Utworzenie funduszu autorskiego.

UCHWAŁA Nr 154
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 czerwca 1964 r.
w sprawie utworzenia funduszu autorskiego.

W celu popierania twórczości literackiej o wysokich walorach ideowo-artystycznych, naukowych i popularnonaukowych Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Tworzy się fundusz autorski z wpłat państwowych i spółdzielczych przedsiębiorstw wydawniczych w wysokości ceny katalogowej książek, stanowiących:
1)
dzieła literatury pięknej polskiej, do których prawa autorskie już wygasły,
2)
dzieła literatury pięknej obcej, do których wygasło prawo autorskie do oryginału.
§  2.
Fundusz autorski przeznacza się na:
1)
wypłatę autorom dodatkowego wynagrodzenia - poza należnością przypadającą z umowy wydawniczej - jeżeli dzieło ma wybitną wartość ideowo-artystyczną, naukową, popularyzatorską lub dydaktyczną,
2)
wypłatę stypendium literackiego na kontynuowanie pracy twórczej przez autorów dzieł wydanych drukiem.
§  3.
Przedsiębiorstwa wydawnicze, o których mowa w § 1, obowiązane są dokonywać wpłat na fundusz autorski w ciągu 14 dni od daty przekazania do sprzedaży całego nakładu książki, której wydanie powoduje powstanie obowiązku wpłaty.
§  4.
W razie opóźnienia wpłaty przedsiębiorstwa wydawnicze obowiązane są do zapłaty odsetek za zwłokę w wysokości 0,5% za każdy dzień opóźnienia.
§  5.
1.
Funduszem autorskim dysponuje Minister Kultury i Sztuki.
2.
Zasady i tryb dokonywania wypłat z funduszu autorskiego ustala regulamin, stanowiący załącznik do uchwały.
§  6.
Limit bezosobowego funduszu płac Ministerstwa Kultury i Sztuki powiększa się corocznie o kwoty wpłacane przez przedsiębiorstwa wydawnicze na fundusz autorski.
§  7.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrom Kultury i Sztuki oraz Finansów.
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1964 r.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN FUNDUSZU AUTORSKIEGO

Regulamin niniejszy określa zasady i tryb dokonywania wypłat z funduszu autorskiego (§ 5 ust. 2 uchwały nr 154 Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 1964 r. - Monitor Polski Nr 40, poz. 186).
§ 1.
Fundusz autorski gromadzi się na odrębnym rachunku Ministerstwa Kultury i Sztuki w Narodowym Banku Polskim. Nie wykorzystane kwoty funduszu autorskiego w jednym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
§  2.
Fundusz autorski przeznacza się na dodatkowe wynagrodzenia autorskie (§ 2 pkt 1 uchwały) oraz stypendia literackie (§ 2 pkt 2 uchwały).
§  3.
Dodatkowe wynagrodzenia autorskie przyznaje Minister Kultury i Sztuki na wniosek dyrektora wydawnictwa, zgłaszającego dzieło do masowego rozpowszechnienia.
§  4.
Dodatkowe wynagrodzenie autorskie za poszczególne dzieło (§ 3) nie powinno być niższe od kwoty stanowiącej 100% wynagrodzenia autorskiego za wydanie, stanowiące podstawę przyznania dodatkowego wynagrodzenia, i nie może przekraczać kwoty stanowiącej 250% tego honorarium.
§  5.
1.
Wniosek o wypłatę dodatkowego wynagrodzenia powinien być zgłoszony przez dyrektora wydawnictwa do Ministra Kultury i Sztuki równocześnie z wnioskiem o zakwalifikowanie książki do masowego rozpowszechnienia.
2.
Do wniosku należy dołączyć recenzje, na których podstawie wydawnictwo powzięło decyzję o wydaniu, oraz recenzje prasowe.
§  6.
Stypendia literackie przyznaje Minister Kultury i Sztuki po zasięgnięciu opinii Zarządu Głównego Związku Literatów Polskich.
§  7.
Stypendium literackie (§ 2 pkt 2 uchwały) może być przyznane autorowi wydanego już uprzednio wartościowego dzieła literackiego i nie może przewyższać kwoty 4.000 zł miesięcznie w okresie nie przekraczającym 12 miesięcy.
§  8.
1.
Wnioski o przyznanie stypendium mogą być zgłaszane w okresie od 1 do 30 stycznia każdego roku kalendarzowego.
2.
Wnioski mogą być zgłaszane przez wszystkie jednostki organizacyjne działające w dziedzinie rozpowszechniania dzieł literackich oraz przez zainteresowanych autorów. Do wniosku należy załączyć wyczerpujące uzasadnienie.
§  9.
Sprawy organizacyjne i techniczne funduszu autorskiego prowadzi Gabinet Ministra Kultury i Sztuki.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1964.40.186

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Utworzenie funduszu autorskiego.
Data aktu: 02/06/1964
Data ogłoszenia: 18/06/1964
Data wejścia w życie: 01/01/1964, 18/06/1964