustalonym dla nich wymaganiom jakościowym, kierownik komórki kontroli jakości jest obowiązany wystąpić do kierownika jednostki z wnioskiem o wstrzymanie produkcji tych wyrobów lub wykonywania usług, robót i obiektów budowlanych. Kierownik jednostki gospodarki uspołecznionej w razie nieuwzględnienia tego wniosku jest obowiązany zawiadomić o tym niezwłocznie na piśmie kierownika jednostki nadrzędnej.
§  7.
1.
Kontrola jakości w jednostkach gospodarki uspołecznionej powinna być prowadzona przy wykorzystaniu metody samokontroli.
2.
Samokontrola, o której mowa w ust. 1, powinna polegać w szczególności na:
1)
sprawdzaniu wykonywanych prac oraz usuwaniu wad i zapobieganiu im bezpośrednio przez pracowników wykonujących te prace,
2)
segregacji wyrobów na wykonane dobrze i wadliwie oraz na klasy i gatunki.
3.
Czynności samokontroli, w zależności od warunków organizacyjno-technicznych jednostki gospodarki uspołecznionej oraz charakteru procesów technologicznych, mogą wykonywać poszczególni pracownicy lub zespoły pracownicze.
4.
Uprawnienia do stosowania samokontroli w poszczególnych komórkach organizacyjnych jednostki gospodarki uspołecznionej nadaje kierownik tej jednostki na wniosek kierownika komórki kontroli jakości.
5.
Szczegółowe zasady przyznawania i cofania uprawnień do stosowania samokontroli opracowują jednostki gospodarki uspołecznionej i wdrażają do stosowania po zatwierdzeniu przez konferencję samorządu robotniczego.
§  8.
1.
Właściwi ministrowie oraz zarządy centralnych związków spółdzielni opracują szczegółowe zasady organizacji i działania kontroli jakości w podległych im jednostkach gospodarki uspołecznionej.
2.
Przepisy wydawane na podstawie ust. 1, dotyczące kontroli jakości artykułów żywnościowych oraz wyrobów mogących mieć wpływ na stan zdrowia ludzi, powinny być uzgadniane z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  9.
Kierownik jednostki gospodarki uspołecznionej dokonuje okresowo ocen jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych i przedstawia je konferencji samorządu robotniczego.
§  10.
Prezes Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości określa zasady doskonalenia organizacji kontroli jakości, dotyczące w szczególności:
1)
opracowywania nowoczesnych metod kontroli jakości i ich rozpowszechniania,
2)
rozpowszechniania doświadczeń w zakresie oddziaływania na jakość,
3)
organizowania szkolenia w zakresie kontroli jakości.
§  11.
Traci moc uchwała nr 122 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1970 r. w sprawie zasad organizacji kontroli jakości w przedsiębiorstwach przemysłowych (Monitor Polski z 1970 r. Nr 27, poz. 222 i z 1971 r. Nr 43, poz. 272).
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 15 sierpnia 1979 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1979.20.117

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Organizacja kontroli jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych.
Data aktu: 03/08/1979
Data ogłoszenia: 15/08/1979
Data wejścia w życie: 15/08/1979