Bilansowanie i zbyt rurek drenarskich.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 11 lutego 1960 r.
w sprawie bilansowania i zbytu rurek drenarskich.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 września 1957 r. w sprawie szczegółowego określenia zakresu działania Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz rozgraniczenia właściwości w tej dziedzinie (Dz. U. Nr 52, poz. 253) oraz w związku z uchwałą nr 351 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 29 lipca 1959 r. w sprawie rozwoju produkcji rurek drenarskich w latach 1961-1965 zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy rurek drenarskich (sączków, drenów) ceramicznych i gliniano-cementowych wytwarzanych przez przedsiębiorstwa:
1)
podległe Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,
2)
podległe radom narodowym, nad którymi zwierzchni nadzór sprawuje Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
§  2.
1.
Wprowadza się obowiązek sporządzania rocznych ogólnokrajowych i wojewódzkich bilansów rurek drenarskich.
2.
Projekty bilansów, o których mowa w ust. 1, sporządzać będą Centrala Materiałów Budowlanych - Zarząd Przedsiębiorstw i podległe jej wojewódzkie centrale materiałów budowlanych.
3.
Ogólnokrajowy bilans rurek drenarskich zatwierdza i rezerwami rurek drenarskich dysponuje Pełnomocnik Rządu do Spraw Rozwoju Produkcji Rurek Drenarskich.
4.
Na podstawie ogólnokrajowego bilansu Pełnomocnik Rządu do Spraw Rozwoju Produkcji Rurek Drenarskich ustalać będzie wytyczne dla poszczególnych województw.
5.
Wojewódzkie bilanse uwzględniające wytyczne, o których mowa w ust. 4, zatwierdzać będą przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  3.
1.
Występujące na terenach niektórych województw deficyty rurek drenarskich ceramicznych o średnicy 5 i 7,5 cm powinny być wyrównywane - do czasu odpowiedniego zwiększenia lokalnej produkcji - w drodze przywozu z innych województw.
2.
Zapotrzebowanie poszczególnych województw na rurki drenarskie o średnicy 10-20 cm powinno być pokrywane w zasadzie rurkami drenarskimi gliniano-cementowymi i ceramicznymi z lokalnej produkcji.
§  4.
Tryb bilansowania i zbytu rurek drenarskich reguluje instrukcja stanowiąca załącznik do zarządzenia.
§  5.
W celu podniesienia jakości rurek drenarskich zobowiązuje się Zjednoczenie Przemysłu Ceramiki Budowlanej i wojewódzkie zjednoczenia przemysłu terenowego materiałów budowlanych do:
1)
zorganizowania w 1960 r. podręcznych laboratoriów w każdym zakładzie produkującym rurki drenarskie oraz odpowiednich laboratoriów w przedsiębiorstwach i zjednoczeniach,
2)
systematycznego nadzoru nad stosowaniem przez podległe przedsiębiorstwa przepisów obowiązujących w zakresie kontroli jakości produkcji rurek drenarskich.
§  6.
1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 15 lutego 1960 r.
2.
W zakresie uregulowanym niniejszym zarządzeniem nie obowiązują przepisy zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 8 lipca 1959 r. w sprawie ustalenia terminów i wyznaczenia jednostek właściwych do przyjmowania zamówień na niektóre artykuły budowlane, pochodzenia mineralnego, szklarsko-ceramiczne i korkowe (Monitor Polski Nr 68, poz. 352).

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE BILANSOWANIA I ZBYTU RUREK DRENARSKICH

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Ilekroć w instrukcji niniejszej jest mowa o:
a)
dostawcach - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa produkujące rurki drenarskie ceramiczne i gliniano-cementowe,
b)
odbiorcach - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa zużywające rurki drenarskie,
c)
C.M.B.-Z.P. - należy przez to rozumieć Centralę Materiałów Budowlanych - Zarząd Przedsiębiorstw,
d)
W.C.M.B. - należy przez to rozumieć terenowo właściwą wojewódzką centralę materiałów budowlanych.
2.
Terenowo właściwą W.C.M.B. jest:
a)
dla dostawców - W.C.M.B. tego województwa, na którego terenie odbywa się produkcja rurek drenarskich,
b)
dla odbiorców - W.C.M.B. tego województwa, na którego terenie następuje zużycie rurek drenarskich.
3.
Ilekroć w instrukcji niniejszej jest mowa o prezydiach wojewódzkich rad narodowych, należy przez to rozumieć również prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw.

II.

Bilanse rurek drenarskich.

§  2.
1.
Projekty rocznych wojewódzkich bilansów rurek drenarskich opracowują W.C.M.B., a bilansów ogólnokrajowych C.M.B.-Z.P.
2.
Projekty rocznych wojewódzkich bilansów rurek drenarskich powinny być uzgadniane z wydziałami rolnictwa i leśnictwa prezydiów wojewódzkich rad narodowych, a bilansów ogólnokrajowych - z Ministerstwem Rolnictwa.
§  3.
Bilanse roczne sporządza się:
a)
w terminach wynikających z przepisów o opracowaniu projektu narodowego planu gospodarczego,
b)
oddzielnie dla rurek drenarskich każdej średnicy (łącznie ceramicznych i gliniano-cementowych),
c)
z podaniem w "uwagach" wielkości produkcji rurek drenarskich gliniano-cementowych.
§  4.
1.
Podstawę do opracowania wojewódzkich rocznych bilansów stanowią:
a)
dane o posiadanych zapasach i zapotrzebowaniu rurek drenarskich przez głównych odbiorców,
b)
szacunkowe określenie zapotrzebowania pozostałych odbiorców,
c)
dane o planowanej przez dostawców produkcji rurek drenarskich i zapasach wyrobów gotowych.
2.
Dane wymienione w ust. 1 lit. a) i c) dostawcy i główni odbiorcy obowiązani są podawać terenowo właściwym W.C.M.B. nie później niż na 15 dni przed terminem sporządzania rocznych bilansów wojewódzkich. Dane te należy podawać w układzie umożliwiającym opracowanie bilansów zgodnie z przepisami zawartymi w § 3.
§  5.
Podstawę do opracowania projektów rocznych ogólnokrajowych bilansów rurek drenarskich stanowią projekty rocznych bilansów wojewódzkich.
§  6.
1.
Kopię zatwierdzonego rocznego ogólnokrajowego bilansu rurek drenarskich otrzymuje Ministerstwo Rolnictwa.
2.
Kopie wytycznych, o których mowa w § 2 ust. 4 zarządzenia, otrzymują W.C.M.B.
3.
W.C.M.B. dostosowują projekty rocznych wojewódzkich bilansów rurek drenarskich do wytycznych (§ 2 ust. 4 zarządzenia) i przedstawiają ostateczne projekty do zatwierdzenia przewodniczącym prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
4.
Kopie zatwierdzonych rocznych wojewódzkich bilansów rurek drenarskich otrzymują wydziały rolnictwa i leśnictwa prezydiów wojewódzkich rad narodowych i wojewódzkie zjednoczenia terenowego przemysłu materiałów budowlanych.

III.

Zbyt rurek drenarskich.

§  7.
1.
Wytyczne w sprawie wielkości produkcji i dostaw rurek drenarskich poszczególnych średnic, wynikające z zatwierdzonych rocznych wojewódzkich bilansów, są wiążące dla dostawców.
2.
Wytyczne, o których mowa w ust. 3, będą przekazywać dostawcom przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
§  8.
1.
Wytyczne w sprawie stopnia pokrycia zgłoszonego zapotrzebowania rurek drenarskich, wynikające z zatwierdzonych rocznych bilansów wojewódzkich, są wiążące dla głównych odbiorców.
2.
Główni odbiorcy mają obowiązek zamówienia i odebrania pełnych ilości rurek drenarskich poszczególnych średnic przewidzianych dla nich w zatwierdzonych rocznych wojewódzkich bilansach.
3.
Wytyczne i dane, o których mowa w ust. 1 i 2, będą przekazywać głównym odbiorcom przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
§  9.
1.
Główni odbiorcy powinni składać zamówienia na rurki drenarskie terenowo właściwym W.C.M.B. w terminie do dnia 10 grudnia każdego roku - na rok następny.
2.
Drobni odbiorcy powinni składać zamówienia na rurki drenarskie terenowo właściwym W.C.M.B. w terminie 20 dni przed kwartałem, w którym ma nastąpić dostawa.
3.
Wnioski w sprawie ewentualnych zmian w rocznych zamówieniach główni odbiorcy powinni składać terenowo właściwym W.C.M.B. w terminie 20 dni przed kwartałem, w którym ma nastąpić zmiana.
§  10.
1.
W.C.M.B., która otrzymała zamówienie, obowiązana jest przesłać je wybranemu przez siebie dostawcy przed upływem 7 dni od daty otrzymania, zawiadamiając o tym odbiorcę.
2.
W.C.M.B. powinna doprowadzać do zawarcia umów pomiędzy odbiorcami a dostawcami w sposób zapewniający wykonanie dostawy przy ekonomicznym wykorzystaniu środków transportowych oraz eliminujący zbędne i krzyżujące się przewozy.
3.
W.C.M.B. powinna uwzględnić życzenie odbiorcy co do powierzenia wykonania dostawy wskazanemu przez niego dostawcy, jeżeli życzenie to nie koliduje z przepisem zawartym w ust. 2.
4.
Jeżeli zamówienie ma być wykonane w drodze przywozu rurek drenarskich z innego województwa, W.C.M.B. terenowo właściwa dla odbiorcy powinna przekazać je W.C.M.B. terenowo właściwej dla dostawcy, która ma obowiązek załatwić to zamówienie zgodnie z przepisami zawartymi w ust. 1-3.
§  11.
1.
Dostawca, który otrzymał zamówienie, powinien nie później niż w ciągu 7 dni od daty otrzymania zamówienia przesłać terenowo właściwej W.C.M.B. i odbiorcy potwierdzenie przyjęcia zamówienia do wykonania.
2.
W razie niewysłania przez dostawcę potwierdzenia, o którym mowa w ust. 1, uważa się, że umowa została zawarta w ostatnim dniu terminu wyznaczonego do wysłania potwierdzenia.
§  12.
Zamówienia na dostawy rurek drenarskich, przewidzianych w zatwierdzonym wojewódzkim bilansie do wywozu poza granicę województwa, muszą być wykonane niezależnie od stopnia wykonania planu produkcji rurek drenarskich i dostaw dla lokalnych odbiorców.
§  13.
Ze względu na to, że produkcja rurek drenarskich jest w zasadzie produkcją sezonową i nie odbywa się zgodnie z nasileniem robót melioracyjnych, odbiorcy powinni odbierać pełne ilości tych rurek stawianych do ich dyspozycji w każdym kwartale kalendarzowym w celu stworzenia u siebie odpowiednich zapasów.
§  14.
1.
Rurki drenarskie ceramiczne muszą odpowiadać polskiej normie PN-55/B-1204, a gliniano-cementowe - resortowej normie RN-59/NB-PMB-13007.
2.
Dostawcy są odpowiedzialni wobec odbiorców, jeżeli rurki drenarskie nie odpowiadają warunkom określonym w ust. 1.
3.
Odbiorcy powinni dokonywać odbioru jakościowego rurek drenarskich zgodnie z przepisami zawartymi w normach, o których mowa w ust. 1.
§  15.
1.
Dostawcy mają obowiązek bieżącego przesyłania terenowo właściwym W.C.M.B. kopii faktur za dostawy rurek drenarskich wykonane na zlecenie tych W.C.M.B.
2.
Dostawcy obowiązani są składać terenowo właściwym W.C.M.B. sprawozdania w trybie i w zakresie wynikającym z instrukcji Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie sprawozdawczości statystycznej z zaopatrzenia materiałowo-technicznego.
§  16.
1.
Wynagrodzenie W.C.M.B. stanowi prowizja w wysokości 0,3% od wartości dostaw rurek drenarskich (w każdocześnie obowiązujących cenach zbytu), wykonanych przez dostawców na zlecenie W.C.M.B.
2.
Dostawcy powinni przekazywać W.C.M.B. prowizję, o której mowa w ust. 1, nie później niż w ciągu 10 dni po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego. Przekazanie prowizji powinno być poprzedzone nadesłaniem noty uznaniowej, z której powinno wynikać, jakich numerów faktur rozliczenie dotyczy.
§  17.
W sprawach nieuregulowanych niniejszą instrukcją stosuje się przepisy zawarte w zarządzeniu Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 9 kwietnia 1959 r. w sprawie przydziałów, rozdzielników i uzgodnień dostaw oraz ogólnych warunków dostaw pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 37, poz. 167).

IV.

Przepisy przejściowe.

§  18.
1.
Projekty rocznych wojewódzkich bilansów rurek drenarskich na 1960 r. powinny być sporządzone do dnia 29 lutego 1960 r.
2.
Projekt ogólnokrajowego bilansu rurek drenarskich na 1960 r. powinien być sporządzony do dnia 15 marca 1960 r.
§  19.
W związku z przepisami § 18 odbiorcy powinni złożyć zamówienia na rurki drenarskie do dostawy:
a)
w I kwartale 1960 r. - w trybie dotychczasowym,
b)
w II, III i IV kwartale 1960 r. - do dnia 10 marca 1960 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1960.21.104

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Bilansowanie i zbyt rurek drenarskich.
Data aktu: 11/02/1960
Data ogłoszenia: 08/03/1960
Data wejścia w życie: 08/03/1960, 15/02/1960