Zasady i tryb sporządzania i zatwierdzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

UCHWAŁA Nr 148
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 lipca 1976 r.
w sprawie zasad i trybu sporządzania, uzgadniania i zatwierdzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1975 r. Nr 11, poz. 67 i Nr 16, poz. 91) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego sporządzają:
1)
plany zespołów jednostek osadniczych dla obszarów przekraczających obszar gminy (miasta i gminy) - terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego,
2)
ogólne i szczegółowe plany zagospodarowania przestrzennego miast i wsi oraz plany gmin (miast i gmin) - terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego.
2.
Przez użyte w uchwale określenie "plan gminy" rozumie się plan zagospodarowania przestrzennego zespołu jednostek osadniczych położonych na całym obszarze gminy.
§  2.
1.
Prace związane ze sporządzaniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wykonują dla organów, o których mowa w § 1, wojewódzkie biura planowania przestrzennego, działające jako jednostki budżetowe. W wypadkach uzasadnionych względami organizacyjnymi i ekonomicznymi terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego może za zgodą Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska powołać wojewódzkie biuro planowania przestrzennego na zasadach obowiązujących państwowe jednostki projektowania, w trybie ustalonym odrębnymi przepisami.
2.
Organizację oraz zasady i zakres działania wojewódzkich biur planowania przestrzennego określają terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego na podstawie wytycznych Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
§  3.
1.
O przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenowy organ administracji państwowej właściwy do sporządzania planu zawiadamia organy administracji państwowej nie podporządkowane radom narodowym, w tym organy administracji wojskowej, oraz inne jednostki gospodarki uspołecznionej, których siedziby znajdują się na terenach przewidzianych do objęcia planem, jak również jednostki, które ze względu na swój obszar działania mogą być zainteresowane planem, w celu zgłoszenia wniosków i zamierzeń mających wpływ na sposób przestrzennego zagospodarowania terenu.
2.
Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego podlega uzgodnieniu z zainteresowanymi organami administracji państwowej nie podporządkowanymi radom narodowym, w tym z organami administracji wojskowej.
3.
Projekty planów zespołów jednostek osadniczych sporządzane dla województwa jako całości lub dla okręgów przemysłowych przed przedstawieniem do zatwierdzenia wymagają uzgodnienia z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów co do ich zgodności z założeniami perspektywicznego rozwoju danego regionu i kraju.
§  4.
Po opracowaniu projektu planu zespołu jednostek osadniczych sporządzonego dla obszarów przekraczających obszar gminy (miasta i gminy) lub planu ogólnego miasta właściwy do sporządzania tego planu terenowy organ administracji państwowej organizuje dyskusję nad zasadami planu. Do udziału w dyskusji należy zaprosić przedstawicieli terenowych organów administracji państwowej właściwych dla jednostek osadniczych objętych projektem planu, przedstawicieli organów administracji państwowej nie podporządkowanych radom narodowym, w tym przedstawicieli administracji wojskowej, przedstawicieli jednostek gospodarki uspołecznionej, o których mowa w § 3 ust. 1, oraz organizacji społecznych i zawodowych. W dyskusji mogą wziąć udział zainteresowane osoby fizyczne, a także zaproszeni znawcy zagadnienia.
§  5.
1.
Terenowy organ administracji państwowej właściwy do sporządzania projektu planu gminy oraz planów szczegółowych zagospodarowania przestrzennego miast i wsi wykłada je do publicznego wglądu w swojej siedzibie na okres co najmniej 14 dni.
2.
O wyłożeniu projektu planu do wglądu terenowy organ administracji państwowej podaje do wiadomości w lokalnym czasopiśmie, na tablicach ogłoszeń w miejscach publicznych oraz samorządom mieszkańców co najmniej na 7 dni przed wyłożeniem projektu.
3.
Jednostki organizacyjne wymienione w § 4 zawiadamia się na piśmie o terminach dyskusji nad zasadami planu oraz o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu.
4.
W okresie wyłożenia projektu planu, w terminach ustalonych w ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 2, projektanci tego planu udzielają zainteresowanym niezbędnych wyjaśnień dotyczących projektu.
§  6.
1.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w § 4, i osoby fizyczne mogą w dyskusji oraz w okresie wyłożenia projektu planu zgłaszać do projektu uwagi i wnioski.
2.
Terenowy organ administracji państwowej właściwy do sporządzania planu rozpatruje, przy udziale projektantów planu, wnioski i uwagi do projektu zgłoszone w toku dyskusji oraz w okresie wyłożenia projektu do wglądu, uwzględniając je w miarę możliwości w planie. O nie uwzględnionych uwagach i wnioskach zawiadamia się wnioskodawców na piśmie, podając przyczyny nieuwzględnienia.
§  7.
1.
Gminne rady narodowe i rady narodowe miast i gmin zatwierdzają plany gmin oraz ogólne i szczegółowe plany zagospodarowania przestrzennego wsi oraz miast objętych ich właściwością.
2.
Wojewódzkie rady narodowe zatwierdzają plany zespołów jednostek osadniczych obejmujące obszary przekraczające obszar gminy (miasta i gminy) oraz ogólne plany zagospodarowania przestrzennego miast nie wymienionych w ust. 1.
3.
Organy administracji państwowej miast nie wymienionych w ust. 1 zatwierdzają w drodze zarządzeń szczegółowe plany zagospodarowania przestrzennego miast objętych ich właściwością.
4.
W uchwale o zatwierdzeniu planu zagospodarowania przestrzennego rada narodowa może upoważnić terenowy organ administracji państwowej, na którego wniosek plan został zatwierdzony, do dokonywania w drodze zarządzeń odstępstw od uchwalonego planu oraz ustala dopuszczalny zakres tych odstępstw. O poczynionych odstępstwach organ informuje właściwą radę narodową w rocznych sprawozdaniach.
§  8.
Terenowy organ administracji państwowej właściwy do sporządzania planu, przedstawiając do zatwierdzenia projekt wymagający zatwierdzenia przez radę narodową, przedstawia równocześnie swoje stanowisko co do nie uwzględnionych w projekcie uwag i wniosków, o których mowa w § 6.
§  9.
1.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska może określić, które projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego powinny przed zatwierdzeniem uzyskać jego akceptację.
2.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego mogą określać, które projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, podlegających zatwierdzeniu przez gminną radę narodową, radą narodową miasta i gminy lub organ administracji państwowej miasta, powinny przed zatwierdzeniem uzyskać ich akceptację.
3.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska może powołać komisję urbanistyczno-architektoniczną do oceny projektów planów zagospodarowania przestrzennego.
§  10.
Rada Ministrów określa, które miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego będą przedstawiane Radzie Ministrów do akceptacji w zakresie podstawowych elementów tych planów. Plany te są przedstawiane Radzie Ministrów po zaopiniowaniu przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
§  11.
O odstępstwach od zatwierdzonego przed wejściem w życie niniejszej uchwały planu zespołu jednostek osadniczych obejmującego obszary przekraczające obszar gminy (miasta i gminy) oraz planu ogólnego miasta nie objętego wspólną radą narodową miasta i gminy decyduje w drodze zarządzenia terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, a o odstępstwach od planu gminy lub miasta objętego wspólną radą narodową miasta i gminy - terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego za zgodą terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego. Organy te w sprawozdaniach rocznych informują o poczynionych odstępstwach od planów właściwe rady narodowe.
§  12.
1.
Traci moc uchwała nr 146 Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 1963 r. w sprawie organizacji sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (Monitor Polski z 1963 r. Nr 40, poz. 197 i z 1970 r. Nr 10, poz. 85).
2.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały tracą moc przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 października 1961 r. w sprawie współdziałania organów administracji państwowej oraz ludności przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 57, poz. 314).
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024