Prace związane z przygotowaniem projektu planu inwestycyjnego na 1972 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 31 maja 1971 r.
w sprawie prac związanych z przygotowaniem projektu planu inwestycyjnego na 1972 r.

W celu prawidłowego przygotowania inwestycji na 1972 r., zapewnienia dla nich niezbędnych środków realizacji w bilansach budownictwa oraz maszyn i urządzeń, na podstawie § 1 pkt 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie szczegółowego zakresu i trybu działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 20, poz. 149 i z 1970 r. Nr 14, poz. 123) i § 1 uchwały nr 115 Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie współpracy naczelnych i centralnych organów administracji państwowej w sprawach planistycznych (Monitor Polski Nr 30, poz. 225) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ministrowie i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), nadzorujący inwestorów, wykonawców robót budowlano-montażowych i dostawców maszyn i urządzeń, polecą niezwłocznie podległym jednostkom organizacyjnym podjęcie prac nad kompleksowym przygotowaniem warunków niezbędnych do zapewnienia sprawnej realizacji zadań kontynuowanych, zwłaszcza przewidzianych do oddania do użytku w latach 1972 i 1973, a także przeprowadzenie prac analitycznych i programowych poprzedzających wybór nowych inwestycji przewidzianych do rozpoczęcia w 1972 r. zgodnie z założeniami kierunkowymi przyjętymi dla planu 5-letniego na lata 1971-1975.
2.
W toku prac wymienionych w ust. 1 szczególną uwagę należy zwrócić na:
1)
koncentrację środków wykonawczych i nakładów inwestycyjnych na zadaniach kontynuowanych, w celu zapewnienia ich realizacji zgodnie z obowiązującymi cyklami budowy, ograniczenia zamrożenia nakładów inwestycyjnych i maksymalnego zwiększenia zakresu oddawanych do eksploatacji środków trwałych i zdolności produkcyjnych,
2)
osiągnięcie racjonalnego poziomu zaangażowania inwestycyjnego na koniec 1972 r., dostosowanego do realnych możliwości zaopatrzeniowych i wykonawczych przyszłych okresów,
3)
kompleksowe przygotowanie warunków do sprawnego i terminowego rozpoczęcia produkcji i osiągnięcia projektowanych zdolności produkcyjnych, zgodnie z przepisami uchwały nr 132 Rady Ministrów z dnia 24 lipca 1969 r. w sprawie osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych w zakładach i obiektach przemysłowych oddawanych do użytku (Monitor Polski Nr 34, poz. 250),
4)
wszechstronne przeanalizowanie możliwości uzyskania dalszych efektów produkcyjnych i eksploatacyjnych w drodze bezinwestycyjnej, środkami techniczno-organizacyjnymi, zapewniającymi całkowite wykorzystanie istniejących zdolności produkcyjnych i środków trwałych oraz podwyższenie produktywności czynnego majątku trwałego, w szczególności przez zwiększenie zmianowości pracy i lepszą organizację produkcji,
5)
uprzywilejowanie - przy wyborze nowych inwestycji przewidzianych do rozpoczęcia w 1972 r. - inwestycji zapewniających przyrost produkcji artykułów rynkowych lub przeznaczonych na eksport, a podlegających zwłaszcza na modernizacji i dozbrojeniu technicznym istniejących zakładów w nowoczesne maszyny i urządzenia, przy ograniczonym udziale robót budowlanych,
6)
przestrzeganie zasad rachunku ekonomicznego oraz dokonywanie wyboru nowych inwestycji zgłoszonych przez przedsiębiorstwa zgodnie z postanowieniami uchwały nr 103 Rady Ministrów z dnia 7 czerwca 1969 r. w sprawie metod oceny i klasyfikowania nowo rozpoczynanych inwestycji przemysłowych w latach 1971-1975 (Monitor Polski Nr 24, poz. 186), a w zakresie inwestycji zaliczonych do kompleksów gospodarczych - według metodyki ustalonej w wytycznych, stanowiących załącznik nr 3 do decyzji nr 83/70 Prezydium Rządu z dnia 23 lipca 1970 r. w sprawie realizacji przedsięwzięć (zadań) objętych kompleksami gospodarczymi,
7)
skoordynowanie realizacji inwestycji towarzyszących, związanych z będącymi w budowie zakładami pod względem zakresu rzeczowego i terminów, w szczególności budownictwa mieszkaniowego, urządzeń komunalnych oraz socjalnych, nieodzownych przy uruchamianiu nowych zakładów i obiektów przemysłowych, zwłaszcza o kluczowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
§  2.
1.
Prace związane z prawidłowym przygotowaniem projektu planu inwestycyjnego na 1972 rok powinny być prowadzone w dwóch fazach:
1)
w pierwszej fazie - w terminach określonych w § 9 - w zakresie zadań kontynuowanych należy dokonać oceny dotychczasowego przebiegu realizacji i opierając się na zbadanych możliwościach wykonawczych i zaopatrzeniowych w 1972 r. - ustalić realny program rzeczowy robót i dostaw na 1972 r. przy uwzględnieniu koncentracji nakładów i środków realizacyjnych na zadaniach inwestycyjnych przewidzianych do oddania do eksploatacji w 1972 r. lub w 1973 r., zwłaszcza zapewniających przyrost produkcji rynkowej lub przeznaczonej na eksport,
2)
w drugiej fazie - w zakresie zadań nowo rozpoczynanych w 1972 r., po zakończeniu prac fazy pierwszej - należy dokonać wyboru nowych zadań inwestycyjnych opierając się na przesłankach ekonomicznych i społecznych, możliwościach importowych, obowiązujących cyklach budowy oraz hierarchii pilności gospodarczej zgodnie z założeniami do planu 5-letniego na lata 1971-1975.
2.
W pracach, o których mowa w ust. 1, należy stosować ceny obowiązujące w dniu 1 stycznia 1971 r.
3.
Przez inwestycje kontynuowane rozumie się zadania polegające na budownictwie inwestycyjnym zarówno rozpoczęte przed 1 stycznia 1971 r., jak i przewidziane do rozpoczęcia w 1971 r., jeśli zostały one przyjęte przez bank do finansowania do dnia 1 lipca 1971 r., a nie przyjęte jeszcze do finansowania w tym terminie, jeśli mają zapewnione finansowanie i wykonawstwo robót.

Pojęcie "budownictwa inwestycyjnego" sprecyzowane jest w pkt 7.1. wytycznych stanowiących załącznik nr 1 do rozdziału XI instrukcji do opracowania projektu narodowego planu gospodarczego na rok 1972.

§  3.
1.
Pierwsza faza prac nad projektem planu na 1972 rok powinna polegać na wszechstronnym przygotowaniu warunków do realizacji zadań kontynuowanych.

Prace te powinny polegać na:

1)
dokonaniu oceny dotychczasowego przebiegu realizacji i przewidywanego stanu zaawansowania na dzień 31 grudnia 1971 r. całości zadania inwestycyjnego (oraz poszczególnych obiektów wchodzących w jego skład) w zakresie robót budowlano-montażowych i wyposażenia w maszyny i urządzenia oraz określeniu - na tej podstawie - zakresu rzeczowego robót i dostaw oraz nakładów planowanych do realizacji w 1972 r. i w dalszych dwóch latach 1973 i 1974,
2)
przygotowaniu wymaganej dokumentacji techniczno-roboczej w terminach dostosowanych do harmonogramów realizacji robót budowlanych i montażowych, uzgodnionych z generalnym wykonawcą (generalnym realizatorem),
3)
uzgodnieniu z dostawcami i zagwarantowaniu - w drodze potwierdzenia zamówień - dostaw maszyn i urządzeń krajowych i z importu w dostosowaniu do dyrektywnych harmonogramów realizacji zadań inwestycyjnych i terminów ich zakończenia, zgodnie z zasadami podanymi w § 4 niniejszego zarządzenia,
4)
uściśleniu na podstawie tych prac terminów oddawania zadań inwestycyjnych do eksploatacji, a w szczególności określeniu kwartału i miesiąca oddania do użytku zadań inwestycyjnych w 1972 r.,
5)
sprawdzeniu w zakresie zadań przewidzianych do oddania do eksploatacji w 1972 r., czy zostały zapewnione niezbędne warunki sprawnego i terminowego uruchomienia eksploatacji obiektów i zakładów, zwłaszcza w zakresie przygotowania i przeszkolenia kadr kwalifikowanych w dostosowaniu do technologii produkcji, zapewnienia kooperacji i dostaw materiałów oraz innych warunków, zwłaszcza w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony powietrza i wód, jak również izb mieszkalnych dla załogi awaryjnej,
6)
ustaleniu w zakresie zadań kontynuowanych nie oddawanych do eksploatacji w 1972 r.:
a)
zakresu niezbędnych nakładów inwestycyjnych na 1972 r. z podziałem na roboty budowlano-montażowe oraz na zakupy maszyn i urządzeń,
b)
stanu ich zaawansowania na koniec 1972 r.,
c)
ogólnych rozmiarów zaangażowania na koniec 1972 r. oraz zaangażowania w robotach budowlano-montażowych i w imporcie dóbr inwestycyjnych z krajów socjalistycznych i kapitalistycznych z podziałem według lat ponoszenia nakładów.
2.
Prace, o których mowa w ust. 1, powinny być przeprowadzone bezpośrednio przez inwestorów przy udziale generalnych projektantów, wykonawców robót (a w razie potrzeby z udziałem ważniejszych podwykonawców robót specjalizowanych), generalnych dostawców (a przy dostawach bezpośrednich z udziałem przedstawicieli podstawowych dostawców maszyn i urządzeń lub central handlu zagranicznego) oraz przedstawicieli oddziałów banku finansującego.
3.
W celu zwiększenia dyscypliny planowania i odpowiedzialności za prawidłowe przygotowanie inwestycji do realizacji w 1972 r. wyniki prac, o których mowa w ust. 1, powinny być ujęte w formę protokołów, w których należy określić jednoznacznie obowiązki poszczególnych uczestników procesu inwestycyjnego. Protokoły te powinny być podpisane przez upoważnionych przedstawicieli stron - jako podstawa dla opracowania na 1972 r. bilansów i projektów planów jednostek organizacyjnych, uczestniczących w realizacji poszczególnych zadań inwestycyjnych. Uzgodnienia protokolarne powinny być uwzględnione w karcie zadania inwestycyjnego, opracowanej przez inwestora według załączonego wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia. Uzgodnienie karty z generalnym wykonawcą (generalnym realizatorem) i generalnym dostawcą (dostawcami) powinno być stwierdzone na karcie zadania podpisem przedstawiciela właściwej jednostki organizacyjnej. Karty te wraz z protokołem na żądanie jednostek zwierzchnich i kontrolnych powinny być im udostępnione.
4.
Jeśli powstałe opóźnienia w realizacji zadania w stosunku do ustaleń umownych są niemożliwe już do nadrobienia w czasie, określenie w protokołach nowych terminów realizacji robót i dostaw nie zwalnia stron od odpowiedzialności umownej za niewywiązanie się z przyjętych zobowiązań.
§  4.
1.
W celu zapewnienia dostaw maszyn i urządzeń dla obiektów przemysłowych oddawanych do eksploatacji w 1972 r. w ramach zadań inwestycyjnych - inwestorzy, którzy planują oddanie obiektów przemysłowych do eksploatacji w 1972 r., zobowiązani są do:
1)
dokonania analizy stanu zaopatrzenia w maszyny, a w szczególności ustalenia ilości maszyn posiadanych, zamówionych z potwierdzonymi terminami dostaw, nie zamówionych lub z terminami dostaw niezgodnymi z aktualnymi harmonogramami budowy,
2)
uzgodnienia z właściwymi dostawcami maszyn i urządzeń krajowych i z importu zakresu i terminów dostaw oraz złożenia najdalej w terminie do dnia 5 lipca 1971 r. u poszczególnych dostawców zamówień na maszyny, które nie zostały dotychczas zamówione, zgodnych z harmonogramami budowy.
2.
Jeżeli w wyniku analizy, o której mowa w ust. 1, zostanie stwierdzone zagrożenie terminu oddania zadania do eksploatacji z powodu braku zapewnienia dostaw lub w razie stwierdzenia, iż dostawcy maszyn nie są poinformowani, że maszyny, których dostawy zostały uprzednio potwierdzone, są potrzebne dla oddawanych do eksploatacji w 1972 r. obiektów przemysłowych - inwestorzy powinni sporządzić i przesłać poszczególnym dostawcom - w terminie podanym w ust. 1 pkt 2 - również wykaz tych maszyn, w celu zapewnienia ich dostaw.
3.
W wykazach, o których mowa w ust. 2, powinny być umieszczone tylko te maszyny, które są niezbędne do terminowego oddania obiektu do eksploatacji. W uzasadnionych wypadkach w wykazach tych należy również umieścić maszyny dla obiektów przemysłowych, przewidzianych do oddania w I kwartale 1973 r., jeżeli z harmonogramu robót wynika konieczność rozpoczęcia montażu przed końcem 1972 r. Wykazy te powinny być sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
4.
Dostawcy maszyn - w ramach posiadanych zdolności produkcyjnych - powinni w pierwszej kolejności zapewnić dostawy maszyn dla obiektów oddawanych do eksploatacji w 1972 r. W tym celu dostawcy maszyn powinni przeanalizować ponownie potwierdzone terminy dostaw i dokonać ewentualnie zmian, jeżeli będą one konieczne, w celu zapewnienia dostaw maszyn dla obiektów oddawanych do eksploatacji w 1972 r.
5.
W razie braku możliwości zapewnienia dostaw maszyn dla wszystkich obiektów oddawanych do eksploatacji w 1972 r. dostawca maszyn powinien powiadomić o tym inwestora i swoją jednostkę nadrzędną nie później niż do dnia 10 lipca 1971 r. W zawiadomieniu należy podać ilość i wartość maszyn, które nie będą dostarczone dla imiennie określonych zadań inwestycyjnych, przewidzianych do oddania do eksploatacji w 1972 r.
6.
Jednostka nadzorująca dostawcę maszyn powinna na podstawie zawiadomień, o których mowa w ust. 5, zapewnić dostawę niezbędnych maszyn z pełnym wykorzystaniem możliwości innych przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu bądź objętych koordynacją branżową oraz zawiadomić w terminie do dnia 15 lipca 1971 r. inwestora i jego jednostkę nadrzędną o ostatecznym terminie dostaw. Kopie zawiadomienia powinny być przekazane zjednoczeniu generalnego wykonawcy oraz centrali Narodowego Banku Polskiego.
7.
Ustalenia zawarte w ust. 1-6 dotyczą również maszyn i urządzeń podlegających centralnemu rozdzielnictwu. Jednostki przyjmujące zamówienia na maszyny i urządzenia rozdzielane centralnie zobowiązane są do uwzględnienia w rozdzielniku dostaw wynikających z uzgodnień, o których mowa w niniejszym paragrafie.
8.
W odniesieniu do maszyn z importu, warunkujących oddanie obiektów przemysłowych do eksploatacji w 1972 r., inwestorzy powinni wykonać analogiczne czynności, jak dla dostaw maszyn i urządzeń krajowych, wymienione w ust. 1-3, i przesłać wykazy właściwym centralom handlu zagranicznego.
9.
Centrale handlu zagranicznego, w celu zapewnienia terminowych dostaw maszyn, o których mowa w ust. 4, powinny powiadomić inwestorów w terminie do dnia 10 lipca 1971 r. o ostatecznym terminie dostaw, według aktualnie posiadanych informacji.
10.
Właściwe ministerstwa w ramach przyznanych im limitów dewizowych na ten okres powinny w pierwszej kolejności zapewnić dostawy maszyn i urządzeń z importu dla zadań kontynuowanych, w szczególności oddawanych do eksploatacji w 1972 r. Zakupy maszyn w krajach kapitalistycznych powinny być realizowane dopiero po wyczerpaniu możliwości zakupów w krajach socjalistycznych i nie mogą spowodować przekroczenia przyznanych limitów dewizowych.
11.
W zakresie inwestycji objętych kompletnymi dostawami czynności inwestorów wymienione w ust. 1-10 wykonują generalni dostawcy bądź generalni realizatorzy (generalni wykonawcy), jeśli obowiązek zaopatrzenia przez nich budowy w maszyny i urządzenia wynika z zawartych umów.
§  5.
1.
W zakresie robót budowlano-montażowych dla zadań kontynuowanych generalni wykonawcy robót zobowiązani są na podstawie ustaleń protokolarnych, o których mowa w § 3 ust. 3, do zapewnienia mocy wykonawczej zarówno dla robót wykonywanych siłami własnymi, jak i przez przedsiębiorstwa podwykonawcze. Program robót budowlano-montażowych dla zadań kontynuowanych oraz uzgodnione terminy oddawania zadań i obiektów do eksploatacji w toku dalszych prac nad projektem planu na 1972 r. nie mogą być zmieniane w stosunku do ustaleń, o których mowa w § 3 ust. 3.
2.
Ustalenia dotyczące rozmiarów robót budowlano-montażowych dla zadań kontynuowanych powinny być przesłane przez wykonawców do ich jednostek nadrzędnych w celu określenia zaangażowania na 1972 r. wiążącego ich moc wykonawczą, przy ustalaniu zadań produkcyjnych na 1972 r.
3.
Ministerstwa i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), nadzorujące przedsiębiorstwa wykonawcze, określą zadania produkcyjne dla nadzorowanych przedsiębiorstw i wyodrębnią - na podstawie zapotrzebowania na środki wykonawcze dla realizacji robót w zakresie inwestycji kontynuowanych w 1972 r. - nie zaangażowaną zdolność produkcyjną w zakresie wykonawstwa robót budowlanych i specjalistycznych, pozostającą na nowo rozpoczynane zadania inwestycyjne, z uwzględnieniem zachowania rezerwy mocy wykonawczej na ewentualne roboty poślizgowe.
§  6.
1.
Dla zadań inwestycyjnych, polegających na budowie, rozbudowie i modernizacji obiektów przemysłowych, zwłaszcza przewidzianych do zakończenia i oddania do eksploatacji w 1972 r., powinien być opracowany plan przygotowania uruchomienia produkcji w celu stworzenia optymalnych warunków osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych w dyrektywnych cyklach.
2.
Plan, o którym mowa w ust. 1, powinien opierać się na ustaleniach zawartych w założeniach techniczno-ekonomicznych, zgodnie z postanowieniami § 5 uchwały nr 132 Rady Ministrów z dnia 24 lipca 1969 r. w sprawie osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych w zakładach i obiektach przemysłowych oddanych do użytku (Monitor Polski Nr 34, poz. 250).
3.
Dla zadań inwestycyjnych, realizowanych na podstawie dokumentacji opracowanej według zasad obowiązujących przed podjęciem uchwały nr 110 Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 1969 r. w sprawie projektowania inwestycji (Monitor Polski Nr 28, poz. 220), należy uzupełnić posiadaną dokumentację wyodrębnionym planem przygotowania uruchomienia produkcji, opracowanym zgodnie z zasadami podanymi w uchwale nr 132 Rady Ministrów z dnia 24 lipca 1969 r., wymienionej w ust. 2.
§  7.
1.
Inwestorzy zastępczy realizujący kontynuowane inwestycje wspólne i towarzyszące powinni uwzględnić w projekcie planu inwestycyjnego na 1972 r. nakłady inwestycyjne i nakłady na roboty budowlano-montażowe w pełnym zakresie, wynikającym z harmonogramów realizacji tych inwestycji, uzgodnionych z wykonawcami robót w trybie określonym w § 3 (tj. z uwzględnieniem zarówno nakładów własnych, jak i nakładów z udziałów obcych). W rachunku zaangażowania na koniec 1972 r. oraz w projekcie planu oddawania inwestycji do użytku inwestorzy zastępczy uwzględnią wielkości wynikające z inwestycji wspólnych i towarzyszących w sposób analogiczny jak dla inwestycji własnych.
2.
W zakresie kontynuowanych inwestycji wspólnych inwestorzy obowiązani są dokonać w terminie nie później niż do dnia 15 lipca 1971 r. w porozumieniu z inwestorami zastępczymi przekazania i przejęcia udziałów na inwestycje wspólne, przypadających na 1972 r., zgodnie z zawartymi umowami stosownie do zakresu robót uzgodnionego z wykonawcą do realizacji w 1972 r. Projekty planów inwestycyjnych na 1972 r. inwestorów - udziałowców powinny być pomniejszone o wielkość przekazanych udziałów, a projekty planów inwestycji wspólnych inwestorów zastępczych - powiększone o wielkość przejętych udziałów. Dotyczy to zarówno nakładów ogółem, jak i nakładów na roboty budowlano-montażowe.
3.
Uzgodnione dwustronnie udziały na inwestycje wspólne i towarzyszące, podlegające przekazaniu i przejęciu na 1972 r., powinny być potwierdzone w formie protokołu, podpisanego przez inwestora zastępczego i inwestora udziałowca.
4.
Odpisy protokołów, o których mowa w ust. 3, powinny być przekazane do jednostek nadrzędnych inwestorów udziałowców i inwestorów zastępczych - jako podstawa do sporządzenia zbiorczej informacji o wielkości przekazanych lub przejętych udziałów. Dane zawarte w informacji powinny być ujęte w projekcie planu na 1972 r. w formularzu, stanowiącym załącznik do wzoru IN-1 (według postanowień rozdziału XI instrukcji do opracowania projektu narodowego planu gospodarczego na 1972 r.).
5.
Jeśli faktyczne wykonanie zadań rzeczowych i nakładów w inwestycjach wspólnych i towarzyszących na koniec 1971 r. okaże się niższe od przewidywanego wykonania określonego w toku prac nad projektem planu, wówczas zakres rzeczowy nie wykonany w 1971 r., a przechodzący do wykonania w 1972 r., powinien być pokryty z nakładów inwestora zastępczego lub z rezerwy ministerstwa czy prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) nadzorującego inwestora zastępczego.
6.
Udziały na nowo rozpoczynane inwestycje wspólnie planują i zapewniają w swoich projektach planów - inwestorzy udziałowcy. Dotyczy to zarówno udziałów pochodzących z zadań nowo rozpoczynanych, jak i z zadań kontynuowanych. Inwestorzy udziałowcy powinni zapewnić w ramach swoich nakładów udziały w wysokości uzgodnionej z inwestorami zastępczymi nowo rozpoczynanych inwestycji wspólnych. Nakłady na udziały ustalone w wysokości uzgodnionej z inwestorami zastępczymi powinny być wydzielone w spisach zadań i nie mogą być - w toku prac nad projektem planu - przenoszone na inne cele. Przeniesienie nakładów na pokrycie udziałów przewidzianych na nowo rozpoczynane inwestycje wspólne z planów inwestorów udziałowców do planów inwestorów zastępczych następuje po zatwierdzeniu narodowego planu gospodarczego w wysokości uzgodnionej pomiędzy stronami.
§  8.
1.
Jednostki nadrzędne inwestorów, biur projektów, wykonawców, dostawców i importerów (zjednoczenia, ministerstwa, prezydia wojewódzkich rad narodowych, prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw) zobowiązane są do uwzględnienia w swoich projektach planów na 1972 r. w pierwszej kolejności środków realizacyjnych dla zadań kontynuowanych, po sprawdzeniu prawidłowości koncentracji środków realizacji i nakładów inwestycyjnych, zwłaszcza na zadaniach przewidzianych do oddania do eksploatacji w 1972 r. przy założeniu skracania cykli budowy oraz równomiernego oddawania zadań (kompleksów) do eksploatacji w ciągu całego roku.
2.
Problemy sporne, powstałe w toku prac, o których mowa w §§ 2-7, powinny być ostatecznie rozstrzygnięte między jednostkami nadrzędnymi nadzorującymi inwestorów, wykonawców i dostawców najpóźniej do 20 lipca 1971 r.
§  9.
1.
W zakresie planu centralnego, opierając się na wynikach prac poprzedzających przygotowanie projektu planu inwestycyjnego na 1972 r.:
1)
inwestorzy w uzgodnieniu z jednostkami nadrzędnymi (zjednoczeniami, jednostkami równorzędnymi) przedstawią opracowane indywidualne karty zadań kontynuowanych, o których mowa w § 3 ust. 3, oddziałom banków finansujących - w terminie do dnia 15 lipca 1971 r.; karty należy sporządzić dla inwestycji: branżowych, jednostek budżetowych, organizacji społecznych, politycznych i zawodowych,
2)
zjednoczenia na podstawie uzgodnionych kart przedłożą ministerstwom, a w odpisie właściwym oddziałom banków finansujących, zbiorcze informacje opracowane według analogicznego wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia - w terminie do dnia 20 lipca 1971 r.,
3)
ministerstwa nadzorujące inwestorów przedstawią w terminie do dnia 31 lipca 1971 r. właściwej centrali banku finansującego, a w odpisie Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, zbiorczą informację według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 wraz z własną opinią. Do informacji ministerstwa dołączą spis ważniejszych zadań kontynuowanych w 1972 r. Ministerstwa na żądanie Komisji Planowania przy Radzie Ministrów przedłożą do wglądu indywidualne karty ważniejszych kontynuowanych zadań branżowych.
2.
W zakresie planu terenowego:
1)
wydziały prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) bądź jednostki równorzędne opracują - na podstawie przeprowadzonych uzgodnień, o których mowa w § 3, zbiorczą informację według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia, obejmującą:
a)
poszczególne jednorodne grupy inwestycji, np. budownictwo szkolne, budownictwo mieszkaniowe itd.,
b)
całość inwestycji grupy A danego wydziału (jednostki równorzędnej),

i przedłożą te informacje właściwym oddziałom banków w terminie do dnia 20 lipca 1971 r.,

2)
prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) na podstawie wydziałowych (branżowych) zestawień sporządzą zbiorczą informację dla województwa i przekażą w terminie do dnia 31 lipca 1971 r. do właściwego wojewódzkiego oddziału banku, a w odpisie do Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
3.
Centrala Narodowego Banku Polskiego na podstawie danych otrzymanych z oddziałów banku oraz pozostałych banków opracuje i przedłoży Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (w dwóch egzemplarzach - jeden zespołowi branżowemu, drugi zespołowi inwestycji) oraz Ministerstwu Finansów w terminie do dnia 15 sierpnia 1971 r.:
1)
zbiorcze zestawienie informacji o projekcie planu na 1972 r. w zakresie zadań kontynuowanych,
2)
spis ważniejszych zadań kontynuowanych planu centralnego,
3)
ocenę i stanowisko do całości projektu planu w zakresie zadań kontynuowanych na 1972 r. oraz do poszczególnych części resortowych i wojewódzkich tego planu, ze szczególnym uwzględnieniem problemu koncentracji nakładów, efektów gospodarczych przewidzianych do oddania do eksploatacji w 1972 r. oraz przewidywanego stanu i struktury zaangażowania na koniec 1972 r.
4.
Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z ministerstwami nadzorującymi przedsiębiorstwa budowlano-montażowe przedstawi Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w terminie do dnia 15 sierpnia 1971 r. ocenę i stanowisko w sprawie zapewnienia mocy wykonawczej dla zadań kontynuowanych w układzie resortowym oraz określi wielkość produkcji budowlano-montażowej w układzie terytorialnym, pozostającej do dyspozycji dla inwestycji nowo rozpoczynanych w 1972 r.
§  10.
1.
W toku pierwszej fazy prac związanych z przygotowaniem projektu planu inwestycyjnego na 1972 r. ministerstwa i zjednoczenia oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) nadzorujące zakłady przemysłowe polecą przedsiębiorstwom (zakładom) przeprowadzenie analizy stanu istniejących warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wyposażenia w wewnątrzzakładowe urządzenia sanitarne i socjalne zarówno w zakresie poszczególnych stanowisk pracy, oddziałów produkcyjnych, jak i całego zakładu.
2.
Przez wewnątrzzakładowe urządzenia socjalne i sanitarne należy rozumieć urządzenia zlokalizowane na terenie zakładu pracy, związane z działalnością eksploatacyjną lub usprawniające tę działalność, a stanowiące zarówno wydzielone obiekty, pomieszczenia lub urządzenia, jak też wyposażenie lub instalacje obiektów i urządzeń produkcyjnych. Do tych urządzeń zaliczają się w szczególności: łaźnie, natryski, szatnie, urządzenia sanitarne, bufety, stołówki, pralnie, instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne, urządzenia zabezpieczające przy niebezpiecznych stanowiskach pracy oraz inne urządzenia bezpieczeństwa i higieny pracy. Do urządzeń tych nie zalicza się urządzeń lub obiektów znajdujących się poza terenem zakładu, jak domy kultury, domy wczasowe, sanatoria, obiekty kolonijne itp.
3.
Wewnątrzzakładowe urządzenia socjalne, sanitarne i bezpieczeństwa i higieny pracy, jako ściśle związane z działalnością produkcyjną, należy traktować w sposób analogiczny, jak urządzenia produkcyjne.
4.
Opierając się na wynikach analizy, o której mowa w ust. 1, przedsiębiorstwa powinny określić potrzeby dotyczące poprawy warunków bądź usunięcia zaniedbań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wyposażenia w wewnątrzzakładowe urządzenia socjalne i sanitarne i ustalić program działania w tym zakresie na lata 1972-1973 lub na lata 1972-1974.
5.
Program poprawy warunków i usuwania zaniedbań w zakresie urządzeń socjalnych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy na tym odcinku powinien określać zadania do realizacji w podziale na:
1)
zadania do wykonania w ramach działalności eksploatacyjnej przez remonty bieżące i średnie istniejących pomieszczeń, urządzeń i instalacji socjalnych i bezpieczeństwa i higieny pracy dla przywrócenia im zdolności użytkowej,
2)
zadania do wykonania w ramach kapitalnych remontów poszczególnych obiektów, pomieszczeń i urządzeń, z uwzględnieniem adaptacji lub uzupełnienia w istniejących obiektach, pomieszczeniach i instalacjach odpowiednich urządzeń sanitarnych, socjalnych i bezpieczeństwa i higieny pracy, zapewniających poprawę warunków pracy zarówno na poszczególnych stanowiskach pracy, jak i w poszczególnych działach i oddziałach zakładu pracy,
3)
zadania inwestycyjne polegające na budowie nowych lub rozbudowie istniejących obiektów, pomieszczeń i urządzeń sanitarnych, socjalnych i bezpieczeństwa i higieny pracy na terenie zakładu pracy - do realizacji zarówno ze środków funduszu zakładowego, jak i funduszu inwestycyjno-remontowego tworzonych na zasadach ustalonych w:
a)
uchwale nr 176 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw, kombinatów i zjednoczeń przemysłowych oraz budowlano-montażowych objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski z 1971 r. Nr 26, poz. 166),
b)
uchwale nr 30 Rady Ministrów z dnia 9 lutego 1971 r. w sprawie zmiany zasad gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw, kombinatów i zjednoczeń (Monitor Polski Nr 10, poz. 66),
c)
uchwale nr 124 Rady Ministrów z dnia 15 lipca 1969 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych (Monitor Polski z 1969 r. Nr 32, poz. 237 i z 1970 r. Nr 40, poz. 296).
6.
Programy, o których mowa w ust. 4, powinny być uzgodnione - w toku prac nad projektem planu - z właściwymi zjednoczeniami, z określeniem zadań rzeczowych tego programu do realizacji w 1972 r. w ramach dysponowanych przez przedsiębiorstwa środków własnych zgodnie z założeniami ich planów finansowych oraz zadań do realizacji po 1972 r.
7.
Realizacja zadań w zakresie poprawy warunków i usuwania zaniedbań w wewnątrzzakładowych urządzeniach socjalnych i sanitarnych, objętych programem, następować powinna sukcesywnie w miarę wygospodarowywania środków własnych, tworzonych zgodnie z przepisami wymienionymi w ust. 5 pkt 3.
8.
Zobowiązuje się ministerstwa, zjednoczenia i prezydia rad narodowych do wydzielenia z ogólnych nakładów na inwestycje grupy A na 1972 r. rezerwy w wysokości co najmniej 30% nakładów na inwestycje przedsiębiorstw.

Rezerwę tę przeznaczyć należy na finansowanie inwestycji, o których mowa w ust. 6, oraz inwestycji przedsiębiorstw, których realizacja opiera się na dodatkowych odpisach z zysku, jak też na dodatkowych dochodach funduszów inwestycyjno-remontowych, pochodzących z likwidacji środków trwałych.

§  11.
1.
W zakresie zadań nowo rozpoczynanych ministerstwa i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz zjednoczenia (jednostki równorzędne) przeprowadzą analizę:
1)
stopnia wykorzystania posiadanych zdolności produkcyjnych i środków trwałych w poszczególnych branżach i zakładach produkcyjnych, zapewniając w pierwszej kolejności niezbędne nakłady na intensyfikację produkcji w czynnych zakładach,
2)
potrzeb remontowych na 1972 r. dla utrzymania majątku trwałego w sprawności technicznej i eksploatacyjnej, przy uwzględnieniu możliwości zastąpienia nieopłacalnych remontów kapitalnych wymianą starych urządzeń na nowe, zapewniające postęp techniczny i wzrost wydajności pracy, jeśli przeprowadzony rachunek ekonomiczny wykaże efektywność i opłacalność takiej substytucji,
3)
prawidłowego uwzględnienia w planach nadzorowanych przedsiębiorstw intensywnych czynników rozwoju produkcji, zwłaszcza przez podnoszenie kwalifikacji załogi, zwiększenie wydajności pracy, podniesienie wskaźnika zmianowości pracy, rozwinięcie kooperacji i specjalizacji produkcji oraz inne przedsięwzięcia techniczno-organizacyjne, wpływające na efektywny wzrost produktywności majątku trwałego,
4)
programu nowych zadań inwestycyjnych po uprzednim zbadaniu wykorzystania możliwości aktywizacji rezerw oraz na podstawie kompleksowej analizy ekonomicznej efektywności proponowanych inwestycji, z uwzględnieniem ich struktury wewnętrznej, a w szczególności ich wpływu na poprawę zaopatrzenia rynku i bilansu płatniczego (możliwości wzrostu eksportu lub ograniczenia uciążliwego importu) oraz na rachunek zaangażowania.
2.
Nowe zadania inwestycyjne powinny być planowane na 1972 r. przez zjednoczenia (jednostki równorzędne) oraz ministerstwa i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) tylko w granicach nie zaangażowanych nakładów w ramach ustalonych limitów na 1972 r., na zasadach ustalonych w rozdziale XI instrukcji o sporządzaniu narodowego planu gospodarczego na 1972 r.
§  12.
Tryb i terminy bilansowania oraz zlecania robót budowlano-montażowych w zakresie zadań nowo rozpoczynanych określa odrębne zarządzenie Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
§  13.
Wyniki prac, o których mowa w niniejszym zarządzeniu, powinny być wykorzystane przez ministerstwa i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) do opracowania zbiorczych projektów planów inwestycyjnych na 1972 r., zgodnie z ustaleniami zawartymi w instrukcji Komisji Planowania przy Radzie Ministrów o sporządzaniu projektu narodowego planu gospodarczego na 1972 r.
§  14.
Zaleca się organizacjom spółdzielczym prowadzenie prac związanych z przygotowaniem projektu planu inwestycyjnego na 1972 r. według zasad określonych w niniejszym zarządzeniu.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK Nr 1

ZAŁĄCZNIK Nr 2

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024