Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 18 maja 1963 r.
w sprawie norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 1 i art. 2 pkt 9 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się "normy podstawowe przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych", stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Przepisy zarządzenia obowiązują użytkowników pojazdów samochodowych:
1)
administracji państwowej (organów, urzędów i instytucji państwowych),
2)
organizacji społecznych dotowanych z budżetu Państwa,
3)
innych jednostek gospodarki uspołecznionej, jak przedsiębiorstw państwowych, instytucji i organizacji spółdzielczych.
2.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą pojazdów samochodowych jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem pojazdów Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Instytutu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
§  3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "jednostkach" należy przez to rozumieć użytkowników pojazdów samochodowych wymienionych w § 2.
§  4.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego dotyczą pojazdu samochodowego jako całości.
2.
W stosunku do autobusów, pojazdów samochodowych specjalnych i pojazdów samochodowych z nadwoziem przystosowanym do przewozu określonego rodzaju ładunków, normy przebiegu międzynaprawczego dotyczą podwozia wraz z silnikiem.
3.
Jeżeli poszczególne zespoły pojazdu samochodowego były wymieniane w różnych terminach, za przebieg międzynaprawczy pojazdu uważa się przebieg międzynaprawczy silnika.
4.
Przy jeździe z osobami uczącymi się jazdy każdą godzinę jazdy szkoleniowej przyjmuje się za 20 km przebiegu pojazdu samochodowego.
5.
Jeżeli silnik pojazdu samochodowego używany jest do napędu specjalnych urządzeń na stałe wmontowanych do pojazdu, każdą godzinę pracy silnika przy napędzie tych urządzeń w czasie postoju pojazdu przyjmuje się za 20 km przebiegu pojazdu samochodowego.
6.
Dla ciągników, w których konstrukcyjnie nie są przewidziane liczniki kilometrów, normę przebiegu międzynaprawczego należy określać w godzinach, przyjmując, że każda godzina pracy silnika odpowiada 20 km przebiegu ciągnika.
§  5.
Dla pojazdów samochodowych eksploatowanych w normalnych warunkach kierownik jednostki ustala normy przebiegu międzynaprawczego w wysokości norm podstawowych przebiegu (§ 1).
§  6.
Jeżeli doświadczenie jednostki wykazuje, że przebiegi osiągane przez poszczególne pojazdy określonych marek i typów, eksploatowane w danej jednostce, są wyższe od norm podstawowych przebiegu (§ 1), kierownik jednostki ustala jako normy dla tych pojazdów przebiegi odpowiednio podwyższone.
§  7.
Dla pojazdów samochodowych stale eksploatowanych na terenie zamkniętym i nie poruszających się w zasadzie po drogach publicznych normy przebiegu międzynaprawczego ustala jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą, zawiadamiając równocześnie o ustalonych normach przebiegu wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) właściwej ze względu na siedzibę jednostki eksploatującej.
§  8.
1.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach może być stosowana wyjątkowa norma przebiegu międzynaprawczego, obniżona w stosunku do norm podstawowych przebiegu.
2.
Wyjątkową normę przebiegu (ust. 1) ustala jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą zawiadamiając równocześnie o ustalonej normie wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) właściwej ze względu na siedzibę jednostki eksploatującej.
3.
W jednostkach centralnych i prezydiach wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) wyjątkową normę przebiegu ustala kierownik jednostki.
4.
Zastosowanie wyjątkowej normy przebiegu może nastąpić:
1)
jeżeli pojazd samochodowy jest eksploatowany co najmniej w 50% swego przebiegu w wyjątkowo złych warunkach drogowych (bezdroża błotniste, piaszczyste, teren górzysty itp.),
2)
jeżeli pojazd samochodowy jest eksploatowany z przyczepą co najmniej przez 50% przebiegu,
3)
w stosunku do autobusów z silnikiem niskoprężnym eksploatowanych w jednostkach komunikacji miejskiej.
5.
Wyjątkowa norma przebiegu nie może być niższa od:
1)
60% normy podstawowej w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 1,
2)
80% normy podstawowej w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 2,
3)
85% normy podstawowej w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 3.
6.
Jeżeli pojazd samochodowy eksploatowany jest równocześnie w warunkach, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i pkt 2, wyjątkowa norma przebiegu nie może być niższa od 50% normy podstawowej.
7.
Przepisy ust. 4 pkt 2 i ust. 6 nie mają zastosowania do ciągników.
§  9.
Normy przebiegu międzynaprawczego samochodów specjalnych, samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych siodłowych i balastowych, eksploatowanych w wyjątkowo ciężkich warunkach nie przewidzianych w § 8, zostaną ustalone odrębnie.
§  10.
W razie przesunięcia pojazdu samochodowego do pracy w całkowicie innych warunkach (cięższych lub lżejszych) ustala się dla tego pojazdu normę przebiegu międzynaprawczego na okres od zmiany warunków do najbliższej naprawy głównej.
§  11.
Ustalona dla danego pojazdu samochodowego norma przebiegu międzynaprawczego powinna być podana do wiadomości kierowcy w chwili objęcia przez niego pracy na tym pojeździe, a zmiana normy – w ciągu siedmiu dni od dokonania zmiany.
§  12.
1.
Po osiągnięciu przez pojazd samochodowy przebiegu międzynaprawczego równego ustalonej dla niego normie przebiegu pojazd należy poddać w obecności kierowcy przeglądowi technicznemu. Przeglądu dokonuje pracownik jednostki eksploatującej posiadający odpowiednie kwalifikacje, a w razie braku takiego pracownika w danej jednostce – uprawniony rzeczoznawca.
2.
Zależnie od stanu technicznego pojazdu, ustalonego w sposób określony w ust. 1, oraz opierając się na zapisach w książce pojazdu samochodowego, kierownik jednostki:
1)
zezwala na dalszą eksploatację pojazdu pod warunkiem dokonania w razie potrzeby wymiany określonego zespołu lub zespołów, wyznaczając jednocześnie przebieg, po którym pojazd ma być poddany następnemu przeglądowi technicznemu, albo
2)
zarządza oddanie pojazdu do naprawy głównej, albo
3)
zarządza przeprowadzenie czynności mających na celu uznanie pojazdu za zbędny stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów.
3.
Jeżeli pojazd samochodowy wymagający naprawy głównej nie osiągnął normy przebiegu międzynaprawczego, pojazd należy również poddać przeglądowi technicznemu w celu ustalenia przyczyn przedwczesnego zużycia pojazdu. Przegląd techniczny powinien być dokonany w sposób określony w ust. 1.
§  13.
Naprawy główne pojazdu samochodowego oraz wymiany zespołów powinny być wpisane do książki pojazdu samochodowego. Wpisu dokonuje zakład naprawczy.
§  14.
Dla pojazdów samochodowych znajdujących się w eksploatacji w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia normy przebiegu międzynaprawczego według przepisów niniejszego zarządzenia należy ustalić w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  15.
Traci moc zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 23 grudnia 1952 r. w sprawie norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-9, poz. 130).
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

NORMY PODSTAWOWE PRZEBIEGU MIĘDZYNAPRAWCZEGO POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

Lp. Rodzaj pojazdu samochodowego Przebieg w tysiącach km dla pojazdu
nowego po 1 naprawie głównej po II naprawie głównej i następnych
1 2 3 4 5
1 Samochody osobowe z silnikiem niskoprężnym o pojemności skokowej w litrach:
a) do 1 włącznie.......................... 70 60 50
b) powyżej 1 do 2 włącznie................ 90 80 70
c) powyżej 2 do 3 włącznie................ 120 100 80
d) powyżej 3.............................. 150 130 110
2 Samochody osobowe z silnikiem wysokoprężnym (bez względu na pojemność skokową).................................. 170 150 130
3 Samochody ciężarowe i sanitarne z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 2,5 t włącznie...................... 100 80 65
b) powyżej 2,5 t.......................... 90 75 60
4 Autobusy z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 2,5 t włącznie...................... 105 90 70
b) powyżej 2,5 t.......................... 95 80 65
5 Samochody ciężarowe i sanitarne z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 3,5 t włącznie...................... 100 85 70
b) powyżej 3,5 t do 11 t.................. 80 70 60
c) powyżej 11 t do 17 t................... 100 85 70
d) powyżej 17 t........................... 110 95 85
6 Autobusy z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 3,5 t włącznie...................... 110 95 80
b) powyżej 3,5 t do 11 t.................. 90 80 70
c) powyżej 11 t do 17 t................... 110 95 80
d) powyżej 17 t........................... 120 105 95
7 Samochody ciężarowe z silnikiem niskoprężnym z urządzeniem samowyładowczym (bez względu na dopuszczalny ciężar całkowity)................................ 75 60 50
8 Samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym z urządzeniem samowyładowczym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 12 t włącznie....................... 70 60 55
b) powyżej 12 t do 18 t................... 85 75 65
c) powyżej 18 t........................... 100 85 75
9 Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem niskoprężnym o ciężarze własnym bez balastu:
a) do 5 t................................. 90 75 60
b) powyżej 5 t............................ 100 90 80
10 Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem wysokoprężnym o ciężarze własnym bez balastu:
a) do 5 t................................. 100 90 80
b) powyżej 5 t............................ 110 100 90
11 Ciągniki rolnicze:
a) z silnikiem o mocy do 12 KM............ 1500 godzin pracy silnika 1000 godzin pracy silnika 800 godzin pracy silnika
b) z silnikiem o mocy powyżej 12 KM....... 4000 godzin pracy silnika 3300 godzin pracy silnika 2800 godzin pracy silnika
c) z silnikiem jednocylindrowym z głowicą żarową.................................... 3500 godzin pracy silnika 3000 godzin pracy silnika 2500 godzin pracy silnika
12 Motocykle o pojemności skokowej silnika:
a) do 100 cm3............................. 8 6 5
b) powyżej 100 cm3 do 200 cm3............. 15 12 10
c) powyżej 200 cm3 do 350 cm3............. 20 17 12
d) powyżej 350 cm3........................ 25 20 15
Uwaga do lp. 12:

Dla motocykli eksploatowanych stale z wózkiem bocznym lub z przyczepą (tylną) normę przebiegu międzynaprawczego obniża się o 20%.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024