Określenie kryteriów lokalizacji instytutów naukowych, naukowo-badawczych i centralnych laboratoriów.

UCHWAŁA Nr 364
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 listopada 1964 r.
w sprawie określenia kryteriów lokalizacji instytutów naukowych, naukowo-badawczych i centralnych laboratoriów.

W celu zapewnienia prawidłowego rozmieszczenia instytutów naukowych, naukowo-badawczych i centralnych laboratoriów, sprzyjającego maksymalnej efektywności prac naukowo-badawczych oraz ich oddziaływaniu na rozwój gospodarki narodowej, oraz w celu zapewnienia dopływu kadr niezbędnych dla właściwego rozwoju tych placówek - Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Zatwierdza się wytyczne w sprawie określenia kryteriów lokalizacji instytutów naukowo-badawczych i centralnych laboratoriów, stanowiące załącznik nr 1 do uchwały, zwane dalej "wytycznymi".
2.
Wytyczne mają zastosowanie przy stawianiu wniosków i ustalaniu lokalizacji nowo tworzonych oraz zmianie lokalizacji już istniejących instytutów naukowo-badawczych i centralnych laboratoriów, zwanych dalej "instytutami" i "laboratoriami", z uwzględnieniem właściwości i warunków poszczególnych branż gospodarki narodowej oraz dziedzin nauki i techniki.
3.
Opierając się na wytycznych stanowiących załącznik nr 1 do uchwały Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk w uzgodnieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki oraz Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów wyda wytyczne w sprawie kryteriów lokalizacyjnych instytutów Polskiej Akademii Nauk, uwzględniając ich specyfikę i wymogi.
§  2.
1.
Wnioski ministrów (kierowników urzędów centralnych) w sprawie lokalizacji instytutów i laboratoriów, przedstawiane Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, powinny odpowiadać zasadom ustalonym w wytycznych, a ponadto zawierać:
1)
zaakceptowany przez Komitet Nauki i Techniki program i zakres projektowanych w instytucie lub laboratorium prac badawczych oraz ustalenia dotyczące właściwych, z punktu widzenia potrzeb nauki i techniki, powiązań tematycznych i organizacyjnych wpływających na wybór lokalizacji,
2)
uzasadnienie proponowanej lokalizacji ogólnej, wynikające ze specyfiki jednostki badawczej.
2.
Ustalenia ust. 1 mają zastosowanie zarówno przy tworzeniu nowych, jak i zmianie lokalizacji już istniejących instytutów i laboratoriów.
§  3.
1.
Siedzibę instytutów i laboratoriów określonych w załączniku nr 2 do uchwały należy przenieść poza teren m.st. Warszawy. Ministrowie, którym podlegają te instytuty i laboratoria, wystąpią na zasadach i w trybie ustalonych w § 2 ust. 1 do Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z wnioskami w sprawie ustalenia lokalizacji ogólnej tych placówek w nowych ośrodkach naukowych.
2.
Należy przewidzieć zmianę lokalizacji placówek wymienionych w załączniku nr 2 w ramach możliwości określonych nakładami planu inwestycyjnego resortów na lata 1966-1970.
3.
Do czasu zmiany lokalizacji nie należy w zasadzie zwiększać liczby etatów w placówkach, o których mowa w ust. 1.
§  4.
1.
Zobowiązuje się Ministrów Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Ciężkiego, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Spożywczego i Skupu, Zdrowia i Opieki Społecznej, Rolnictwa, Oświaty oraz w stosunku do placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk do dokonania, w oparciu o zasady ustalone w wytycznych, analizy prawidłowości lokalizacji podległych im instytutów istniejących na terenie oraz w rejonie m.st. Warszawy.
2.
W razie gdy analiza, o której mowa w ust. 1, wykaże, że lokalizacja poszczególnych instytutów i laboratoriów istniejących na terenie m.st. Warszawy nie odpowiada zasadom ustalonym w wytycznych, a w szczególności gdy zamierzone są inwestycje polegające na budowie lub generalnej rozbudowie bazy techniczno-lokalowej w istniejącej lub nowej lokalizacji szczegółowej, zobowiązuje się ministrów, o których mowa w ust. 1, oraz Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk do wystąpienia, na zasadzie i w trybie określonym w § 2 ust. 1, do Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z wnioskami w sprawie ustalenia nowej lokalizacji - w terminie do dnia 31 marca 1965 r.
§  5.
Powierza się Przewodniczącemu Komitetu Nauki i Techniki ogólną koordynację prac związanych z ustaleniem planu rozwoju instytutowi laboratoriów oraz opracowanie koncepcji ich rozmieszczenia.
§  6.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Przewodniczącemu Komitetu Nauki i Techniki, zainteresowanym ministrom oraz Sekretarzowi Naukowemu Polskiej Akademii Nauk.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WYTYCZNE W SPRAWIE KRYTERIÓW LOKALIZACYJNYCH INSTYTUTÓW NAUKOWO-BADAWCZYCH I CENTRALNYCH LABORATORIÓW

Powiązanie instytutu lub laboratorium z określonym ośrodkiem naukowym.

§  1.
1.
Działalność placówek naukowo-badawczych wymaga w coraz większym stopniu kompleksowości badań naukowych. Pociąga to za sobą konieczność współdziałania szeregu placówek różnych specjalności przy rozwiązywaniu konkretnych zadań w danej dyscyplinie. Należy więc przyjąć zasadę, że instytut lub laboratorium powinny być lokalizowane w istniejącym już lub tworzonym ośrodku naukowym, gwarantującym pod względem profilu i specjalizacji najbardziej korzystny jego rozwój i możliwość współdziałania z innymi placówkami badawczymi.

Przez ośrodek naukowy należy rozumieć rejon (miejscowość), w którym skoncentrowany jest (bądź będzie) potencjał badawczy umożliwiający prowadzenie kompleksowych badań, jak również kształcenie kadr, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków odpowiadających specyficznym potrzebom rejonu lub profilowi specjalizacji danego rejonu.

Potencjał badawczy, o którym wyżej mowa, określony jest liczbą oraz rodzajem placówek naukowo-badawczych i szkół wyższych odpowiednich specjalności oraz bazą materialno-techniczną do prowadzenia zamierzonego rodzaju badań.

2.
Przy wyborze ośrodka naukowego należy uwzględnić celowość i możliwość współpracy lokalizowanego instytutu (laboratorium) z innymi placówkami naukowo-badawczymi danego ośrodka naukowego na tle:
1)
długofalowego programu rozwoju prac naukowo-badawczych,
2)
wieloletnich planów rozwoju gospodarczego danego rejonu,
3)
możliwości zatrudnienia niezbędnej kadry naukowo-badawczej i inżynieryjno-technicznej w ramach danego ośrodka naukowego oraz dalszego jej kształcenia i doskonalenia.
3.
Istniejące ośrodki naukowe: Warszawa, Kraków, Poznań, Łódź i Katowice-Gliwice, reprezentujące w zasadzie wszystkie dziedziny naukowe, posiadają już tak dostateczną liczbę placówek naukowo-badawczych, że należy unikać lokalizowania w nich dalszych instytutów i laboratoriów, jeżeli inne przesłanki lokalizacyjne nie przesądzają konieczności lokalizowania ich w tych właśnie ośrodkach.

Dotyczyć to może w zasadzie:

1)
w ośrodku warszawskim: instytutów przemysłu maszynowego i elektrotechnicznego, powiązanych ściśle z warszawskim ośrodkiem przemysłowym i posiadających rolę wiodącą w zakresie swojego działania,
2)
w ośrodku krakowskim: instytutów branży hutniczej, górniczej, chemicznej, materiałów budowlanych, przemysłu metalowego,
3)
w ośrodku poznańskim: instytutów typu mechaniczno-technologicznego i chemicznego,
4)
w ośrodku łódzkim: instytutów branży włókienniczej, chemicznej i energetycznej,
5)
w ośrodku katowicko-gliwickim: instytutów branży hutniczej, górniczej i energetycznej.
4.
Rozwijające się ośrodki naukowe: Wrocław, Gdańsk, Szczecin, Lublin, Bydgoszcz-Toruń i Olsztyn, w których wskazane jest lokalizowanie nowych placówek naukowo-badawczych, posiadają obecnie lub będą posiadały w perspektywie warunki umożliwiające rozwój następujących kierunków badawczych:
1)
ośrodek wrocławski: górnictwo, elektrotechnika, elektronika, automatyka, maszyny precyzyjne, transport wodny śródlądowy,
2)
ośrodek gdański: transport morski, budownictwo morskie, mechanika, a szczególnie budowa statków i cieplnych maszyn wirnikowych, elektrotechnika, elektronika, przemysł spożywczy, a szczególnie przemysł tłuszczowy i rybny,
3)
ośrodek szczeciński: chemia, elektrotechnika, mechanika, budownictwo i rolnictwo, budownictwo morskie,
4)
ośrodek lubelski: elektromechanika, chemia, rolnictwo, hodowla,
5)
ośrodek bydgosko-toruński: mechanika, telekomunikacja, chemia,
6)
ośrodek olsztyński: rolnictwo, mleczarstwo, chemia.

Powiązanie instytutu lub laboratorium z określonym ośrodkiem przemysłowym.

§  2.
1.
W razie gdy działalność instytutu lub laboratorium wymaga bliskiej i stałej współpracy z określoną gałęzią (gałęziami) produkcji, przy czym związki te mogą mieć decydujące znaczenie dla perspektyw rozwojowych tych placówek, wyboru lokalizacji należy dokonać w ośrodku przemysłowym grupującym największą ilość jednostek gospodarczych, które są i będą zainteresowane działalnością naukowo-badawczą lokalizowanego instytutu czy laboratorium.
2.
W szczególności należy uwzględnić:
1)
pożądaną obecnie lub w przyszłości kompleksową organizację lokalizowanego instytutu lub laboratorium jako placówki badawczo-konstrukcyjnej lub badawczo-konstrukcyjno-projektowej,
2)
współpracę lokalizowanego instytutu lub laboratorium z zakładami przemysłowymi w zakresie opracowywania, sprawdzania i stosowania nowych konstrukcji, technologii, wykonawstwa serii doświadczalnych i prób w skali półtechnicznej i technicznej,
3)
celowość ewentualnego organizacyjnego powiązania lokalizowanego instytutu lub laboratorium z odpowiednią placówką szkoły wyższej lub z zakładem przemysłowym.

Ograniczenia lokalizacyjne na terenie m.st. Warszawy.

§  3.
1.
Ze względu na nadmierną koncentrację placówek naukowo-badawczych na terenie Warszawy należy stosować ograniczenia lokalizacyjne określone w § 1 ust. 3 niniejszych wytycznych, z tym że należy ich przestrzegać w odniesieniu do nowo tworzonych instytutów oraz do tych spośród już istniejących na terenie m.st. Warszawy, które nie posiadają właściwej bazy techniczno-lokalowej i planują jej budowę od nowa lub rekonstrukcję.
2.
Wyjątkowe odstępstwa od zasady określonej w ust. 1, dotyczące konkretnych wypadków, muszą być odpowiednio udokumentowane i ostatecznie uzgodnione z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki oraz Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów. W zasadzie nie należy lokalizować na terenie Warszawy placówek naukowo-badawczych z zakresu górnictwa, chemii i rolnictwa.
3.
Zainteresowani ministrowie, którym podporządkowane są instytuty warszawskie posiadające aktualnie właściwą bazę techniczno-lokalową, ale planujące jej dalszą rozbudowę, powinni rozważyć celowość dalszego ich rozwoju przez tworzenie filii bądź oddziałów poza Warszawą, mając na uwadze przede wszystkim właściwą działalność instytutów i zasadę nierozpraszania kadry naukowej.

Tworzenie oddziałów poza Warszawą należy realizować w tych wypadkach, kiedy następuje rozszerzenie zakresu działania instytutu przez objęcie nowej dziedziny badań lub wyodrębnienie określonego rozwijającego się zakresu tematycznego.

§  4.
Kryteria wymienione w §§ 1, 2 i 3 należy uznać za podstawowe przy rozpatrywaniu lokalizacji nowo tworzonych, jak również przy planowanej zmianie lokalizacji istniejących instytutów lub laboratoriów, przy czym w tym drugim wypadku należy dodatkowo uwzględnić:
1)
możliwość i celowość tworzenia specjalizowanych oddziałów, instytutów lub laboratoriów w określonych ośrodkach naukowych bądź przemysłowych,
2)
analizę i rachunek ekonomiczny dotyczące:
a)
stanu posiadanej bazy techniczno-lokalowej i poniesionych na nią kosztów,
b)
przewidywanych kosztów adaptacji bądź budowy nowej bazy techniczno-lokalowej,
c)
możliwości maksymalnego zachowania i przeniesienia zatrudnionej kadry naukowo-badawczej,
d)
sposobu racjonalnego zatrudnienia pozostającej kadry naukowo-badawczej i inżynieryjno-technicznej,
e)
sposobu wykorzystania opuszczonych nieruchomości i urządzeń.
§  5.
Przy ustalaniu lokalizacji instytutu (laboratorium) zgodnie z wyżej wymienionymi kryteriami podstawowymi w nowych ośrodkach naukowych powinny być jednocześnie zapewnione przez występujące z wnioskiem ministerstwo (urząd centralny) i odpowiednie organy terenowe środki i nakłady konieczne dla działalności i rozwoju instytutu (laboratorium), a w szczególności tereny potrzebne pod dalszą rozbudowę, zaspokojenie specjalnych wymagań wynikających z charakteru instytutu lub laboratorium (odpowiednia sieć energetyczna, zaopatrzenie w wodę itp.), mieszkania i inne czynniki niezbędne dla rozwoju działalności określonego instytutu lub laboratorium.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WYKAZ INSTYTUTÓW, KTÓRE NALEŻY PRZENIEŚĆ POZA WARSZAWĘ

Lp. Nazwa instytutu (zakładu) Ministerstwo nadzorujące Adres instytutu (zakładu)
1 Centralne Laboratorium Chłodnictwa Ministerstwo Przemysłu Spożywczego i Skupu Warszawa, Wolska 90
2 Zakład Analityczno-Kontrolny Instytutu Przemysłu Zielarskiego Ministerstwo Przemysłu Spożywczego i Skupu Warszawa, Rakowiecka 8
3 Instytut Melioracji i Użytków Zielonych Ministerstwo Rolnictwa Warszawa, Nowogrodzka 50
4 Instytut Przemysłu Gumowego Ministerstwo Przemysłu Chemicznego Warszawa, Czerska 18
5 Centralne Laboratorium Kopalnych Surowców Chemicznych Ministerstwo Przemysłu Chemicznego Warszawa, Rydygiera 8

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024