Szczegółowe zasady gospodarki finansowej zjednoczeń grupujących państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe, budowlane, usług rolniczych i gospodarki komunalnej, objętych planowaniem terenowym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 21 stycznia 1971 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej zjednoczeń grupujących państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe, budowlane, usług rolniczych i gospodarki komunalnej, objętych planowaniem terenowym.

Na podstawie § 51 pkt 1 uchwały nr 177 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, usług rolniczych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń objętych planowaniem terenowym (Monitor Polski Nr 40, poz. 294) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy zjednoczeń i zrzeszeń objętych przepisami uchwały nr 177 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, usług rolniczych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń objętych planowaniem terenowym (Monitor Polski Nr 40, poz. 294), zwanej dalej "uchwałą".
§  2.
Zjednoczenie prowadzi działalność na podstawie planu finansowego, obejmującego:
1)
dochody i koszty związane:
a)
z zarządzaniem i koordynacją działalności zgrupowanych przedsiębiorstw,
b)
z zakładową działalnością socjalną na rzecz własnych pracowników i ich rodzin,
c)
z inną działalnością w zakresie świadczeń dla innych jednostek, np. wynajem lokalu we własnym budynku administracyjnym, garaży,
d)
z działalnością gospodarczą prowadzoną ze środków funduszu przedsięwzięć gospodarczych i funduszu branży,
e)
z działalnością gospodarczą prowadzoną przez komórki organizacyjne zjednoczenia,
2)
liczbę zatrudnionych i fundusz płac oraz średnie płace pracowników zjednoczenia,
3)
zestawienie łącznego wyniku finansowego działalności zjednoczenia wymienionej w pkt 1, zwanej dalej działalnością zjednoczenia, oraz podległych zakładów.
§  3.
Dochody i koszty działalności zjednoczenia ustala się w planie na podstawie:
1)
kwotowych norm wpłat obciążających koszty własne przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu (§ 40 ust. 1 uchwały),
2)
wytycznych prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), dotyczących liczby zatrudnionych oraz osobowego i bezosobowego funduszu płac zjednoczenia (§ 43 ust. 2 pkt 2 uchwały),
3)
planu dochodów i kosztów zakładowej działalności socjalnej, sporządzonego na podstawie norm wydatków i zasad finansowania tej działalności, wynikających z odrębnych przepisów,
4)
planu dochodów i kosztów innej działalności (§ 2 pkt 1 lit. c),
5)
planów przedsięwzięć gospodarczych, o których mowa w § 34 i § 38 ust. 1 uchwały,
6)
planu dochodów i kosztów działalności gospodarczej komórek organizacyjnych zjednoczenia (§ 2 pkt 1 lit. e).
§  4.
1.
W terminach określonych obowiązującymi przepisami zjednoczenie przesyła projekt planu finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) w 2 egzemplarzach i bankowi finansującemu w 1 egzemplarzu wraz ze szczegółowym uzasadnieniem.
2.
Wzór planu finansowego zjednoczenia określa odrębne zarządzenie.
§  5.
Zatwierdzony przez przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) plan finansowy zjednoczenia stanowi podstawę dokonywania przez bank wypłat na pokrycie wydatków związanych z działalnością zjednoczenia; bank dokonuje wypłat z tytułu funduszu płac w granicach ustalonych w planie.
§  6.
1.
Działalność gospodarcza zjednoczenia prowadzona przez podległe zjednoczeniu zakłady działające na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym (§ 49 ust. 1 uchwały) nie jest objęta planem finansowym zjednoczenia; zakłady te sporządzają odrębne plany techniczno-ekonomiczne według zasad obowiązujących przedsiębiorstwa.
2.
W uzasadnionych wypadkach zjednoczenie może realizować działalność gospodarczą za pośrednictwem zakładów podległych działających według zasad ograniczonego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, którego zakres określa uchwała kolegium zjednoczenia; w tych wypadkach do zjednoczenia stosuje się przepisy uchwały dotyczące przedsiębiorstw.
3.
Liczba zatrudnionych i fundusz płac związane z działalnością gospodarczą prowadzoną w trybie przepisów ust. 1 i 2 powinny mieścić się w granicach ustalonych dla wszystkich przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu.
§  7.
1.
Łączny wynik finansowy działalności zjednoczenia stanowi sumę wyników finansowych komórek organizacyjnych zjednoczenia oraz podległych zakładów.
2.
Wynik finansowy działalności zjednoczenia (ust. 1) podlega rozliczeniu w następujący sposób:
1)
dodatni wynik finansowy, tj. zysk zakładu podległego zjednoczeniu, rozlicza się według zasad obowiązujących przedsiębiorstwa,
2)
dodatni wynik finansowy (nadwyżka dochodów nad kosztami) komórki organizacyjnej zjednoczenia podlega rozliczeniu:
a)
w łącznym dodatnim wyniku finansowym zjednoczenia, gdy rozliczenie zysku zjednoczenia następuje w trybie przepisu § 27 uchwały,
b)
z funduszem rezerwowym zjednoczenia - w pozostałych wypadkach,
3)
ujemny wynik finansowy, tj. stratę zakładu podległego zjednoczeniu, rozlicza się z funduszem rezerwowym zjednoczenia.
§  8.
1.
Zjednoczenie posiada w banku finansującym rachunek środków na utrzymanie zjednoczenia. Na rachunek ten wpływają:
1)
wpłaty przedsiębiorstw, przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania zjednoczenia,
2)
dochody komórek organizacyjnych zjednoczenia,
3)
dochody z działalności, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. b) i c),
4)
równowartość nadwyżek kosztów nad dochodami komórek organizacyjnych zjednoczenia, przekazana z rachunku funduszu rezerwowego zjednoczenia lub z rachunku rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji (§ 7 ust. 2 pkt 2).
2.
Z rachunku środków na utrzymanie zjednoczenia pokrywa się:
1)
koszty działalności zjednoczenia wymienionej w § 2 pkt 1 lit. a), b), c) i e),
2)
odpisy amortyzacyjne,
3)
równowartość nadwyżki dochodów nad kosztami komórek organizacyjnych zjednoczenia podlegającej przekazaniu na rachunek funduszu rezerwowego zjednoczenia lub na rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji.
3.
Równowartość dodatniej różnicy między sumą narzutów na koszty przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu i dochodów z działalności, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. b) i c), a kosztami tej działalności oraz kosztami utrzymania zjednoczenia, skorygowanej o saldo strat i zysków nadzwyczajnych związanych z działalnością zjednoczenia określoną w § 2 pkt 1 lit. a) - d), podlega przekazaniu w ostatnim dniu roku na fundusz rezerwy zjednoczenia (§ 30 ust. 2 pkt 3 uchwały).
§  9.
1.
Oprócz rachunku środków na utrzymanie zjednoczenia, zjednoczenie posiada w banku finansującym następujące rachunki bankowe:
1)
rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji,
2)
rachunek rozliczeniowy eksportu (§ 25 ust. 1 uchwały),
3)
rachunek środków funduszu rezerwowego.
2.
Zjednoczenie może otwierać ponadto w banku:
1)
rachunek środków funduszu przedsięwzięć gospodarczych,
2)
rachunek środków funduszu branży,
3)
rachunek środków funduszu postępu techniczno-ekonomicznego,
4)
rachunek środków funduszu inwestycyjnego zjednoczenia,
5)
inne rachunki na podstawie obowiązujących przepisów.
§  10.
1.
Na rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji wpływają:
1)
wpłaty z zysku przekazywane przez zgrupowane w zjednoczeniu przedsiębiorstwa (§ 6 ust. 6 i 7 uchwały),
2)
dotacje z budżetu Państwa,
3)
nadwyżki dochodów nad kosztami komórek organizacyjnych zjednoczenia (§ 8 ust. 2 pkt 3) przekazywane z bankowego rachunku środków na utrzymanie zjednoczenia,
4)
inne wpływy przewidziane w obowiązujących przepisach.
2.
Z rachunku rozliczeń z tytułu wpłat zysku i dotacji pokrywa się wydatki dotyczące:
1)
kwot podlegających przekazaniu na rzecz budżetu Państwa,
2)
dotacji należnych przedsiębiorstwom,
3)
odpisów na fundusz rezerwowy zjednoczenia,
4)
nadwyżek kosztów nad dochodami komórek organizacyjnych zjednoczenia przekazywanych na rachunek środków na utrzymanie zjednoczenia (§ 8 ust. 1 pkt 4),
5)
inne wydatki przewidziane w obowiązujących przepisach.
§  11.
1.
Wszystkie nakłady inwestycyjne zjednoczenia w zakresie jego działalności, o której mowa w § 2 pkt 1, oraz zakładów podległych zjednoczeniu, które nie otrzymały uprawnień do tworzenia funduszu inwestycyjnego lub inwestycyjno-remontowego, finansowane są ze środków terenowego funduszu inwestycyjnego na zasadach określonych odrębnymi przepisami. Nakłady na inwestycje podległych zjednoczeniu zakładów, które otrzymały uprawnienia do tworzenia funduszu inwestycyjnego lub inwestycyjno-remontowego, finansowane są ze środków tych funduszy na zasadach określonych odrębnymi przepisami, nakłady zaś na inwestycje branżowe finansowane są z terenowego funduszu inwestycyjnego.
2.
W razie otrzymania przez zjednoczenie w trybie obowiązujących przepisów uprawnienia do utworzenia branżowego funduszu inwestycyjnego zjednoczenia, nakłady na inwestycje branżowe, o których mowa w ust. 1, finansowane są ze środków tego funduszu.
3.
Remonty kapitalne, średnie i bieżące środków trwałych użytkowanych w zakresie działalności zjednoczenia pokrywane są w ciężar kosztów tej działalności. Sposób pokrywania kosztów remontów w zakładach podległych zjednoczeniu określa dyrektor zjednoczenia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  12.
1.
Różnica między dochodami a kosztami poszczególnych przedsięwzięć gospodarczych finansowanych z funduszu przedsięwzięć gospodarczych i zakończonych w danym roku podlega rozliczeniu w następujący sposób:
1)
różnica dodatnia (nadwyżka dochodów nad kosztami określonego przedsięwzięcia gospodarczego) podlega przekazaniu na fundusz rezerwowy, chyba że kolegium zjednoczenia podejmie decyzję rozliczenia tej nadwyżki z przedsiębiorstwami uczestniczącymi w przedsięwzięciu,
2)
różnica ujemna (nadwyżka kosztów nad dochodami określonego przedsięwzięcia gospodarczego) powinna być pokryta dodatkowymi wpłatami dokonanymi przez przedsiębiorstwa uczestniczące w przedsięwzięciu lub pokryta ze środków funduszu rezerwowego zjednoczenia.
2.
Różnica między dochodami a kosztami przedsięwzięć gospodarczych finansowanych z funduszu przedsięwzięć gospodarczych, nie zakończonych w danym roku, wpływa na powiększenie lub zmniejszenie tego funduszu.
3.
Różnica między dochodami a kosztami poszczególnych przedsięwzięć gospodarczych finansowanych z funduszu branży zarówno zakończonych, jak i nie zakończonych w danym roku, wpływa na powiększenie lub zmniejszenie tego funduszu.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024