Ustalenie i ogłoszenie statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 12 lutego 1975 r.
w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej".

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 listopada 1974 r. w sprawie uznania "Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej" za stowarzyszenie wyższej użyteczności (Dz. U. Nr 41, poz. 244) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się i ogłasza statut Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT TOWARZYSTWA PRZYJAŹNI POLSKO-RADZIECKIEJ

Rozdział  I

Postanowienia ogólne.

§  1.
Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, zwane w skrócie "TPPR", jest stowarzyszeniem wyższej użyteczności i posiada osobowość prawną.
§  2.
Terenem działalności TPPR jest obszar PRL, a siedzibą władz naczelnych TPPR jest m.st. Warszawa.
§  3.
TPPR ma prawo powoływania oddziałów i kół według zasad określonych w dalszych postanowieniach statutu.
§  4.
Organem prasowym TPPR jest czasopismo "Przyjaźń".
§  5.
TPPR posiada emblemat organizacyjny, którego głównym elementem są flagi państwowe PRL i ZSRR.
§  6.
1.
TPPR posiada sztandar, który jest symbolem treści ideowych Towarzystwa.
2.
Sztandar TPPR mogą posiadać jednostki organizacyjne Towarzystwa.
§  7.
TPPR może przyznawać swoim członkom odznaki według wzorów zatwierdzonych przez właściwe organy administracji państwowej.
§  8.
Potwierdzeniem przynależności indywidualnej do TPPR jest legitymacja członkowska.
§  9.
TPPR opiera swą działalność na pracy społecznej swych członków, kierując się zasadą kolegialności.
§  10.
Członkowie władz TPPR wszystkich stopni organizacyjnych pełnią swe funkcje honorowo.

Rozdział  II

Cele i środki działania.

§  11.
1.
TPPR jest społeczną organizacją ideowo-wychowawczą, działającą wśród szerokich rzesz społeczeństwa polskiego.
2.
TPPR działa w ramach Frontu Jedności Narodu pod ideowym kierownictwem PZPR i z jej programu czerpie cele i treści do swej pracy.
§  12.
Celem TPPR jest rozwijanie, zacieśnianie i pogłębianie niewzruszonej przyjaźni i braterstwa między narodami polskim i radzieckim.
§  13.
TPPR aktywnie uczestniczy w:
1)
pogłębianiu wśród społeczeństwa polskiego zrozumienia doniosłości braterstwa polsko-radzieckiego, jego ideowych i politycznych podstaw,
2)
popularyzowaniu tradycji kształtowania się polsko-radzieckiego sojuszu wynikającego z rewolucyjnych i wyzwoleńczych walk oraz braterstwa broni z okresu walk z hitlerowskim najeźdźcą,
3)
upowszechnianiu historycznego znaczenia wkroczenia Polski na drogę socjalizmu i roli ZSRR w utrwalaniu naszej niepodległości,
4)
popularyzacji wszechstronnej współpracy Polski i Związku Radzieckiego, dorobku naszego współdziałania w dziedzinie życia ideologicznego, politycznego, gospodarczego, naukowego i kulturalnego,
5)
krzewieniu wiedzy o Związku Radzieckim, o życiu i pracy narodu radzieckiego, o jego doświadczeniach i osiągnięciach w budownictwie komunizmu oraz walce o pokój i przyjaźń między narodami,
6)
propagowaniu nauki języka rosyjskiego,
7)
przekazywaniu społeczeństwu polskiemu zainteresowania ludzi radzieckich życiem i osiągnięciami naszego narodu.
§  14.
Do osiągnięcia tych celów i realizacji zadań TPPR zmierza w szczególności przez:
1)
udział w ogólnonarodowych kampaniach politycznych,
2)
inspirowanie i organizowanie imprez kulturalno-oświatowych i artystycznych, odczytów, wykładów, spotkań, wieczorów dyskusyjnych oraz działalności wydawniczo-prasowej,
3)
inicjowanie i współdziałanie w organizowaniu kursów, olimpiad i obozów języka rosyjskiego oraz popularyzowanie literatury pięknej i naukowej w języku rosyjskim,
4)
organizowanie zespołów określonych zainteresowań, jak: komisje problemowe i środowiskowe, grupy studiujące określone dziedziny wiedzy o ZSRR, grupy miłośników literatury, filmu, teatru i muzyki,
5)
współpracę z Towarzystwem Przyjaźni Radziecko-Polskiej i innymi organizacjami i instytucjami w Związku Radzieckim, udział w rozwijaniu wymiany kulturalnej oraz ruchu turystycznego między Polską a Związkiem Radzieckim, współdziałanie w rozwijaniu wszechstronnych kontaktów, a przede wszystkim między regionami, miastami, zakładami pracy, instytucjami, uczelniami i szkołami Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Związku Radzieckiego oraz rozwijanie kontaktów korespondencyjnych i osobistych.
§  15.
W krzewieniu przyjaźni polsko-radzieckiej TPPR współdziała z innymi organizacjami społecznymi oraz instytucjami.

Rozdział  III

Członkowie.

§  16.
Ustala się dwa rodzaje przynależności do TPPR:
1)
zbiorową,
2)
indywidualną.
§  17.
Członkiem zbiorowym TPPR może być uspołeczniona jednostka organizacyjna działająca na terenie PRL.
§  18.
Członkiem indywidualnym TPPR może być obywatel Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, pragnący wnieść swój wkład pracy społecznej w urzeczywistnienie celów i zadań TPPR.
§  19.
Przyjęcia w poczet członków:
1)
zbiorowych - dokonuje prezydium właściwego terenowego zarządu TPPR,
2)
indywidualnych - dokonuje właściwy terenowy zarząd koła TPPR lub prezydium zarządu oddziału.
§  20.
Członkowie TPPR mają prawo brać udział we wszystkich poczynaniach Towarzystwa, wybierać i być wybierani.
§  21.
Członek indywidualny jest obowiązany:
1)
realizować cele i zadania określone statutem TPPR,
2)
opłacać składkę członkowską według zasad ustalonych przez Zarząd Główny TPPR.
§  22.
1.
Członek zbiorowy jest obowiązany:
1)
realizować cele i zadania TPPR,
2)
opłacać składkę członkowską w zadeklarowanej wysokości.
2.
Członek zbiorowy bierze udział w pracach TPPR za pośrednictwem swoich przedstawicieli.
§  23.
Przynależność do TPPR ustaje na skutek:
1)
dobrowolnego wystąpienia,
2)
skreślenia z powodu nieopłacania składek członkowskich przez okres dłuższy niż rok,
3)
wykluczenia za działanie sprzeczne z zasadami wyrażonymi w statucie TPPR.

Rozdział  IV

Struktura organizacyjna i władze TPPR.

§  24.
Członkowie indywidualni w mieście i na wsi organizują się w koła, w zależności od warunków - według miejsca pracy, nauki, zamieszkania lub zainteresowań zawodowych.
§  25.
Uczniowie wszystkich szkół średnich oraz szkół podstawowych od klasy piątej mogą tworzyć szkolne koła TPPR. Działają one na podstawie instrukcji Zarządu Głównego TPPR.
§  26.
1.
W zakładach pracy, instytucjach, szkołach i uczelniach wyższych, w których działają koła TPPR, mogą być powoływane zarządy zakładowe, szkolne, uczelniane. Skład zarządów w liczbie od 5 do 25 osób ustalają konferencje sprawozdawczo-wyborcze TPPR zwoływane raz na dwa lata.
2.
W uzasadnionych wypadkach konferencje sprawozdawczo-wyborcze mogą powoływać komisje rewizyjne w składzie od 3 do 5 osób.
§  27.
1.
Organizacja TPPR obejmuje:
1)
władze naczelne Towarzystwa,
2)
oddziały wojewódzkie,
3)
oddziały powiatowe,
4)
oddziały gminne (miejskie w miastach nie stanowiących powiatów),
5)
koła.
2.
Oddziały wojewódzkie obejmują swoim zakresem działania teren województwa i miasta wyłączonego z województwa. Dla m.st. Warszawy i m. Łodzi tworzy się odrębne oddziały wojewódzkie.
3.
Oddziały powiatowe obejmują zakresem działania teren powiatu, miasta i powiatu, miasta stanowiącego powiat oraz dzielnicy w mieście wyłączonym z województwa.
4.
Oddział powiatowy może swoim zakresem działania obejmować teren miasta, jeżeli siedziba władz powiatowych znajduje się w mieście stanowiącym powiat. Decyzje w tych sprawach podejmuje zarząd wojewódzki.
5.
Oddział gminny obejmuje swoim zakresem teren gminy, miasta i gminy lub miasta nie stanowiącego powiatu.
6.
Koła jako podstawowe jednostki podlegają oddziałom gminnym. Koło może być podporządkowane bezpośrednio oddziałowi powiatowemu. Decyzję w tej sprawie podejmuje zarząd wojewódzki.
§  28.
Wyboru władz TPPR wszystkich stopni i przyjęcia uchwał dokonuje się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych do głosowania, jeżeli statut nie przewiduje innych zasad.
§  29.
Do władz TPPR wszystkich stopni mogą być wybrani również członkowie Towarzystwa nie będący delegatami na Zjazd Krajowy, konferencję sprawozdawczo-wyborczą wojewódzką, powiatową, gminną.
§  30.
Sposób wyboru delegatów na Zjazd Krajowy i konferencje sprawozdawczo-wyborcze ustala każdorazowo Zarząd Główny.
§  31.
Zarządy TPPR wszystkich stopni mogą w czasie trwania kadencji dokonywać zmian w swym składzie, jednakże liczba dokooptowanych członków nie może przekraczać połowy składu zarządu pochodzącego z wyboru.
§  32.
Kadencja władz naczelnych, stopnia wojewódzkiego i powiatowego trwa cztery lata, kadencja władz stopnia gminnego oraz kół dwa lata.

Władze naczelne Towarzystwa.

§  33.
Władzami naczelnymi TPPR są:
1)
Zjazd Krajowy,
2)
Zarząd Główny,
3)
Główna Komisja Rewizyjna.
§  34.
Najwyższą władzą TPPR jest Zjazd Krajowy, który:
1)
ustala kierunek ideowy oraz wytyczne rozwoju i działalności TPPR,
2)
ustala program działalności propagandowej, oświatowej i kulturalnej oraz środki realizacji zadań TPPR,
3)
rozpatruje i przyjmuje sprawozdania Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej oraz udziela absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
4)
wybiera Zarząd Główny i Główną Komisję Rewizyjną,
5)
uchwala projekt zmiany statutu TPPR.
§  35.
W Zjeździe Krajowym uczestniczą z prawem głosowania delegaci wybrani na wojewódzkich konferencjach sprawozdawczo-wyborczych oraz członkowie ustępującego Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej.
§  36.
1.
Zarząd Główny zwołuje Zjazd Krajowy.
2.
Nadzwyczajny Zjazd Krajowy zwołuje Zarząd Główny z własnej inicjatywy lub na podstawie uchwały połowy ogólnej liczby zarządów wojewódzkich.
§  37.
O terminie i porządku dziennym Zjazdu Krajowego delegaci powinni być powiadomieni nie później niż na 21 dni przed rozpoczęciem Zjazdu.
§  38.
1.
Zarząd Główny kieruje całokształtem działalności TPPR w okresie między Zjazdami oraz sprawuje nadzór nad działalnością jednostek organizacyjnych Towarzystwa.
2.
Do zakresu działania Zarządu Głównego należy:
1)
wykonywanie uchwał Zjazdu Krajowego,
2)
zatwierdzanie i realizowanie rocznych planów działalności oraz budżetu TPPR,
3)
zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych TPPR,
4)
ustalanie wysokości składek członkowskich i zasad ich opłacania,
5)
zarządzanie majątkiem oraz funduszami TPPR,
6)
uchwalanie regulaminu wyborczego.
§  39.
Liczbę członków Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej ustala każdorazowo Zjazd Krajowy.
§  40.
Zarząd Główny ustala liczbę i wybiera członków Prezydium i Sekretariatu, a spośród nich przewodniczącego, wiceprzewodniczących, sekretarza generalnego i sekretarzy, oraz określa ich kompetencje.
§  41.
Prezydium wykonuje obowiązki Zarządu Głównego w okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego. Prezydium zwołuje posiedzenia Zarządu Głównego nie rzadziej niż raz na pół roku.
§  42.
1.
Główna Komisja Rewizyjna jest naczelnym organem kontroli finansowo-gospodarczej TPPR.
2.
Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
1)
kontrolowanie działalności finansowo-gospodarczej TPPR,
2)
przeprowadzanie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,
3)
składanie sprawozdań na Zjeździe Krajowym i zgłaszanie wniosku w przedmiocie udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi.
§  43.
Główna Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępców przewodniczącego i sekretarza.

Władze wojewódzkie Towarzystwa.

§  44.
Władzami wojewódzkimi TPPR są:
1)
wojewódzka konferencja sprawozdawczo-wyborcza,
2)
zarząd wojewódzki,
3)
wojewódzka komisja rewizyjna.
§  45.
Wojewódzka konferencja sprawozdawczo-wyborcza jest najwyższą władzą oddziału wojewódzkiego, która:
1)
rozpatruje i zatwierdza sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej,
2)
ustala wytyczne rozwoju i działalności TPPR na swoim terenie,
3)
wybiera zarząd wojewódzki i wojewódzką komisję rewizyjną,
4)
wybiera delegatów na Zjazd Krajowy.
§  46.
W wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej uczestniczą z prawem głosowania delegaci wybrani na powiatowych konferencjach sprawozdawczo-wyborczych oraz członkowie ustępującego zarządu wojewódzkiego i wojewódzkiej komisji rewizyjnej.
§  47.
Wojewódzką konferencję sprawozdawczo-wyborczą zwołuje zarząd wojewódzki.
§  48.
O terminie i porządku dziennym wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej delegaci powinni być powiadomieni nie później niż na 21 dni przed rozpoczęciem konferencji.
§  49.
1.
Zarząd wojewódzki kieruje na swoim terenie w okresie między konferencjami sprawozdawczo-wyborczymi działalnością TPPR zgodnie z uchwałami i postanowieniami wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej i Zarządu Głównego TPPR.
2.
Do zakresu działania zarządu wojewódzkiego należy:
1)
inicjowanie szerokich i wszechstronnych poczynań na rzecz krzewienia i pogłębiania przyjaźni polsko-radzieckiej i wiedzy o ZSRR,
2)
utrzymywanie stałej więzi z zarządami powiatowymi i udzielanie pomocy w ich pracy oraz zatwierdzanie planów pracy,
3)
współdziałanie z innymi organizacjami masowymi, instytucjami i placówkami kulturalnymi w zakresie rozwijania i pogłębiania przyjaźni polsko-radzieckiej i wiedzy o ZSRR,
4)
opracowywanie i realizowanie planów działalności TPPR na swoim terenie,
5)
zarządzanie majątkiem TPPR w granicach swego budżetu zgodnie z instrukcjami Zarządu Głównego.
§  50.
Zarząd wojewódzki składa się z 35-65 członków. Zarząd wybiera ze swego grona prezydium i ustala liczbę jego członków, wybiera przewodniczącego, wiceprzewodniczących, sekretarza i skarbnika oraz określa ich zakres działania.
§  51.
Prezydium wykonuje obowiązki zarządu wojewódzkiego w okresie między posiedzeniami zarządu wojewódzkiego. Prezydium zwołuje posiedzenia zarządu wojewódzkiego nie rzadziej niż raz na cztery miesiące.
§  52.
1.
Wojewódzka komisja rewizyjna jest organem kontroli finansowo-gospodarczej TPPR na swoim terenie.
2.
Do zakresu działania wojewódzkiej komisji rewizyjnej należy:
1)
kontrolowanie działalności finansowo-gospodarczej zarządu wojewódzkiego i komisji rewizyjnych niższych jednostek,
2)
przeprowadzanie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,
3)
składanie wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej sprawozdania i wniosku w przedmiocie udzielania absolutorium ustępującemu zarządowi.
§  53.
Wojewódzka komisja rewizyjna składa się z 7-11 członków. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępców przewodniczącego i sekretarza.

Władze powiatowe Towarzystwa.

§  54.
Władzami powiatowymi TPPR są:
1)
powiatowa konferencja sprawozdawczo-wyborcza,
2)
zarząd powiatowy,
3)
powiatowa komisja rewizyjna.
§  55.
Powiatowa konferencja sprawozdawczo-wyborcza jest najwyższą władzą oddziału powiatowego, która:
1)
rozpatruje i zatwierdza sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej,
2)
ustala wytyczne rozwoju i działalności TPPR na swoim terenie,
3)
wybiera zarząd powiatowy i powiatową komisję rewizyjną,
4)
wybiera delegatów na wojewódzką konferencję sprawozdawczo-wyborczą.
§  56.
W powiatowej konferencji sprawozdawczo-wyborczej uczestniczą z prawem głosowania:
1)
delegaci wybrani na gminnych konferencjach sprawozdawczo-wyborczych,
2)
delegaci wybrani na zebraniach sprawozdawczo-wyborczych kół TPPR, które nie podlegają władzom gminnym,
3)
członkowie ustępującego zarządu i komisji rewizyjnej.
§  57.
O terminie i porządku dziennym powiatowej konferencji sprawozdawczo-wyborczej delegaci powinni być powiadomieni nie później niż na 21 dni przed rozpoczęciem konferencji.
§  58.
Powiatową konferencję sprawozdawczo-wyborczą zwołuje zarząd powiatowy.
§  59.
1.
Zarząd powiatowy kieruje na swoim terenie w okresie między powiatowymi konferencjami sprawozdawczo-wyborczymi działalnością TPPR zgodnie z uchwałami i postanowieniami konferencji sprawozdawczo-wyborczej i władz nadrzędnych.
2.
Do zakresu działania zarządu powiatowego należy:
1)
inicjowanie szerokich i wszechstronnych poczynań na rzecz krzewienia i pogłębiania przyjaźni polsko-radzieckiej i wiedzy o ZSRR,
2)
utrzymywanie stałej więzi z kołami i udzielanie pomocy w ich pracy,
3)
współdziałanie z innymi organizacjami masowymi, instytucjami i placówkami kulturalnymi w zakresie rozwijania i pogłębiania przyjaźni polsko-radzieckiej i wiedzy o ZSRR,
4)
opracowanie i realizowanie planów rozwoju i działalności TPPR na swoim terenie,
5)
zarządzanie majątkiem TPPR w granicach swego budżetu, zgodnie z instrukcją Zarządu Głównego.
§  60.
Zarząd powiatowy składa się z 25-31 członków. Zarząd wybiera ze swego grona prezydium, ustala liczbę jego członków, wybiera przewodniczącego, wiceprzewodniczących, sekretarza i skarbnika oraz określa ich zakres działania.
§  61.
Prezydium wykonuje obowiązki zarządu powiatowego w okresie między posiedzeniami zarządu powiatowego. Prezydium zwołuje posiedzenia zarządu powiatowego nie rzadziej niż raz na kwartał.
§  62.
1.
Powiatowa komisja rewizyjna jest organem kontroli finansowo-gospodarczej TPPR na swoim terenie.
2.
Do zakresu działania powiatowej komisji rewizyjnej należy:
1)
kontrolowanie działalności finansowo-gospodarczej zarządu oraz kół TPPR,
2)
przeprowadzanie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,
3)
składanie powiatowej konferencji sprawozdawczo-wyborczej sprawozdania i wniosku w przedmiocie udzielania absolutorium ustępującemu zarządowi.
§  63.
Powiatowa komisja rewizyjna składa się z 5-7 członków. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.

Władze gminne Towarzystwa.

§  64.
Władzami gminnymi TPPR są:
1)
gminna konferencja sprawozdawczo-wyborcza,
2)
zarząd gminny,
3)
gminna komisja rewizyjna.
§  65.
Gminna konferencja sprawozdawczo-wyborcza jest najwyższą władzą zarządu gminnego, która:
1)
rozpatruje sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej oraz ocenia ich pracę,
2)
ustala wytyczne działalności TPPR na swoim terenie,
3)
wybiera delegatów na powiatową konferencję sprawozdawczo-wyborczą.
§  66.
W gminnej konferencji sprawozdawczo-wyborczej uczestniczą z prawem głosowania:
1)
delegaci wybrani na zebraniach sprawozdawczo-wyborczych kół TPPR,
2)
członkowie ustępującego zarządu gminnego TPPR i gminnej komisji rewizyjnej.
§  67.
O terminie i porządku obrad gminnej konferencji sprawozdawczo-wyborczej delegaci powinni być powiadomieni nie później niż na 14 dni przed rozpoczęciem konferencji.
§  68.
1.
Zarząd gminny w okresie między konferencjami kieruje na swoim terenie działalnością TPPR zgodnie z uchwałami i postanowieniami konferencji sprawozdawczo-wyborczej i władz nadrzędnych.
2.
Zarząd gminny na terenie swego działania realizuje statutowe cele TPPR, a w szczególności:
1)
inicjuje wszechstronne poczynania na rzecz krzewienia przyjaźni polsko-radzieckiej i wiedzy o ZSRR,
2)
współdziała z innymi organizacjami społeczno-politycznymi, instytucjami i placówkami kulturalnymi,
3)
utrzymuje stałą więź z kołami i udziela pomocy w ich pracy oraz dąży do stałej rozbudowy organizacyjnej Towarzystwa,
4)
prowadzi dokumentację organizacyjną.
§  69.
1.
Zarząd gminny składa się z 7-25 członków. Zarząd wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika oraz określa ich zakres działania.
2.
Posiedzenia zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał.
§  70.
1.
Do zakresu działania gminnej komisji rewizyjnej należy:
1)
przeprowadzanie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,
2)
składanie konferencji sprawozdania i wniosku o udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi.
2.
Gminna komisja rewizyjna składa się z 3-5 członków; komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego.

Władze koła Towarzystwa.

§  71.
Władzami koła TPPR są:
1)
zebranie sprawozdawczo-wyborcze,
2)
zarząd koła.
§  72.
Zebranie sprawozdawczo-wyborcze członków koła:
1)
rozpatruje sprawozdania zarządu koła oraz ustala plany pracy na swoim terenie i środki ich realizacji,
2)
wybiera zarząd koła,
3)
w uzasadnionych wypadkach może wybrać komisję rewizyjną,
4)
wybiera delegatów na gminną lub powiatową konferencję sprawozdawczo-wyborczą.
§  73.
Zarząd koła zwołuje zebranie sprawozdawczo-wyborcze członków koła.
§  74.
W zebraniu sprawozdawczo-wyborczym uczestniczą z prawem głosowania wszyscy członkowie koła.
§  75.
O terminie i porządku dziennym zebrania sprawozdawczo-wyborczego członkowie koła powinni być powiadomieni nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem zebrania.
§  76.
Zarząd koła składa się z 5-15 członków. Zarząd wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
§  77.
1.
Zarząd koła kieruje na swoim terenie w okresie między zebraniami sprawozdawczo-wyborczymi działalnością TPPR zgodnie z uchwałami i postanowieniami zebrania sprawozdawczo-wyborczego i władz nadrzędnych.
2.
Do zakresu działania zarządu koła należy:
1)
wykonywanie uchwał zebrania sprawozdawczo-wyborczego członków koła i poleceń władz nadrzędnych TPPR,
2)
inicjowanie, organizowanie i kierowanie pracą propagandową, oświatową i kulturalną TPPR na swoim terenie,
3)
współdziałanie z organizacjami społecznymi w dziedzinie krzewienia przyjaźni polsko-radzieckiej,
4)
prowadzenie wykazu członków koła i zbieranie składek członkowskich,
5)
zwoływanie zebrania sprawozdawczo-wyborczego członków koła,
6)
gospodarowanie funduszami koła.
§  78.
1.
W jednostkach będących członkami zbiorowymi działają koła TPPR zrzeszające członków indywidualnych.
2.
Postanowienia dotyczące władz koła mają zastosowanie do członków zbiorowych.

Rozdział  V

Majątek TPPR.

§  79.
Majątek TPPR składa się z nieruchomości, ruchomości i funduszy.
§  80.
Na fundusze TPPR składają się:
1)
składki członkowskie,
2)
dochody z imprez i wydawnictw,
3)
dotacje, dary, zapisy.
§  81.
1.
Majątkiem i funduszami TPPR rozporządza Zarząd Główny w ramach rocznego budżetu.
2.
Pisma dotyczące praw i obowiązków majątkowych wymagają podpisów dwóch osób, a mianowicie sekretarza generalnego lub jednego z sekretarzy i głównego księgowego Zarządu Głównego TPPR.

Rozdział  VI

Postanowienia końcowe.

§  82.
Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa może podjąć tylko Zjazd Krajowy.
§  83.
Uchwała w sprawie rozwiązania TPPR wymaga większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1975.7.39

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustalenie i ogłoszenie statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej".
Data aktu: 12/02/1975
Data ogłoszenia: 06/03/1975
Data wejścia w życie: 06/03/1975