Zasady współpracy pomiędzy placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk a jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej.

UCHWAŁA Nr 109
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 marca 1963 r.
w sprawie zasad współpracy pomiędzy placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk a Jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej.

W celu

- ściślejszego powiązania tematyki badań prowadzonych w placówkach naukowych Polskiej Akademii Nauk (PAN) z aktualnymi zagadnieniami gospodarki narodowej

- oraz poszerzenia współpracy pomiędzy tymi placówkami a jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej w dziedzinie wykorzystywania i wprowadzania w życie wyników prac naukowo-badawczych placówek PAN przez te jednostki. Rada Ministrów uchwala, co następuje:

I.

Przepis ogólny.

§  1.
Placówki naukowe PAN i zainteresowane jednostki gospodarki uspołecznionej prowadzić będą i rozwijać współpracę, zmierzającą do realizacji zadań podanych we wstępie, ha zasadach uregulowanych w uchwale.

II.

Zasady współpracy.

§  2.
Przedmiotem współpracy może być (przykładowo): 1) w zakresie świadczeń wzajemnych:
a)
wymiana informacji o aktualnym stanie i zasadniczych kierunkach rozwojowych poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej i nauki, a w szczególności o wynikach zakończonych badań i możliwościach ich wykorzystania oraz efektach zastosowanych w praktyce rozwiązań,
b)
wzajemne udostępnianie dla celów naukowych i doświadczalnych posiadanej aparatury i urządzeń,
c)
organizowanie wspólnych zespołów problemowych dla rozwiązywania określonych zagadnień, wymagających fachowców z różnych dziedzin nauki i praktyki,
d)
organizowanie w trybie obowiązujących przepisów nowych ośrodków doświadczalnych-lub placówek naukowo-badawczych, mających służyć potrzebom gospodarki narodowej;
2)
w zakresie świadczeń placówek naukowych PAN na rzecz jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej:
a)
prowadzenie prac naukowo-badawczych wynikających z "Ogólnopaństwowego planu badań naukowych - problemów szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej" oraz prac przyjętych do planów placówek naukowych PAN na wniosek zainteresowanych jednostek gospodarki uspołecznionej,
b)
wykonywanie w granicach istniejących możliwości pozaplanowych prac naukowo-badawczych i naukowo-usługowych, niezbędnych dla potrzeb gospodarki uspołecznionej, a wymagających ze względu na swój charakter udziału myśli naukowej w ich realizacji,
c)
udział pracowników nauki w radach naukowo-technicznych jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej,
d)
udział w podnoszeniu kwalifikacji fachowych pracowników tych jednostek w zakresie dziedzin wiedzy reprezentowanych przez placówki naukowe PAN;
3)
w zakresie świadczeń jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej na rzecz placówek naukowych PAN:
a)
udostępnianie pracownikom placówek naukowych PAN posiadanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej materiałów i informacji oraz stworzenie innych warunków umożliwiających prowadzenie wszelkiego rodzaju badań naukowych,
b)
pomoc w miarę potrzeby placówkom naukowym w skompletowaniu wyposażenia sprzętowego i zaopatrzenia materiałowego, niezbędnych dla prowadzenia prac naukowo-badawczych na rzecz zainteresowanych jednostek.
§  3.
1.
Świadczenia wymienione w § 2 pkt 1 i pkt 2 lit. c) i d) wykonywane być mogą nieodpłatnie lub za zwrotem kosztów faktycznie w związku ze świadczeniami poniesionych.
2.
Prace naukowo-badawcze przyjmowane do planów placówki naukowej na wniosek zainteresowanych jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej (§ 2 pkt 2 lit. a) prowadzone są ze środków budżetowych placówki.
3.
Prace pozaplanowe wymienione w § 2 pkt 2 lit. b) wykonywane są na zasadach wymienionych w rozdziale III uchwały.
4.
Świadczenia wymienione w § 2 pkt 3 wykonywane są na podstawie obustronnego porozumienia przy zachowaniu zasad powszechnie obowiązujących w danym zakresie spraw.

III.

Zasady zlecania i wykonywania pozaplanowych prac naukowo-badawczych i naukowo-uslugowych.

§  4.
1.
Prace pozaplanowe wymienione w § 2 pkt 2 lit. b), których wykonanie jest niezbędne dla jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej, mogą być zlecone placówce naukowej PAN na zasadach odpłatności.
2.
Prace pozaplanowe powierzane do wykonania placówkom naukowym PAN przez przedsiębiorstwa są akceptowane przez właściwe zjednoczenia wiodące, które badają je zwłaszcza pod kątem celowości i możliwości wykonania przez własne branżowe lub resortowe placówki naukowo-badawcze, usługowe i produkcyjne.
3.
Prace pozaplanowe mogą być przyjęte przez placówką naukową PAN, jeśli ich wykonanie nie wpłynie hamująco na inne jej planowe zadania.
4.
Zlecenia na, wykonanie prac pozaplanowych przyjmuje w imieniu placówki jej dyrektor (kierownik).
5.
Przyjmowanie do wykonania przez placówkę naukową PAN prac pozaplanowych następuje w formie umowy zawartej pomiędzy zainteresowaną jednostką gospodarki uspołecznionej jako zleceniodawcą a zainteresowaną placówką jako wykonawcą. Do umowy powinien być dołączony kosztorys uzgodniony między stronami oraz terminarz prac.
6.
Nadzór i kontrolę nad całością spraw związanych Z przyjmowaniem, wykonywaniem i rozliczaniem prac pozaplanowych' sprawuje dyrektor (kierownik) placówki naukowej.
§  5.
1.
Przy wykonywaniu zleconych placówce naukowej prac pozaplanowych mogą być zatrudnieni:
a)
pracownicy nauki, pracownicy techniczno-badawczy, naukowo-techniczni oraz inżynieryjno-techniczni placówki,
b)
pracownicy angażowani dodatkowo do prac pozaplanowych przez placówkę naukową na podstawie umów o pracę,
c)
pracownicy zleceniodawcy,
d)
inni pracownicy spoza placówki naukowej angażowani na zasadzie umowy o dzieło lub umowy zlecenia.
2.
Pracownicy etatowi placówki, wymienieni w ust. 1 lit. a), wynagradzani są za wykonywanie prac pozaplanowych na podstawie indywidualnych umów o dzieło lub umów zlecenia, zawieranych w trybie obowiązujących przepisów przez dyrektora (kierownika) placówki lub osobę przez niego upoważnioną.
3.
Pracownicy angażowani dodatkowo przez placówką naukową na podstawie umów o pracę, wymienieni w ust. 1 lit. b), wynagradzani są według zasad określonych przepisami lub normami przewidzianymi w umowach zbiorowych stosowanych w odpowiednich zawodach lub specjalnościach.
4.
Pracownicy zleceniodawcy wymienieni w ust. 1 lit. c) są bądź delegowani przez zamawiającego, bądź zatrudnieni przez niego w formie godzin nadliczbowych albo zleceń lub umów o dzieło. Warunki pracy tych pracowników uzgadnia zleceniodawca z placówką naukową.
5.
Zlecenie części pracy pozaplanowej placówki -pracownikom nie zatrudnionym przez tę placówkę lub zleceniodawcę, wymienionym "W ust. 1 lit. d), może się odbywać jedynie za zgodą jednostki organizacyjnej bodącej jej głównym miejscem pracy, na warunkach uzgodnionych z zainteresowanym pracownikiem.
6.
Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk określi w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Plac i Ministrem Finansów szczegółowe warunki zatrudniania przy pracach pozaplanowych pracowników nie zatrudnionych stale w placówkach naukowych PAN, wymienionych w ust. 1 lit. b) -A).
§  6.
1.
Wynagrodzenia niżej wymienionych pracowników placówki naukowej, należne za wykonywanie prac pozaplanowych, wypłaca się na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło; podstawą obliczania wynagrodzenia jest pracochłonność wykonywanych zadań, określona w godzinach pracy mnożonych przez następujące stawki godzinowe:
a)
profesorowie zwyczajni 60 zł,
b)
profesorowie nadzwyczajni 55 zł,
c)
docenci 45 zł,
d)
starsi pracownicy techniczno-badawczy, adiunkci i pracownicy

techniczno-badawczy 40 zł,

e)
starsi asystenci 30 zł,
f)
asystenci 20 zł,
g)
pracownicy naukowo-techniczni i inżynieryjno-techniczni do 30 zł.
2.
Umowa może również przewidywać dodatkowe(wynagrodzenie za osiągnięcie większych efektów lub za skrócenie czasu wykonania pracy.
3.
Wynagrodzenie za wykonywanie przez pracowników naukowych placówki, wymienionych w ust. 1 lit. a) -f), prac pozaplanowych na podstawie umowy o dzieło lub zlecenia nie może przekroczyć 70% uposażenia zasadniczego pracownika, pobieranego w placówce, i podlega rozliczeniu w stosunku rocznym, bądź 60% uposażenia, jeżeli pracownik jest wynagradzany w placówce według zasad rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 1961 r. w sprawie uposażenia pracowników instytutów naukowo-badawczych (Dz. U. Nr - 43, poz. 226). Ograniczenia te nie dotyczą przypadków uregulowanych inaczej szczególnymi przepisami.
4.
Wynagrodzenie pracowników wymienionych w ust. 1 lit. g) z tytułu wykonywania prac pozaplanowych placówki naukowej w godzinach nadobowiązkowych na podstawie umowy o dzieło lub zlecenia nie może przekroczyć 50% zasadniczego ich wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu ich zatrudnienia w placówce i podlega rozliczeniu w stosunku rocznym. Stawki wynagrodzeń ustala się na podstawie przepisów, według których pracownicy ci są wynagradzani, w wysokości 1/175 miesięcznego wynagrodzenia za każdą przepracowaną gadzinę, z tym że najwyższa stawka nie może przekroczyć 30 zł za jedną godzinę pracy. Przekroczenie 50"/o limitu wynagrodzeń może nastąpić jedynie w wyjątkowych przypadkach na podstawie decyzji Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk za zgodą Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac.
5.
W razie konieczności zatrudnienia przy wykonywaniu prac pozaplanowych pracowników administracyjno-obsługowych, można - zamiast dodatkowych pracowników etatowych - zaangażować do wykonania tych prac w godzinach nadobowiązkowych pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w placówce. Zasady limitowania oraz obliczania wysokości stawek wynagrodzeń za prace poza planowe określone w ust. 4, wykonywane w godzinach nadobowiązkowych, stosuje się odpowiednio do pracowników administracji i obsługi placówek naukowych.
6.
Samodzielni pracownicy nauki korzystający z zezwolenia na dodatkową pracę poza głównym miejscem zatrudnienia w wymiarze przekraczającym pół etatu i pomocniczy pracownicy nauki zatrudnieni łącznie w wymiarze przekraczającym jeden etat (np. jeden i pół etatu w 2 instytucjach) nie mogą otrzymywać dodatkowego wynagrodzenia z tytułu wykonywania prac pozaplanowych w placówce naukowej. Pracownikom tym mogą być jednak przyznawane nagrody z funduszu nagród za udział w wykonywaniu prac pozaplanowych zgodnie z § 9.
7.
W wyjątkowych indywidualnych przypadkach Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk może za zgodą Przewodniczącego Komitetu Pracy i Plac zastosować stawkę wynagrodzeń wyższą niż przewidziana w ust. 1 i 4, nie przekraczającą jednak dwukrotnej wysokości tych stawek.
§  7.
1.
Świadczenia jednostki organizacyjnej gospodarki uspołecznionej, zlecającej placówce naukowej PAN prace pozaplanowe, obejmują pokrycie kosztów zakupu potrzebnych materiałów i urządzeń, koszt robocizny pracowników placówki i pracowników przez placówkę doangażowanych oraz narzut obliczony w wysokości 100% w stosunku do robocizny bezpośredniej pracowników opłacanych przez placówkę.
2.
Jednostka organizacyjna gospodarki uspołecznionej może zobowiązać się do nieodpłatnego dostarczenia placówce naukowej materiałów i urządzeń wymienionych w ust. 1 zamiast części świadczenia finansowego przewidzianej na pokrycie kosztów ich zakupu.
3.
Narzut, o którym mowa w ust. 1, powinien być obniżony w przypadku wykonywania przez placówkę naukową prac pozaplanowych dla placówek naukowych, szkół wyższych lub innych jednostek budżetowych; wysokość lego narzutu ustala się stosownie do warunków określonych umową zawartą pomiędzy zainteresowanymi stronami. Na wniosek jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk może obniżyć wysokość narzutu, o którym mowa w ust. 1.
4.
Koszt robocizny bezpośredniej, o którym mowa w ust. 1, ustala się, sumując ilości godzin wszystkich pracowników uczestniczących w wykonaniu pracy pozaplanowej, pomnożone przez odpowiednie stawki wynagrodzenia za godzinę pracy, lub uwzględniając całość umownego wynagrodzenia za pracę.
5.
Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk może ustalić, że odpłatność za niektóre rodzaje prac pozaplanowych może być obliczana zgodnie z obowiązującymi cennikami, określając w tych przypadkach zasady kalkulacji kosztów.
6.
Przy pracach pozaplanowych o charakterze nowatorskim, dla których brak jest kryteriów do kalkulacji wstępnej, dopuszcza się ustalenie kosztów na podstawie kalkulacji wynikowej.
§  8.
1.
Nadwyżkę z narzutu, o którym mowa w § 7 ust. 1, uzyskaną po pokryciu wszystkich kosztów, dyrektor (kierownik) placówki przeznacza:
a)
co najmniej w 70% na zakup, wykonanie lub poważniejszy remont aparatury i urządzeń placówki,
b)
do 20°/n na fundusz nagród przeznaczony dla pracowników naukowych i technicznych placówki naukowej za osiągnięcia uzyskane przy wykonywaniu prac naukowo-badawczych, planowych i pozaplanowych,
c)
do 10% na cele socjalne i kulturalne placówki.
2.
Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk może w wyjątkowych uzasadnionych przypadkach zwiększyć udział przeznaczony na cele socjalne i kulturalne placówki do 20%.
3.
W przypadkach ekonomicznie uzasadnionych dyrektor (kierownik) może wykorzystać część nadwyżki na zwiększenie środków obrotowych, niezbędnych do zapewnienia ciągłości prac związanych z wykonywaniem prac pozaplanowych. W razie nieposiadania przez placówkę naukową środków obrotowych w dostatecznej wysokości lub zakumulowanej nadwyżki na te cele, dopuszcza się możliwość udzielania zaliczek na prace przez zleceniodawcę.
4.
Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk opracuje w porozumieniu z Komitetem Pracy i Płac regulamin funduszu nagród, o którym mowa w ust. 1 lit. b), określający zasady i tryb przyznawania nagród.
§  9.
1.
Z funduszu nagród, o którym mowa w § 8 ust. 1 lit. b), przyznawane są nagrody pracownikom placówki naukowej za konkretne wyniki określonych prac naukowo-badawczych objętych planem prac placówki oraz prac pozaplanowych wykonywanych przez pracowników zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie, zgodnie z § 6 ust. 6, w których wykonaniu aktywnie uczestniczyli.
2.
Przyznanie nagrody z funduszu nagród nie stanowi przeszkody do otrzymania przez pracownika nagród przewidzianych innymi szczególnymi przepisami.
§  10.
1.
Dyrektor (kierownik) placówki organizuje ewidencję i kontrolę zapewniającą przestrzeganie zasad wynagradzania za pracę dodatkową, ustalonych w §§ 5, 6, 9.
2.
Rady naukowe placówek naukowych PAN analizują celowość i efektywność prowadzonych przez te placówki prac pozaplanowych.

IV.

Przepisy końcowe.

§  11.
1.
Jeśli wykonanie określonego zadania realizowanego w ramach współpracy wymienionej w § 2 wymaga współdziałania kilku różnych placówek naukowych PAN różnej specjalności lub jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej, zainteresowane strony mogą wyznaczyć odpowiednich koordynatorów całości opracowywanych zagadnień.
2.
Prace naukowo-badawcze szczególnie ważne dla rozwoju gospodarczego kraju, wymagające kompleksowej współpracy placówek naukowych Polskiej Akademii' Nauk z innymi resortowymi placówkami badawczymi, szkołami wyższymi lub jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej albo też podejmowane w ramach międzynarodowej kooperacji naukowej, programowane są i koordynowane przez Komitet do Spraw Techniki w trybie uregulowanym w § 1 ust. 2 uchwały nr 108 Rady Ministrów z dnia 16 marca 1963 r. w sprawie zasad współpracy pomiędzy szkołami wyższymi a jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 32, poz. 163).
3.
Placówka naukowa Polskiej Akademii Nauk, która zakończyła z wynikiem pomyślnym powierzoną jej pracę naukowo-badawczą, ma obowiązek udzielania pomocy w podjęciu przez zainteresowaną jednostkę organizacyjną gospodarki uspołecznionej niezbędnych dla danej pracy prób, zmierzających do jej realizacji. Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk określi w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu do Spraw Techniki rodzaje prac, które można przedstawiać do nagród wymienionych w § 8 ust. 1 lit. b) tylko po stwierdzeniu pomyślnych wyników tych prób.
§  12.
Współpraca placówek naukowych PAN z jednostkami i instytucjami podległymi Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych odbywa się na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§  13.
1.
Upoważnia się Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk do wydawania w miarę potrzeby, w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, odpowiednich instrukcji wykonawczych dla podległych mu placówek w oparciu o wytyczne uchwały.
2.
Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk sprawuje nadzór nad realizacją prac pozaplanowych oraz zarządza przeprowadzenie rewizji dokumentalnych związanych z tymi pracami zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  14.
Prace pozaplanowe, o których mowa w rozdziale III, finansowane są według zasad przewidzianych dla środków specjalnych, a w wyjątkowych, uzasadnionych rozmiarami tych prac przypadkach - według zasad dla gospodarstw pomocniczych. Decyzje w tej sprawie wydaje Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk.
§  15.
Minister Finansów może po porozumieniu z Sekretarzem Naukowym Polskiej Akademii Nauk wydać szczegółowe przepisy finansowe oraz przepisy o prowadzeniu ewidencji, dotyczące spraw objętych uchwalą.
§  16.
Prace rozpoczęte przed dniem wejścia w życie uchwały i nie zakończone do dnia 31 grudnia 1963 r. powinny być kontynuowane po tym terminie po sporządzeniu umowy na warunkach i w trybie przewidzianym niniejszą uchwałą.
§  17.
Wykonanie uchwały porucza się Sekretarzowi Naukowemu Polskiej Akademii Nauk, Przewodniczącemu Komitetu do Spraw Techniki, Przewodniczącemu Komitetu Pracy i Płac i Ministrowi Finansów oraz wszystkim ministrom i prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  18.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 maja 1963 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024