Organizacja państwowego nadzoru nad lotnictwem cywilnym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 21 lipca 1966 r.
w sprawie organizacji państwowego nadzoru nad lotnictwem cywilnym.

Na podstawie art. 25, art. 35 i art. 44 ust. 5 ustawy z dnia 31 maja 1962 r. - prawo lotnicze (Dz. U. Nr 32, poz. 153) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
1.
Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego w Ministerstwie Komunikacji, zwana dalej "Dyrekcją Generalną", sprawuje w imieniu Ministra Komunikacji państwowy nadzór wynikający z prawa lotniczego i z lotniczych umów międzynarodowych, zwany dalej "państwowym nadzorem lotniczym", w stosunku do lotnictwa cywilnego w Polsce, w tym również sprawuje funkcje organu państwowego nadzoru nad zachowaniem przepisów tego prawa i umów międzynarodowych.
2.
Funkcje, o których mowa w ust. 1, Dyrekcja Generalna wykonuje poprzez:
1)
wchodzące w jej skład organy państwowego nadzoru lotniczego:
a)
Inspektorat Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych,
b)
Inspektorat Lotnisk,
c)
Inspektorat Ruchu Lotniczego,
d)
Inspektorat Personelu Lotniczego,
2)
Główną Komisję Badania Wypadków Lotniczych i okręgowe komisje badania wypadków lotniczych - w zakresie przeprowadzania badań okoliczności i przyczyn wypadków lotniczych,
3)
powołane odrębnymi przepisami organy do prowadzenia poszukiwań i organizowania akcji ratowniczej w razie zaginięcia lub innego wypadku statku powietrznego albo przymusowego lądowania takiego statku poza lotniskiem,
4)
inne organy i komórki organizacyjne upoważnione przez Ministra Komunikacji do wykonywania nadzoru.
§  2.
1.
Na czele inspektoratów wymienionych w § 1 stoją główni inspektorzy.
2.
Uprawnienia głównych inspektorów, wynikające z zakresu działania podległych im inspektoratów (§§ 3, 4, 5 i 6), określają odrębne przepisy (§ 7).
§  3.
1.
Do zakresu działania Inspektoratu Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych należy sprawowanie państwowego lotniczego nadzoru technicznego nad zachowaniem przepisów prawa lotniczego i innych przepisów prawnych - w przedmiocie budowy, eksploatacji oraz napraw statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego, objętego tym nadzorem.
2.
W szczególności do zakresu działania Inspektoratu Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych należą sprawy:
1)
prowadzenia państwowego rejestru statków powietrznych;
2)
wydawania:
a)
świadectw sprawności technicznej statków powietrznych (świadectw oględzin),
b)
świadectw rejestracji statków powietrznych,
c)
innych dokumentów wydawanych z tytułu nadzoru, jak świadectw kontroli budowy, typu i innych przewidzianych we właściwych przepisach;
3)
instrukcji użytkowania w locie statków powietrznych (instrukcji użytkowania innego sprzętu lotniczego) oraz innych instrukcji dotyczących sprzętu lotniczego (instrukcji obsługi technicznej, instrukcji napraw);
4)
sprawdzania w trybie nadzoru pod względem technicznym budowy i napraw statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego oraz występowania z wnioskami o wstrzymanie budowy i napraw nie odpowiadających warunkom technicznym;
5)
wstrzymywania w trybie nadzoru eksploatacji statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego, jeżeli nie spełniają obowiązujących warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać zdatny do lotu (pracy) sprzęt lotniczy;
6)
okresów międzynaprawczych dla statków powietrznych oraz innego sprzętu lotniczego;
7)
przeprowadzania okresowych i dorywczych (specjalnych) kontroli dokumentów dotyczących stanu technicznego statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego;
8)
współpracy w zakresie nadzoru nad budową, eksploatacją i naprawami statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego z odpowiednimi organami wojskowej kontroli technicznej oraz organami państwowego lotniczego nadzoru technicznego państw obcych.
§  4.
1.
Do zakresu działania Inspektoratu Lotnisk należy sprawowanie nadzoru państwowego nad zachowania przepisów prawa lotniczego, prawa budowlanego i innych przepisów prawnych - w przedmiocie budowy, eksploatacji i naprawy lotnisk cywilnych oraz eksploatacji lotniczych urządzeń naziemnych, jak również kontrola w tym zakresie działalności zarządzających lotniskami cywilnymi i użytkowników tych lotnisk.
2.
W szczególności do zakresu działania Inspektoratu Lotnisk należą sprawy:
1)
prowadzenia państwowego rejestru lotnisk cywilnych oraz ewidencji lądowisk, lotniczych urządzeń naziemnych i terenów zarezerwowanych pod lotniska;
2)
państwowego nadzoru budowlanego w zakresie budownictwa specjalnego lotniczego;
3)
wydawania zezwoleń na założenie lub likwidację lotniska oraz na wprowadzenie w istniejących lotniskach zmian, podlegających wpisaniu do państwowego rejestru lotnisk cywilnych;
4)
wydawania świadectw rejestracji lotnisk cywilnych;
5)
zamykania w trybie nadzoru lotnisk cywilnych lub ograniczenia ich użytkowania na czas oznaczony lub nieoznaczony;
6)
uzgadniania lokalizacji szczegółowej inwestycji budowlanych, określonych odrębnymi przepisami;
7)
przeprowadzania okresowych i dorywczych kontroli stanu technicznego lotnisk cywilnych i lotniczych urządzeń naziemnych.
§  5.
1.
Do zakresu działania Inspektoratu Ruchu Lotniczego należy sprawowanie nadzoru państwowego nad zachowaniem przepisów prawa lotniczego i innych przepisów prawnych w przedmiocie ruchu lotniczego i jego bezpieczeństwa, jak również kontrola w tym zakresie działalności:
1)
Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych,
2)
użytkowników cywilnych statków powietrznych,
3)
zarządzających lotniskami cywilnymi i użytkowników tych lotnisk oraz kierowników lotów na lotniskach cywilnych.
2.
W szczególności do zakresu działania Inspektoratu Ruchu Lotniczego należą sprawy:
1)
wyznaczania - w porozumieniu z wojskowymi organami lotniczymi - części przestrzeni powietrznej i lotnisk dla ruchu cywilnych statków powietrznych;
2)
nadzoru i kontroli działalności służby informacji lotniczej oraz publikowania przez tę służbę informacji o rozmieszczeniu i wymiarach przestrzeni powietrznych kontrolowanych i nadzorowanych, jak również o zakazie lub ograniczeniu lotów ze względu na bezpieczeństwo publiczne lub konieczność wojskową;
3)
nadzoru i kontroli działalności lotniczej służby łączności oraz w porozumieniu z Ministerstwem Łączności sprawy przydziału częstotliwości radiowej;
4)
wydawania zezwoleń na oddanie do użytku lub likwidację lotniczych naziemnych urządzeń radionawigacyjnych i radiolokacyjnych oraz urządzeń oświetlenia lotniczego;
5)
nadzoru i kontroli działalności służby alarmowej w lotnictwie cywilnym oraz sprawy współpracy z właściwymi organami wojskowymi w zakresie działalności służby poszukiwawczo-ratowniczej, prowadzonej przez organy wojskowe na rzecz lotnictwa cywilnego;
6)
współdziałania z Państwowym Instytutem Hydrologiczno-Meteorologicznym w zakresie zapewnienia lotnictwu cywilnemu prawidłowej obsługi meteorologicznej;
7)
zatwierdzania programów publicznych pokazów lotniczych oraz udzielania zezwoleń na operacje lotnicze, które stosownie do obowiązujących przepisów wymagają odrębnych decyzji.
§  6.
1.
Do zakresu działania Inspektoratu Personelu Lotniczego należy sprawowanie nadzoru państwowego nad zachowaniem przepisów prawa lotniczego oraz innych przepisów prawnych w przedmiocie kwalifikacji lotniczych i licencji lotniczych.
2.
W szczególności do zakresu działania Inspektoratu Personelu Lotniczego należą sprawy:
1)
zatwierdzania programów i instrukcji szkolenia personelu lotniczego oraz nadzoru i kontroli ich wykonania;
2)
prowadzenia państwowego rejestru personelu lotniczego;
3)
udzielania zezwoleń na odstępstwa od wymagań dotyczących kwalifikacji lotniczych w wypadkach przewidzianych w odrębnych przepisach;
4)
dopuszczania do egzaminów lotniczych oraz wydawania świadectw egzaminacyjnych;
5)
sprawdzania kwalifikacji lotniczych kandydatów oraz członków polskiego i obcego personelu lotniczego;
6)
uznawania kwalifikacji lotniczych nabytych w lotnictwie wojskowym i za granicą;
7)
wydawania i cofania licencji lotniczych, przedłużania ważności tych licencji oraz odbierania, ograniczania, zawieszania i przywracania uprawnień wynikających z licencji;
8)
uznawania licencji lotniczych państw obcych.
§  7. 2
1.
Szczegółowy zakres i sposób działania inspektoratów i innych organów wykonujących funkcje państwowego nadzoru lotniczego określają odrębne przepisy, regulaminy i instrukcje służbowe.
2.
Do zakresu działania inspektoratów mogą być włączone stosownie do ich specjalności również inne sprawy wchodzące do zakresu działania Dyrekcji Generalnej.
§  8.
Przy wykonywaniu czynności nadzoru państwowego inspektoraty mają prawo używania pieczęci urzędowej z godłem państwowym.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 29 października 1986 r. (M.P.86.31.223) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 listopada 1986 r.
2 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 29 października 1986 r. (M.P.86.31.223) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 listopada 1986 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024