Zasady bilansowania robót budowlano-montażowych i uproszczenie trybu ich zlecania.

ZARZĄDZENIE Nr 39
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 10 kwietnia 1972 r.
w sprawie zasad bilansowania robót budowlano-montażowych i uproszczenia trybu ich zlecania.

W celu uproszczenia trybu i przyspieszenia bilansowania robót budowlano-montażowych oraz ograniczenia rozpraszania potencjału wykonawstwa budowlanego zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa począwszy od planu na 1973 r. zasady oraz organizację bilansowania i zlecania robót budowlano-montażowych.
2.
Podstawę do sporządzenia planu stanowią porozumienia wstępne i umowy zawarte między zleceniodawcami a wykonawcami robót budowlano-montażowych z uwzględnieniem przepisu § 7 ust 1.
§  2.
1.
Bilansowaniem robót budowlano-montażowych kieruje Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z ministrami (kierownikami urzędów centralnych) i prezydiami wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), nadzorującymi przedsiębiorstwa budowlano-montażowe.
2.
W sprawach bilansowania robót budowlano-montażowych w poszczególnych regionach kraju Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych działa przez zjednoczenia wiodące w regionalnej i ogólnokrajowej koordynacji branżowej budownictwa.
3.
Bilansowaniem robót górniczych, linii energetycznych, komunikacyjnych i telekomunikacyjnych kierują Ministrowie Górnictwa i Energetyki, Komunikacji i Łączności. Wojewódzkie wycinki tych bilansów właściwe zjednoczenia przekazują do zjednoczeń wiodących w regionalnej koordynacji branżowej budownictwa.
4.
Bezpośredni nadzór nad zlecaniem robót budowlano-montażowych sprawują jednostki nadrzędne przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
§  3.
1.
Przez bilansowanie robót budowlano-montażowych należy rozumieć równoważenie zapotrzebowania na roboty budowlano-montażowe i możliwości jego pokrycia zdolnością produkcyjną przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
2.
Zapotrzebowanie na roboty budowlano-montażowe obejmuje nakłady na roboty objęte planem inwestycyjnym i roboty spoza planu inwestycyjnego.
3.
Bilanse robót budowlano-montażowych opracowywane są na okresy wieloletnie i roczne. Podstawą sporządzania bilansów są pięcioletnie plany inwestycyjne i remontów oraz plany budownictwa z uwzględnieniem zmian wynikających z planów rocznych.
§  4.
1.
Wieloletnie bilanse robót budowlano-montażowych są sporządzane na podstawie regionalnych zapotrzebowań na roboty, wynikające z planowych nakładów inwestycyjnych i szacunku robót spoza planu inwestycyjnego. W bilansach wieloletnich należy uwzględniać przede wszystkim zaangażowanie zdolności produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych w robotach kontynuowanych i ważniejszych dla gospodarki narodowej, imiennie zgłaszanych, nowo rozpoczynanych inwestycjach.
2.
Bilanse wieloletnie są podstawą do opracowania programu rozwoju sieci przedsiębiorstw budowlano-montażowych i rozbudowy zdolności produkcyjnej tych przedsiębiorstw.
3.
Aktualizacja zapotrzebowań wieloletnich oraz weryfikacja programów rozwoju potencjału produkcyjnego powinna być dokonywana przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe i ich jednostki nadrzędne w sposób ciągły.
§  5.
1.
Podstawą do opracowania bilansów rocznych są:
1)
zaangażowanie zdolności produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych w robotach kontynuowanych,
2)
zlecenia na roboty nowo rozpoczynane określone w § 7 ust. 1 i na pozostałe roboty nowo rozpoczynane,
3)
rezerwa zdolności produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych przeznaczona na roboty poślizgowe, skracanie cykli realizacji budów i roboty dodatkowe wprowadzane w toku realizacji planu.
2.
Rachunek zaangażowania zdolności produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych w robotach kontynuowanych wynika z zawartych umów o realizację inwestycji. W razie zmian w realizacji w stosunku do ustaleń harmonogramu rachunek ten powinien być aktualizowany w bilansach rocznych, stosownie do uzgodnień między zleceniodawcami a wykonawcami.
3.
Wielkości zaangażowania nakładów inwestycyjnych w robotach kontynuowanych stanowią podstawę do wprowadzenia przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów korekty limitów inwestycyjnych na roboty budowlano-montażowe, określonych dla poszczególnych resortów i prezydiów rad narodowych w planach 5-letnich.
4.
Uzgodniona między wykonawcami a inwestorami wielkość robót kontynuowanych na rok planowy w trybie, o którym mowa w ust. 2, nie może być zmieniana w toku zlecania nowych robót.
5.
Odstępstwo od zasady ustalonej w ust. 4 może być dokonane jedynie w wyjątkowych wypadkach na podstawie decyzji:
1)
ministrów (kierowników urzędów centralnych) nadzorujących inwestorów - w odniesieniu do inwestycji planu centralnego,
2)
przewodniczących prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) - w odniesieniu do inwestycji planu terenowego.

W razie ograniczenia w danym okresie na wniosek inwestora zakresu robót kontynuowanych inwestor obowiązany jest pokryć wykonawcy straty związane z zamrożeniem środków w robotach w toku na skutek wydłużenia okresu realizacji robót, nie mniej jednak niż 1% wartości ograniczonych robót. Dodatkowe koszty związane z ograniczeniem zakresu robót kontynuowanych obciążają rachunek strat nadzwyczajnych inwestora lub fundusz rezerwowy zjednoczenia nadzorującego inwestora.

§  6.
1.
Zlecanie przez inwestorów nowych robót może dotyczyć wyłącznie zadań inwestycyjnych z programów objętych zatwierdzonym planem 5-letnim oraz posiadających zatwierdzone założenia techniczno-ekonomiczne lub dokumentację jednostadiową dla inwestycji prostych. Zlecanie robót budowlano-montażowych objętych zadaniami nie posiadającymi zatwierdzonych założeń techniczno-ekonomicznych może nastąpić jedynie za zgodą właściwego organu centralnego.
2.
Zlecanie przez inwestorów nowych robót może być dokonywane w zakresie inwestycji limitowanych do wysokości wolnego limitu, a w zakresie inwestycji pozalimitowych do wysokości posiadanych środków własnych lub przyznanych kredytów, po zapewnieniu nakładów na inwestycje kontynuowane.
3.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe przyjmują zlecenia na nowe roboty do wysokości posiadanej zdolności produkcyjnej, po zapewnieniu wykonawstwa robót kontynuowanych i wydzieleniu rezerwy, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 3.
§  7.
1.
Przy formułowaniu programu produkcji przedsiębiorstwa budowlano-montażowe obowiązane są zapewnić w pierwszej kolejności wykonawstwo:
1)
inwestycji szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej określonych imiennie przez Radę Ministrów lub Prezydium Rządu,
2)
budownictwa mieszkaniowego łącznie z budownictwem podstawowych urządzeń towarzyszących, uzbrojeniem terenów i robotami komunalnymi,
3)
budownictwa służby zdrowia.
2.
Pozostałe zlecenia na roboty budowlano-montażowe przedsiębiorstwa przyjmują w ramach wolnej zdolności produkcyjnej, według ważności i kolejności ustalonej przez:
1)
ministrów (kierowników urzędów centralnych) w odniesieniu do inwestycji planu centralnego,
2)
przewodniczących prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w odniesieniu do inwestycji planu terenowego.

W razie nadwyżki zleceń nad możliwościami wykonawczymi przedsiębiorstw budowlano-montażowych kolejność przyjmowania poszczególnych zleceń ustalają prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych i województw) po porozumieniu z przedstawicielami poszczególnych ministerstw (urzędów centralnych). Sprawy sporne rozstrzyga ostatecznie Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, biorąc pod uwagę całość bilansu krajowego i bilansów wojewódzkich.

3.
Decyzje dotyczące inwestycji szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej oraz hierarchii ważności i kolejności pozostałych zadań inwestycyjnych powinny być przekazane przedsiębiorstwom budowlano-montażowym przed okresem zlecania robót.
4.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe obowiązane są w pełni zapewnić wykonawstwo robót podwykonawczych zgłoszonych przez generalnych wykonawców niezależnie od ich resortowego podporządkowania oraz robót zleceniodawców własnego resortu.
§  8.
1.
Przyjęcie przez przedsiębiorstwo budowlano-montażowe akceptowanego przez jednostkę nadrzędną inwestora zlecenia stanowi podstawę do podjęcia prac przygotowawczych związanych z rozpoczęciem budowy.
2.
Przyjęcie przez przedsiębiorstwo budowlano-montażowe zlecenia uwarunkowane jest dokonaniem przez inwestora przedpłaty w wysokości 1% wartości robót przewidzianych do wykonania w pierwszym roku realizacji inwestycji. Wpłaconą kwotę zalicza się na poczet wynagrodzenia wykonawcy.
3.
W razie wycofania zlecenia przedpłata, o której mowa w ust. 2, ulega przepadkowi na rzecz wykonawcy robót budowlano-montażowych i obciąża rachunek strat nadzwyczajnych inwestora lub fundusz rezerwowy zjednoczenia nadzorującego inwestora. Jeżeli wycofanie zlecenia następuje w wyniku decyzji właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego) lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) przedpłata podlega zwrotowi.
§  9.
1.
Bilans robót budowlano-montażowych powinien być sporządzony w terminach umożliwiających ustalenie programów produkcji przedsiębiorstw budowlano-montażowych, przed opracowaniem projektów planów na rok następny.
2.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe są obowiązane przekazywać w ustalonych terminach zjednoczeniom wiodącym w regionalnej i ogólnokrajowej koordynacji branżowej budownictwa bilanse robót budowlano-montażowych przyjęte przez swoje jednostki nadrzędne.
§  10.
Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych ustali szczegółowe zasady i tryb bilansowania i zlecania robót budowlano-montażowych.
§  11.
Traci moc zarządzenie nr 52 Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 1969 r. w sprawie ramowych zasad, trybu oraz organizacji bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych (Monitor Polski z 1969 r. Nr 24, poz. 188 i z 1971 r. Nr 45, poz. 289).
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1972.25.141

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady bilansowania robót budowlano-montażowych i uproszczenie trybu ich zlecania.
Data aktu: 10/04/1972
Data ogłoszenia: 25/04/1972
Data wejścia w życie: 25/04/1972