Realizacja zadań wynikających z materiałów pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli.

ZARZĄDZENIE Nr 14
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 3 lutego 1971 r.
w sprawie realizacji zadań wynikających z materiałów pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli.

W celu zapewnienia pełnego wykorzystania wyników kontroli przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz usprawnienia trybu rozpatrywania uwag i wniosków pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych), przewodniczący prezydiów rad narodowych, kierownicy i dyrektorzy zjednoczeń, przedsiębiorstw, instytucji i zakładów pracy po otrzymaniu wystąpień pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli obowiązani są do: wszechstronnego rozpatrzenia uwag i wniosków Najwyższej Izby Kontroli, niezwłocznego wykorzystania ustaleń kontroli w celu usprawnienia działalności podległych im jednostek organizacyjnych oraz wydania odpowiednich dyspozycji pokontrolnych w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§  2.
1.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych), przewodniczący prezydiów rad narodowych oraz kierownicy i dyrektorzy, o których mowa w § 1, obowiązani są przestrzegać zasady, by przy każdorazowym wystąpieniu Najwyższej Izby Kontroli wyznaczyć komórkę organizacyjną oraz osoby odpowiedzialne za merytoryczne załatwienie zadań wynikających z wystąpień pokontrolnych.
2.
Nadzór nad przebiegiem realizacji zadań zawartych w wystąpieniu Najwyższej Izby Kontroli sprawują kierownicy jednostek organizacyjnych, do których skierowane zostały wystąpienia Najwyższej Izby Kontroli lub wyznaczeni przez nich zastępcy.
§  3.
1.
Minister (kierownik urzędu centralnego), do którego bezpośrednio skierowane zostanie wystąpienie Najwyższej Izby Kontroli zawierające wnioski, których realizacja wchodzi w zakres kompetencji więcej niż jednego ministerstwa (urzędu centralnego), realizuje zadania pokontrolne w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych).
2.
Analogiczne zasady należy stosować w wypadkach, gdy wystąpienia te zawierać będą wnioski, których realizacja wchodzi w zakres kompetencji więcej niż jednego zjednoczenia (instytucji lub jednostki równorzędnej) lub jednego przedsiębiorstwa.
§  4.
Jednostka organizacyjna otrzymująca wystąpienie Najwyższej Izby Kontroli obowiązana jest:
a)
w myśl art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 13 grudnia 1957 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 61, poz. 330) w wyznaczonym terminie zawiadomić Najwyższą Izbę Kontroli o wykonaniu wniosków lub o uzasadnionych przyczynach ich niewykonania, z równoczesnym podaniem własnego programu wykorzystania wyników kontroli, zmierzającego do usunięcia nieprawidłowości ujawnionych przez kontrolę,
b)
w ustalonym terminie zawiadomić Najwyższą Izbę Kontroli o wykonaniu wniosków dotyczących wyciągnięcia konsekwencji służbowych, a także o wytoczeniu powództwa cywilnego przeciw osobom, które spowodowały szkodę gospodarczą. Odstąpienie od wykonania tych wniosków bądź ich zmiana może nastąpić - w myśl art. 25 ust. 3 powołanej ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli - za zgodą Najwyższej Izby Kontroli.
§  5.
Ujawnione w toku kontroli nieprawidłowości w zakresie zabezpieczenia i ochrony mienia należy usuwać niezwłocznie.
§  6.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych), przewodniczący prezydiów rad narodowych, kierownicy i dyrektorzy instytucji, zjednoczeń, przedsiębiorstw i zakładów pracy obowiązani są do zapewnienia okresowej kontroli wykonania zaleceń zawartych w wystąpieniach Najwyższej Izby Kontroli i osiągniętych w tym zakresie wyników. W stosunku do osób odpowiedzialnych za niewykonanie zadań wynikających z wystąpień Najwyższej Izby Kontroli kierownicy właściwych jednostek obowiązani są stosować odpowiednie sankcje dyscyplinarne i służbowe. Informacje o wynikach przeprowadzonych kontroli należy przekazywać właściwym jednostkom nadrzędnym.
§  7.
Zadania wynikające z wystąpień Najwyższej Izby Kontroli i przebieg ich realizacji oraz osiągnięte wyniki powinny być okresowo omawiane na posiedzeniach kolegiów ministerstw, zjednoczeń, jednostek równorzędnych oraz posiedzeniach prezydiów rad narodowych.
§  8.
Zaleca się centralnym związkom spółdzielczym zastosowanie przepisów niniejszego zarządzenia.
 9.
Uchyla się zarządzanie nr 226 Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1959 r. w sprawie zapewnienia wyczerpujących i terminowych wyjaśnień w związku z wystąpieniami pokontrolnymi Najwyższej Izby Kontroli (Monitor Polski Nr 104, poz. 561).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024