Wysokość oraz zasady i tryb pobierania opłat za zużycie wody ponad kontyngent.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 10 stycznia 1961 r.
w sprawie wysokości oraz zasad i trybu pobierania opłat za zużycie wody ponad kontyngent.

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 17 lutego 1960 r. o zaopatrywaniu ludności w wodę (Dz. U. Nr 11, poz. 72) zarządza się, co następuje:
§  1.
Jednostki gospodarcze pobierające wodę dostarczaną przez komunalne przedsiębiorstwa (zakłady) wodociągów i kanalizacji na obszarach, na których wprowadzono kontyngentowanie wody, zwane w dalszym ciągu odbiorcami wody, uiszczają za zużycie każdego metra sześciennego wody wodociągowej ponad ustalony kontyngent następujące opłaty:
1)
przy przekroczeniu kontyngentu do 5% włącznie - 200% obowiązującej stawki,
2)
przy przekroczeniu kontyngentu od 5% do 10% włącznie - 300% obowiązującej stawki,
3)
przy przekroczeniu kontyngentu od 10% do 20% włącznie - 400% obowiązującej stawki,
4)
przy przekroczeniu kontyngentu od 20% do 30% włącznie - 500% obowiązującej stawki,
5)
przy przekroczeniu kontyngentu ponad 30% - 1000% obowiązującej stawki.
§  2.
1.
Opłaty za zużycie wody ponad ustalony kontyngent w wysokości określonej w § 1 wymierzają komunalne przedsiębiorstwa (zakłady) wodociągów i kanalizacji dostarczające wodę, zwane w dalszym ciągu dostawcami, na podstawie odczytu wodomierza.
2.
Opłatę wymienioną w ust. 1 dostawcy pobierają razem z należnością za wodę pobraną w granicach ustalonego kontyngentu, wymieniając w fakturze w odrębnych pozycjach:
1)
należność za wodę pobraną w granicach kontyngentu,
2)
opłaty za wodę pobraną ponad ustalony kontyngent.
§  3.
Opłaty pobrane za zużycie wody ponad ustalony kontyngent wpływają na rzecz dostawcy i są przeznaczone na fundusz inwestycyjno-remontowy urządzeń wodociągowych zgodnie z § 14 pkt 3 lit. e) uchwały nr 281 Rady Ministrów z dnia 10 sierpnia 1960 r. w sprawie systemu finansowego przedsiębiorstw gospodarki komunalnej (Monitor Polski Nr 65, poz. 310).
§  4.
Odbiorcy wody, którzy przekroczyli ustalony dla nich kontyngent wody, mogą w wyjątkowych przypadkach ubiegać się o umorzenie w całości lub w części wpłaty za zużycie wody ponad kontyngent, jeżeli przekroczenie kontyngentu było nieuniknione, a odbiorca wody zawiadomił o tym organ ustalający kontyngent niezwłocznie po wypadku przekroczenia kontyngentu.
§  5.
1.
Wnioski o umorzenie wpłat (w całości lub w części) w przypadkach przewidzianych w § 4 składają odbiorcy wody za pośrednictwem dostawcy do wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydium rady narodowej, której podlega dostawca wody.
2.
Złożenie wniosku wymienionego w ust. 1 nie wstrzymuje obowiązku uiszczenia ustalonej wpłaty.
§  6.
1.
Decyzję o całkowitym lub częściowym umorzeniu wpłat za zużycie wody ponad ustalony kontyngent wydaje organ gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydium rady narodowej, której podlega dostawca wody. Przed wydaniem decyzji należy zasięgnąć opinii komisji planowania gospodarczego i organu gospodarki wodnej prezydium właściwej rady narodowej.
2.
Odwołanie od decyzji wymienionej w ust. 1 rozpatruje organ gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydium rady narodowej wyższego stopnia.
§  7.
1.
W razie uwzględnienia wniosku wpłata ulega zwrotowi lub zaliczeniu na przyszłe opłaty za wodę.
2.
Zwrot wpłat ustalonych za zużycie wody ponad przyznany kontyngent w całości nie zwalnia odbiorcy od zapłaty według obowiązującej stawki (100%) za wodę pobraną zarówno w granicach kontyngentu, jak i ponad kontyngent.
§  8.
Umorzenie należności z tytułu opłat za zużycie wody ponad ustalony kontyngent w innych przypadkach niż przewidziane w § 4 następuje zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami.
§  9.
Tracą moc zarządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej:
1)
z dnia 20 kwietnia 1956 r. w sprawie określenia organów właściwych do wymierzania i pobierania opłat za zużycie wody ponad przyznany kontyngent oraz trybu postępowania w tych sprawach (Monitor Polski Nr 45, poz. 535),
2)
z dnia 14 września 1957 r. w sprawie ustalenia opłat za zużycie wody pitnej (wodociągowej) ponad przyznany kontyngent (Monitor Polski Nr 77, poz. 470).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1961.6.30

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Wysokość oraz zasady i tryb pobierania opłat za zużycie wody ponad kontyngent.
Data aktu: 10/01/1961
Data ogłoszenia: 25/01/1961
Data wejścia w życie: 25/01/1961