Prowadzenie gospodarstwa samochodowego i zakładu transportu samochodowego oraz technologicznego i specjalizowanego transportu samochodowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 20 lipca 1965 r.
w sprawie prowadzenia gospodarstwa samochodowego i zakładu transportu samochodowego oraz technologicznego i specjalizowanego transportu samochodowego.

Na podstawie § 1 ust. 6 pkt 2 uchwały nr 287 Rady Ministrów z dnia 16 września 1964 r. w sprawie koncentracji i usprawnienia towarowego transportu samochodowego (Monitor Polski Nr 71, poz. 334) i w związku z ust. 1 i 2 wytycznych w sprawie usprawnienia organizacji transportu samochodowego, stanowiących załącznik do uchwały nr 359 Rady Ministrów z dnia 13 września 1961 r. (Monitor Polski Nr 77, poz. 324), zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Warunki, jakim powinny odpowiadać gospodarstwa samochodowe i zakłady transportu samochodowego nietransportowych jednostek organizacyjnych.

§  1.
1.
Gospodarstwo samochodowe, określone w § 1 ust. 6 pkt 1 lit. c) uchwały nr 287 Rady Ministrów z dnia 16 września 1964 r. w sprawie koncentracji i usprawnienia towarowego transportu samochodowego (Monitor Polski Nr 71, poz. 334), zwanej dalej "uchwałą", powinno odpowiadać następującym warunkom:
1)
posiadać tabor liczący od 25 do 75 pojazdów samochodowych, a w transporcie pracującym na potrzeby rolnictwa - od 20 do 75 takich pojazdów,
2) 1
prowadzić transport samochodowy niezarobkowo dla obsługi przewozowej jednostek zgrupowanych w macierzystym zjednoczeniu i zarobkowy transport samochodowy w razie obsługi innych jednostek,
3)
stanowić w ramach jednostki macierzystej ustaloną w regulaminie tej jednostki wyodrębnioną komórkę organizacyjną,
4)
posiadać personel, w którego skład powinno wchodzić co najmniej dwóch wykwalifikowanych fachowców z dziedziny transportu samochodowego (do spraw technicznych i do spraw ekonomicznych),
5)
posiadać ustalone planem zadania w zakresie transportu samochodowego.
2.
Warunki ustalone w ust. 1 nie dotyczą gospodarstw samochodowych transportu gospodarczego jednostek grupujących samochody dostawcze (o ładowności do 1,5 t włącznie), wymienionych w § 3 pkt 11 uchwały, oraz poszczególnych samochodów ciężarowych średniej ładowności, pozostawionych poszczególnym zakładom pracy dla określonych zadań przewozowych, zgodnie z przepisami ust. 2 wytycznych w sprawie usprawnienia organizacji transportu samochodowego, stanowiących załącznik do uchwały nr 359 Rady Ministrów z dnia 13 września 1951 r. (Monitor Polski Nr 77, poz. 324).
§  2.
1.
Zakład transportu samochodowego, określony w § 1 ust. 6 pkt 1 lit. d) uchwały, powinien odpowiadać następującym warunkom:
1)
posiadać tabor liczący więcej niż 75 pojazdów samochodowych, a w szczególnych wypadkach więcej niż 40 takich pojazdów,
2)
prowadzić transport niezarobkowy jako działalność pomocnicza, a w razie obsługi przewozowej innych jednostek - transport zarobkowy jako działalność uboczną jednostki macierzystej,
3)
posiadać organizację wewnętrzną ustaloną odrębnym regulaminem lub wyodrębnioną częścią regulaminu jednostki macierzystej,
4)
posiadać personel, w którego skład powinno wchodzić co najmniej trzech wykwalifikowanych fachowców z dziedziny transportu samochodowego (do spraw technicznych i do spraw ekonomicznych),
5)
prowadzić działalność na podstawie planu transportu samochodowego.
2.
Zakład transportu samochodowego może posiadać oddziały lub inne placówki terenowe.

Rozdział  2.

Zasady i zakres działania transportu technologicznego i specjalizowanego prowadzonego przez nietransportowe jednostki organizacyjne.

§  3.
1.
Transport samochodowy technologiczny, określony w § 1 ust. 6 pkt 1 lit. a) uchwały, może prowadzić nietransportowa jednostka organizacyjna, jeżeli proces produkcji lub obrotu wewnątrz takiej jednostki wymaga w swoim przebiegu zastosowania do przewozu ładunków będących przedmiotem tego procesu ciężarowych pojazdów samochodowych zwykłych (uniwersalnych) lub z nadwoziami specjalnymi (specjalizowanych).
2.
Rodzaje przewozów w transporcie technologicznym (ust. 1) w poszczególnych branżach gospodarczych lub w resortach (związkach spółdzielczych) zostaną ustalone w wytycznych wydanych zgodnie z przepisami § 1 ust. 2 lub 3 i ust. 4 uchwały.
§  4.
Transport samochodowy specjalizowany, określony w § 1 ust. 6 pkt 1 lit. b) uchwały, może być prowadzony:
1)
przy użyciu ciężarowych pojazdów samochodowych z nadwoziami specjalnymi (specjalizowanych) albo
2)
w ramach specjalizowanych form organizacji procesu przewozowego.
§  5.
Transport specjalizowany, określony w § 4 pkt 1, może być prowadzony w zakresie przewozu ładunków, których przemieszczanie wymaga zastosowania takich pojazdów, a w szczególności w zakresie przewozu:
1)
artykułów żywnościowych i innych artykułów wymagających zastosowania izotermicznych pojazdów samochodowych (lodownie, chłodnie),
2)
żywych ryb w basenach,
3)
żywych zwierząt w pojazdach samochodowych o specjalnej konstrukcji nadwozia przystosowanej do ich pomieszczenia,
4)
ładunków płynnych lub gazowych w cysternach,
5)
materiałów sproszkowanych lub sypkich w specjalnych pojemnikach stanowiących nadwozie pojazdu samochodowego,
6)
dłużyc przy pomocy pojazdów kłonicowych lub z urządzeniem do podwieszania ładunku,
7)
określonych ładunków przy użyciu pojazdów z krytym nadwoziem (furgonów), z przystosowanym do przewozu tych ładunków urządzeniem wewnętrznym (np. wyrobów garmażeryjnych, piekarniczych, mleczarskich i innych tego rodzaju artykułów żywnościowych oraz niektórych artykułów przemysłowych, jak odzież, instrumenty muzyczne itp.),
8)
mebli oraz urządzeń mieszkaniowych i biurowych - meblowozami,
9)
ładunków wyjątkowo ciężkich lub przekraczających dopuszczalne wymiary - niskopodwoziowymi pojazdami.
§  6.
Transport specjalizowany, określony w § 4 pkt 2, może prowadzić nietransportowa jednostka organizacyjna, jeżeli w związku z podstawową działalnością takiej jednostki proces przewozowy musi przebiegać w sposób szczególny, zwłaszcza zaś gdy rodzaj przewozu wymaga użycia ciężarowych pojazdów samochodowych specjalnie przystosowanych lub gdy przedmiotem przewozu są ładunki szczególnego rodzaju.
§  7.
Rodzaje przewozów w transporcie specjalizowanym (§§ 5 i 6) w poszczególnych branżach gospodarczych lub w resortach (związkach spółdzielczych) zostaną ustalone w wytycznych, wydanych zgodnie z przepisami § 1 ust. 2 lub 3 i ust. 4 uchwały.
§  8.
Nietransportowa jednostka organizacyjna eksploatująca tabor samochodowy, nie przekraczający w ogólnej liczbie 24 pojazdów, może prowadzić transport technologiczny lub specjalizowany pojazdami nie zgrupowanymi w gospodarstwie samochodowym, jeżeli należytej obsługi w zakresie rodzajów przewozu ustalonych stosownie do § 3 ust. 2 i § 7 nie może jej zapewnić zakład transportu samochodowego albo przedsiębiorstwo branżowego lub publicznego transportu samochodowego.

Rozdział  3.

Przepisy końcowe.

§  9.
Jeżeli prowadzenie transportu technologicznego lub specjalizowanego przez określoną jednostkę organizacyjną wymaga, zgodnie z przepisami w sprawie krajowego transportu drogowego, uzyskania zezwolenia lub potwierdzenia zgłoszenia właściwego do spraw komunikacji organu prezydium rady narodowej, wówczas:
1)
zezwolenie na prowadzenie określonego transportu, wydane przez organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej, uważa się jednocześnie za zgodę na prowadzenie gospodarstwa samochodowego lub zakładu tego rodzaju transportu,
2)
potwierdzenie zgłoszenia prowadzenia określonego transportu nie powinno być wydane przed wyrażeniem zgody przez właściwy do spraw komunikacji organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej na prowadzenie przez ubiegającą się jednostkę gospodarstwa samochodowego lub zakładu danego rodzaju transportu.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 27 kwietnia 1973 r. (M.P.73.21.126) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 maja 1973 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024