Współpraca naczelnych i centralnych organów administracji państwowej w sprawach planistycznych.

UCHWAŁA Nr 115
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 czerwca 1969 r.
w sprawie współpracy naczelnych i centralnych organów administracji państwowej w sprawach planistycznych.

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Komisja Planowania przy Radzie Ministrów, zwana dalej "Komisją", jako organ Rady Ministrów właściwy w sprawach centralnego planowania rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju, organizuje całokształt prac planistycznych w gospodarce narodowej i steruje nimi. Komisja, ministrowie, prezydia wojewódzkich rad narodowych (WRN), jednostki gospodarki uspołecznionej, organizacje społeczne, zawodowe i naukowe współdziałają ze sobą w tych pracach.
§  2.
1.
W ramach prac prowadzonych w zakresie realizacji podstawowych funkcji planistycznych Komisja opracowuje wstępne koncepcje planów, współpracując z właściwymi organami państwowymi i organizacjami gospodarczymi i społecznymi oraz korzystając z materiałów i konsultacji tych organów i organizacji. Wstępne koncepcje planów perspektywicznych rozwoju gospodarki narodowej oraz wieloletnich i rocznych narodowych planów gospodarczych w oparciu o prognozy rozwoju wybranych branż i jednostek gospodarczych Komisja opracowuje i przedstawia w rozwiązaniach wariantowych Radzie Ministrów, która ustala wytyczne mające charakter wiążący przy opracowywaniu projektów planów przez resorty i prezydia WRN.
2.
Prace nad projektami planów Komisja prowadzi w oparciu o projekty planów, prognozy i programy rozwoju branż i gałęzi gospodarki uspołecznionej oraz regionów, opracowane przez ministrów i prezydia WRN, oraz studia własne, wnioski organizacji społecznych i opracowania instytucji naukowych.
§  3.
1.
Przy opracowywaniu projektów perspektywicznych planów rozwoju gospodarki narodowej oraz narodowych planów gospodarczych wieloletnich i rocznych Komisja, uwzględniając specyfikę poszczególnych rodzajów planów, powinna zwracać uwagę w szczególności na:
1)
określenie najbardziej korzystnej struktury sił wytwórczych, sprzyjającej długofalowemu rozwojowi i postępowi techniczno-ekonomicznemu gospodarki i jej optymalnej specjalizacji w ramach międzynarodowego podziału pracy; w tym celu Komisja powinna szczególnie rozwijać badania efektywności oraz prowadzić wszechstronnie studia porównawcze;
2)
zapewnienie warunków harmonijnego rozwoju i eliminację odcinkowych napięć i dysproporcji przez doskonalenie systemu bilansowania planu.
2.
Przy opracowywaniu projektów perspektywicznych planów rozwoju gospodarki narodowej oraz wieloletnich i rocznych narodowych planów gospodarczych Komisja powinna, między innymi, uwzględniać wybrane branże, jednostki gospodarcze i grupy wyrobów mające szczególnie duże znaczenie dla rozwoju gospodarki i postępu techniczno-ekonomicznego.
3.
Ministrowie i prezydia WRN przy współpracy Komisji opracowują dla wybranych branż, jednostek gospodarczych i grup wyrobów, o których mowa w ust. 2, programy rozwoju, obejmujące wszystkie ich podstawowe elementy (inwestycyjne, produkcyjne, wyboru technologii, kooperacji, zaplecza badawczego, przygotowania kadr, oddziaływania na odbiorcę, międzynarodowej specjalizacji), jak również środki do ich realizacji.
§  4.
1.
Komisja w sprawach koordynacji projektów perspektywicznych planów rozwoju gospodarki narodowej i wieloletnich narodowych planów gospodarczych oraz projektów prac badawczych i innych przedsięwzięć w zakresie integracji gospodarczej z planami krajów uczestniczących w Radzie Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG) oraz innych krajów:
1)
prowadzi stałe studia i opracowuje projekty perspektywicznej i wieloletniej koncepcji optymalnego udziału Polski w międzynarodowym podziale pracy, specjalizacji i kooperacji produkcji, przede wszystkim z krajami uczestniczącymi w Radzie Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, a także w dwustronnych stosunkach gospodarczych z innymi krajami;
2) 1
współdziała z Komitetem Współpracy Gospodarczej z Zagranicą przy Radzie Ministrów i ministerstwami w koordynacji problematyki współpracy gospodarczej z zagranicą;
3)
opracowuje programy i ustala wiążące wytyczne dla ministrów i organizacji gospodarczych uczestniczących w organach RWPG i w stosunkach dwustronnych i wielostronnych;
4)
wydaje wspólnie z Komitetem Nauki i Techniki wiążące zalecenia w sprawie projektu generalnego programu koordynacji prac naukowo-badawczych z krajami RWPG i innymi krajami;
5)
uczestniczy w międzynarodowej wymianie informacji planistycznej i w rozwijaniu wspólnych studiów planistycznych i prognoz;
6)
organizuje i uczestniczy w pracach nad planami określonych dziedzin gospodarki, przewidzianych do wspólnego, międzynarodowego planowania.
2.
Prace, o których mowa w ust. 1, Komisja wykonuje w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.
3.
Ministrowie zobowiązani są współdziałać z Komisją oraz dostarczać Komisji materiały niezbędne do wykonywania przez nią zadań w dziedzinie międzynarodowej współpracy gospodarczej.
4.
Efekty współpracy gospodarczej, o której mowa w ust. 1, Komisja powinna uwzględniać przy opracowywaniu projektów perspektywicznych planów rozwoju gospodarki oraz projektów narodowych planów gospodarczych wieloletnich i rocznych.
§  5.
1.
W ramach prac nad perspektywicznym planem rozwoju gospodarki Komisja uwzględnia również i obejmuje prace nad przestrzennym zagospodarowaniem kraju.
2.
Komisja nadzoruje prace nad planami regionalnymi, prowadzone przez prezydia WRN.
§  6.
1.
Komisja określa w projektach rocznych narodowych planów gospodarczych (NPG) główne zadania i środki niezbędne do ich wykonania - dla ministrów i prezydiów WRN. W projektach NPG, w ramach planów ministerstw i prezydiów WRN, Komisja określa dla preferowanych odcinków gospodarki narodowej niektóre ważniejsze wybrane zadania dla zjednoczeń, gałęzi lub branż produkcyjnych, a także zadania dotyczące produkcji niektórych szczególnie ważnych wyrobów, węzłowych problemów kooperacji przemysłowej itp., jak również środki do realizacji tych zadań.
2.
Organizację pracy nad projektem NPG i szczegółowy tryb opracowania projektów NPG Komisja określa w instrukcjach w sprawie trybu opracowania NPG.
§  7.
1.
Ministrowie i prezydia WRN są zobowiązani do ścisłej współpracy z Komisją i do przygotowania na jej żądanie odpowiednich materiałów i opracowań. Ministrowie i prezydia WRN powinny tak zorganizować pracę w podległych im jednostkach, aby zapewniała pełne wykonanie zadań planistycznych.
2.
W trakcie opracowywania projektów planów gospodarczych Komisja rozpatruje opinie i wnioski ministrów sprawujących koordynację międzyresortową w sprawach objętych zakresem tej koordynacji i wprowadza odpowiednie ustalenia do projektów planów. Sprawy, w których porozumienie nie zostało osiągnięte, rozstrzyga Rada Ministrów.
3.
W metodologii planowania Komisja powinna uwzględnić konieczne zmiany związane z poruczeniem niektórym ministrom funkcji koordynacji międzyresortowej, obejmujące w określonych wypadkach również opracowywanie i przedkładanie Komisji projektów planów niektórych działów i gałęzi gospodarki narodowej.
§  8.
1.
Projekty zmian w NPG są przedkładane Radzie Ministrów przez Komisję.
2.
Kompetencje Komisji w zakresie dokonywania zmian planów przedsiębiorstw i zjednoczeń w ramach NPG, z wyjątkiem zjednoczeń wyodrębnionych w NPG, przekazuje się ministrom i prezydiom WRN. Kompetencje te w zakresie dokonywania zmian między działami gospodarki narodowej mogą być ograniczone. Zakres tych ograniczeń, uzależniony od sytuacji gospodarczej kraju, określany jest corocznie w uchwałach Rady Ministrów o NPG.
§  9.
1.
Przy opracowywaniu projektów narodowych planów gospodarczych wieloletnich i rocznych Komisja uwzględnia rezerwy centralne, ze wskazaniem ogólnych zasad ich wykorzystania.
2.
Komisja z własnej inicjatywy lub na wniosek zainteresowanego ministra przedstawia Radzie Ministrów wnioski w sprawie wykorzystania rezerwy centralnej - z wyjątkiem zatrudnienia i funduszu płac - na zadania nie włączone do NPG.
§  10.
1.
Znosi się dotychczasowy obowiązek opracowywania półrocznych planów handlu zagranicznego. Minister Handlu Zagranicznego opracowuje, uzgadnia z zainteresowanymi ministrami i przedkłada Komisji projekty rocznych planów handlu zagranicznego i bilansu płatniczego.
2.
Minister Handlu Zagranicznego na wniosek zainteresowanego ministra określa w ramach planu wysokość kontraktacji dostaw importowych. W wypadkach wątpliwych, szczególnie co do zamieszczenia postulowanych zakupów w planie inwestycyjnym, Minister Handlu Zagranicznego podejmuje decyzję w uzgodnieniu z Komisją.
3.
Komisja przedkłada projekt rocznego planu handlu zagranicznego Radzie Ministrów w ramach projektu NPG wraz z ewentualnymi rozbieżnościami. W projekcie planu zadania planowe, zarówno w zakresie eksportu, jak i importu, z podziałem na obszar krajów socjalistycznych i kapitalistycznych, powinny być podzielone na poszczególne resorty i zbilansowane pod względem płatniczym. Powinny one również zakładać rezerwę płatniczą na pokrycie wahań sezonowych oraz na awaryjny import, nie przewidziany w planie.
4.
W razie potrzeby Minister Handlu Zagranicznego występuje z wnioskami w sprawie korekty rocznego NPG w zakresie handlu zagranicznego i przedkłada je Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w wyniku:
1)
innego niż przewidziano w NPG wykonania zadań eksportu i importu towarów w roku poprzednim,
2)
różnic między zawartymi umowami z krajami socjalistycznymi a założeniami NPG,
3)
ewentualnych zmian koniunktury na rynkach światowych, jeśli wpływają w istotny sposób na wielkość obrotów handlu zagranicznego.
5.
Komisja w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego opracowuje i przedkłada Radzie Ministrów projekty korekty rocznego narodowego planu gospodarczego w zakresie handlu zagranicznego.
6.
Zmian operatywnych mieszczących się w ramach planów i przyznanych resortom limitów dewizowych, związanych z realizacją planu handlu zagranicznego, dokonuje minister wnioskujący te zmiany bezpośrednio z Ministrem Handlu Zagranicznego.
§  11.
Państwowa Komisja Cen współdziała z Komisją i uzgadnia z nią podstawowe zasady polityki cen oraz poważniejsze zmiany cen. W sprawach zatwierdzania wyjściowych stawek zysku wliczanych w ceny fabryczne oraz zakresu stosowania cen fabrycznych Państwowa Komisja Cen działa w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  12.
1.
W zakresie oceny realizacji planów gospodarczych oraz kształtowania się sytuacji gospodarczej kraju Komisja:
1)
opracowuje i przedstawia Radzie Ministrów w okresach kwartalnych analityczne oceny sytuacji gospodarczej kraju i prognozy dotyczące podstawowych zjawisk wpływających na tę sytuację i przebieg realizacji planu w następnych okresach, zawierające zarazem wnioski co do polityki gospodarczej oraz środków zmierzających do zapewnienia równowagi ekonomicznej i zapewnienia pełnego wykonania NPG,
2)
opracowuje i przedstawia Radzie Ministrów sprawozdania z wykonania rocznych narodowych planów gospodarczych oraz kompleksowe analityczne oceny wyników realizacji planu ubiegłego roku,
3)
opracowuje analizy w zakresie wybranych problemów szczególnie ważnych dla rozwoju gospodarczego i jego optymalizacji.
2.
W analizach, sprawozdaniach i wnioskach, o których mowa w ust. 1, Komisja zwraca szczególną uwagę na problemy postępu techniczno-ekonomicznego, modernizacji struktury gospodarki i wymiany z zagranicą, opłacalności eksportu, postępu w dziedzinie podnoszenia jakości produkcji i realizacji innych ważnych zadań.
3.
Analizy, prognozy i wnioski, o których mowa w ust. 1, Komisja przedkłada Radzie Ministrów w ciągu miesiąca po zakończeniu każdego kwartału. Rada Ministrów rozpatruje te materiały i podejmuje odpowiednie decyzje.
4.
Ministrowie i prezydia WRN zobowiązani są do dostarczania na wniosek Komisji wszelkich niezbędnych danych zgodnie z obowiązującymi przepisami, informacji i wyjaśnień, potrzebnych do opracowań, o których mowa w ust. 1.
5.
Główny Urząd Statystyczny i Komisja dostosują obowiązującą sprawozdawczość do opracowań, o których mowa w ust. 1.
§  13.
Niezależnie od analiz, prognoz i wniosków kwartalnych i rocznych, o których mowa w § 12, w razie powstania trudności na poszczególnych ważnych odcinkach gospodarki narodowej ministrowie są zobowiązani do niezwłocznego przedkładania Komisji analiz i wniosków dotyczących usunięcia zagrożeń, ze wskazaniem niezbędnych środków. Komisja w wypadkach szczególnie uzasadnionych powinna przedkładać Radzie Ministrów analizy i wnioski dotyczące sytuacji na zagrożonym odcinku gospodarki narodowej.
§  14.
1.
Sprawozdania z realizacji NPG, składane przez Radę Ministrów Sejmowi Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, opracowuje Komisja w oparciu o materiały liczbowe Głównego Urzędu Statystycznego, materiały sprawozdawcze i oceny ministerstw.
2.
Ministrowie zobowiązani są do przesyłania Komisji analiz i sprawozdań o sytuacji na poszczególnych odcinkach gospodarki narodowej, opinii i wniosków wynikających ze sprawowanych przez nich funkcji koordynacyjnych, jak również informacji o zagrożeniach przebiegu realizacji planów przedkładanych Prezydium Rządu lub Radzie Ministrów.
§  15.
Główny Urząd Statystyczny opracowuje miesięczne informacje o bieżącej realizacji planu i przekazuje Komisji w trybie roboczym dane statystyczne niezbędne do oceny sytuacji gospodarczej bezpośrednio po sporządzeniu i przed ich opublikowaniem.
§  16.
Komisja określa w projekcie NPG:
1)
zakres robót budowlano-montażowych dla poszczególnych resortów i województw w dostosowaniu do istniejącej zdolności produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych, z uwzględnieniem planowanego jej wzrostu oraz możliwości zaopatrzenia w materiały budowlane, biorąc jednocześnie pod uwagę konieczność zapewnienia odpowiedniej mocy produkcyjnej i materiałów niezbędnych do zagospodarowania rezerw inwestycyjnych,
2)
wytyczne dla Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych co do koncentracji robót na określonych, szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej zadaniach inwestycyjnych oraz w zakresie polityki rozdziału robót,
3)
wytyczne co do opracowywania wojewódzkich i ewentualnie miejskich (powiatowych) planów inwestycyjnych, obejmujących wszystkie inwestycje, tj. grupy A, B i C,
4)
dyrektywne wskaźniki maksymalnego zaangażowania w inwestycjach,
5)
rodzaje inwestycji podlegające obowiązkowej koordynacji terenowej (wspólne inwestycje na danym terenie, kompleksowa budowa osiedli).
§  17.
Komisja w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami ustala:
1)
zasady organizacji i zadania służb inwestycyjnych,
2)
zasady rozliczania się z efektów z zakończanych i oddawanych do użytku inwestycji.
§  18.
1.
Całość planowania funduszu płac i zatrudnienia oraz bilansowania siły roboczej skoncentrowana zostaje w Komisji, zarówno w zakresie działalności produkcyjnej, jak i nieprodukcyjnej. Natomiast całość problematyki dotyczącej zasad wynagradzania, systemów płac, taryfikacji, normowania pracy i płac oraz bodźców ekonomicznych skoncentrowana zostaje w Komitecie Pracy i Płac.
2.
Komisja przy współudziale Komitetu Pracy i Płac, zainteresowanych resortów i prezydiów wojewódzkich rad narodowych opracowuje na okresy perspektywiczne i wieloletnie zapotrzebowanie gospodarki narodowej na kadry wykwalifikowane (pracowników z wyższym i średnim wykształceniem oraz robotników wykwalifikowanych).
3.
Przy projektowaniu systemu bodźców ekonomicznych współuczestniczy Komisja i Ministerstwo Finansów. Programy regulacji płac powinny być opiniowane przez Komisję.
§  19.
Prace planistyczne wszystkich organów gospodarczych opierają się na bilansowaniu podstawowych środków produkcji (kadr, materiałów, maszyn i urządzeń, mocy przerobowych), zarówno w skali całości gospodarki narodowej, jak też na najbardziej ważnych jej odcinkach.
§  20.
1.
W ramach prac planistycznych w zakresie bilansowania Komisja:
1)
określa ogólne zasady systemu, metod i zakresu bilansowania, obejmujące bilansowanie na szczeblu centralnym i terenowym, w zjednoczeniach i przedsiębiorstwach produkcyjnych oraz innych jednostkach,
2)
bilansuje podstawowe środki produkcji (materiały, maszyny i urządzenia, moce przerobowe),
3)
ustala corocznie w instrukcjach o opracowaniu NPG wykaz materiałów, maszyn i urządzeń oraz towarów, które podlegają rozdzielnictwu przez Radę Ministrów lub właściwych ministrów.
2.
Komisja przekaże właściwym ministrom niektóre odcinki bilansowania nie mające podstawowego znaczenia dla wykonania planu.
§  21.
1.
Ministrowie nadzorujący przedsiębiorstwa-dostawców są odpowiedzialni za zaopatrzenie - na potrzeby kraju i eksportu - w materiały, maszyny i urządzenia oraz towary i w razie potrzeby składają Radzie Ministrów informacje wraz z wnioskami.
2.
Jeśli w toku wykonywania planu zajdzie konieczność zmiany bilansu lub ogólnego rozdzielnika, zatwierdzonych przez Radę Ministrów, Komisja przedstawia odpowiednie wnioski Radzie Ministrów.
§  22.
1.
Komisja opracowuje projekt planu rezerw państwowych jako integralną część NPG.
2.
Dotychczasowy tryb dysponowania rezerwami państwowymi pozostaje bez zmian.
§  23.
W dziedzinie gospodarki materiałowej do zadań Komisji należy prowadzenie działalności o charakterze analitycznym, koordynacyjnym oraz normatywnym, obejmującej w szczególności:
1)
funkcjonowanie systemu zaopatrzenia i związanych z nim metod planowania oraz inicjowanie przedsięwziąć zmierzających do poprawy sytuacji w wymienionym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem ruchu zapasów,
2)
międzyresortową koordynację zagadnień obrotu towarowego środkami produkcji związanego z zaopatrzeniem oraz gospodarką magazynową,
3)
analizę efektywności wykorzystania materiałów oraz prace koordynacyjne i metodyczne w dziedzinie normowania zużycia,
4)
ogólną koordynację gospodarki surowcami wtórnymi,
5)
prace naukowo-badawcze z dziedziny obrotu i gospodarowania materiałami.
§  24.
Naczelne i centralne organy administracji powinny się wzajemnie informować o planach (wieloletnich, rocznych, operatywnych), ich zmianach i o przedsięwzięciach które znajdują się w sferze zainteresowań tych organów.
§  25.
1.
Sprawy sporne między ministrami, mogące wyniknąć w związku ze stosowaniem przepisów niniejszej uchwały, przedkładane będą w szczególnie uzasadnionych wypadkach przez ministrów sprawujących koordynację międzyresortową lub innych zainteresowanych ministrów do rozstrzygnięcia Prezydium Rządu, z równoczesnym powiadomieniem Komisji.
2.
Prezes Rady Ministrów w zarządzeniach ustalających zadania i uprawnienia ministrów sprawujących koordynację międzyresortową określa sprawy, w których ustalenia dokonywane przez tych ministrów podlegać będą bezzwłocznemu wykonaniu nawet w razie przedstawienia spornej sprawy do rozstrzygnięcia Prezydium Rządu.
§  26.
Rozszerzenie uprawnień i odpowiedzialności ministrów w sprawach planowania, bilansowania i koordynacji nie może powodować zbędnej i nieuzasadnionej centralizacji. Ministrowie powinni przekazywać zadania w wymienionym zakresie zjednoczeniom, wykorzystując w szczególności obowiązujące zasady dotyczące współpracy i koordynacji branżowej.
§  27.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszej uchwale naczelne i centralne organy administracji państwowej działają w dziedzinie prac planistycznych zgodnie z ustalonym dla tych organów zakresem działania.
§  28.
Zasady ustalone w niniejszej uchwale zostaną w zakresie spraw gospodarczo-obronnych dostosowane w odrębnym trybie do specyfiki tych spraw i właściwych jednostek organizacyjnych.
§  29.
Ilekroć w uchwale jest mowa:
1)
o ministrach - rozumie się przez to również kierowników urzędów centralnych oraz przewodniczących komisji i komitetów sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej,
2)
o prezydiach wojewódzkich rad narodowych - rozumie się przez to również prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw.
§  30.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, ministrom i prezydiom WRN.
§  31.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 4 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1969 r. o sprostowaniu błędu (M.P.69.40.333).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024