Współdziałanie pomiędzy wydziałami zdrowia i opieki społecznej a wydziałami zatrudnienia prezydiów rad narodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ ORAZ PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU PRACY I PŁAC
z dnia 18 kwietnia 1968 r.
w sprawie współdziałania pomiędzy wydziałami zdrowia i opieki społecznej a wydziałami zatrudnienia prezydiów rad narodowych.

Na podstawie § 6 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1967 r. w sprawie planowego zatrudnienia inwalidów (Dz. U. Nr 20, poz. 88) zarządza się, co następuje:
§  1.
Użyte w zarządzeniu określenia "wydziały zdrowia i opieki społecznej" oraz "wydziały zatrudnienia" oznaczają wydziały zdrowia i opieki społecznej oraz wydziały zatrudnienia prezydiów powiatowych (miejskich w miastach stanowiących powiaty) rad narodowych oraz prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw.
§  2.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej współdziałając z wydziałami zatrudnienia udzielają pomocy w zapewnieniu pracy:
1)
osobom zaliczonym do jednej z grup inwalidów, u których pozostała zdolność do wykonywania zatrudnienia zgodnie ze wskazaniami komisji lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia,
2)
osobom nie będącym inwalidami, które w myśl obowiązujących przepisów powinny być zatrudnione wyłącznie w określonych warunkach pracy stosownie do wskazań lekarskich.
§  3.
1.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej kierują do zatrudnienia inwalidów na wolne stanowiska pracy zgłaszane przez zakłady pracy.
2.
W razie braku odpowiednich kandydatów do pracy spośród inwalidów oczekujących na zatrudnienie, wydziały zdrowia i opieki społecznej w porozumieniu z wydziałami zatrudnienia, w zależności od lokalnej sytuacji na rynku pracy, mogą proponować zatrudnienie inwalidom, którzy nie zgłosili wniosku o zatrudnienie, a są objęci rejestrem inwalidów nie zatrudnionych, prowadzonym na podstawie orzeczeń komisji lekarskich do spraw inwalidztwa i zatrudnienia.
2.
Na stanowiska, o których mowa w ust. 1, mogą być również kierowane osoby określone w § 2 pkt 2.
§  4.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej przekazują wydziałom zatrudnienia w terminie 15 dni od daty otrzymania zgłoszenia informacje dotyczące:
1)
nie wykorzystanych miejsc pracy odpowiednich dla osób, o których mowa w § 2,
2)
miejsc pracy w spółdzielniach inwalidów nie nadających się dla inwalidów.
§  5.
1.
Wydziały zatrudnienia w porozumieniu z wydziałami zdrowia i opieki społecznej dokonują w razie potrzeby analizy wolnych miejsc pracy zgłaszanych do wydziałów zatrudnienia. W razie stwierdzenia, że dane stanowiska pracy są odpowiednie dla inwalidów oczekujących na zatrudnienie, wydziały zatrudnienia przekazują je do dyspozycji wydziałów zdrowia i opieki społecznej.
2.
Jeżeli zakład pracy domaga się skierowania na zgłaszane miejsca pracy odpowiednie dla inwalidów pracowników o pełnej zdolności do pracy, wydział zatrudnienia powinien udzielić wydziałowi zdrowia i opieki społecznej pomocy w obsadzeniu tych stanowisk przez inwalidów w razie negatywnej oceny zasadności tego zapotrzebowania.
3.
Zasady współdziałania określone w ust. 1 i 2 mają zastosowanie do stanowisk pracy odpowiednich dla osób, o których mowa w § 2 pkt 2.
§  6.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej współdziałając z wydziałami zatrudnienia powinny wykorzystać dla zatrudnienia osób, o których mowa w § 2, wszystkie zgłaszane stanowiska pracy odpowiednie dla tych osób.
§  7.
1.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej przeprowadzają kontrolę wykonywania planów zatrudnienia inwalidów w zakładach pracy oraz wydają odpowiednie zalecenia w tej sprawie.
2.
Wydziały zatrudnienia udzielają w miarę potrzeby i możliwości pomocy wydziałom zdrowia i opieki społecznej w realizacji zadań określonych w ust. 1.
3.
Jeżeli zakład pracy bez dostatecznego uzasadnienia odmawia przyjęcia inwalidów skierowanych na stanowiska przewidziane dla inwalidów w planie zatrudnienia, wydział zatrudnienia na wniosek wydziału zdrowia i opieki społecznej wstrzymuje skierowanie na te stanowiska pracowników o pełnej zdolności do pracy.
§  8.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej współdziałając w miarę potrzeby z wydziałami zatrudnienia udzielają zakładom pracy pomocy w realizacji ich zadań w zakresie zatrudniania inwalidów, a w szczególności:
1)
w ustalaniu stanowisk pracy nadających się dla inwalidów w drodze czynnego udziału współdziałających wydziałów w pracach komisji określonej w § 8 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1967 r. w sprawie planowego zatrudniania inwalidów (Dz. U. Nr 20, poz. 88),
2)
w przesuwaniu w ramach planu zatrudnienia pracowników o pełnej zdolności do pracy ze stanowisk nadających się dla inwalidów,
3)
w przesuwaniu w razie konieczności do innych zakładów pracy inwalidów, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą być nadal zatrudnieni w danym zakładzie pracy; skierowanie takie może nastąpić na wniosek zakładu pracy, który dotychczas zatrudniał inwalidę, po stwierdzeniu przez wydział zdrowia i opieki społecznej, że zakład pracy wykorzystał wszystkie możliwości wynikające z przepisów § 9 ust. 1 pkt 3 i 5 oraz § 10 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1967 r. w sprawie planowego zatrudniania inwalidów.
§  9.
1.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej na podstawie analizy potrzeb w zakresie zatrudniania inwalidów oraz możliwości zaspokajania tych potrzeb powinny inicjować i podejmować prace zmierzające do rozszerzania możliwości zatrudnienia inwalidów, polegające w szczególności:
1)
na występowaniu w miarę potrzeby z wnioskami w sprawie rozwoju sieci zakładów pracy, zwłaszcza zakładów produkcyjno-usługowych podległych prezydiom rad narodowych na terenach zamieszkiwanych przez większą liczbę inwalidów,
2)
na występowaniu z wnioskami w sprawie podporządkowania wydziałom zdrowia i opieki społecznej w zakresie pośrednictwa pracy wybranych spółdzielni pracy, w których większość stanowisk pracy odpowiada zatrudnieniu inwalidów.
2.
Wydziały zatrudnienia powinny udzielać pomocy wydziałom zdrowia i opieki społecznej w wykonywaniu zadań określonych w ust. 1.
§  10.
W celu usprawnienia współpracy wydziałów zdrowia i opieki społecznej oraz wydziałów zatrudnienia prezydiów powiatowych (miejskich w miastach stanowiących powiaty) rad narodowych, współdziałające wydziały prezydiów wojewódzkich rad narodowych powinny w miarę potrzeby:
1)
organizować wspólne narady poświęcone zagadnieniom zatrudniania inwalidów oraz osób, które w myśl wskazań lekarskich wymagają zatrudnienia w określonych warunkach pracy,
2)
delegować przedstawicieli na odprawy i konferencje, organizowane przez wydziały zdrowia i opieki społecznej prezydiów właściwych rad narodowych, dotyczące tematyki przysposabiania do pracy oraz zatrudniania inwalidów i innych osób o niepełnej zdolności do pracy,
3)
inicjować wspólne narady z kierownictwem wybranych zakładów pracy, mające na celu zwiększenie stanu zatrudnienia inwalidów w tych zakładach,
4)
udzielać pomocy w realizacji wniosków, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, współdziałając z zainteresowanymi organami prezydiów rad narodowych oraz instytucjami związanymi ze sprawami aktywizacji gospodarczej danego terenu,
5)
opiniować i przedstawiać do decyzji prezydiów wojewódzkich rad narodowych wnioski, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2,
6)
konsultować się w sprawach mających wpływ na usprawnienie pracy w podległych wydziałach w zakresie zatrudniania inwalidów i osób, które w myśl wskazań lekarskich wymagają zatrudnienia w określonych warunkach pracy.
§  11.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej oraz wydziały zatrudnienia prezydiów wojewódzkich rad narodowych w ramach nadzoru sprawowanego nad wydziałami zdrowia i opieki społecznej oraz wydziałami zatrudnienia prezydiów powiatowych (miejskich w miastach stanowiących powiaty) rad narodowych powinny zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie zasad współdziałania określonych w zarządzeniu.
§  12.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) przesyłają do wydziałów zatrudnienia prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) odpis sprawozdania rocznego obowiązującego w zakresie zatrudniania inwalidów.
§  13.
Traci moc instrukcja Ministra Zdrowia i Opieki oraz Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac z dnia 5 stycznia 1961 r. w sprawie współdziałania pomiędzy wydziałami zdrowia i opieki społecznej a wydziałami zatrudnienia prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr 8, poz. 46).
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024