Zasięg i wyznaczanie granic terenów strefy ochronnej ujęć i źródeł wody.

ZARZĄDZENIE
PREZESA CENTRALNEGO URZĘDU GOSPODARKI WODNEJ
z dnia 7 lutego 1969 r.
w sprawie zasięgu i wyznaczania granic terenów strefy ochronnej ujęć i źródeł wody.

Na podstawie § 10 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 marca 1965 r. w sprawie ustanawiania stref ochronnych ujęć i źródeł wody (Dz. U. Nr 13, poz. 93) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się wytyczne w sprawie zasięgu i wyznaczania granic terenów strefy ochronnej ujęć i źródeł wody, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
Wytyczne, o których mowa w § 1, nie dotyczą ujęć wód kopalnianych i innych ujęć wód w zakładach górniczych wydobywających kopaliny stałe.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE W SPRAWIE ZASIĘGU I WYZNACZANIA GRANIC TERENÓW STREFY OCHRONNEJ UJĘĆ I ŹRÓDEŁ WODY

§  1.
Przy określaniu zasięgu i granic terenów strefy ochronnej dla podziemnych ujęć i źródeł wody należy stosownie do potrzeb uwzględniać następujące dane hydrogeologiczne:
1)
budowę geologiczną terenu,
2)
głębokość zalegania i rozprzestrzenienia utworów wodonośnych,
3)
głębokość zalegania eksploatowanych utworów wodonośnych,
4)
strukturę i przepuszczalność eksploatowanych utworów wodonośnych i utworów je pokrywających,
5)
obszar powierzchniowego zasilania eksploatowanych utworów wodonośnych oraz jego położenie,
6)
poziom zalegania zwierciadła wody i jego wahania,
7)
kierunki i prędkość przepływu wody w eksploatowanych utworach wodonośnych,
8)
zasoby eksploatacyjne wody w eksploatowanych utworach wodonośnych,
9)
cechy fizyczne, chemiczne i bakteriologiczne wody w podziemnym źródle wody w miejscu ujęcia,
10)
wielkość depresji, zasięg leja depresyjnego wywołanego eksploatacją ujęcia wody i wielkość poboru wody.
§  2.
Przy określaniu zasięgu i granic strefy ochronnej dla powierzchniowych ujęć i źródeł wody należy stosownie do potrzeb uwzględniać następujące dane:
1)
rodzaj powierzchniowego źródła wody,
2)
kształt i charakter łożyska źródła wody,
3)
kształt, rozmiary i charakter powierzchniowej zlewni źródła wody,
4)
dane dotyczące spływu podziemnego i powierzchniowego do źródła wody,
5)
dane dotyczące przepływów i ruchu wody oraz materiału wleczonego i unoszonego,
6)
dane dotyczące stanów wody i ich wahań,
7)
cechy fizyczne, chemiczne, hydrobiologiczne i bakteriologiczne powierzchniowego źródła wody,
8)
źródła zanieczyszczeń mogące wywierać wpływ na cechy fizyczne, chemiczne, hydrobiologiczne i bakteriologiczne powierzchniowego źródła wody.
§  3.
1.
Zasięg terenu ochrony bezpośredniej dla ujęć wód podziemnych należy określać tak, aby budowle i urządzenia związane bezpośrednio i pośrednio z poborem wody i usytuowane na terenie ujęcia otoczone były pasem terenu o następującej szerokości, licząc od zarysu urządzeń:
1)
studnie wiercone - od 8 m do 10 m,
2)
studnie kopane - od 10 m do 15 m,
3)
studnie kopane z filtrami - od 15 m do 20 m,
4)
ujęcia wód źródlanych - od 15 m do 20 m,
5)
studnie zbiorcze poziomych systemów drenażowych - od 8 m do 15 m.
2.
W wypadkach uzasadnionych wynikami analizy danych określonych w § 1 dopuszczalne jest wyznaczanie pasa o innej szerokości niż określona w ust. 1.
3.
Granice terenów ochrony bezpośredniej dla ujęć wód podziemnych należy wyznaczać biorąc pod uwagę:
1)
rozmieszczenie oraz rozmiary budowli i urządzeń ujęcia związanych bezpośrednio z poborem wody,
2)
rozmieszczenie oraz rozmiary budowli i urządzeń ujęcia związanych pośrednio z poborem wody i usytuowanych na terenie ujęcia,
3)
ukształtowanie terenu otaczającego ujęcie wody,
4)
zagospodarowanie obszaru otaczającego ujęcie.
§  4.
1.
Zasięg terenu ochrony pośredniej dla ujęć wód podziemnych należy określać, jak następuje:
1)
dla studzien wierconych:
Głębokość umieszczenia górnej krawędzi roboczej części filtru w studni, licząc od powierzchni terenu Odległość granicy terenu ochrony pośredniej od granicy

ochrony bezpośredniej

warstwa wodonośna pokryta ciągłą warstwą nieprzepuszczalną o miąższości co najmniej

2 m

warstwa wodonośna pokryta ciągłą warstwą nieprzepuszczalną o miąższości mniejszej niż 2 m warstwa wodonośna nie pokryta ciągłą warstwą nieprzepuszczalną
mniej niż 10 m 30-40 m 70-80 m 90-100 m
od 10 m do 25 m 20-30 m 50-60 m 70- 80 m
powyżej 25 m do 50 m terenu ochrony pośredniej nie wyznacza się 30-40 m 50- 60 m
ponad 50 m terenu ochrony pośredniej nie wyznacza się terenu ochrony pośredniej nie wyznacza się 30- 40 m
2)
dla ujęć stanowiących poziome systemy drenażowe zasięg terenu ochrony pośredniej ustala się w odległości 20 m od zewnętrznego obrysu końcówek sączków drenarskich,
3)
dla pozostałych rodzajów ujęć (studnie kopane, studnie kopane z filtrami, ujęcia wód źródlanych) zasięg terenu ochrony pośredniej należy określać tak, aby odległość granicy terenu ochrony pośredniej od granicy terenu ochrony bezpośredniej wynosiła od 70 do 100 m.
2.
W wypadkach uzasadnionych wynikami analizy danych określonych w § 1 dopuszczalne jest wyznaczenie innej odległości między granicami terenów ochrony pośredniej i bezpośredniej.
3.
Granice terenu ochrony pośredniej dla ujęć wód podziemnych należy wyznaczać dostosowując je do:
1)
rodzaju i charakterystyki hydrogeologicznej źródła wody,
2)
kształtu i rozmiarów terenu ochrony bezpośredniej,
3)
ukształtowania terenu otaczającego ujęcie wody,
4)
zagospodarowania obszaru otaczającego ujęcie wody.
4.
Na terenach obszarów górniczych granice terenu ochrony pośredniej ustala się w zależności od charakterystyki geologicznej podłoża i spodziewanych zmian warunków hydrogeologicznych w wyniku eksploatacji górniczej w porozumieniu z właściwym okręgowym urzędem górniczym.
§  5.
1.
Zasięg terenu ochrony bezpośredniej dla ujęć wód powierzchniowych należy określać tak, aby budowle i urządzenia związane zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio z poborem wody i usytuowane na terenie ujęcia otoczone były pasem terenu o szerokości od 15 do 25 m.
2.
W wypadkach uzasadnionych dopuszcza się wyznaczanie innej szerokości pasa.
3.
Granice terenu ochrony bezpośredniej dla ujęć wód powierzchniowych należy wyznaczać biorąc pod uwagę:
1)
rozmieszczenie oraz rozmiary budowli i urządzeń ujęcia związanych bezpośrednio z poborem wody,
2)
rozmieszczenie oraz rozmiary budowli i urządzeń ujęcia związanych pośrednio z poborem wody i usytuowanych na terenie ujęcia,
3)
rodzaj i charakter źródła wody,
4)
ukształtowanie terenu otaczającego ujęcie wody,
5)
zagospodarowanie obszaru otaczającego ujęcie wody.
§  6.
1.
Zasięg terenu ochrony pośredniej dla ujęć wód powierzchniowych określa się w poszczególnych wypadkach w zależności od wyników przeprowadzonych badań.
2.
Granice terenu strefy ochronnej pośredniej należy wyznaczać biorąc pod uwagę:
1)
charakterystykę hydrologiczną źródła wody,
2)
zdolność samooczyszczania się wody,
3)
kształt i rozmiar tereniu ochrony bezpośredniej,
4)
ukształtowanie terenu otaczającego ujęcie wody,
5)
zagospodarowanie obszaru otaczającego ujęcie wody.
3.
Odległość granicy terenu ochrony pośredniej od miejsca pobierania wody przez urządzenia ujęcia należy określać tak, aby w miejscu tym była zapewniona w sposób trwały jakość wody w źródle wody zgodnie z przepisami w sprawie norm dopuszczalnych zanieczyszczeń wód oraz zabezpieczona wydajność źródła wody konieczna dla pokrycia potrzeb ujęcia.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024