Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 19 września 1975 r.
w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301, z 1956 r. Nr 54, poz. 244 i z 1971 r. Nr 12, poz. 115) i § 1 ust. 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 105, poz. 1209, z 1961 r. Nr 80, poz. 334 i z 1968 r. Nr 29, poz. 193) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Zakres stosowania zarządzenia.

§  1.
1.
Przepisy zarządzenia stosuje się do pojazdów samochodowych eksploatowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, zwane dalej "jednostkami".
2.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się do pojazdów samochodowych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem pojazdów należących do przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
§  2.
Przepisy zarządzenia dotyczą:
1)
wszystkich rodzajów pojazdów samochodowych z silnikami napędzanymi paliwem płynnym, używanych w transporcie drogowym, oraz samochodów specjalnych z takimi silnikami, zwanych dalej "pojazdami" - z wyjątkiem pojazdów używanych do odśnieżania dróg, akcji ratunkowych i zwalczania klęsk żywiołowych,
2)
paliw płynnych do silników wymienionych w pkt 1 o zapłonie iskrowym i o zapłonie samoczynnym, zwanych dalej "paliwami".

Rozdział  2

Ogólne zasady ustalania norm zużycia paliw.

§  3.
W eksploatacji pojazdów samochodowych stosuje się normy zużycia paliw, zwane dalej "normami". Ustala się normy podstawowe, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  4.
1. 1
Kierownik jednostki ustala na podstawie norm podstawowych normy maksymalnego zużycia paliwa w określonych warunkach eksploatacji pojazdu, jako normy zakładowe lub jako normy wyjątkowe, w zaokrągleniu do 0,1 litra.
2.
Norma zakładowa lub wyjątkowa może być stosowana tylko w warunkach eksploatacji, dla których została ustalona.
§  5.
1.
Normy zakładowe lub wyjątkowe stanowią podstawę do obliczania oszczędności paliwa lub przekroczenia normy (przepału).
2.
Rodzaje paliw dla poszczególnych marek i typów pojazdów należy stosować według instrukcji fabrycznych, a w razie ich braku - rodzaje paliw należy uzgodnić z Centralą Produktów Naftowych.

Rozdział  3

Zasady ustalania norm zakładowych i wyjątkowych.

§  6.
1. 2
Normę zakładową lub wyjątkową ustala się na podstawie badania zużycia paliwa, które przeprowadza komisja powołana przez kierownika jednostki. W skład komisji wchodzi między innymi mający odpowiednie kwalifikacje pracownik jednostki albo rzeczoznawca Polskiego Związku Motorowego.
2.
Norma zakładowa nie może być wyższa od normy podstawowej.
3.
Jednostka może stosować normy zakładowe lub wyjątkowe ustalone z zachowaniem przepisów ust. 1 i 2 w tej samej lub innej jednostce dla pojazdu tego samego typu i eksploatowanego w zbliżonych warunkach.
§  7.
1. 3
Badanie zużycia paliwa przeprowadza się według zasad określonych w obowiązujących normach dotyczących pomiaru kontrolnego zużycia paliwa, z tym że:
1)
pojazd (silnik) powinien być dotarty,
2)
wyznaczony do badania odcinek drogi powinien być zbliżony do warunków drogowych, w których norma będzie miała lub ma zastosowanie,
3)
do wyników pomiaru wlicza się paliwo zużyte na rozgrzanie silnika.
2.
Badanie zużycia paliwa przeprowadza się również w razie zgłoszenia przez kierowcę przekroczenia normy (przepału).
§  8.
1.
Jeżeli norma zakładowa okaże się niewystarczająca, można ustalić normę wyjątkową w razie:
1)
konieczności używania pojazdu ciężarowego, specjalnego lub ciągnika na krótkich odcinkach drogi nie przekraczających 1.000 m między kolejnymi punktami zatrzymania pojazdu (w razie zwózki, rozwózki itp.),
2)
konieczności ciągłego używania niższych biegów w czasie jazdy po drogach grząskich, gruntowych nie ulepszonych, błotnistych lub po wykopach albo po drogach górskich o stromych wzniesieniach przekraczających 5%,
3)
używania pojazdu do wywozu drewna z lasu,
4)
używania motocykla z wózkiem bocznym lub z przyczepą.
2.
Norma wyjątkowa może być wyższa niż norma podstawowa w granicach do 40%, a dla samochodów samowyładowczych - do 60%.
3. 4
(skreślony).
§  9.
Jeżeli pojazd ciągnie przyczepę, to na każdą tonę dopuszczalnego ciężaru całkowitego takiej przyczepy można stosować dodatek do normy zakładowej w granicach do 4,5% dla pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym, a w granicach do 2,5% dla pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, w zależności od stopnia wykorzystania ładowności przyczepy; przepis ten nie ma zastosowania, w razie gdy pojazd ciągnie naczepę.
§  10.
1.
Przepisów § 6-9 nie stosuje się do:
1)
pojazdów specjalnych i ciężarowych specjalizowanych (z wyjątkiem samochodów samowyładowczych), w których nie jest możliwe wyraźne odgraniczenie ilości paliwa zużywanego na jazdę od ilości paliwa zużywanego do napędu urządzeń wmontowanych na stałe, zarówno w czasie jazdy, jak i w czasie postoju (np. dźwigi, sprężarki, pompy, zamiatarki, polewarko-zmywarki, pługi odśnieżne, samochody asenizacyjne, samochody do bezpylnego przewozu nieczystości),
2)
ciągników rolniczych wyposażonych w liczniki motogodzin i nie mających drogomierzy, (liczników kilometrów),
3)
pojazdów w czasie używania ich do szkolenia kierowców lub kandydatów na kierowców.
2. 5
Normy dla pojazdów wymienionych w ust. 1 ustala kierownik jednostki jako normy zakładowe, uwzględniając rodzaj wmontowanego urządzenia oraz rodzaj i zakres wykonywanej pracy.
§  11.
Jeżeli w okresie zimowym (od 1 listopada do 31 marca) warunki atmosferyczne powodują zwiększenie zużycia paliwa w stosunku do zużycia występującego w okresie letnim, kierownik jednostki, w zależności od warunków atmosferycznych, może uznać przekroczenie normy zakładowej lub wyjątkowej za usprawiedliwione w granicach do 10% normy.
§  12. 6
W razie wykonywania określonej pracy przewozowej w warunkach powodujących zużycie paliwa przekraczające normę zakładową lub wyjątkową - kierownik jednostki, może takie zużycie paliwa uznać za usprawiedliwione.
§  13.
Pojazd przekraczający normę zakładową lub wyjątkową z powodu niesprawności technicznej powinien być wycofany z eksploatacji i przywrócony do stanu technicznego zapewniającego zużycie paliwa w granicach ustalonych norm.

Rozdział  4

Wskaźniki zużycia olejów i smarów.

§  14. 7
 
1.
Całkowite dopuszczalne zużycie oleju silnikowego, potrzebnego zarówno do bieżącego uzupełnienia ubytku w silniku, jak i na okresowe wymiany oleju, nie powinno przekraczać objętościowo:
1)
1,5% zużycia paliwa dla silników o zapłonie iskrowym,
2)
2,5% zużycia paliwa dla silników o zapłonie samoczynnym.
2.
Zużycie oleju przekładniowego nie powinno przekraczać objętościowo 0,4% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami o zapłonie iskrowym i 0,8% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami o zapłonie samoczynnym.
3.
Zużycie smarów stałych (w kg) nie powinno przekraczać 0,3% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami o zapłonie iskrowym oraz 0,5% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami o zapłonie samoczynnym, po przeliczeniu ilości zużytego paliwa z litrów na kilogramy.
4.
Wskaźniki zużycia, o których mowa w ust. 1-3, dotyczą gatunków olejów i smarów stosowanych zgodnie z zaleceniami wytwórni pojazdów.
§  15.
1.
Ustala się wskaźnik zwrotu zużytego oleju silnikowego w wysokości co najmniej 25% w stosunku do ilości nabywanego oleju silnikowego świeżego. Wskaźnik ten może być odpowiednio zmniejszony za zgodą Ministra Komunikacji w razie uzasadnionego znacznego wydłużenia okresów między kolejnymi wymianami oleju, przy równoczesnym obniżeniu wskaźnika zużycia oleju silnikowego.
2.
W razie dokonywania wymiany oleju silnikowego w punktach sprzedaży Centrali Produktów Naftowych nabywca obowiązany jest zwrócić olej zużyty w ilości uzyskanej z opróżnienia układu olejenia.

Rozdział  5

Zasady rozliczania kierowców z pobranego paliwa.

§  16.
1.
Jednostki obowiązane są wpisywać bieżąco w kartach drogowych ilość paliwa pobranego przez kierowcę, podając numer kwitu, a w razie zakupu - numer rachunku.
2.
Rozliczanie kierowcy z pobranego paliwa na dany pojazd przeprowadza się raz w miesiącu.
§  17. 8
Zabrania się eksploatowania pojazdów z niesprawnym lub nie zalegalizowanym drogomierzem. Jeżeli chodzi o drogomierz elektromechaniczny, zamiast świadectwa legalizacji dopuszcza się świadectwo sprawdzenia, wydane przez jednostkę do tego uprawnioną.

Rozdział  6

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  18.
Traci moc zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 28 czerwca 1966 r. w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1966 r. Nr 33, poz. 173 i z 1971 r. Nr 6, poz. 42).
§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1975 r.

ZAŁĄCZNIK  9

NORMY PODSTAWOWE ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

TABLICA 1

Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla niektórych pojazdów samochodowych.

Lp. Rodzaj, marka i typ pojazdu Typ silnika Norma w litrach na 100 km przebiegu pojazdu z silnikiem o zapłonie
iskrowym samoczynnym
1 2 3 4 5
1 Samochody osobowe:
1) Polski Fiat 125P-1300 i FSO Polonez-

1300*)

10,0
2) Polski Fiat 125P-1500 i FSO Polonez-

1500*)

11,0
3) Polski Fiat 132P-1600 11,5
4) Polski Fiat 132P-1800 i FSO Polonez-

1800

12,5
5) Polski Fiat 132P-2000 i FSO Polonez-

2000

13,6
6) Polski Fiat 126P 6,5
7) FSO Warszawa (wszystkie typy) S-21 13,0
8) FSO Warszawa (wszystkie typy) M-20 13,5
9) GAZ-Wołga (wszystkie typy) 21 i 24 13,0
10) WAZ-Niwa 2121-1600 12,7
2 Dostawcze samochody ciężarowe i pochodne:
1) Nysa i Żuk (wszystkie typy)*) S-21 i M-20 14,0
2) Tarpan 233 S-21 13,0
3) Tarpan F-233 115C.076 13,0
4) FSM Syrena R-20 (wszystkie modele) 10,0
5) FSM Syrena-Bosto 105B 10,5
6) Muscel M-461 i UAZ-469 (wszystkie

modele)

18,0
7) TV (wszystkie typy) 23,0
8) Barkas B-1000 10,9
3 Samochody ciężarowe i pochodne**):
1) Robur LD-3000 15,2
2) Robur LO-3000 25,7
3) GAZ 53A i B 27,7
4) Star 25, 25L i 25W S-474 28,7
5) Star 27 i 27L S-530 19,8
6) Star 28, 28W i 38 S-530 23,8
7) Star 29 i 39 S-47A 31,2
8) Star 66 i 660 M1 S-47 34,7
9) Star C25 S-47A 31,7
10) Star C28 S-530 28,7
11) Star 200 i W200 24,0
12) Star C200 26,0
13) Star 244 i W244 27,5
14) Star 266 28,0
15) Jelcz 315, 325 i 325D 28,0
16) Jelcz 3W-317 28,2
17) Jelcz 316, 326 i 326D 33,7
18) Jelcz 317, 317D i 327D 41,6
19) Jelcz W-640 39,6
20) ZIŁ 130 i 130G 39,6
21) ZIŁ 130 W1 47,5
22) ZIŁ-MMZ 555 39,6
23) MAZ 500A 27,7
24) MAZ 503A 29,2
25) MAZ 504A 36,6
26) KrAZ 256B 43,6
27) KaMAZ 5320 33,0
28) KaMAZ 5410 45,0
29) KaMAZ 5511 33,0
30) IFA W50L i W50L/K 23,8
31) Avia A20 11,7
32) Avia A30 14,9
33) Skoda 706RT i 706RTS 26,7
34) Skoda MTTN 37,6
35) Tatra 138NT 41,6
36) Tatra 138S1 i S3 38,6
37) Tatra 148S1 i S3 41,6
38) Tatra 148NT 44,6
39) Steyr 1490/6 x 4 39,6
40) Steyr 1490/6 x 6 43,6
41) Berliet GBH12 i 260 39,6
42) Unic-Fiat 27-64 i 27-66 39,6
4 Autobusy:
1) San H100 A1 31,7
2) San H100 A 23,8
3) Jelcz 706RTO (wszystkie modele) 26,7
4) Jelcz AP-021 32,7
5) Jelcz-Berliet PR-100 31,7
6) Jelcz-Berliet PR-110U 40,0
7) Jelcz 080 359 25,0
8) Jelcz 080 6c107 23,0
9) Autosan 359 26,0
10) Autosan 6c107 23,8
11) Autosan 6cT107 25,7
12) Ikarus 255 i 256 28,0
13) Ikarus 260 42,0
14) Ikarus 280 48,0
15) Robur LD-3000 15,2
16) Robur LO-3000 25,7
17) Sanos S-14 2F217A 27,7
18) Sanos S-14 SW-680 30,5
19) TAM AS-3500 25,7
20) Ikarus IK-4VP SW-680 34,0
21) Ikarus IK-160P SW-680 39,0

*) Dla samochodów sanitarnych norma podstawowa jest wyższa o 5%.

**) Dla samochodów z nadwoziami obudowanymi (furgon) norma podstawowa jest wyższa o 5%.

TABLICA 2

Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych z silnikiem o zapłonie iskrowym, nie wymienionych w tablicy 1.

Lp. Rodzaj pojazdu Norma w litrach na 100 km przebiegu
1 2 3
1 Samochody osobowe i pochodne, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity nie przekracza 2,5 t, z silnikiem o pojemności skokowej:
1) do 0,7 l włącznie 7,0
2) powyżej 0,7 l do 0,9 l włącznie 9,0
3) powyżej 0,9 l do 1,3 l włącznie 10,0
4) powyżej 1,3 l do 1,8 l włącznie 11,0
5) powyżej 1,8 l do 2,1 l włącznie 12,0
6) powyżej 2,1 l do 2,5 l włącznie 13,0
7) powyżej 2,5 l do 2,9 l włącznie 14,0
8) powyżej 2,9 l do 3,4 l włącznie 16,0
9) powyżej 3,4 l do 4,0 l włącznie 18,0
10) powyżej 4,0 l 22,0
2 Samochody ciężarowe i pochodne oraz ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) powyżej 2,5 t do 3,5 t włącznie z silnikiem o

pojemności skokowej:

a) powyżej 1,0 l do 1,8 l włącznie 13,0
b) powyżej 1,8 l do 2,5 l włącznie 15,0
c) powyżej 2,5 l do 3,0 l włącznie 16,0
d) powyżej 3,0 l 18,0
2) powyżej 3,5 t do 5,5 t włącznie z silnikiem o

pojemności skokowej:

a) do 2,5 l włącznie 19,8
b) powyżej 2,5 l 22,8
3) powyżej 5,5 t do 9,0 t włącznie z silnikiem o

pojemności skokowej:

a) do 4,5 l włącznie 25,7
b) powyżej 4,5 l 31,7
4) powyżej 9,0 t do 11 t włącznie z silnikiem o pojemności

skokowej:

a) do 5 l włącznie 33,7
b) powyżej 5 l 39,6
5) powyżej 11 t 42,6
3 Autobusy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) do 3 t włącznie 14,0
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie 19,8
3) powyżej 6 t do 8 t włącznie 25,7
4) powyżej 8 t do 10 t włącznie 31,7
5) powyżej 10 t 35,6
4 Motocykle (skutery):
1) z silnikiem dwusuwowym o pojemności skokowej:
a) do 100 cm3 włącznie 2,5
b) powyżej 100 cm3 do 200 cm3 włącznie 3,0
c) powyżej 200 cm3 do 250 cm3 włącznie 3,5
d) powyżej 250 cm3 4,5
2) z silnikiem czterosuwowym o pojemności skokowej:
a) do 250 cm3 włącznie 3,0
b) powyżej 250 cm3 do 350 cm3 włącznie 4,0
c) powyżej 350 cm3 5,0

TABLICA 3

Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych z silnikiem o zapłonie samoczynnym, nie wymienionych w tablicy 1.

Lp. Rodzaj pojazdu Norma w litrach na 100 km przebiegu
1 2 3
1 Samochody osobowe i pochodne, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity nie przekracza 2,5 t, z silnikiem o pojemności skokowej:
1) do 1,3 l włącznie 7,0
2) powyżej 1,3 l 10,0
2 Samochody ciężarowe i pochodne oraz ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) do 2,5 t włącznie 10,0
2) powyżej 2,5 t do 4 t włącznie 12,0
3) powyżej 4 t do 6 t włącznie 14,9
4) powyżej 6 t do 8 t włącznie 17,8
5) powyżej 8 t do 10 t włącznie 20,8
6) powyżej 10 t do 12 t włącznie 23,8
7) powyżej 12 t do 15 t włącznie 26,7
8) powyżej 15 t do 23 t włącznie 29,7
9) powyżej 23 t do 32 t włącznie 34,7
10) powyżej 32 t norma zakładowa bez ograniczeń
3 Ciągniki rolnicze używane w transporcie drogowym:
1) z silnikiem o mocy do 20 KM włącznie 10,0
2) z silnikiem o mocy powyżej 20 KM 12,0
4 Ciągniki samochodowe (balastowe):
1) z silnikiem o mocy do 80 KM włącznie 23,8
2) z silnikiem o mocy powyżej 80 KM do 125 KM włącznie 31,7
3) z silnikiem o mocy powyżej 125 KM norma zakładowa bez ograniczeń
5 Autobusy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) do 3 t włącznie 11,0
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie 14,9
3) powyżej 6 t do 9 t włącznie 18,8
4) powyżej 9 t do 12 t włącznie 22,8
5) powyżej 12 t do 16 t włącznie 25,7
6) powyżej 16 t 31,7

Uwagi:

1) Do tablic 1, 2 i 3:

a) W razie jazd w warunkach ruchu miejskiego normy są wyższe do 10%, a dla autobusów i samochodów samowyładowczych - do 20%.

b) Jeżeli silnik pojazdu jest w okresie docierania - norma jest wyższa o 5%.

c) Jeżeli ciągnik siodłowy jedzie bez naczepy - norma jest niższa o 30%;

2) Do tablic 2 i 3: Dla pojazdów mających napęd na tylną (tylne) i przednią oś - norma jest wyższa o 15%.

1 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 29 czerwca 1977 r. (M.P.77.18.103) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 1977 r.
2 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
3 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
4 § 8 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
5 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
6 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
7 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
8 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
9 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 29 czerwca 1977 r. (M.P.77.18.103) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 1977 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024