Wewnętrzna organizacja Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej Do Spraw Kadr Naukowych, zakres działania jej organów oraz zasady wynagradzania stale urzędujących członków Komisji.

UCHWAŁA Nr 125
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 czerwca 1976 r.
w sprawie wewnętrznej organizacji Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej do Spraw Kadr Naukowych, zakresu działania jej organów oraz zasad wynagradzania stale urzędujących członków Komisji.

Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 31 marca 1965 r. o stopniach naukowych i tytułach naukowych (Dz. U. z 1973 r. Nr 32, poz. 192) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Wewnętrzną organizację Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej do Spraw Kadr Naukowych przy Prezesie Rady Ministrów, zwanej dalej "Komisją", oraz tryb jej działania określa regulamin stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
Jednostki organizacyjne szkół wyższych, samodzielne placówki typu naukowo-dydaktycznego, placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty naukowo-badawcze oraz inne jednostki typu naukowo-badawczego obowiązane są do udzielania Komisji wszelkich żądanych przez nią materiałów i wyjaśnień dotyczących kształcenia kadr naukowych, nadawania stopni i tytułów naukowych.
§  3. 1
Stale urzędujący członkowie Komisji otrzymują miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości do 10.000 zł wolne od podatku od wynagrodzeń.
§  4. 2
Członkom Komisji, z wyjątkiem stale urzędujących, oraz zaproszonym rzeczoznawcom przysługuje wynagrodzenie w wysokości 300 zł za udział w posiedzeniu plenarnym Komisji, prezydium Komisji, sekcji lub zespołu. Osobom zamiejscowym przysługują ponadto należności określone w przepisach o podróżach służbowych pracowników państwowych.
§  5. 3
1.
Rzeczoznawcom powołanym przez Komisję przysługuje wynagrodzenie jak za opracowanie recenzji rozprawy habilitacyjnej.
2.
W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Komisji może zwiększyć wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, nie więcej jednak niż o 100%.
§  6.
Komisja używa okrągłej pieczęci z godłem państwowym pośrodku i napisem w otoku: Centralna Komisja Kwalifikacyjna do Spraw Kadr Naukowych.
§  7.
Traci moc uchwała nr 106 Rady Ministrów z dnia 8 maja 1973 r. w sprawie wewnętrznej organizacji Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej do Spraw Kadr Naukowych, zakresu działania jej organów oraz zasad wynagradzania stale urzędujących członków Komisji (Monitor Polski Nr 27, poz. 166).
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN CENTRALNEJ KOMISJI KWALIFIKACYJNEJ DO SPRAW KADR NAUKOWYCH PRZY PREZESIE RADY MINISTRÓW

§  1.
1.
Przewodniczącego, jego zastępcę, sekretarza oraz członków Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej do Spraw Kadr Naukowych przy Prezesie Rady Ministrów, zwanej dalej "Komisją", powołuje Prezes Rady Ministrów w trybie określonym w art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 31 marca 1965 r. o stopniach i tytułach naukowych (Dz. U. z 1973 r. Nr 32, poz. 192).
2.
Kadencja Komisji trwa 3 lata.
3.
W razie wygaśnięcia w okresie kadencji mandatu członka Komisji można do składu Komisji powołać nowego członka w trybie określonym w ust. 1.
§  2.
Komisja działa na plenarnych posiedzeniach oraz przez swoje organy.
§  3.
1.
Plenarne posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący Komisji z własnej inicjatywy lub na wniosek 1/3 ogólnej liczby jej członków.
2.
Uchwały na plenarnych posiedzeniach Komisji zapadają zwykłą większością głosów, przy czym wymagana jest obecność co najmniej 1/2 liczby jej członków.
3.
Komisja na plenarnym posiedzeniu dokonuje wyboru członków prezydium, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 i 3, i zastępców przewodniczących sekcji oraz ustala ogólne wytyczne działalności Komisji.
4.
Komisja na plenarnym posiedzeniu ustala liczbę sekcji i określa ogólny zakres ich działalności.
§  4.
1.
Organami Komisji są: prezydium, sekcje oraz okresowo działające zespoły.
2.
Posiedzenia organów Komisji zwoływane są w zależności od potrzeb, z tym jednak, że posiedzenia prezydium i sekcji Komisji nie powinny być zwoływane rzadziej niż raz na dwa miesiące.
§  5.
1.
W skład prezydium Komisji wchodzą:
1)
przewodniczący, jego zastępcy i sekretarz,
2)
członkowie prezydium wybrani na zebraniu plenarnym,
3)
przewodniczący sekcji.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego sekcji w posiedzeniach prezydium uczestniczy z uprawnieniami przewodniczącego sekcji jego zastępca.
3.
Przewodniczącym zespołów, o których mowa w § 4 ust. 1, uczestniczącym w posiedzeniach prezydium przysługują uprawnienia członków prezydium w zakresie prowadzonych przez nich spraw.
4.
Uchwały prezydium zapadają zwykłą większością głosów członków obecnych na posiedzeniu, przy czym wymagana jest obecność co najmniej połowy jego członków.
§  6.
Prezydium Komisji:
1)
ustala imienny skład sekcji spośród członków Komisji,
2)
ustala wytyczne w sprawach trybu i formy zgłaszania wniosków o nadanie tytułu naukowego, stwierdzenia kwalifikacji do zajmowania stanowiska docenta oraz o przyznanie uprawnień do nadawania stopni naukowych,
3)
wydaje ostateczną opinię w sprawie przyznania jednostce uprawnień do nadawania stopni naukowych,
4)
wydaje ostateczną opinię w sprawie nadania tytułów naukowych,
5)
wydaje ostateczną opinię w sprawie powoływania na stanowisko docenta osób nie mających stopnia naukowego doktora habilitowanego,
6)
zatwierdza uchwały rad naukowych i rad wydziałowych o nadaniu stopnia naukowego doktora habilitowanego,
7)
rozpatruje odwołania od uchwał rad wydziałowych i rad naukowych, dotyczących przewodów doktorskich i habilitacyjnych,
8)
dokonuje okresowych analiz działalności jednostek uprawnionych do nadawania stopni naukowych, dotyczących korzystania z tych uprawnień, poziomu rozpraw doktorskich i habilitacyjnych oraz prawidłowości przeprowadzania przewodów doktorskich i habilitacyjnych oraz zgłasza do Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki wnioski o skreślenie danej jednostki z wykazu jednostek uprawnionych do nadawania stopni naukowych,
9)
inicjuje badania dotyczące rozwoju kadr naukowych w kraju,
10)
powołuje okresowo działające zespoły Komisji oraz wyznacza ich przewodniczących,
11)
załatwia inne sprawy należące do Komisji, a nie zastrzeżone do kompetencji plenarnego posiedzenia Komisji.
§  7.
1.
Sekcja przedstawia prezydium Komisji opinie w sprawach:
1)
wniosków o przyznanie jednostce uprawnień do nadawania stopni naukowych,
2)
wniosków o stwierdzenie posiadania kwalifikacji do zajmowania stanowiska docenta,
3)
wniosków o nadanie tytułu naukowego,
4)
wniosków o zatwierdzenie uchwał rad wydziałowych lub rad naukowych o nadaniu stopnia doktora habilitowanego

oraz opiniuje inne sprawy powierzone jej przez prezydium Komisji.

2.
Obradami sekcji kieruje przewodniczący lub jego zastępca.
§  8.
Do zespołów, o których mowa w § 4 ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 7.
§  9.
1.
Uchwały organów Komisji podejmowane są w głosowaniu jawnym, z wyjątkiem uchwał w sprawach:
1)
opiniowania wniosków o nadanie tytułu naukowego,
2)
opiniowania wniosków o powołanie na stanowisko docenta,
3)
zatwierdzenia uchwał rad wydziałowych lub rad naukowych o nadaniu stopnia doktora habilitowanego.
2.
W celu przygotowania stanowiska Komisja może posługiwać się opiniami rzeczoznawców, w tym także nie będących członkami Komisji.
§  10.
Pracą Komisji kieruje jej przewodniczący.
§  11.
Przewodniczący przedstawia Prezesowi Rady Ministrów roczne sprawozdanie z działalności Komisji.
§  12.
1.
Obsługę działalności Komisji sprawuje Biuro Komisji przy Polskiej Akademii Nauk. Do zakresu działania Biura należy:
1)
przygotowanie materiałów do bieżącej pracy Komisji i jej organów,
2)
przygotowanie materiałów dotyczących rozwoju kadr naukowych w kraju oraz materiałów niezbędnych do przeprowadzenia przez Komisję okresowych analiz działalności jednostek uprawnionych do nadawania stopni naukowych w zakresie korzystania z tych uprawnień, poziomu rozpraw doktorskich i habilitacyjnych oraz prawidłowości przeprowadzania rozpraw doktorskich i habilitacyjnych,
3)
prowadzenie dokumentacji i ewidencji dotyczącej nadawania tytułów naukowych, stopni naukowych i powoływania na stanowisko docenta,
4)
organizowanie spotkań mających na celu wymianę doświadczeń Komisji z innymi jednostkami lub organami,
5)
wykonywanie innych zadań zleconych przez przewodniczącego Komisji, zgodnie z zadaniami i zasadami działania Komisji.
2.
Nadzór nad działalnością Biura Komisji sprawuje przewodniczący Komisji.
3.
Działalnością Biura Komisji kieruje dyrektor powołany przez przewodniczącego Komisji w uzgodnieniu z Szefem Urzędu Rady Ministrów.
4.
Pracowników Biura Komisji zatrudnia dyrektor Biura w uzgodnieniu z przewodniczącym Komisji.
5.
Do pracowników Biura Komisji mają odpowiednio zastosowanie przepisy o zatrudnianiu pracowników centralnych urzędów administracji państwowej.
§  13.
Obsługę Komisji w zakresie spraw nie wymienionych w § 12 wykonują, stosownie do potrzeb, jednostki organizacyjne Sekretariatu Administracyjnego Polskiej Akademii Nauk.
§  14.
Wydatki związane z działalnością Komisji pokrywane są z budżetu Polskiej Akademii Nauk.
1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 118 z dnia 28 sierpnia 1984 r. (M.P.84.21.143) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 września 1984 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 118 z dnia 28 sierpnia 1984 r. (M.P.84.21.143) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 września 1984 r.
3 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 118 z dnia 28 sierpnia 1984 r. (M.P.84.21.143) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 września 1984 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1976.26.112

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Wewnętrzna organizacja Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej Do Spraw Kadr Naukowych, zakres działania jej organów oraz zasady wynagradzania stale urzędujących członków Komisji.
Data aktu: 15/06/1976
Data ogłoszenia: 23/06/1976
Data wejścia w życie: 23/06/1976