Kontrola ruchu na drogach publicznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 22 sierpnia 1962 r.
w sprawie kontroli ruchu na drogach publicznych.

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 53, poz. 295) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kontrola ruchu drogowego, czuwanie nad porządkiem i bezpieczeństwem ruchu na drogach publicznych oraz kierowanie ruchem należy do organów Milicji Obywatelskiej.
2.
Czynności, o których mowa w ust. 1, wykonywane są przez:
1)
zmotoryzowane i piesze patrole drogowe,
2)
posterunki kontroli drogowych,
3)
posterunki regulacji ruchu drogowego,
4)
innych uprawnionych funkcjonariuszów Milicji Obywatelskiej.
§  2.
Organy Milicji Obywatelskiej obowiązane są do kontroli:
1)
użytkowników dróg w razie stwierdzenia, że są uczestnikami wypadku drogowego,
2)
kierujących podejrzanych o znajdowanie się w stanie wskazującym na użycie alkoholu lub innego podobnie działającego środka,
3)
kierujących pojazdami, których stan techniczny zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu,
4)
użytkowników dróg w razie stwierdzenia naruszenia przez nich innych przepisów o bezpieczeństwie i porządku ruchu.
§  3.
1.
Przy wykonywaniu kontroli ruchu drogowego organy Milicji Obywatelskiej uprawnione są do:
1)
legitymowania użytkowników dróg,
2)
sprawdzania i zatrzymywania - w przypadkach przewidzianych w obowiązujących przepisach - dokumentów pojazdu i dokumentów uprawniających do kierowania tym pojazdem,
3)
sprawdzania urządzeń pojazdu mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy,
4)
sprawdzania innych urządzeń zabezpieczających porządek i bezpieczeństwo ruchu, do których posiadania obowiązani są użytkownicy dróg,
5)
sprawdzania za pomocą odpowiednich środków, czy kierujący znajduje się w stanie wskazującym na użycie alkoholu lub innego podobnie działającego środka,
6)
udzielania użytkownikom dróg wiążących poleceń co do sposobu używania drogi.
2.
Organy Milicji Obywatelskiej obowiązane są:
1)
uniemożliwić dalsze kierowanie pojazdem kierującemu znajdującemu się w stanie wskazującym na użycie alkoholu lub innego podobnie działającego środka,
2)
uniemożliwić dalsze korzystanie z pojazdu, którego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu.
3.
Niezależnie od karania użytkowników dróg w trybie postępowania mandatowego oraz od występowania z wnioskami o ukaranie użytkowników dróg winnych nieprzestrzegania przepisów o bezpieczeństwie i porządku ruchu, organy Milicji Obywatelskiej mają prawo do występowania z wnioskami o poddanie kierujących egzaminowi sprawdzającemu lub o cofnięcie prawa jazdy.
§  4.
1.
Organy Milicji Obywatelskiej uprawnione są do zatrzymania na drodze każdego pojazdu.
2.
W celu zatrzymania pojazdu umundurowani funkcjonariusze Milicji Obywatelskiej podają znaki (sygnały): ręką, pałką lub tarczą milicyjną albo latarką ze światłem czerwonym; w celu zwrócenia uwagi na podawane sygnały mogą oni używać gwizdków milicyjnych.
3.
Funkcjonariusze Milicji Obywatelskiej nie umundurowani obowiązani są w celu zatrzymania pojazdu posługiwać się wyłącznie tarczą lub latarką ze światłem czerwonym. Funkcjonariusze nie umundurowani mają prawo zatrzymywania pojazdów przez całą dobę tylko na obszarach miast, a na innych obszarach zabudowanych - tylko w ciągu dnia (od świtu do zmroku). Na drogach poza obszarami zabudowanymi funkcjonariusze nie umundurowani mają prawo zatrzymywania pojazdów w ciągu dnia (od świtu do zmroku) tylko wtedy, kiedy poruszają się po drodze pojazdem samochodowym.
4.
Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych funkcjonariusze nie umundurowani obowiązani są wylegitymować się. Funkcjonariusze umundurowani legitymują się tylko na żądanie kontrolowanego.
§  5.
Kontroli organów Milicji Obywatelskiej nie podlegają pojazdy, których dysponenci posiadają dokumenty zwalniające od kontroli.
§  6.
Organizowanie kontroli ruchu drogowego należy do okresu działania:
1)
Komendy Głównej Milicji Obywatelskiej - na terenie całego kraju,
2)
komend wojewódzkich (miast wyłączonych z województw), powiatowych (miejskich) Milicji Obywatelskiej - stosownie do ich właściwości terytorialnej.
§  7.
1.
Uprawnienia organów Milicji Obywatelskiej, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2-6 oraz ust. 2, przysługują uprawnionym przez organy Milicji Obywatelskiej członkom Ochotniczej Rezerwy Milicji Obywatelskiej.
2.
Uprawnienia organów Milicji Obywatelskiej, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2-4, ust. 2 oraz ust. 3, z wyjątkiem karania użytkowników dróg w drodze postępowania mandatowego, przysługują inspektorom gospodarki samochodowej Ministerstwa Komunikacji i wydziałów komunikacji prezydiów rad narodowych.
3.
Przepisy § 4 ust. 3 i 4 oraz § 5 stosuje się odpowiednio.
§  8.
Kontrola pojazdów należących do przedstawicielstw dyplomatycznych państw obcych, a także szefów i członków personelu dyplomatycznego tych przedstawicielstw odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.
§  9.
1.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą pojazdów jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej oraz Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Komendy Głównej Straży Pożarnych, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
2.
Zasady wykonywania przez organy Milicji Obywatelskiej kontroli ruchu pojazdów, których w myśl ust. 1 nie dotyczy niniejsze zarządzenie, określają odrębne przepisy.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1962.68.314

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Kontrola ruchu na drogach publicznych.
Data aktu: 22/08/1962
Data ogłoszenia: 07/09/1962
Data wejścia w życie: 07/09/1962