Zasady ewidencji kosztów gospodarstw samochodowych w przedsiębiorstwach i instytucjach nietransportowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 7 czerwca 1965 r.
w sprawie zasad ewidencji kosztów gospodarstw samochodowych w przedsiębiorstwach i instytucjach nietransportowych.

Na podstawie § 5 ust. 1 uchwały nr 287 Rady Ministrów z dnia 16 września 1964 r. w sprawie koncentracji i usprawnienia towarowego transportu samochodowego (Monitor Polski Nr 71, poz. 334) zarządza się, co następuje:
§  1.
Państwowe przedsiębiorstwa i instytucje nietransportowe, posiadające gospodarstwa samochodowe liczące 25 i więcej samochodów ciężarowych, obowiązane są do prowadzenia ewidencji kosztów tych gospodarstw według zasad ustalonych w wytycznych stanowiących załącznik do zarządzenia.
§  2.
Jednostki nadrzędne, którym podlegają przedsiębiorstwa prowadzące gospodarstwa samochodowe, obowiązane są do wprowadzenia odpowiednich zmian w wykazach kont oraz w komentarzu do branżowego planu kont ustalającym zasady rachunku kosztów.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYTYCZNE W SPRAWIE ZASAD EWIDENCJI KOSZTÓW GOSPODARSTW SAMOCHODOWYCH W PRZEDSIĘBIORSTWACH I INSTYTUCJACH NIETRANSPORTOWYCH.

§ 1.
1.
Koszty gospodarstwa samochodowego liczącego 25 i więcej samochodów ciężarowych należy ewidencjonować na koncie syntetycznym 53 "Działalność pomocnicza", odpowiednio je wyodrębniając w urządzeniach analitycznych jako "koszty gospodarstwa samochodowego".
2.
Koszty, o których mowa w ust. 1, należy ująć w podziale na następujące pozycje:
1)
materiały pędne i oleje,
2)
ogumienie,
3)
amortyzacja taboru,
4)
remonty eksploatacyjne taboru,
5)
płace i ubezpieczenia kierowców i pomocników kierowców,
6)
delegacje kierowców i pomocników kierowców,
7)
koszty ogólne gospodarstwa samochodowego.
§  2.
1.
Pozycja kosztów materiałów pędnych i olejów obejmuje wartość zużycia wydanych z własnych magazynów lub zakupionych przez kierowców w publicznych stacjach Centrali Produktów Naftowych materiałów pędnych i olejów.
2.
Pozycja kosztów ogumienia obejmuje koszty zużycia ogumienia wydanego na pojazdy samochodowe (również przyczepy), opon i dętek, jak również koszty naprawy ogumienia.
3.
Jako koszty amortyzacji wykazuje się amortyzację taboru samochodowego, ustaloną za pomocą stawek amortyzacyjnych zawartych w załączniku do uchwały nr 534 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1961 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych (Monitor Polski z 1961 r. Nr 97, poz. 408, z 1963 r. Nr 10, poz. 48, z 1964 r. Nr 21, poz. 94 i Nr 73, poz. 341).
4.
Do kosztów remontów eksploatacyjnych taboru zalicza się:
1)
obce usługi remontowe taboru samochodowego,
2)
koszty zużycia materiałów oraz płace pracowników zatrudnionych przy obsłudze technicznej i naprawach taboru samochodowego,
3)
koszty remontów wykonanych na rzecz gospodarstwa samochodowego przez działalność (produkcję) podstawową lub pomocniczą.
5.
Pozycja płac i ubezpieczeń obejmuje płace brutto (łącznie z premiami) kierowców i ich pomocników wraz z narzutami z tytułu ubezpieczeń społecznych bez względu na to, czy stanowią one wynagrodzenie zarówno za czas pracy efektywnie przepracowany na pojeździe samochodowym, jak też za inne prace (np. obsługowo-naprawcze), czy też stanowią wynagrodzenie za czas nie przepracowany m. in. z powodu oczekiwania na naprawę bądź dyspozycję zatrudnienia pojazdu.
6.
Do kosztów delegacji zalicza się koszty podróży służbowych kierowców i ich pomocników, związane z eksploatacją pojazdów poza stałym miejscem zatrudnienia tych pracowników.
7.
Do kosztów ogólnych gospodarstwa samochodowego zalicza się m. in.:
1)
płace (łącznie z premiami) wraz z narzutami z tytułu ubezpieczeń społecznych pracowników gospodarstwa samochodowego nie zaliczonych do kosztów podanych w ust. 4 i 5, a m. in. płace nadzoru technicznego w razie prowadzenia własnej stacji obsługi oraz osób kierujących pracą gospodarstwa samochodowego,
2)
zużycie materiałów przez gospodarstwo samochodowe na inne cele niż określone w ust. 1, 2 i 4 oraz wyposażenie taboru samochodowego (narzędzia itp.),
3)
amortyzację budynków, budowli, maszyn i urządzeń pozostających w użytkowaniu gospodarstwa samochodowego,
4)
usługi obce świadczone na rzecz gospodarstwa samochodowego (z wyjątkiem zaliczonych do kosztów podanych w ust. 2 i 4),
5)
pozostałe koszty związane z działalnością przewozową.
§  3.
1.
W celu ustalenia kosztu jednostkowego wytworzenia usług przewozowych sumę kosztów usług przewozowych w przekroju pozycji tych kosztów, określonych w § 1 ust. 2, dzieli się przez ilość wykonanych jednostek kalkulacyjnych.
2.
Jednostkami kalkulacyjnymi usług przewozowych są:
1)
wozokilometry ogólnego przebiegu pojazdów - dla kosztów wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1-4,
2)
wozogodziny pracy pojazdów - dla kosztów wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 5-7,
3)
tonokilometry (jednostki pracy przewozowej) - dla ogólnej sumy kosztów usług przewozowych wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1-7.
3.
Ilość wykonanych jednostek kalkulacyjnych wynika z odpowiednich sprawozdań z działalności przewozowej za dany okres sprawozdawczy. Sposób obliczania ogólnej ilości jednostek kalkulacyjnych oraz ich definicje podają odpowiednie instrukcje o sprawozdawczości rzeczowej transportu samochodowego, wydane przez Główny Urząd Statystyczny.
§  4.
Jeżeli gospodarstwo samochodowe posiada w użytkowaniu tabor ciężarowy i osobowy, wówczas w ewidencji księgowej należy osobno ująć koszty taboru ciężarowego i osobowego według pozycji określonych w § 1 ust. 2 pkt 1-6. Podziału kosztów ogólnych między oba rodzaje taboru należy dokonać w proporcji do sumy kosztów ujętych pozycjami określonymi w § 1 ust. 2 pkt 1-6.
§  5.
Rozliczenia kosztów świadczeń gospodarstwa samochodowego na rzecz odbiorców tych świadczeń dokonuje się według ogólnych zasad.
§  6.
Koszty prowadzenia gospodarstw samochodowych przez instytucje nietransportowe należy ujmować w ewidencji księgowej zgodnie z obowiązującymi te instytucje przepisami rachunkowymi, według zasad określonych w niniejszych wytycznych.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1965.32.175

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady ewidencji kosztów gospodarstw samochodowych w przedsiębiorstwach i instytucjach nietransportowych.
Data aktu: 07/06/1965
Data ogłoszenia: 19/06/1965
Data wejścia w życie: 19/06/1965