Wymiar i pobór opłat melioracyjnych za wykonanie przez Państwo melioracji wodnych półpodstawowych i szczegółowych oraz zagospodarowanie łąk.

INSTRUKCJA
MINISTRA ROLNICTWA I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 1 października 1963 r.
w sprawie wymiaru i poboru opłat melioracyjnych za wykonanie przez Państwo melioracji wodnych półpodstawowych i szczegółowych oraz zagospodarowania łąk.

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
W myśl przepisów art. 4 ustawy z dnia 22 maja 1958 r. o popieraniu melioracji wodnych dla potrzeb rolnictwa (Dz. U. z 1958 r. Nr 31, poz. 136, z 1962 r. Nr 34, poz. 158 i z 1963 r. Nr 28, poz. 170), zwanej dalej "ustawą", wykonanie melioracji półpodstawowych i szczegółowych należy do spółek wodnych i zainteresowanych właścicieli gruntów. Jednak na wniosek spółki wodnej, spółdzielni produkcyjnej lub większości zainteresowanych właścicieli gruntów nie zorganizowanych w taką spółkę bądź właścicieli co najmniej połowy ogólnego obszaru gruntów przewidzianych do zmeliorowania - Państwo może wykonać melioracje półpodstawowe i szczegółowe za zwrotem części kosztów.
§  2.
Podstawę obliczania kwoty przypadającej do zwrotu stanowi koszt wykonania melioracji wodnych bądź zagospodarowania łąk pomniejszony o:
1)
koszt opracowania dokumentacji technicznej,
2)
koszt utrzymania personelu wykonawczego i nadzorczego administracji państwowej,
3)
narzuty (generalia) przysługujące wykonawcy robót na podstawie przepisów szczególnych.
§  3.
Koszty obciążające użytkowników podlegają zwrotowi w formie tzw. opłaty melioracyjnej, zaliczanej na dochód budżetów powiatowych rad narodowych.
§  4.
Opłaty melioracyjne za melioracje półpodstawowe i szczegółowe, wykonane na wniosek spółki wodnej lub spółdzielni produkcyjnej, zmniejsza się o 10%.
§  5.
Opłaty melioracyjne za wykonanie przez Państwo melioracji wodnych półpodstawowych i szczegółowych płatne są do dnia 30 października tego roku kalendarzowego, w którym upływa dwuletni okres od ukończenia tych robót. Jeżeli jednak okres ten upływa w listopadzie lub grudniu danego roku kalendarzowego, opłaty płatne są do dnia 30 października roku następnego.
§  6.
Opłaty melioracyjne za wykonanie przez Państwo melioracji półpodstawowych i szczegółowych mogą być przez prezydium gromadzkiej rady narodowej (rady narodowej osiedla lub miasta nie stanowiącego powiatu) rozłożone na raty roczne w ramach ostałecznego terminu uiszczenia całości opłat, ustalonego przez wydział rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej. Okres ten dla poszczególnych rodzajów robót nie może przekraczać:
1)
za wykonanie urządzeń półpodstawowych, z wyjątkiem urządzeń do rolniczego wykorzystania ścieków 6 lat,
2)
za drenowanie nowe rurkowe o rozstawie sączków powyżej 13 m 10 lat,
3)
za drenowanie nowe rurkowe o rozstawie sączków 13 m i poniżej 13 m 15 lat,
4)
za renowację drenowań rurkowych 10 lat,
5)
za urządzenia deszczowni 10 lat,
6)
za budowę i renowację stawów rybnych 6 lat,
7)
za inne roboty, z wyjątkiem zagospodarowania łąk 6 lat,
8)
za wykonanie urządzeń melioracji półpodstawowych i szczegółowych rozprowadzających ścieki na terenach rolniczego ich wykorzystania 6 lat

licząc od upływu dwuletniego okresu po ukończeniu robót melioracyjnych.

§  7.
Opłaty melioracyjne za wykonanie przez Państwo zagospodarowania pomelioracyjnego płatne są:
1)
przy zagospodarowaniu metodą nawożenia - w całości do dnia 30 października roku następnego po przeprowadzeniu nawożenia,
2)
przy zagospodarowaniu metodą podsiewu i metodą pełnej uprawy - w dwóch ratach rocznych płatnych do dnia 30 października każdego roku, licząc od upływu jednego roku po ukończeniu robót.
§  8.
1.
Jeżeli zainteresowany właściciel gruntu w czasie wykonywania robót melioracyjnych dostarczył materiał lub robociznę, opłatę melioracyjną zmniejsza się o wartość tej robocizny lub materiału.
2.
Wartość usług świadczonych przez zainteresowanego właściciela gruntów ustala jednostka wykonująca prace melioracyjne według cen kosztorysowych bez generalii, a odpowiedni ekwiwalent pieniężny tych świadczeń powinna przelać na rachunek dochodów budżetowych wydziału rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej z zarachowaniem na dochód budżetu w części 3, dziale 5, rozdziale 10. O dokonanym przelewie jednostka wykonująca prace melioracyjne obowiązana jest zawiadomić zainteresowanego, przesyłając odpis zawiadomienia właściwemu wydziałowi rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej.

II.

Postępowanie w sprawach wymiaru i poboru opłaty melioracyjnej.

A.

Czynności wydziału rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej.

§  9.
Wydział rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej w terminie dwóch miesięcy od dnia ukończenia robót powinien opracować i przekazać biuru gromadzkiej rady narodowej wykaz należności za wykonane przez Państwo prace melioracyjne, o których mowa w § 3 i § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 maja 1958 r. w sprawie wykonania ustawy z dnia 22 maja 1958 r. o popieraniu melioracji wodnych dla potrzeb rolnictwa (Dz. U. z 1962 r. Nr 31, poz. 149), zwanego dalej "rozporządzeniem".
§  10.
Wykaz należności sporządza się odrębnie za wykonanie melioracji półpodstawowych i szczegółowych (oddzielnie dla każdego rodzaju robót, tj. osobno dla rowów na gruntach ornych, łąkach i pastwiskach, osobno dla drenowań itp.) i odrębnie za wykonanie zagospodarowania łąk.
§  11.
Wydziały rolnictwa i leśnictwa prezydiów powiatowych rad narodowych przy opracowaniu wykazu i obliczaniu należności z tytułu opłat melioracyjnych powinny uwzględniać, w porozumieniu z wykonawcami robót, świadczenia rzeczowe dostarczane przez zainteresowanych i kwoty odprowadzane z tego tytułu na dochód budżetu powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat oraz dzielnicowej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) oraz ewentualne szkody wyrządzone zainteresowanym w toku wykonywania robót.
§  12.
Dane niezbędne do sporządzenia wykazów, o których mowa w § 11, wydział rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej ustala według następujących zasad:
1)
na podstawie protokołów odbioru końcowego robót i przekazania do użytku (eksploatacji) inwestycji należy ustalić ogólny obszar meliorowany (dla każdego asortymentu oddzielnie) lub zagospodarowany, obszar należący do każdego z zainteresowanych właścicieli gruntów oraz ogólny koszt robót przypadający do zwrotu, tj. pomniejszony o koszt opracowania dokumentacji, koszt utrzymania personelu wykonawczego i nadzorczego administracji państwowej oraz narzuty (generalia) przysługujące wykonawcy robót na podstawie przepisów szczególnych,
2)
wysokość stawki opłat melioracyjnych na 1 ha obliczać należy przez podzielenie części kosztów podlegających zwrotowi przez ilość hektarów zmeliorowanych lub zagospodarowanych gruntów,
3)
określenia udziału zainteresowanych rolników w formie dostarczenia własnych materiałów i robocizny według cen kosztorysowych bez generalii dokonuje się na podstawie dokumentów przekazanych inwestorowi przez wykonawcę robót,
4)
ustalenia wysokości powstałych szkód w trakcie wykonawstwa dokonuje się na podstawie decyzji wydziału rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej, wydanej po komisyjnym ich stwierdzeniu przy udziale poszkodowanego (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).
§  13.
Wykaz należności z tytułu opłat melioracyjnych należy sporządzić według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do instrukcji, a poszczególne kolumny tego wykazu należy wypełniać, jak następuje:
1)
kolumna 1 nie wymaga wyjaśnień,
2)
w kolumnie 2 wyszczególnia się kolejno nazwiska i imiona wszystkich właścicieli tych gruntów, na które urządzenia melioracyjne wywierają dodatni wpływ,
3)
w kolumnie 3 wykazuje się obszar zmeliorowany lub zagospodarowany należący do każdego użytkownika wymienionego w kolumnie 2,
4)
w kolumnie 4 wpisuje się wysokość stawki opłat melioracyjnych przypadającej na 1 ha gruntów zmeliorowanych lub zagospodarowanych,
5)
w kolumnie 5 podaje się wysokość opłaty melioracyjnej wynikającej z pomnożenia stawki z 1 ha gruntów przez ilość hektarów tych gruntów,
6)
w kolumnach 6 i 7 wpisuje się kwoty, o których mowa w § 12 pkt 3 i 4, w odniesieniu do gruntów należących do poszczególnych właścicieli,
7)
w kolumnie 8 wpisuje się ewentualnie, inne potrącenia przewidziane odpowiednimi przepisami,
8)
pozostałe kolumny wykazu wypełnia biuro gromadzkiej rady narodowej.

Kwoty wykazane w kolumnach 5-8 należy zsumować, sumę każdej poszczególnej kolumny wpisać na końcu wykazu. Wykaz należy zaopatrzyć w datę sporządzenia oraz podpis kierownika wydziału rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej.

§  14.
Wykaz opłat melioracyjnych przypadających od spółki wodnej z tytułu wykonanych robót wodno-melioracyjnych bądź zagospodarowania łąk i pastwisk na obszarze objętym działalnością tej spółki, jak również zestawienie opłat z tytułu renowacji drenowań, o których mowa w § 3 ust. 5 rozporządzenia, należy sporządzić również według wzoru stanowiącego załącznik nr 1, z tym że wydział rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej przy opracowywaniu wykazu opłat melioracyjnych powinien uzyskać opinię zarządu tej spółki.
§  15.
Wydział rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej ustala dla poszczególnych gromad (miast, osiedli) ostateczne terminy uiszczenia całości opłat melioracyjnych. Okres spłaty należności należy uzależnić od ogólnej sytuacji gospodarczej jednostki, na której gruntach wykonano urządzenia melioracyjne, oraz od wysokości opłat przypadających od poszczególnych właścicieli gruntów.
§  16.
Wydział rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej rozpatruje wnoszone przez zainteresowanych właścicieli gruntów odwołania od decyzji biura gromadzkiej rady narodowej i wydaje ostateczną decyzję.

B.

Czynności biura gromadzkiej rady narodowej.

§  17.
W myśl przepisów § 3 rozporządzenia biuro gromadzkiej rady narodowej obowiązane jest w terminie 3 miesięcy od dnia ukończenia robót ustalić wysokość opłat melioracyjnych przypadających do zapłaty przez każdego z zainteresowanych właścicieli gruntów. Termin ten powinien być ściśle dotrzymany i po otrzymaniu z wydziału rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej wykazu należności, o którym mowa w § 9, biuro gromadzkiej rady narodowej powinno:
1)
uzupełnić nadesłany wykaz, wypełniając następujące kolumny:
a)
w kolumnie 9 wpisać ewentualne wpłaty dokonane przez właściciela gruntów na poczet opłat melioracyjnych,
b)
w kolumnie 10 wpisać ogólną kwotę potrąceń, tj. sumę kwot wykazanych w kolumnach 6, 7, 8 i 9,
c)
w kolumnie 11 wpisać kwotę należną do zapłaty od właściciela gruntów, tj. różnicę pomiędzy kwotami wykazanymi w kolumnach 5 i 10,
2)
rozpatrzyć i ustalić dla każdego użytkownika gruntów okres spłaty w ramach ostatecznego terminu ustalonego przez wydział rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej,
3)
wpisać do wykazu wysokość rat i terminy ich płatności w rubrykach od 12 do 20,
4)
zsumować kwoty wykazane w kolumnach od 9 wzwyż i sumę każdej poszczególnej kolumny wpisać w końcu rejestru; suma kolumny 11 powinna się równać sumie kolumny 5 pomniejszonej o sumę kolumny 10, natomiast suma kolumn 12-20 powinna się równać sumie kolumny 11,
5)
zaopatrzyć rejestr w datę sporządzenia oraz podpis sekretarza gromadzkiego.
§  18.
Przy ustalaniu terminów uiszczenia opłaty melioracyjnej przez poszczególnych właścicieli gruntów biuro gromadzkiej rady narodowej powinno rozważyć możliwości płatnicze każdego właściciela gruntów oddzielnie. Za kryteria do ustalenia okresu spłaty przez zainteresowanego należy przyjmować wysokość opłaty oraz stan ekonomiczny gospodarstwa.
§  19.
Decyzje o ustaleniu opłaty melioracyjnej i terminach płatności biuro gromadzkiej rady narodowej podaje do wiadomości zainteresowanym przez wywieszenie w lokalu prezydium gromadzkiej rady narodowej (rady narodowej osiedla lub miasta nie stanowiącego powiatu) na okres 14 dni. Niezależnie od powyższego należy powiadomić zainteresowanych o tym wywieszeniu przez sołtysa bądź w inny sposób przyjęty w danej miejscowości lub też zawiadomić każdego zainteresowanego o wysokości opłaty oddzielnym pismem.
§  20.
1.
W decyzji o ustaleniu opłat melioracyjnych należy podać m.in.:
1)
imię i nazwisko każdego użytkownika gruntów obowiązanego do uiszczenia opłaty melioracyjnej,
2)
wysokość opłaty melioracyjnej,
3)
ilość rat spłaty należności,
4)
wysokość rocznej raty,
5)
termin płatności pierwszej raty.

Ponadto należy poinformować o ulgach przysługujących zainteresowanym w razie przedterminowego uiszczenia opłaty.

2.
Wzór decyzji zawiera załącznik nr 2 do instrukcji.
§  21.
Jeżeli melioracje były wykonane na wniosek spółki wodnej, to decyzje o ustaleniu opłat melioracyjnych sporządza się w 2 egzemplarzach, z których jeden wywiesza się w lokalu biura gromadzkiej rady narodowej, drugi zaś doręcza się zarządowi tej spółki. Wzór decyzji ustala załącznik nr 3 do instrukcji.
§  22.
Do decyzji doręczonej zarządowi spółki należy dołączyć wykaz opłat przypadających od poszczególnych członków spółki.
§  23.
1.
Od decyzji biura gromadzkiej rady narodowej w sprawie ustalenia opłat melioracyjnych zainteresowanym właścicielom gruntów przysługuje prawo odwołania do wydziału rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej w terminie 14 dni licząc od dnia, w którym wywieszono decyzję w lokalu prezydium gromadzkiej rady narodowej (rady narodowej osiedla lub miasta nie stanowiącego powiatu).
2.
Odwołanie składa się w biurze gromadzkiej rady narodowej. Biuro gromadzkiej rady narodowej w terminie czternastu dni zobowiązane jest przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy i opinią do wydziału rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej.
3.
W razie wprowadzenia przez wydział rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej zmian w wymiarze opłat, zmiany te należy uwidocznić w rejestrze wymiarowym, przekreślając pierwotnie ustalone kwoty i wpisując kwoty wynikające z decyzji wydziału rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej. Ponadto w uwagach należy podać datę i numer decyzji wydziału rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej zmieniającej decyzję biura gromadzkiej rady narodowej.
§  24.
Biuro gromadzkiej rady narodowej w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku powinno powiadomić wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej o wysokości opłat melioracyjnych wymierzonych przez biuro gromadzkiej rady narodowej w roku poprzednim i podać terminy ich płatności według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do instrukcji.
§  25.
Biuro gromadzkiej rady narodowej dokonuje poboru tych opłat w drodze inkasa sołeckiego oraz wystawia upomnienia i tytuły wykonawcze.
§  26.
1.
Jeśli melioracje były wykonane na wniosek spółki wodnej, obowiązek uiszczenia należności z tytułu opłat melioracyjnych ciąży na spółce. Zarząd spółki wodnej uprawniony jest do wymierzania świadczeń podlegających uiszczeniu na rzecz spółki przez poszczególnych jej członków z tytułu melioracji należących do nich gruntów. Wysokość tych świadczeń podana jest w wykazie załączonym do decyzji biura gromadzkiej rady narodowej.
2.
Na wniosek zarządu spółki wodnej biuro gromadzkiej rady narodowej może przyjąć obowiązki zarządu spółki w zakresie ewidencji i poboru należności od poszczególnych członków spółki.
§  27.
Opłaty melioracyjne nie uiszczone w terminie podlegają ściągnięciu w trybie egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych przez wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych (wydziały finansowe prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województwa). Do opłat tych mają odpowiednie zastosowanie przepisy o zobowiązaniach podatkowych.

III.

Ewidencja wymiaru i księgowanie należności oraz wpływów opłaty melioracyjnej w biurze gromadzkiej rady narodowej.

§  28.
1.
Wykaz należności (załącznik nr 1) w części dotyczącej spłat w poszczególnych latach (od kolumny 12, do 20) stanowi jednocześnie rejestr wymiarowy, na podstawie którego biuro gromadzkiej rady narodowej na początku każdego roku kalendarzowego dokonuje wpisu do rejestru przypisów i odpisów.
2.
O dokonaniu wpisu do rejestru przypisów i odpisów należy zamieścić adnotację w odpowiedniej kolumnie rejestru wymiarowego (na końcu pod sumą), podając datę i pozycję wpisu do rejestru przypisów i odpisów zbiorczo dla danego roku.
3.
Rejestr wymiarowy powinien być przechowywany do czasu całkowitej spłaty należności.
§  29.
Rejestr przypisów i odpisów prowadzi się według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do instrukcji. Do rejestru wpisuje się w kwocie globalnej wszystkie należności z tytułu opłat melioracyjnych przypadających do uiszczenia w danym roku kalendarzowym od zainteresowanej jednostki (gromady, osiedla itp.). Przypisu dokonuje się na podstawie rejestru wymiarowego z odpowiedniej kolumny, w której wykazano kwotę opłat przypadających do uiszczenia w danym roku. Ponadto do rejestru wpisuje się wszystkie przypisy i odpisy wynikające z decyzji biura gromadzkiej rady narodowej, a dotyczące indywidualnych rolników, obniżenia wysokości opłat wskutek przedterminowych wpłat itp. Decyzje wpisuje się w ciągu roku w kolejności dat ich wydania.
§  30.
W razie uiszczenia przez zainteresowanego przed terminem płatności pierwszej raty 90% całości należności z tytułu opłat melioracyjnych, biuro gromadzkiej rady narodowej wydaje decyzję w sprawie obniżenia wysokości opłat o 10%, przy przedterminowym zaś uiszczeniu 44% sumy wszystkich rat, których terminy płatności jeszcze nie zapadły - decyzję w sprawie obniżenia wysokości sumy tych rat o 6%. Wzór decyzji ustala załącznik nr 6 do instrukcji.
§  31.
1.
Na podstawie decyzji wydanej przez biuro gromadzkiej rady narodowej w sprawie obniżenia opłaty melioracyjnej w związku z przedterminowym jej uiszczeniem należy dokonać wpisu do rejestru przypisów i odpisów. W kolumnie "Przypisy" zapisuje się pełną kwotę uiszczonych rat, których terminy płatności jeszcze nie zapadły, powiększoną o udzieloną bonifikatę, a w kolumnie "Odpisy" zapisuje się bonifikatę z tytułu przedterminowego uiszczenia.
2.
Jednocześnie sumy rat wpisanych do rejestru przypisów i odpisów w kolumnie "Przypisy" należy odnotować czerwonym atramentem we właściwych kolumnach rejestru wymiarowego oraz dokonać z końcem roku korekty sumowania tej kolumny rejestru, która obejmuje raty podlegające przypisaniu w następnym roku.
3.
Ponadto w rejestrze wymiarowym w kolumnie "Uwagi" należy dokonać adnotacji "Raty za lata.. w sumie zł... zostały uiszczone w dn...

Wpisano do rejestru przypisów i odpisów w dn... poz...".

§  32.
Wpłaty z tytułu opłat melioracyjnych mogą być dokonywane do rąk sołtysów, a także wnoszone bezpośrednio do kasy biura gromadzkiej rady narodowej bądź na jego rachunek podstawowy w Narodowym Banku Polskim.
§  33.
Na każdą wpłatę przyjętą przez sołtysa bądź wniesioną bezpośrednio do kasy biura gromadzkiej rady narodowej wydaje się pokwitowanie z kwitariusza przychodowego.
§  34.
Wpływy z tytułu opłat melioracyjnych biuro gromadzkiej rady narodowej przekazuje do budżetu powiatowej rady narodowej poleceniem przelewu w ciągu dwóch dni po upływie każdego miesiąca ze swego rachunku podstawowego w Narodowym Banku Polskim na rachunek podstawowy budżetu powiatowej rady narodowej.
§  35.
Wpłaty z tytułu opłat melioracyjnych oraz przelewy do budżetu powiatowego biuro gromadzkiej rady narodowej zapisuje w księdze głównej na rachunku środków budżetowych.
§  36.
Ewidencję wpływów z tytułu opłat melioracyjnych biuro gromadzkiej rady narodowej prowadzi w księdze dochodów i wydatków na odrębnym koncie w dwóch kolumnach. W jednej kolumnie biuro gromadzkiej rady narodowej zapisuje wpływy z tytułu opłat melioracyjnych (zapisem czarnym) oraz zwroty nadpłat (zapisem czerwonym), w drugiej natomiast - przelewy na rzecz budżetu powiatowej rady narodowej. Zapisów w księdze dochodów i wydatków dokonuje się na podstawie dokumentów wymienionych w §§ 33 i 34.
§  37.
Z końcem każdego miesiąca sumuje się w księdze dochodów i wydatków wpłaty z tytułu opłat melioracyjnych, odejmując sumy zwrotów nadpłat, oraz sumuje się przelewy do budżetu powiatowego.
§  38.
Konta osobowe poszczególnych dłużników z tytułu opłat melioracyjnych prowadzi się w księdze kontowej dochodów. Dla opłat tych należy przeznaczyć oddzielną część księgi lub oddzielną księgę. Księgę zakłada się na okres dwuletni.
§  39.
Dłużników wpisuje się do księgi kontowej w kolejności alfabetycznej nazwisk, przeznaczając dla każdego dłużnika odpowiednią ilość przedziałek poziomych, stosownie do przewidywanej ilości zapisów na koncie każdego dłużnika w ciągu roku.
§  40.
Konta dłużników z tytułu opłat melioracyjnych otrzymują oddzielną numerację rozpoczynającą się od numeru 1. Na kontach, na których figurują zaległości lub nadpłaty z lat poprzednich, wpisuje się pod bieżącym numerem konta także numer konta poprzedniej księgi.
§  41.
Księgę kontową dochodów w zakresie opłat melioracyjnych prowadzi się w następujący sposób:
1)
w kolumnie 4 zapisuje się czarnym atramentem zaległości bądź czerwonym atramentem nadpłaty; sumy te wpisuje się według terminów płatności zaległości i według terminów powstania nadpłat; terminy te wykazuje się w kolumnie 3; podstawę wpisania zaległości i nadpłat początkowych stanowi księga z roku poprzedniego,
2)
w kolumnie 8 zapisuje się czarnym atramentem przypisy, tj. należności ustalone do pobrania w bieżącym roku, i czerwonym atramentem odpisy, tj. sumy odpisane z tytułu zmniejszenia lub umorzenia należności; podstawę zapisywania przypisów i odpisów stanowią rejestr wymiarowy oraz rejestry przypisów i odpisów opłat melioracyjnych,
3)
w kolumnach 9, 10 i 11 zapisuje się czarnym atramentem wpłaty bądź czerwonym atramentem zwroty; podstawę zapisu wpłat stanowią kwitariusz przychodowy i bankowe dowody wpłat, dla zwrotów - decyzje w sprawie zwrotów wraz z dołączonymi dowodami pocztowymi lub bankowymi,
4)
zapisując przypisy, odpisy lub wpłaty należy wypełnić kolumny 5, 6 i 7; w kolumnie 5 zapisuje się datę operacji, w kolumnie 6 pozycję rejestru wymiarowego, albo rejestru przypisów i odpisów bądź pozycję kwitariusza lub pozycję księgi dochodów, jeżeli wpłata została dokonana na rachunek bankowy, a w kolumnie 7 oznaczenie roku.
§  42.
Po zakończeniu roku budżetowego dokuje się zamknięcia księgi kontowej dochodów. W tym celu:
1)
ustala się zaległości bądź nadpłaty na poszczególnych kontach dłużników według terminów płatności zaległości i terminów powstania nadpłat oraz wpisuje się je do kolumn 12 i 13,
2)
sumuje się na każdej stronie księgi poszczególne kolumny kwotowe, z wyjątkiem kolumny dodatku za zwłokę i kosztów egzekucyjnych; w kolumnie "Przypisy (odpisy) " sumuje się oddzielnie sumy przypisów i oddzielnie sumy odpisów,
3)
sporządza się na końcu księgi zestawienie sum wyprowadzając sumy ogólne zaległości i nadpłat początkowych, przypisów opłat (pomniejszonych o zwrot) oraz zaległości i nadpłat końcowych.
§  43.
Księgę kontową uznaje się za prawidłowo prowadzoną i zamkniętą, jeżeli zapisy w księdze są zgodne z dokumentami stanowiącymi podstawę dokonania zapisów oraz jeżeli sumy końcowe bilansują się, a mianowicie:
1)
zaległości i nadpłaty początkowe są zgodne z zaległościami i nadpłatami wykazanymi w księdze z roku poprzedniego,
2)
przypisy i odpisy są zgodne z rejestrem przypisów i odpisów,
3)
wpłaty zmniejszone o zwrot są zgodne z sumą dochodów z tytułu opłat melioracyjnych ustaloną w księdze dochodów i wydatków,
4)
łączna suma zaległości początkowych, przypisów i nadpłat końcowych równa się łącznej sumie nadpłat początkowych, odpisów, wpłat i zaległości końcowych.
§  44.
W drugim roku prowadzi się księgę w taki sposób jak w roku poprzednim, z tą różnicą że nie wpisuje się nazwisk dłużników, nie przenosi się zaległości i nadpłat początkowych, bieżące zaś operacje zapisuje się na tych samych kontach, co w roku poprzednim, lecz w kolumnach 14-22.
§  45.
Dane dotyczące opłat melioracyjnych biuro gromadzkiej rady narodowej wykazuje w okresowych sprawozdaniach o dochodach budżetowych.

IV.

Nadzór i kontrola.

§  46.
Wydziały rolnictwa i leśnictwa prezydiów powiatowych rad narodowych sprawują nadzór nad prawidłowym i terminowym wymiarem opłat melioracyjnych przez biura gromadzkich rad narodowych.
§  47.
Nadzór nad prawidłowym i terminowym poborem opłat melioracyjnych oraz ewidencją wpływów sprawują wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych.
§  48.
Na podstawie zestawień wymiaru opłat nadesłanych przez biura gromadzkich rad narodowych zgodnie z § 24 wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej powinien opracować zbiorcze zestawienie w skali powiatu. Wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej (wydział finansowy rady narodowej miasta stanowiącego powiat oraz dzielnicowej rady narodowej) przesyła zestawienie do wydziału finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej (wydziału finansowego prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) w terminie do dnia 25 lutego każdego roku.
§  49.
Wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej (wydział finansowy prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) na podstawie zestawień, o których mowa w § 48, powinien opracować zbiorcze zestawienie w skali województwa i przesłać Ministerstwu Finansów w terminie do dnia 25 marca każdego roku.

V.

Przepisy końcowe.

§  50.
1.
Przepisy instrukcji dotyczące zadań wydziału rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej odnoszą się również do zadań wydziału rolnictwa i leśnictwa prezydium rady narodowej miasta stanowiącego powiat oraz prezydium dzielnicowej rady narodowej w mieście wyłączonym z województwa.
2.
Przepisy instrukcji dotyczące działalności biura gromadzkiej rady narodowej stosuje się odpowiednio do działalności właściwych do spraw rolnictwa i leśnictwa organów prezydium miejskiej (dzielnicowej) rady narodowej oraz rady narodowej osiedla.
§  51.
Traci moc instrukcja Ministra Finansów i Ministra Rolnictwa z dnia 7 stycznia 1961 r. w sprawie wymiaru i poboru opłat melioracyjnych za wykonanie przez Państwo melioracji wodnych półpodstawowych i szczegółowych oraz zagospodarowania pomelioracyjnego (Monitor Polski Nr 7, poz. 39).
§  52.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WYKAZ OPŁAT MELIORACYJNEJ

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

DECYZJA

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

DECYZJA

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Prezydium Powiatowej Rady Narodowej

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

REJESTR PRZYPISÓW I ODPISÓW OPŁATY MELIORACYJNEJ

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

DECYZJA

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024