Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 18 maja 1963 r.
w sprawie norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 1 i art. 2 pkt 9 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się "normy podstawowe przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych", stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Przepisy zarządzenia obowiązują użytkowników pojazdów samochodowych:
1)
administracji państwowej (organów, urzędów i instytucji państwowych),
2)
organizacji społecznych dotowanych z budżetu Państwa,
3)
innych jednostek gospodarki uspołecznionej, jak przedsiębiorstw państwowych, instytucji i organizacji spółdzielczych.
2.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą pojazdów samochodowych jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem pojazdów Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Instytutu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
§  3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "jednostkach" należy przez to rozumieć użytkowników pojazdów samochodowych wymienionych w § 2.
§  4.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego dotyczą pojazdu samochodowego jako całości.
2.
W stosunku do autobusów, pojazdów samochodowych specjalnych i pojazdów samochodowych z nadwoziem przystosowanym do przewozu określonego rodzaju ładunków, normy przebiegu międzynaprawczego dotyczą podwozia wraz z silnikiem.
3.
Jeżeli poszczególne zespoły pojazdu samochodowego były wymieniane w różnych terminach, za przebieg międzynaprawczy pojazdu uważa się przebieg międzynaprawczy silnika.
4.
Przy jeździe z osobami uczącymi się jazdy każdą godzinę jazdy szkoleniowej przyjmuje się za 20 km przebiegu pojazdu samochodowego.
5.
Jeżeli silnik pojazdu samochodowego używany jest do napędu specjalnych urządzeń na stałe wmontowanych do pojazdu, każdą godzinę pracy silnika przy napędzie tych urządzeń w czasie postoju pojazdu przyjmuje się za 20 km przebiegu pojazdu samochodowego.
6.
Dla ciągników, w których konstrukcyjnie nie są przewidziane liczniki kilometrów, normę przebiegu międzynaprawczego należy określać w godzinach, przyjmując, że każda godzina pracy silnika odpowiada 20 km przebiegu ciągnika.
§  5.
Dla pojazdów samochodowych eksploatowanych w normalnych warunkach kierownik jednostki ustala normy przebiegu międzynaprawczego w wysokości norm podstawowych przebiegu (§ 1).
§  6.
Jeżeli doświadczenie jednostki wykazuje, że przebiegi osiągane przez poszczególne pojazdy określonych marek i typów, eksploatowane w danej jednostce, są wyższe od norm podstawowych przebiegu (§ 1), kierownik jednostki ustala jako normy dla tych pojazdów przebiegi odpowiednio podwyższone.
§  7.
Dla pojazdów samochodowych stale eksploatowanych na terenie zamkniętym i nie poruszających się w zasadzie po drogach publicznych normy przebiegu międzynaprawczego ustala jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą, zawiadamiając równocześnie o ustalonych normach przebiegu wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) właściwej ze względu na siedzibę jednostki eksploatującej.
§  8.
1.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach może być stosowana wyjątkowa norma przebiegu międzynaprawczego, obniżona w stosunku do norm podstawowych przebiegu.
2.
Wyjątkową normę przebiegu (ust. 1) ustala jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą zawiadamiając równocześnie o ustalonej normie wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) właściwej ze względu na siedzibę jednostki eksploatującej.
3.
W jednostkach centralnych i prezydiach wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) wyjątkową normę przebiegu ustala kierownik jednostki.
4.
Zastosowanie wyjątkowej normy przebiegu może nastąpić:
1)
jeżeli pojazd samochodowy jest eksploatowany co najmniej w 50% swego przebiegu w wyjątkowo złych warunkach drogowych (bezdroża błotniste, piaszczyste, teren górzysty itp.),
2)
jeżeli pojazd samochodowy jest eksploatowany z przyczepą co najmniej przez 50% przebiegu,
3)
w stosunku do autobusów z silnikiem niskoprężnym eksploatowanych w jednostkach komunikacji miejskiej.
5.
Wyjątkowa norma przebiegu nie może być niższa od:
1)
60% normy podstawowej w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 1,
2)
80% normy podstawowej w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 2,
3)
85% normy podstawowej w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 3.
6.
Jeżeli pojazd samochodowy eksploatowany jest równocześnie w warunkach, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i pkt 2, wyjątkowa norma przebiegu nie może być niższa od 50% normy podstawowej.
7.
Przepisy ust. 4 pkt 2 i ust. 6 nie mają zastosowania do ciągników.
§  9.
Normy przebiegu międzynaprawczego samochodów specjalnych, samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych siodłowych i balastowych, eksploatowanych w wyjątkowo ciężkich warunkach nie przewidzianych w § 8, zostaną ustalone odrębnie.
§  10.
W razie przesunięcia pojazdu samochodowego do pracy w całkowicie innych warunkach (cięższych lub lżejszych) ustala się dla tego pojazdu normę przebiegu międzynaprawczego na okres od zmiany warunków do najbliższej naprawy głównej.
§  11.
Ustalona dla danego pojazdu samochodowego norma przebiegu międzynaprawczego powinna być podana do wiadomości kierowcy w chwili objęcia przez niego pracy na tym pojeździe, a zmiana normy – w ciągu siedmiu dni od dokonania zmiany.
§  12.
1.
Po osiągnięciu przez pojazd samochodowy przebiegu międzynaprawczego równego ustalonej dla niego normie przebiegu pojazd należy poddać w obecności kierowcy przeglądowi technicznemu. Przeglądu dokonuje pracownik jednostki eksploatującej posiadający odpowiednie kwalifikacje, a w razie braku takiego pracownika w danej jednostce – uprawniony rzeczoznawca.
2.
Zależnie od stanu technicznego pojazdu, ustalonego w sposób określony w ust. 1, oraz opierając się na zapisach w książce pojazdu samochodowego, kierownik jednostki:
1)
zezwala na dalszą eksploatację pojazdu pod warunkiem dokonania w razie potrzeby wymiany określonego zespołu lub zespołów, wyznaczając jednocześnie przebieg, po którym pojazd ma być poddany następnemu przeglądowi technicznemu, albo
2)
zarządza oddanie pojazdu do naprawy głównej, albo
3)
zarządza przeprowadzenie czynności mających na celu uznanie pojazdu za zbędny stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów.
3.
Jeżeli pojazd samochodowy wymagający naprawy głównej nie osiągnął normy przebiegu międzynaprawczego, pojazd należy również poddać przeglądowi technicznemu w celu ustalenia przyczyn przedwczesnego zużycia pojazdu. Przegląd techniczny powinien być dokonany w sposób określony w ust. 1.
§  13.
Naprawy główne pojazdu samochodowego oraz wymiany zespołów powinny być wpisane do książki pojazdu samochodowego. Wpisu dokonuje zakład naprawczy.
§  14.
Dla pojazdów samochodowych znajdujących się w eksploatacji w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia normy przebiegu międzynaprawczego według przepisów niniejszego zarządzenia należy ustalić w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  15.
Traci moc zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 23 grudnia 1952 r. w sprawie norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-9, poz. 130).
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

NORMY PODSTAWOWE PRZEBIEGU MIĘDZYNAPRAWCZEGO POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

Lp. Rodzaj pojazdu samochodowego Przebieg w tysiącach km dla pojazdu
nowego po 1 naprawie głównej po II naprawie głównej i następnych
1 2 3 4 5
1 Samochody osobowe z silnikiem niskoprężnym o pojemności skokowej w litrach:
a) do 1 włącznie.......................... 70 60 50
b) powyżej 1 do 2 włącznie................ 90 80 70
c) powyżej 2 do 3 włącznie................ 120 100 80
d) powyżej 3.............................. 150 130 110
2 Samochody osobowe z silnikiem wysokoprężnym (bez względu na pojemność skokową).................................. 170 150 130
3 Samochody ciężarowe i sanitarne z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 2,5 t włącznie...................... 100 80 65
b) powyżej 2,5 t.......................... 90 75 60
4 Autobusy z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 2,5 t włącznie...................... 105 90 70
b) powyżej 2,5 t.......................... 95 80 65
5 Samochody ciężarowe i sanitarne z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 3,5 t włącznie...................... 100 85 70
b) powyżej 3,5 t do 11 t.................. 80 70 60
c) powyżej 11 t do 17 t................... 100 85 70
d) powyżej 17 t........................... 110 95 85
6 Autobusy z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 3,5 t włącznie...................... 110 95 80
b) powyżej 3,5 t do 11 t.................. 90 80 70
c) powyżej 11 t do 17 t................... 110 95 80
d) powyżej 17 t........................... 120 105 95
7 Samochody ciężarowe z silnikiem niskoprężnym z urządzeniem samowyładowczym (bez względu na dopuszczalny ciężar całkowity)................................ 75 60 50
8 Samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym z urządzeniem samowyładowczym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 12 t włącznie....................... 70 60 55
b) powyżej 12 t do 18 t................... 85 75 65
c) powyżej 18 t........................... 100 85 75
9 Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem niskoprężnym o ciężarze własnym bez balastu:
a) do 5 t................................. 90 75 60
b) powyżej 5 t............................ 100 90 80
10 Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem wysokoprężnym o ciężarze własnym bez balastu:
a) do 5 t................................. 100 90 80
b) powyżej 5 t............................ 110 100 90
11 Ciągniki rolnicze:
a) z silnikiem o mocy do 12 KM............ 1500 godzin pracy silnika 1000 godzin pracy silnika 800 godzin pracy silnika
b) z silnikiem o mocy powyżej 12 KM....... 4000 godzin pracy silnika 3300 godzin pracy silnika 2800 godzin pracy silnika
c) z silnikiem jednocylindrowym z głowicą żarową.................................... 3500 godzin pracy silnika 3000 godzin pracy silnika 2500 godzin pracy silnika
12 Motocykle o pojemności skokowej silnika:
a) do 100 cm3............................. 8 6 5
b) powyżej 100 cm3 do 200 cm3............. 15 12 10
c) powyżej 200 cm3 do 350 cm3............. 20 17 12
d) powyżej 350 cm3........................ 25 20 15
Uwaga do lp. 12:

Dla motocykli eksploatowanych stale z wózkiem bocznym lub z przyczepą (tylną) normę przebiegu międzynaprawczego obniża się o 20%.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1963.44.221

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.
Data aktu: 18/05/1963
Data ogłoszenia: 30/05/1963
Data wejścia w życie: 30/05/1963