Branżowe warunki dostaw sprzętu rolniczego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CIĘŻKIEGO ORAZ PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU DROBNEJ WYTWÓRCZOŚCI
z dnia 11 marca 1961 r.
w sprawie branżowych warunków dostaw sprzętu rolniczego.

Na podstawie art. 3 ust. 2 dekretu z dnia 16 maja 1956 r. o umowach dostawy pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 16, poz. 87) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się branżowe warunki dostaw sprzętu rolniczego, zawarte w załączniku do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Przemysłu Ciężkiego z dnia 23 marca 1959 r. w sprawie branżowych warunków dostaw maszyn, narzędzi i urządzeń rolniczych oraz części wymiennych (Monitor Polski Nr 29, poz. 137).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

BRANŻOWE WARUNKI DOSTAW SPRZĘTU ROLNICZEGO

SPIS ROZDZIAŁÓW.

Rozdział 1 – Postanowienia wstępne (§§ 1–3).

Rozdział 2 – Uzgodnienia dostaw, obowiązek zawarcia umowy, spory przedumowne, zamówienia (§§ 4–6).

Rozdział 3 – Odpowiedzialność za niezłożenie zamówienia lub oświadczenia o jego przyjęciu (§ 7).

Rozdział 4 – Oznaczenie towaru (§§ 8–10).

Rozdział 5 – Gwarancje (§§ 11–13).

Rozdział 6 – Jakość przedmiotu dostawy (§§ 14–17).

Rozdział 7 – Ceny i marże (§ 18).

Rozdział 8 – Postanowienia końcowe (§ 19).

Rozdział 1.

Postanowienia wstępne.

§  1.
Ilekroć w niniejszych branżowych warunkach dostaw jest mowa o sprzęcie rolniczym, należy przez to rozumieć:
1)
ciągniki i silniki spalinowe przeznaczone dla potrzeb rolnictwa,
2)
przyczepy ciągnikowe dla rolnictwa,
3)
maszyny, narzędzia i urządzenia rolnicze,
4)
aparaturę ochrony roślin,
5)
części zamienne do wyrobów określonych w pkt 1–4 produkcji krajowej i pochodzących z importu.
§  2.
1.
Niniejsze branżowe warunki dostaw dotyczą:
1)
jednostek gospodarki uspołecznionej użytkujących sprzęt rolniczy, zwanych dalej "użytkownikami",
2)
powiatowych związków gminnych spółdzielni i gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska", sklepów detalicznych spółdzielni ogrodniczych i innych uspołecznionych przedsiębiorstw handlu detalicznego, uprawnionych do obrotu sprzętem rolniczym, zwanych dalej "detalistami",
3)
państwowych przedsiębiorstw handlu sprzętem rolniczym wraz ze składnicami rejonowymi, zwanych dalej "hurtownikami",
4)
wszystkich producentów wytwarzających sprzęt rolniczy, zwanych dalej "producentami".
2.
Jeżeli towar rozprowadzany jest za pośrednictwem szczebla zbytu w aparacie handlowym, w stosunkach z producentami lub centralami handlu zagranicznego jednostki szczebla zbytu występują w charakterze hurtowników, w stosunkach z hurtownikami zaś – w charakterze producentów.
3.
Użyte dalej określenie "sprzedawca" oznacza hurtownika lub detalistę sprzedającego sprzęt rolniczy użytkownikom.
§  3.
1.
Producenci dostarczają sprzęt rolniczy wyłącznie za pośrednictwem hurtowników.
2.
Detaliści zakupują sprzęt rolniczy za pośrednictwem hurtowników.
3.
Użytkownicy, z wyjątkiem użytkowników państwowych, zakupują sprzęt rolniczy u detalistów, a części zamienne nadto u hurtowników.
4.
Użytkownicy państwowi zakupują sprzęt rolniczy u hurtowników na podstawie bieżąco składanych zamówień, przy czym zamówienie może być złożone bezpośrednio przy zakupie.

Rozdział  2.

Uzgodnienia dostaw, obowiązek zawarcia umowy, spory przedumowne, zamówienia.

§  4.
Wojewódzkie przedsiębiorstwa handlu obowiązane są do przeprowadzania prac nad programowaniem produkcji sprzętu rolniczego. W pracach tych uczestniczą wydziały rolnictwa i leśnictwa prezydiów wojewódzkich rad narodowych, wojewódzkie związki gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska", wojewódzkie zjednoczenia państwowych gospodarstw rolnych, wojewódzkie zjednoczenia przedsiębiorstw mechanizacji rolnictwa, wojewódzkie związki rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz wojewódzkie związki kółek rolniczych.
§  5.
1.
W wyniku przeprowadzanych prac nad programowaniem następuje podpisanie uzgodnienia dostaw pomiędzy Centralą Handlową Sprzętu Rolniczego przy Zjednoczeniu Przemysłu Maszyn Rolniczych a Centralą Rolniczą Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" i Centralą Spółdzielni Ogrodniczych. Podpisanie uzgodnienia dostaw zobowiązuje jednostki podporządkowane do dostawy lub odbioru sprzętu rolniczego w takim zakresie, w jakim to zostało przewidziane w uzgodnieniu.
2.
Jeżeli w podpisanych uzgodnieniach przewidziano obowiązek dostawy i odbioru, należy ściśle określić rodzaje, asortymenty i ilości sprzętu, co do których Centrala Rolnicza Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" i Centrala Spółdzielni Ogrodniczych przyjmują na siebie obowiązek odbioru. W uzgodnieniach dostaw Centrala Handlowa Sprzętu Rolniczego przy Zjednoczeniu Przemysłu Maszyn Rolniczych oraz Centrala Rolnicza Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" ustalają, które z podporządkowanych im jednostek oraz na jakie asortymenty i ilości obowiązane są zawrzeć umowy o dostawę sprzętu.
3.
Zarówno obowiązek dostawy, jak i odbioru przedmiotu dostawy powstaje po zawarciu przez jednostki podporządkowane centralom, o których mowa w ust. 1, umów o dostawę.
4.
Przeciwko stronie, która wbrew ciążącemu na niej obowiązkowi odmawia zawarcia umowy, może być wytoczony spór przedumowny w terminach i trybie określonych w ogólnych warunkach dostaw.
§  6.
1.
Jeżeli w zawartej umowie nie określono dokładnie daty dostawy, skonkretyzowania daty dokonuje odbiorca w przesłanym zamówieniu.
2.
Zamówienia składa się:
1)
u producentów – na 90 dni przed kwartałem, w którym ma nastąpić dostawa,
2)
u hurtowników – na 45 dni przed kwartałem, w którym ma nastąpić dostawa.

Wyjątek stanowią części zamienne, które detalista może nabyć u hurtownika w każdym przypadku, kiedy zajdzie potrzeba uzupełnienia stanu magazynowego (w ramach uzgodnionej puli rocznej). Zamówienie na części zamienne detalista może złożyć u hurtownika bezpośrednio w dniu odbioru przy ich zakupie.

3.
Potwierdzenie przyjęcia zamówień następuje:
1)
przez producentów – na 30 dni przed kwartałem, w którym ma nastąpić dostawa,
2)
przez hurtowników – na 15 dni przed kwartałem, w którym ma nastąpić dostawa.

Rozdział  3.

Odpowiedzialność za niezłożenie zamówienia lub oświadczenia o jego przyjęciu.

§  7.
Jeżeli strona, wbrew ciążącemu na niej obowiązkowi, nie złożyła zamówienia, strona druga wezwie ją do nadesłania go w ciągu dni 7, a po bezskutecznym upływie tego terminu może przygotować maszyny do odbioru, zawiadomić odbiorcę, że towar oczekuje na jego odbiór, oraz żądać zapłaty.

Rozdział  4.

Oznaczenie towaru.

§  8.
1.
Wszystkie ciągniki, silniki, maszyny, narzędzia i urządzenia rolnicze oraz aparatura ochrony roślin powinny być zaopatrzone w trwałe tabliczki znamionowe zawierające dane wymienione w § 9 ust. 1.
2.
Wszystkie części zamienne powinny być cechowane zgodnie z oznaczeniami katalogowymi, a ponadto zaopatrzone w metki zawierające wszystkie dane wymienione w § 9 ust. 2. Drobne części zamienne, do których nie można stosować tych metod oznaczenia, należy cechować na opakowaniu bezpośrednim.
§  9.
1.
Tabliczki znamionowe, o których mowa w § 8 ust. 1, powinny zawierać w szczególności następujące dane:
1)
nazwę i adres przedsiębiorstwa, które wyrób wyprodukowało,
2)
symbol wyrobu,
3)
ciężar netto,
4)
rok produkcji,
5)
cenę detaliczną,
6)
znak kontroli technicznej przedsiębiorstwa, które wyrób wyprodukowało,
7)
znak kontroli Komisji Odbioru Technicznego Ministerstwa Rolnictwa (KOT).
2.
Metki dla części zamiennych, o których mowa w § 8 ust. 2, powinny zawierać w szczególności następujące dane:
1)
nazwę i adres producenta,
2)
nazwę części i numer katalogowy,
3)
wielkość partii,
4)
typ maszyny, do której dana część ma zastosowanie,
5)
cenę detaliczną,
6)
znak kontroli technicznej przedsiębiorstwa, które artykuł wyprodukowało,
7)
znak kontroli technicznej Komisji Odbioru Technicznego Ministerstwa Rolnictwa (KOT).
3.
Jeżeli producent otrzymał prawo do oznaczania sprzętu rolniczego znakiem jakości, powinien umieszczać ten znak w sposób widoczny.
§  10.
1.
Do każdej partii części zamiennych, wysyłanych przez producenta lub hurtownika, producent lub hurtownik dołączy protokół odbioru dokonanego przez Komisję Odbioru Technicznego Ministerstwa Rolnictwa (KOT).
2.
Przy dostawach części zamiennych przez hurtownika w ilościach mniejszych niż odebrane jednorazowo przez KOT hurtownik umieści na wystawionej fakturze klauzulę powołującą numer i datę protokołu KOT.

Rozdział  5.

Gwarancje.

§  11.
1.
Sprzedawca otrzymuje gwarancje od producenta sprzętu produkcji krajowej na okres 3 lat liczony od daty dostawy sprzętu, na sprzęt importowany zaś na okres 15 miesięcy, liczony od daty przekroczenia granicy. Po tym okresie sprzedawca udziela gwarancji użytkownikowi na swój koszt.
2.
Jeżeli sprzęt rolniczy został zakupiony przez detalistę w obrocie magazynowym po okresie wygaśnięcia gwarancji producenta, to hurtownik i detalista pokrywają po połowie koszty poniesione z tytułu udzielenia gwarancji użytkownikowi.
3.
Warunkiem uzyskania od producenta gwarancji, o której mowa w ust. 1, jest dokonywanie przez sprzedawcę na koszt sprzedawcy w okresach oznaczonych w instrukcji o obsłudze czynności konserwacji sprzętu podczas składowania.
4.
Jeżeli uszkodzenie wynikło wskutek niewłaściwego przechowywania u sprzedawcy, sprzedawca usunie uszkodzenie i udzieli użytkownikowi gwarancji na swój koszt.
5.
W razie powstania uszkodzeń na kolei lub w jakimkolwiek innym przypadku, w którym szkodę pokrywa Państwowy Zakład Ubezpieczeń, hurtownik bądź detalista, producent dostarczy hurtownikowi lub detaliście na jego rachunek potrzebne części wymienne oraz udzieli koniecznej pomocy technicznej, jeśli tego zażąda hurtownik lub detalista, w terminie możliwie najkrótszym.
§  12.
Zakres gwarancji i tryb odpowiedzialności z ich tytułu określają "Przepisy gwarancyjne dla sprzętu rolniczego", stanowiące załącznik do niniejszych branżowych warunków dostaw.
§  13.
1.
Czynności określone w ust. 13 i 17 przepisów gwarancyjnych sprzedawca wykonuje bezpłatnie. W razie uzasadnionej potrzeby dokonania zawiadomienia telegraficznego lub telefonicznego producent zwraca sprzedawcy koszty poniesione w związku z takim zawiadomieniem.
2.
W razie dokonywania przez sprzedawcę na zlecenie hurtownika usług reklamacyjnych, z wyjątkiem omówionych w ust. 1, producent uiszcza sprzedawcy – niezależnie od pokrycia wszystkich udokumentowanych kosztów związanych z załatwieniem reklamacji – następujące opłaty ryczałtowe:
1)
przy wysokości faktury do 100 zł – 10 zł,
2)
przy wysokości faktury do 500 zł – 20 zł,
3)
przy wysokości faktury do 1000 zł – 30 zł,
4)
przy wysokości faktury powyżej 1000 zł – 50 zł.

Rozdział  6.

Jakość przedmiotu dostawy.

§  14.
1.
Odbiór ilościowy przedmiotu dostawy należy przeprowadzać według przepisów ogólnych warunków dostaw.
2.
Odbiór przedmiotu dostawy, na który dostawca nie udzielił gwarancji, reklamowanie i dochodzenie roszczeń z tytułu wad i braków takiego przedmiotu dostawy należy przeprowadzać w trybie określonym w ogólnych warunkach dostaw.
3.
Odbiór jakościowy sprzętu, co do którego dostawca udzielił gwarancji, powinien być dokonany w ciągu dni 7 i może być ograniczony do następujących okoliczności:
1)
sprawdzenia, czy towar jest właściwie oznaczony,
2)
sprawdzenia, czy towar jest właściwie opakowany,
3)
sprawdzenia, czy towar jest odebrany przez KOT,
4)
sprawdzenia, czy towar nie uległ uszkodzeniu w czasie przechowywania w składach hurtowych Centrali Handlowej Sprzętu Rolniczego bądź transportu,
5)
sprawdzenia kompletności (łańcuchy, osprzęt elektryczny, paski itp.),
6)
sprawdzenia wyposażenia (narzędzia, części zamienne, instrukcje o obsłudze, karty gwarancyjne, katalogi itp.), gdy zaś sprzęt rolniczy dostarczono w stanie rozmontowanym na zespoły – sprawdzenia kompletności zmontowania tych zespołów,
7)
sprawdzenia, czy sprzęt nie posiada wad jawnych, jak pęknięcia, odpryski, uszkodzenie powierzchni, i czy jest sprawny w działaniu.

Skutki niedopełnienia tych obowiązków ocenia się według ogólnych warunków dostaw.

§  15.
1.
Jeśli w wyniku odbioru jakościowego w zakresie określonym w § 14 nabywca uzna, że towar nie odpowiada jakości określonej odpowiednimi przepisami lub umową – może zażądać usunięcia wady lub dostawy przedmiotu wolnego od wad zamiast przedmiotu wadliwego bądź odstąpić od umowy, gdy jej wykonanie w późniejszym terminie byłoby dla niego bezprzedmiotowe.
2.
Zdyskwalifikowany co do jakości sprzęt rolniczy po jego widocznym i trwałym oznaczeniu na koszt dostawcy stawia się do jego dyspozycji. Oznaczenie to nie może powodować pomniejszenia wartości lub użyteczności sprzętu; sposób tego oznaczenia powinien być każdorazowo uzgodniony z dostawcą.
§  16.
O stwierdzonych wadach sprzętu rolniczego detalista obowiązany jest niezwłocznie powiadomić zarówno hurtownika, jak i producenta.
§  17.
1.
Gdy producent powiadomiony przez hurtownika lub detalistę lub hurtownik powiadomiony przez detalistę o tym, że przedmiot posiada wady, nie uznaje reklamacji lub nie składa w ciągu 14 dni odpowiedniego oświadczenia, reklamujący hurtownik lub detalista powinien zwrócić się z wnioskiem o przeprowadzenie ekspertyzy i wydanie orzeczenia do rzeczoznawcy do spraw jakości towarów, wybranego z listy rzeczoznawców.
2.
W razie zakwestionowania orzeczenia rzeczoznawcy przez jedną ze stron może ona wystąpić do Branżowej Komisji Rzeczoznawców do Spraw Jakości Maszyn i Sprzętu Rolniczego w Warszawie o jego zmianę lub uchylenie w trybie przewidzianym w zarządzeniu nr 89 Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 10 kwietnia 1959 r. (Dz. Urz. MHW Nr 12, poz. 40).

Rozdział  7.

Ceny i marże.

§  18.
1.
Jeżeli cena została ustalona franko stacja przeznaczenia, obejmuje ona koszty związane z załadunkiem i przewozem ładunku zwyczajną wagonową lub półwagonową przesyłką kolejową (normalną lub wąskotorową) do stacji kolejowej wskazanej przez zamawiającego, jeżeli strony nie umówiły się inaczej.
2.
Zamawiający, który żąda innego rodzaju przesyłki lub przewozu innym środkiem transportowym niż wymieniony w ust. 1, ponosi różnicę kosztów przewozu.

Rozdział  8.

Postanowienia końcowe.

§  19.
W sprawach nie unormowanych w niniejszych branżowych warunkach dostaw należy stosować – jeśli nic innego nie wynika z ich przepisów – odpowiednie przepisy zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 9 kwietnia 1959 r. w sprawie przydziałów, rozdzielników i uzgodnień dostaw oraz ogólnych warunków dostaw pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 37, poz. 167) oraz inne przepisy regulujące obrót sprzętem rolniczym, a w szczególności przepisy uchwały nr 467 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 1 grudnia 1959 r. w sprawie programowania produkcji i obrotu sprzętu rolniczego.

Załącznik 

PRZEPISY GWARANCYJNE DLA SPRZĘTU ROLNICZEGO

1.
Ilekroć w niniejszych przepisach jest mowa o:
1)
użytkowniku – należy przez to rozumieć osobę fizyczną lub prawną nabywającą sprzęt rolniczy,
2)
sprzedawcy – należy przez to rozumieć jednostkę handlową dostarczającą sprzęt użytkownikowi,
3)
producencie – należy przez to rozumieć wytwórcę sprzętu rolniczego.
2.
Przez udzielenie gwarancji producent zobowiązuje się – w razie zaistnienia przesłanek określonych w karcie gwarancyjnej – do wykonania, zależnie od potrzeb, jednego z następujących świadczeń:

- bezpłatnej naprawy reklamowanego sprzętu,

- całkowitej wymiany sprzętu,

- dostarczenia użytkownikowi bezpłatnie nowych, właściwie wykonanych części,

- pokrycia kosztów naprawy wraz z kosztami robocizny i zwrotem poniesionych kosztów transportu.

Centrala Handlowa Sprzętu Rolniczego ponosi całkowitą odpowiedzialność za sprzedany sprzęt rolniczy pochodzący z importu i zobowiązana jest zapewnić wykonywanie należytej obsługi gwarancyjnej oraz świadczeń gwarancyjnych przez odpowiednie jednostki organizacyjne według zasad określonych dla producenta krajowego.

3.
Gwarancją objęte są wszystkie elementy sprzętu, osprzęt, części zapasowe i wymienne, niezależnie od tego, czy producent wyprodukował je we własnych zakładach, czy otrzymał w ramach kooperacji. Gwarancją nie obejmuje się tych części, wymienionych w instrukcji o obsłudze, których normalne fizyczne zużycie w wyniku pracy następuje przed upływem okresu gwarancyjnego, producent jednak obowiązany jest dołączyć do sprzętu taką ilość części zapasowych, aby zapewnić jego roczną eksploatację.
4.
Obsługę gwarancyjną wykonuje producent lub działający w jego imieniu przedstawiciel.
5.
Gwarancji na sprzęt rolniczy udziela się użytkownikowi na okres 12 miesięcy, liczony od daty nabycia sprzętu.
6.
Jeżeli w wykonaniu zobowiązań wynikających z gwarancji przedmiot został wymieniony lub dokonane zostały istotne jego naprawy, których koszt przekracza 30% wartości nowej maszyny, termin gwarancji zaczyna biec na nowo od chwili wydania nowego przedmiotu lub przedmiotu naprawionego. W razie dokonywania innych napraw termin gwarancji ulega przedłużeniu o okres, przez jaki użytkownik pozbawiony był możności korzystania z przedmiotu, co należy uwidocznić w karcie gwarancyjnej.
7.
Jeżeli istotnej naprawie lub wymianie ulegają zespoły, których koszt naprawy nie przekracza 30% wartości nowej maszyny, termin gwarancji zaczyna biec na nowo tylko w stosunku do tych zespołów, natomiast okres gwarancji danej maszyny ulega przedłużeniu o czas, przez jaki użytkownik pozbawiony był możności korzystania z przedmiotu.
8.
Jeżeli wada została ujawniona przed upływem terminu gwarancyjnego, producent odpowiada z tytułu gwarancji – nawet wtedy, gdy zawiadomienie o wadzie złożone zostało po upływie terminu, jednak przed upływem 14 dni od ujawnienia wady.
9.
Producent ma prawo nie uznać reklamacji z tytułu gwarancji, jeżeli dokonano bez jego wiedzy jakichkolwiek zmian technicznych i napraw, nienależycie składowano sprzęt rolniczy lub niewłaściwie go użytkowano (niezgodnie z instrukcją o obsłudze i konserwacji). Nie dotyczy to przypadków, w których jest oczywiste, że ujawniona wada nie pozostaje w żadnym związku przyczynowym z dokonaniem wspomnianych wyżej zmian i napraw oraz niewłaściwą eksploatacją sprzętu.
10.
Podstawą do załatwienia reklamacji w okresie gwarancyjnym jest kupon reklamacyjny z poświadczoną na nim datą nabycia sprzętu. Użytkownik zakupując sprzęt otrzymuje instrukcję o obsłudze, pełny katalog części wymiennych oraz kartę gwarancyjną z numerem fabrycznym maszyny i kuponami reklamacyjnymi. W razie niedostarczenia przez sprzedawcę instrukcji o obsłudze, katalogu części wymiennych oraz karty gwarancyjnej lub niewłaściwego jej wypełnienia ponosi on odpowiedzialność materialną za wszelkie dodatkowe koszty, na jakie był narażony użytkownik w okresie gwarancyjnym, a w szczególności za obsługi techniczne i naprawy sprzętu.
11.
Karta gwarancyjna dotyczy wyłącznie tego sprzętu, do którego została dołączona przy sprzedaży. Wzór karty gwarancyjnej zatwierdza właściwe zjednoczenie wiodące w porozumieniu z Centralą Handlową Sprzętu Rolniczego i Centralą Rolniczą Spółdzielni "Samopomoc Chłopska".
12.
Jeżeli obsługę gwarancyjną w imieniu producenta wykonuje upoważniony przez niego przedstawiciel, a sprzedawca został o tym powiadomiony, zobowiązany jest on do wpisania do karty gwarancyjnej adresu tego przedstawiciela.
13.
Przyjmuje się zasadę dokonywania pierwszego uruchomienia oraz poinstruowania użytkownika o eksploatacji i konserwacji w czasie sprzedaży ciągników i silników spalinowych oraz sprzętu z własnym źródłem napędu. Ciągniki i silniki spalinowe oraz inne maszyny, jeżeli w instrukcji o obsłudze i karcie gwarancyjnej zostanie zamieszczona odpowiednia adnotacja – powinny być uruchamiane przez producenta lub jego przedstawiciela.
14.
Reklamacje przyjmuje w zasadzie sprzedawca u którego zakupiono sprzęt, przy czym zobowiązany jest on do przyjęcia każdej zgłoszonej reklamacji. Użytkownik ma również prawo zgłoszenia reklamacji bezpośrednio przedstawicielowi producenta, którego adres wpisany jest do karty gwarancyjnej.
15.
Jeżeli reklamacja została zgłoszona przedstawicielowi producenta, przedstawiciel ten zobowiązany jest do natychmiastowego zawiadomienia sprzedawcy o przyjęciu reklamacji oraz o sposobie jej załatwienia. Jeśli przedstawiciel producenta zaniedba tego obowiązku, odpowiada on za szkodę wynikłą z tego powodu.
16.
Wszystkie ciągniki, silniki spalinowe oraz sprzęt, które według instrukcji fabrycznej podlegają przeglądom technicznym w okresie gwarancji, powinny być poddane przeglądom technicznym w terminach określonych w fabrycznej instrukcji o obsłudze. Nieprzestrzeganie terminów przeglądów technicznych przekraczające granice 10% wyznaczonego czasu oraz brak ewidencji pracy ciągnika lub silnika powoduje cofnięcie gwarancji. Przeglądów technicznych ciągników kołowych, dopuszczonych do ruchu drogowego, dokonuje się w warsztatach wykonawcy obsługi gwarancyjnej. Przeglądy techniczne wszystkich pozostałych ciągników, silników spalinowych oraz innego sprzętu powinny być dokonywane u użytkownika lub – gdy zachodzi konieczność – sprzęt ten powinien być dostarczony do warsztatów naprawczych na koszt producenta,
17.
Jeżeli reklamację zgłoszono sprzedawcy, obowiązany on jest wypełnić formularz reklamacyjny w czterech egzemplarzach, z których dwa wysyła do producenta lub jego przedstawiciela, trzeci wręcza reklamującemu, czwarty zaś pozostaje u wypełniającego formularze.
18.
Jeśli między producentem, sprzedawcą a użytkownikiem nie zostanie uzgodniony inny termin załatwienia reklamacji, to niezależnie od miejsca złożenia reklamacji powinna ona być załatwiona możliwie niezwłocznie, a w przypadkach bardzo skomplikowanych – w ciągu 14 dni. Jeżeli w ciągu 14 dni od chwili przyjęcia reklamacji przez producenta lub jego przedstawiciela sprzedawca nie zostanie zawiadomiony o całkowitym jej załatwieniu, powiadomi on natychmiast telegraficznie lub telefonicznie producenta albo jego przedstawiciela, że na ostateczne załatwienie reklamacji oczekuje tylko dalsze 3 dni. Jeśli producent lub jego przedstawiciel mimo telegraficznego lub telefonicznego powiadomienia nie zawiadomi sprzedawcy o załatwieniu reklamacji w ciągu wymienionych 3 dni, sprzedawca obowiązany jest wydać użytkownikowi nowy sprzęt lub – w zależności od żądania użytkownika – zwrócić mu równowartość wraz z pokryciem wszelkich kosztów poniesionych w związku z unieważnioną transakcją. Uszkodzony sprzęt pozostanie do dyspozycji producenta, który zostanie obciążony przez sprzedawcę wszystkimi kosztami związanymi z załatwieniem reklamacji.
19.
W razie zaistnienia drobnych uszkodzeń, które można szybko usunąć przez wymianę części lub zespołów, użytkownik otrzymuje od przedstawiciela producenta, po uznaniu przez niego słuszności reklamacji, bezpłatnie nowe potrzebne części za zwrotem części uszkodzonych. Przedstawiciel producenta wypełnia formularze reklamacyjne i postępuje z nimi w sposób określony w ust. 17. Uznanie reklamacji zobowiązuje producenta lub udzielającego gwarancji na sprzęt rolniczy importowany do zwrotu użytkownikowi wszelkich kosztów (udokumentowanych) związanych z wmontowaniem części lub zespołów.
20.
Jeżeli użytkownik uważa, że negatywne załatwienie zgłoszonej przez niego reklamacji jest niesłuszne, przysługuje mu prawo zwrócenia się do sprzedawcy z żądaniem ponownego rozpatrzenia sprawy. W takim przypadku sprzedawca postąpi zgodnie z przepisem § 17 branżowych warunków dostaw sprzętu rolniczego.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024