Premiowanie pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.

UCHWAŁA Nr 129
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 1969 r.
w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.

Rada Ministrów w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:

Rozdział  1.

Premiowanie za wykonanie zadań kwartalnych.

§  1.
1.
Fundusz premiowy na premie kwartalne dla pracowników umysłowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych, zwanych dalej "przedsiębiorstwami", tworzy się przez wydzielenie od 8 do 30% planowanego funduszu płac pracowników umysłowych przedsiębiorstwa.
2.
Wysokość planowanego funduszu premiowego dla poszczególnych przedsiębiorstw ustala dyrektor jednostki nadrzędnej w zależności od stopnia napięcia i złożoności planowanych zadań.
3.
Dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej), ustalając wysokość planowanego funduszu premiowego dla pracowników umysłowych poszczególnych przedsiębiorstw budowlano-montażowych zgrupowanych w zjednoczeniu, może pozostawić do swojej dyspozycji do 5% tego funduszu na rezerwowy fundusz premiowy z przeznaczeniem na premie dodatkowe za realizację niektórych ważnych zadań zleconych dodatkowo do wykonania w ciągu roku bądź też za szczególne osiągnięcia.
§  2.
1.
Z funduszu premiowego pracowników umysłowych ustalonego zgodnie z § 1 dyrektor przedsiębiorstwa w porozumieniu z radą zakładową wydziela fundusze w wysokości:
1)
15% miesięcznego funduszu płac podstawowych pracowników finansowo-księgowych z przeznaczeniem na premię za terminowe i prawidłowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego; wysokość premii indywidualnej nie może przekroczyć 30% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego danego pracownika;
2)
do 15% funduszu premiowego z przeznaczeniem na:
a)
premie za dobre wyniki pracy dla pracowników administracyjnych zarządu przedsiębiorstw oraz pracowników jednostek organizacyjnych nie zaliczonych do produkcji lub usług produkcyjnych,
b)
premie za wykonanie dodatkowych zadań lub szczególne osiągnięcia pracowników przedsiębiorstwa nie wymienionych pod lit. a).
2.
Fundusz premiowy po wydzieleniu funduszów, o których mowa w ust. 1. dyrektor przedsiębiorstwa w uzgodnieniu z radą zakładową dzieli na poszczególne kwartały, zależnie od wielkości i złożoności zadań; fundusz premiowy na IV kwartał nie powinien być niższy niż 1/3 funduszu premiowego dzielonego na kwartały. Fundusz premiowy poszczególnych kwartałów, zwany kwartalnym funduszem premiowym, dzieli się na premie dla pracowników:
1)
poszczególnych jednostek organizacyjnych produkcji i usług produkcyjnych: grup robót, grup budów, budów, baz, zakładów itp.,
2)
zarządu przedsiębiorstwa i usługowych jednostek organizacyjnych nie wymienionych w pkt 1,

za wykonanie przez te jednostki planowanych rzeczowych zadań kwartalnych.

3.
Zadania rzeczowe ustala się na podstawie harmonogramów budowy, zapewniających wykonanie obiektów (robót) zgodnie z terminami ustalonymi w umowach. Terminy wykonania obiektów (robót) ustala się w umowach na podstawie obowiązujących cyklów budowy, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4.
Zadania rzeczowe dla przedsiębiorstwa jako całości ustala dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej), określając:
1)
w budownictwie mieszkaniowym i ogólnym - wykonanie planu kwartalnego, w tym co najmniej oddanie do użytku przewidzianych planem m2 powierzchni użytkowej w budownictwie mieszkaniowym, pomieszczeń do nauki w budownictwie szkolnym, szpitali, obiektów handlowych itp., a dodatkowo - w miarę potrzeby - zaawansowanie robót, zapewniające planową realizację zadań,
2)
w budownictwie przemysłowym - oddanie do użytku przewidzianych planem obiektów, a dodatkowo - w miarę potrzeby - ukończenie określonych etapów, węzłów itp. na poszczególnych budowach.
5.
Zadania rzeczowe dla jednostek organizacyjnych przedsiębiorstw wykonujących bezpośrednio produkcję budowlano-montażową ustala dyrektor przedsiębiorstwa, określając:
1)
w budownictwie mieszkaniowym i ogólnym - wykonanie kwartalnego planu budownictwa mieszkaniowego liczonego w m2 powierzchni użytkowej, budownictwa towarzyszącego, pomieszczeń do nauki w budownictwie szkolnym, szpitali itp. oraz wykonanie zaplanowanych etapów robót (np. roboty fundamentowe, stan surowy itp.), przewidzianych harmonogramem budowy,
2)
w budownictwie przemysłowym - oddanie do użytku planowanych obiektów oraz osiągnięcie przewidzianego harmonogramem postępu robót w postaci wykonania określonych węzłów, etapów, asortymentów robót itp.
6.
Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych ustali zasady określania zadań rzeczowych dla podwykonawców.
7.
Właściwi ministrowie określą zasady ustalania zadań rzeczowych dla przedsiębiorstw wykonujących inne rodzaje budownictwa niż określone w ust. 4 i 5 oraz dla jednostek organizacyjnych produkcji pomocniczej i usług produkcyjnych.
§  3.
1.
Wykonanie zadań rzeczowych, o których mowa w § 2, oraz spełnienie warunków, o których mowa w § 5, stanowi podstawę wypłaty premii kwartalnych.
2.
Podstawą uznania oddania obiektu do użytku i wykonania robót o należytej jakości jest protokół odbioru, sporządzony zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3.
Wykonanie zadań rzeczowych dla podwykonawców ocenia i poświadcza generalny wykonawca.
§  4.
1.
W razie niewykonania w kwartale wyznaczonych zadań rzeczowych, o których mowa w § 2, i nadrobienia tych opóźnień w następnym kwartale przy równoczesnym wykonaniu zadań rzeczowych kwartału bieżącego może być przywrócone do wypłaty 50% premii nie wypłaconej w poprzednim kwartale; w razie niewykonania zadań rzeczowych wyznaczonych na pierwszy kwartał roku i nadrobienia opóźnień w drugim kwartale, można przywrócić do wypłaty do 75% premii nie wypłaconej za pierwszy kwartał.
2.
Dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) w stosunku do zarządu przedsiębiorstwa, a dyrektor przedsiębiorstwa w stosunku do podległych mu budów (innych jednostek) może zezwolić na wypłatę 50% nie wypłaconych premii kwartalnych w roku kalendarzowym po okresie rocznym, jeżeli podległe przedsiębiorstwo lub odpowiednio podległe mu budowy (inne jednostki) wykonały i oddały do użytku w roku kalendarzowym wszystkie obiekty przy równoczesnym wykonaniu pozostałych zadań rzeczowych i uzyskały prawo do wypłaty w danym roku kalendarzowym wszystkich premii obiektowych, o których mowa w § 10.
§  5.
1.
Ustala się następujące warunki premiowania:
1)
nieprzekroczenie planowanego funduszu płac,
2)
niepogorszenie planowanego wyniku ekonomicznego; przez wynik ekonomiczny należy rozumieć:
a)
na budowach - osiągnięty poziom kosztów; przez osiągnięty poziom kosztów na budowie rozumie się procentowy stosunek kosztów, zwiększonych o sumę zawinionych strat nadzwyczajnych, a zmniejszonych o sumę zysków nadzwyczajnych związanych z daną budową, do wartości produkcji podstawowej,
b)
w przedsiębiorstwach jako całości - osiągnięty wynikowy poziom kosztów; przez wynikowy poziom kosztów rozumie się procentowy stosunek wartości sprzedanej produkcji podstawowej, pomocniczej i usług, wykonanych własnymi siłami, pomniejszonej (a w przedsiębiorstwach deficytowych - powiększonej) o wynik bilansowy, do wartości sprzedanej produkcji i usług.
2.
Ustala się następujące zasady zmniejszania funduszu premiowego z tytułu niewykonania warunków wypłaty premii:
1)
przy przekroczeniu planowanego funduszu płac przypadający fundusz premiowy zmniejsza się o kwotę przekroczenia, jednak nie więcej niż o 50% przypadającej premii,
2)
w razie pogorszenia planowanego wyniku ekonomicznego przypadający fundusz premiowy zmniejsza się według następującej tabeli:
% pogorszenia wyniku % potrącenia z funduszu premiowego za każde 0,1% pogorszenia wyniku
a) pracownicy jednostek organizacyjnych wymienionych

w § 2 ust. 2 pkt 1:

do 0,5% 0,5
ponad 0,5 do 1,0% 1,0
ponad 1,0 do 1,5% 1,5
ponad 1,5 do 2,0% 3,0
ponad 2,0 do 2,5% 4,0
ponad 2,5% 10,0
b) pracownicy zarządu przedsiębiorstwa i usługowych

jednostek organizacyjnych określonych w § 2 ust. 2

pkt 2:

do 0,5% 1,0
ponad 0,5 do 1,0% 2,0
ponad 1,0 do 1,5% 7,0
ponad 1,5% 10,0

Podane procenty liczy się w sposób składany.

3.
Wyniki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, oblicza się narastająco od początku roku.
4.
W razie zbiegu warunków, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, stosuje się jedną sankcję - dalej idącą.
5.
Przekroczenie funduszu płac ustala się zgodnie z obowiązującymi przepisami o bankowej kontroli funduszu płac; pogorszenie planowanego wyniku ekonomicznego ustala się zgodnie z przepisami o sporządzaniu bilansów.
6.
W razie odrobienia - w rachunku narastającym w ciągu roku kalendarzowego - przekroczenia funduszu płac lub pogorszenia planowanego wyniku ekonomicznego, premie nie wypłacone z tego tytułu przywraca się do wypłaty łącznie z premią za kwartał, w którym nastąpiło odrobienie, odpowiednio do stopnia tego odrobienia.
7.
Fundusz premiowy za IV kwartał oraz premie przywracane do wypłaty zgodnie z ust. 6 i wypłacane łącznie z premią za IV kwartał uruchamia się do wypłaty po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego zgodnie z obowiązującymi przepisami; dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) może wyrazić zgodę na uruchomienie do wypłaty do 50% kwot na premie, o których wyżej mowa, na podstawie rocznego sprawozdania finansowego przed jego zatwierdzeniem w zależności od oceny wyników działalności przedsiębiorstwa.
8.
Dyrektor przedsiębiorstwa może nie zastosować wobec jednostki organizacyjnej produkcji lub usług produkcyjnych rygorów, o których mowa w ust. 2, jeżeli przedsiębiorstwo jako całość wykonało w całości zadania rzeczowe, nie przekroczyło planowanego funduszu płac i nie pogorszyło wyniku ekonomicznego, a gospodarność budowy (zakładu) nie wzbudza zastrzeżeń.
§  6.
Zasady podziału premii przysługującej do wypłaty pomiędzy pracowników, z wyjątkiem dyrektora przedsiębiorstwa, jego zastępców i głównego księgowego, ustala szczegółowy regulamin premiowania, który powinien określać jednoznacznie udział poszczególnych pracowników w przysługującej do wypłaty premii.
§  7.
1.
Dyrektor przedsiębiorstwa może pozbawić pracownika w całości lub części przysługującej mu premii w razie naruszenia regulaminu pracy, zaniedbania w pracy, naruszenia zasad bezpieczeństwa pracy i nienależytej jakości robót.
2.
W razie powstania w przedsiębiorstwie śmiertelnego lub ciężkiego wypadku przy pracy należy pozbawić lub obniżyć premie pracownikom i członkom dyrekcji odpowiedzialnym za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie, chyba że dochodzenie powypadkowe wykaże wyłączną winę pracownika.
§  8.
W razie osiągnięcia przez zjednoczenie jako całość dobrych wyników produkcyjnych i ekonomicznych, a zwłaszcza wykonania rocznych zadań rzeczowych, nieprzekroczenia planowanego funduszu płac oraz osiągnięcia planowanego wyniku ekonomicznego, dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) może wyrazić zgodę na wypłatę 50% nie wypłaconego w ciągu roku funduszu premiowego z przeznaczeniem 1/2 na cele socjalno-bytowe załogi danego przedsiębiorstwa oraz 1/2 na premie dla pracowników tych przedsiębiorstw nadzorowanych przez zjednoczenie, które osiągnęły wyniki produkcyjne i ekonomiczne lepsze od ustalonych w planie techniczno-ekonomicznym.

Rozdział  2.

Premiowanie kierowniczej kadry przedsiębiorstw za terminowe oddawanie obiektów do użytku.

§  9.
1.
Przedsiębiorstwa będące generalnymi (bezpośrednimi) wykonawcami planują fundusz premii obiektowych, przeznaczony na premie za terminowe oddanie do użytku poszczególnych obiektów, zwane dalej "premiami obiektowymi".
2.
Wysokość planowanego funduszu premii obiektowych nalicza się według wskaźnika procentowego od wartości kosztorysowej robót budowlano-montażowych danego obiektu, ustalonej w umowie między generalnym (bezpośrednim) wykonawcą a inwestorem. Kryteria określania wysokości planowanego funduszu premii obiektowych w stosunku do wartości kosztorysowej obiektów ustalonej w umowach o ich wykonanie w zależności od rodzaju i znaczenia inwestycji ustali Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac i Ministrem Finansów, kierując się zasadą, aby całkowity fundusz premii obiektowych przypadający w roku 1970 za wykonanie planowanych zadań nie przekroczył 1,7% osobowego funduszu płac przedsiębiorstw budowlano-montażowych resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych oraz 1,5% osobowego funduszu płac łącznie przedsiębiorstw budowlano-montażowych innych resortów.
3.
Niezależnie od funduszu premii obiektowych ustalonego zgodnie z ust. 1 i 2 tworzy się:
1)
w resorcie budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych rezerwę ministra w wysokości 0,3% funduszu płac podległych przedsiębiorstw budowlano-montażowych oraz
2)
dla pozostałych resortów rezerwę łączną w wysokości 0,3% funduszu płac przedsiębiorstw budowlano-montażowych tych resortów; wymieniona wysokość rezerwy obowiązuje przy wprowadzaniu w życie przepisów uchwały, a w okresach następnych może być zmniejszana zgodnie z ust. 6.
4.
Wysokość funduszu premii obiektowych (ust. 2) dla poszczególnych resortów, o których mowa w ust. 3 pkt 2, i wysokość rezerwy dla tych resortów (ust. 3 pkt 2) ustali Przewodniczący Komitetu Pracy i Płac.
5.
Rezerwa, o której mowa w ust. 3, może być przeznaczona na podwyższenie planowanego funduszu premii obiektowych dla niektórych szczególnie ważnych obiektów oraz na premiowanie za wykonanie zadań dodatkowych lub za szczególne osiągnięcia.
6.
Zobowiązuje się zainteresowanych ministrów do takiego gospodarowania rezerwą, o której mowa w ust. 3 i 4, aby łączna kwota funduszu premii obiektowych, przypadająca w danym roku kalendarzowym do wypłaty za wykonanie planowanych na ten rok zadań, nie przekroczyła 2% osobowego funduszu płac przedsiębiorstw budowlano-montażowych w resorcie budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych, a w innych resortach - wysokości ustalonych przez Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac.
7.
W związku z utworzeniem premii obiektowych znosi się dotychczasowy fundusz premiowy "B", wypłacany za wyniki roczne, oraz fundusz nagród przyznawanych wykonawcom odrębnymi decyzjami za terminową realizację niektórych zadań inwestycyjnych, z uwzględnieniem skutków opodatkowania.
§  10.
1.
Generalny wykonawca po zatrzymaniu dla siebie odpowiedniej części planowanego funduszu premii obiektowych (§ 9) dzieli pozostałą część między poszczególnych podwykonawców, określając w umowach planowane kwoty premii za terminowe wykonanie zleconych im robót, zależnie od wielkości, trudności i wymaganej jakości robót; generalny (bezpośredni) wykonawca i podwykonawcy uwzględniają powyższe kwoty w planach swoich kosztów własnych.
2.
W granicach planowanego funduszu premii obiektowych za wykonanie całej inwestycji (zadania inwestycyjnego) wysokość funduszu premii obiektowych za wykonanie poszczególnych obiektów powinna być ustalana tak, aby stosunkowo wyższe premie obiektowe przysługiwały za wykonanie obiektów decydujących o uruchomieniu mocy produkcyjnych oraz obiektów kończących wykonanie całości zadania inwestycyjnego.
§  11.
Wykonawcy dokonują wypłaty premii za terminowe oddanie obiektów do użytku na podstawie pisemnej decyzji generalnego wykonawcy w ciężar kosztów własnych.
§  12.
1.
70% planowanego funduszu premii obiektowych przeznacza się na premie, które uruchamia generalny (bezpośredni) wykonawca za oddanie obiektu w terminie określonym w umowie po przyjęciu go przez inwestora (premie za dotrzymanie terminu). Podstawą uruchomienia całego funduszu przeznaczonego na premie za dotrzymanie terminu jest protokół odbioru obiektu przez inwestora od generalnego (bezpośredniego) wykonawcy zgodnie z obowiązującymi przepisami, stwierdzający dotrzymanie terminu określonego w umowie i właściwą jakość robót.
2.
Generalny wykonawca przed oddaniem obiektu ma prawo wyrażenia zgody na wypłatę części funduszu premii za dotrzymanie terminu tym spośród podwykonawców obiektu, którzy terminowo i dobrze jakościowo wykonali przypadające im roboty zgodnie z harmonogramem budowy; nie dotyczy to robót wykonywanych w ostatniej fazie realizacji budowy.
3.
Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych określi zasady uruchamiania części funduszu określonego w ust. 1 na wypłatę premii za dotrzymanie terminu dla wykonawców określonych w ust. 2, w zależności od cyklu budowy i charakteru robót, z tym że wypłaty te nie mogą przekroczyć 50% funduszu, o którym mowa w ust. 1.
§  13.
W razie oddania obiektu po terminie ustalonym w umowie wysokość premii za dotrzymanie terminu zmniejsza się o 20%, oraz dodatkowo zmniejsza się premię za wydłużenie dyrektywnego cyklu budowy w sposób następujący:
% wydłużenia dyrektywnego cyklu budowy (terminu ustalonego w umowie) % zmniejszenia premii za dotrzymanie terminu, liczony od pełnej wysokości funduszu, o którym mowa w § 12 ust. 1
do 5% 5%
ponad 5 do 10% 15%
ponad 10 do 15% 30%
ponad 15 do 20% 50%
ponad 20% 80%
§  14.
1.
10% planowanego funduszu premii obiektowych przysługuje generalnemu (bezpośredniemu) wykonawcy pod warunkiem nieprzekroczenia wartości kosztorysowej robót i dostaw lub ryczałtu, ustalonej w umowie generalnego (bezpośredniego) wykonawcy z inwestorem. Z tej części funduszu generalny wykonawca może przyznać premie tym podwykonawcom, którzy nie przekroczyli umownej wartości kosztorysowej wykonywanych robót danego obiektu, w szczególności tym, którzy uczestniczą w ostatniej fazie realizacji robót w danym obiekcie.
2.
W razie przekroczenia umownej wartości kosztorysowej robót i dostaw lub ryczałtu wysokość premii, o której mowa w ust. 1, zmniejsza się w sposób następujący:
przekroczenie wartości kosztorysowej zmniejszenie premii o:
do 1% 5%
ponad 1% do 2% 15%
ponad 2% do 3% 30%
ponad 3% do 4% 50%
ponad 4% do 5% 75%
ponad 5% 100%
3.
Premię, o której mowa w ust. 1, wypłaca się na podstawie protokołu odbioru obiektu i po całkowitym rozliczeniu przez inwestora kosztu inwestycji, objętego umową z generalnym (bezpośrednim) wykonawcą.
§  15.
1.
10% planowanego funduszu premii obiektowych przysługuje generalnemu (bezpośredniemu) wykonawcy po terminowym oddaniu do użytku i jego protokolarnym odbiorze, o ile stwierdzono bezusterkowe wykonanie robót. W razie stwierdzenia nieznacznych usterek premia ta może być wypłacona po stwierdzeniu przez inwestora, że:
1)
usunięcie usterek nie spowodowało opóźnień w rozpoczęciu eksploatacji obiektu oraz
2)
usterki zostały usunięte w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 1 miesiąc od przyjęcia obiektu przez inwestora.
2.
10% planowanego funduszu premii obiektowych przysługuje generalnemu (bezpośredniemu) wykonawcy po upływie okresu gwarancyjnego, nie później jednak niż po upływie roku. Warunkiem uruchomienia tej części premii obiektowych jest stwierdzenie w protokole pogwarancyjnym, że w okresie gwarancyjnym nie wystąpiły usterki z winy wykonawcy, a w razie wystąpienia takich usterek - że nie powodowały one potrzeby wstrzymania eksploatacji obiektu i zostały przez wykonawców usunięte w uzgodnionych terminach.
3.
Generalny wykonawca może przyznać z części funduszu, o których mowa w ust. 1 i 2, premie tym podwykonawcom, którzy bezusterkowo wykonali swoje roboty, a w szczególności tym, którzy uczestniczyli w ostatniej fazie realizacji robót w danym obiekcie.
§  16.
1.
Fundusz premii obiektowych dzieli się według regulaminu wewnętrznego przedsiębiorstwa na część przypadającą pracownikom jednostek produkcyjnych przedsiębiorstwa, które wypracowały ten fundusz, oraz na część przypadającą do wypłaty dla pracowników zarządu przedsiębiorstwa i pozostałych jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa współdziałających w realizacji obiektu; do 5% tego funduszu przeznacza się na rezerwę dyrektora przedsiębiorstwa z przeznaczeniem na premie dla szczególnie wyróżniających się pracowników.
2.
Sposób podziału premii w przedsiębiorstwie oraz tryb wypłaty określa wewnętrzny regulamin przedsiębiorstwa.
3.
Premie przypadające pracownikom zarządu przedsiębiorstwa z funduszu premii obiektowych wypłaca się po zakończeniu kwartału.
§  17.
1.
Premie obiektowe otrzymują pracownicy zajmujący następujące stanowiska:
1)
w jednostkach produkcyjnych - kierownicze, poczynając od majstrów,
2)
w zarządzie przedsiębiorstwa - poczynając w zasadzie od stanowiska kierownika działu według listy ustalonej przez dyrektora zjednoczenia (jednostki równorzędnej).
2.
Szczegółowy wykaz stanowisk uprawnionych do premii obiektowej ustalają wewnętrzne regulaminy premiowania. Wykaz ten powinien obejmować tylko te stanowiska, które mają rzeczywisty wpływ na terminowe i bezusterkowe oddawanie obiektów do użytku i nieprzekraczanie wartości kosztorysowej.

Rozdział  3.

Przepisy wspólne.

§  18.
Kwota premii indywidualnych dla poszczególnych pracowników - liczona w stosunku procentowym do wynagrodzenia zasadniczego - nie może przekroczyć w okresie rocznym:
Lp. Stanowisko Premia kwartalna Premia obiektowa Łącznie premia kwartalna i obiektowa
1 dyrektor przedsiębiorstwa, naczelny inżynier, kierownik wielkiej budowy do 50% do 65% do 100%
2 zastępca dyrektora, główny księgowy, kierownik budowy, zakładu, zastępca kierownika budowy i zakładu do 50% do 60% do 95%
3 a) starszy majster, majster do 50% do 45% do 80%
b) inni pracownicy uprawnieni

do premii obiektowej

do 50% do 45% do 80%
4 pozostali pracownicy inżynieryjno-techniczni i ekonomiczni do 30% - -
5 pracownicy administracyjni do 25% - -
§  19.
Z rezerwy funduszu premiowego dyrektor przedsiębiorstwa może wypłacać premie uprawnionym pracownikom w granicach kwot premii indywidualnych określonych w § 18.
§  20.
W granicach uruchomionego do wypłaty kwartalnego funduszu premiowego i premii obiektowych premię przyznaje dla:
1)
dyrektora przedsiębiorstwa, jego zastępców i głównego księgowego - dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) odpowiednio do oceny ich pracy oraz całokształtu działalności przedsiębiorstwa,
2)
pozostałych pracowników - dyrektor przedsiębiorstwa.
§  21.
Szczegółowy regulamin premiowania zatwierdza konferencja samorządu robotniczego po akceptacji przez dyrektora zjednoczenia (jednostki równorzędnej) w przedmiocie zgodności z przepisami uchwały.
§  22.
Premie obiektowe wlicza się do podstawy wymiaru rent i emerytur oraz wynagrodzenia za urlop.
§  23.
Zasady obliczania i wypłacania premii obiektowych za wykonanie obiektów, których budowę rozpoczęto przed dniem 1 stycznia 1970 r., ustala załącznik do uchwały.
§  24.
Sprawę dodatkowego premiowania za przyspieszenie terminów oddania obiektów do użytku uregulują odrębne przepisy.

Rozdział  4.

Przepisy końcowe.

§  25.
1.
Zobowiązuje się właściwych ministrów (kierowników urzędów centralnych) do zawarcia z zarządami głównymi związków zawodowych protokołów dodatkowych do układów zbiorowych pracy w oparciu o zasady premiowania pracowników umysłowych wynikające z niniejszej uchwały.
2.
Właściwi ministrowie w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac ustalą zasady premiowania pracowników umysłowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych wykonujących roboty drobne i rozproszone w oparciu o przepisy niniejszej uchwały.
3.
Upoważnia się Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych do wydania przepisów normujących stosowanie zasad rozdziału 2, gdy generalnym wykonawcą jest inna jednostka organizacyjna niż przedsiębiorstwo budowlano-montażowe.
§  26.
Zobowiązuje się Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do wprowadzenia odpowiednich zmian w sprawozdawczości statystycznej wynikających z przepisów niniejszej uchwały.
§  27.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym wprowadzenie w spółdzielczości zasad premiowania określonych uchwałą, z wyłączeniem zasad ustalonych w rozdziale 2.
§  28.
Przewodniczący Komitetu Pracy i Płac na wniosek właściwego ministra może wyrazić zgodę na:
1)
utworzenie wyższego kwartalnego funduszu premiowego niż określony w § 1 ust. 1 oraz
2)
podwyższenie kwot premii indywidualnych określonych w § 18,

jeżeli jest to uzasadnione aktualnym poziomem płac w chwili wprowadzenia w życie przepisów niniejszej uchwały.

§  29.
1.
Przepisów uchwały nie stosuje się:
1)
w przedsiębiorstwach budownictwa górniczego i w przedsiębiorstwach montażowych podległych Ministrowi Górnictwa i Energetyki,
2)
w hutniczych przedsiębiorstwach remontowych i w przedsiębiorstwach budowy kopalń rud podległych Ministrowi Przemysłu Ciężkiego oraz
3)
w przedsiębiorstwach budowy kopalń surowców chemicznych podległych Ministrowi Przemysłu Chemicznego, w których zasady wynagradzania regulują odrębne przepisy.
2.
Rozdziału 2 uchwały nie stosuje się w przedsiębiorstwach (zakładach, brygadach itp.) budowlano-montażowych i remontowo-budowlanych oraz samodzielnych oddziałach wykonawstwa inwestycyjnego, w których obowiązują:
1)
zasady wynagradzania pracowników umysłowych, ustalone w oparciu o przepisy uchwał nr 50 i 50a Rady Ministrów z dnia 7 marca 1958 r. w sprawie płac w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 20, poz. 125 z późniejszymi zmianami) oraz
2)
zasady premiowania ustalone w oparciu o przepisy uchwały nr 131 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 32, poz. 139), w których nie został utworzony fundusz premiowy "B" za wykonanie rocznych zadań.
3.
W wydzielonych przedsiębiorstwach produkcji pomocniczej, zaopatrzenia budownictwa, transportowych, transportowo-spedycyjnych, transportowo-sprzętowych, nadzorowanych przez zjednoczenia budowlano-montażowe, w których zasady premiowania ustalone są w oparciu o przepisy uchwały nr 131 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 32, poz. 139) - stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  30.
Do przedsiębiorstw objętych niniejszą uchwałą nie stosuje się przepisów uchwały nr 131 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 32, poz. 139).
§  31.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1970 r.

ZAŁĄCZNIK

ZASADY OBLICZANIA I WYPŁACANIA PREMII ZA WYKONANIE OBIEKTÓW, KTÓRYCH BUDOWĘ ROZPOCZĘTO PRZED DNIEM 1 STYCZNIA 1970 R.

1.
Inwestorzy w porozumieniu z generalnymi (bezpośrednimi) wykonawcami oraz generalni wykonawcy w porozumieniu z podwykonawcami zweryfikują przez powołane do tego celu komisje, w skład których powinni wejść również przedstawiciele banku finansującego daną inwestycję - terminy oddania obiektów i wykonania robót, określone w umowach dla obiektów rozpoczętych przed dniem 1 stycznia 1970 r., i zmienią je odpowiednio do niniejszych zasad. Tryb weryfikacji ustali Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
2.
Ustala się następujące zasady weryfikacji terminów, o której mowa w ust. 1:
a)
ustala się procent zaawansowania robót faktycznie wykonanych do dnia 31 grudnia 1969 r. w stosunku do całości robót w obiektach objętych umową, wyrażonych wartościowo, oraz oblicza się procent robót pozostających jeszcze do wykonania zgodnie z umową,
b)
dla realizacji robót pozostających jeszcze do wykonania zgodnie z przepisem lit. a) ustala się nowy termin oddania obiektu w oparciu o cykle budowy ustalone na podstawie uchwały nr 128 Rady Ministrów z dnia 17 lipca 1969 r. w sprawie normatywów cykli budowy (Monitor Polski Nr 33, poz. 243),
c)
nowy termin oddania obiektu ustala się w umowie, według cyklu realizacji robót pozostających jeszcze do wykonania, obliczonego zgodnie z lit. b), licząc od dnia 1 stycznia 1970 r.,
d)
w zależności od rodzaju i charakteru robót pozostających jeszcze do wykonania, za podstawę ustalenia terminu oddania obiektu można przyjąć czas w granicach do 10% dłuższy lub krótszy od cyklu realizacji robót pozostających jeszcze do wykonania, ustalonego zgodnie z lit. b).
3.
Przy weryfikacji terminów wykonania robót zawartych w umowach generalnego wykonawcy z podwykonawcami przyjmuje się zmiany terminów tak, aby cykl robót podwykonawczych pozostających do wykonania po dniu 1 stycznia 1970 r. zmienił się odpowiednio do zmian, jakim ulegnie łączny cykl wszystkich robót pozostających do wykonania dla oddania obiektu w oparciu o zaktualizowany harmonogram budowy.
4.
Można odstąpić od weryfikacji terminów umownych:
a)
jeżeli umowny termin oddania obiektu przypada do końca I półrocza 1970 r.,
b)
jeżeli zmiana terminu oddania obiektu do użytku nie jest możliwa ze względu na ustalone terminy dostaw maszyn i urządzeń, a dostawy te nie mogłyby zostać odpowiednio przyspieszone.
5.
Jeżeli zaawansowanie obiektu na dzień 31 grudnia 1969 r., wyliczone zgodnie z ust. 2 lit. a), wynosi 70% lub więcej, wówczas:
a)
połowę funduszu premii obiektowych przeznacza się na premię za terminowe oddanie obiektu (premia za dotrzymanie terminu) zgodnie z § 12 i 13 uchwały,
b)
drugą połowę funduszu premii obiektowych przeznacza się na premię za bezusterkowe wykonanie robót zgodnie z § 15 ust. 1 uchwały; w razie stwierdzenia usterek ta część premii może być wypłacona po upływie okresu gwarancyjnego zgodnie z § 15 ust. 2 uchwały.
6.
Wysokość funduszu premii obiektowych oraz jej poszczególnych części, przypadających za obiekty rozpoczęte przed dniem 1 stycznia 1970 r., oblicza się według zasad ustalonych w uchwale w wysokości proporcjonalnej do wartości robót pozostających jeszcze do wykonania po dniu 1 stycznia 1970 r. zgodnie z ust. 2 lit. a).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024