Ustalanie i zatwierdzanie zasobów wód podziemnych.

UCHWAŁA Nr 29
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 stycznia 1960 r.
w sprawie ustalania i zatwierdzania zasobów wód podziemnych.

W celu zapewnienia właściwego gospodarczego wykorzystania zasobów wód podziemnych oraz właściwej lokalizacji inwestycji, które mają być zaopatrywane w wodę w całości lub w części z zasobów wód podziemnych - Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej, zamierzająca realizować inwestycję, która ma być zaopatrywana w wodę w całości lub w części z zasobów wód podziemnych, bądź budować ujęcia wód podziemnych dla istniejącego zakładu, obowiązana jest uprzednio ustalić i uzyskać zatwierdzenie zasobów tych wód stosownie do postanowień niniejszej uchwały i przepisów na jej podstawie wydanych.
2.
Przez ujęcie wody podziemnej rozumie się otwór wiertniczy, grupę otworów lub inne wyrobiska odpowiednio przygotowane (uzbrojone) do stałej eksploatacji wód podziemnych.
§  2.
1.
Pozwolenia na użytkowanie wód podziemnych wydają właściwe organy administracji wodnej po zapoznaniu się z zasobami wodnymi ustalonymi i zatwierdzonymi zgodnie z przepisami niniejszej uchwały.
2.
Przepis ust. 1 nie zwalnia organu administracji wodnej od obowiązku przeprowadzenia postępowania wodno-prawnego, wynikającego z przepisów ustawy wodnej z dnia 19 września 1922 r. (Dz. U. z 1928 r. Nr 62, poz. 574).
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie naruszają uprawnień urzędów górniczych, określonych w art. 9 dekretu z dnia 6 maja 1953 r. - Prawo górnicze (Dz. U. z 1955 r. Nr 10, poz. 65).
§  3.
1.
Ustalenie (udokumentowanie) zasobów wody podziemnej obejmuje rozpoznanie stosunków wodnych na określonym obszarze i stwierdzenie na tej podstawie:
1)
jakości wody podziemnej,
2)
zasobów eksploatacyjnych,
3)
technicznej możliwości eksploatacji wody.
2.
Przez zasoby eksploatacyjne rozumie się tę ilość wody podziemnej, którą można eksploatować w określonej jednostce czasu w sposób racjonalny z punktu widzenia ekonomii i techniki bez ujemnego wpływu na ogólne zasoby tej wody w określonym zbiorniku lub jego części.
§  4.
1.
Wprowadza się trzy kategorie dokładności poznania zasobów wód podziemnych C, B i A.
2.
Warunkiem zaliczenia zasobów wody podziemnej do:
1)
kategorii C jest ustalenie tych zasobów na podstawie materiałów geologicznych, hydrogeologicznych, hydrologicznych i innych istniejących dla badanego obszaru oraz na podstawie stwierdzenia analogii do bardziej szczegółowo zbadanych odcinków tego samego zbiornika wód podziemnych,
2)
kategorii B jest ustalenie tych zasobów na podstawie materiałów i analogii, określonych w pkt 1, uzupełnionych analizami wody i wynikami krótkotrwałych próbnych pompowań,
3)
kategorii A jest ustalenie tych zasobów na podstawie materiałów określonych w pkt 1, uzupełnionych analizami wody i wynikami długotrwałych próbnych pompowań.
3.
Prezes Centralnego Urzędu Geologii w porozumieniu z Ministrem Żeglugi i Gospodarki Wodnej, a w zakresie wód leczniczych również z Ministrem Zdrowia i Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego określa zasady ustalania zasobów wód podziemnych, szczegółowe warunki konieczne do osiągnięcia poznania tych zasobów w poszczególnych kategoriach.
4.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) mogą w ramach zasad określonych zgodnie z ust. 3 ustalać w porozumieniu z Prezesem Centralnego Urzędu Geologii przepisy szczegółowe dostosowane do specyfiki wykonywanych robót.
§  5.
Przy projektowaniu i realizacji inwestycji, które mają być zaopatrywane w wodę w całości lub w części z zasobów wód podziemnych, zabrania się:
1)
zatwierdzania założeń projektowych inwestycji bez uprzedniego zatwierdzenia zasobów wody podziemnej w kategorii C,
2)
zatwierdzania projektu wstępnego inwestycji bez uprzedniego zatwierdzenia zasobów wody podziemnej w kategorii B,
3)
realizowania inwestycji bez uprzedniego zatwierdzenia zasobów wody podziemnej w kategorii A.
§  6.
1.
Przy projektowaniu i budowie nowych ujęć wód podziemnych dla istniejących zakładów zabrania się zatwierdzania założeń projektowych ujęcia bez uprzedniego zatwierdzenia zasobów wody podziemnej w kategorii C.
2.
Jeżeli do eksploatacji wody ma być wykorzystany otwór odwiercony w ramach robót hydrogeologicznych, wykonanych dla ustalenia zasobów wody podziemnej, zabrania się przed zatwierdzeniem zasobów wody w kategorii B sporządzania projektu dla robót związanych z uzbrojeniem ujęcia dla stałej eksploatacji (obudowa ujęcia, urządzenia odprowadzające, montaż stałych pomp itp.) oraz finansowania i realizacji tych robót.
3.
W razie niemożności wykorzystania do eksploatacji wody otworu odwierconego w ramach robót hydrogeologicznych, wykonanych dla ustalenia zasobów wody podziemnej, zabrania się przed zatwierdzeniem zasobów w kategorii B sporządzania projektu budowy ujęcia (wiercenia specjalnego otworu i jego uzbrojenia) oraz finansowania i realizacji budowy tego ujęcia.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, otwór taki należy zlikwidować, zgodnie z zasadami techniki wiertniczej.
§  7.
Odstępstwo od zasad ustalonych w § 5 pkt 2 i 3 oraz w § 6 ust. 2 i 3 jest dopuszczalne w przypadkach gospodarczo uzasadnionych za zgodą organu właściwego do zatwierdzenia zasobów wody podziemnej.
§  8. 1
(uchylony).
§  9.
1. 2
(uchylony).
2.
Organ określony w ust. 1 zatwierdza ustalenie zasobów wody podziemnej na podstawie opinii wojewódzkiej komisji hydrogeologicznej.
3.
Przewodniczącego i członków komisji hydrogeologicznej powołuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej (miasta wyłączonego z województwa) na wniosek kierownika właściwego organu do spraw geologii prezydium wojewódzkiej rady narodowej (miasta wyłączonego z województwa) po uprzednim porozumieniu się z Prezesem Centralnego Urzędu Geologii.
§  10.
Od decyzji właściwego do spraw geologii organu prezydium wojewódzkiej (miasta wyłączonego z województwa) rady narodowej w zakresie objętym niniejszą uchwałą przysługuje prawo odwołania się do Prezesa Centralnego Urzędu Geologii.
§  11.
Prezes Centralnego Urzędu Geologii określa tryb zatwierdzania zasobów wód podziemnych.
§  12.
Przewodniczący, członkowie oraz osoby biorące udział w posiedzeniach wojewódzkiej komisji hydrogeologicznej otrzymują wynagrodzenie według zasad określonych w uchwale nr 38 Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1954 r. w sprawie trybu powoływania komisji resortowych i wynagrodzenia za udział w posiedzeniach (Monitor Polski Nr A-30, poz. 442).
§  13.
Wydatki wojewódzkiej komisji hydrogeologicznej pokrywane są z budżetu wojewódzkich rad narodowych.
§  14.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej, która w dniu wejścia w życie niniejszej uchwały użytkuje wody podziemne o wydajności ujęcia przekraczającej 25 m3 na godzinę lub o głębokości przekraczającej 150 m, jak również ta jednostka, która stosownie do przepisów niniejszej uchwały uzyska zezwolenie na budowę nowego ujęcia wody podziemnej bez ustalenia zasobów tej wody w kategorii A, obowiązana jest ustalić zasoby wody w tej kategorii i uzyskać ich zatwierdzenie w terminie wyznaczonym przez organ właściwy do zatwierdzenia zasobów tego ujęcia.
2.
W przypadku określonym w ust. 1 zasoby wód podziemnych w kategorii A ustala się na podstawie istniejących materiałów archiwalnych bez wykonywania dodatkowych wierceń.
§  15.
Przepisów §§ 1, 3, 4, 5, 6, 7 i 14 nie stosuje się w przypadku:
1)
budowy ujęcia wody podziemnej o głębokości nie przekraczającej 30 m albo o wydajności lub zapotrzebowaniu wody nie przekraczającym 6 m3 na godzinę, z wyjątkiem ujęć budowanych w granicach okręgu ochrony górniczej uzdrowiska,
2)
budowy w zakładzie górniczym ujęcia wody podziemnej w celu odwodnienia złoża kopaliny i umożliwienia przez to bezpiecznej i racjonalnej eksploatacji złoża,
3)
ujęć wykonywanych w dnie cieku lub zbiornika powierzchniowego albo przy brzegu, a opartych na eksploatacji wody pochodzącej z bezpośredniej infiltracji wód tych zbiorników.
§  16.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej użytkująca wody podziemne obowiązana jest:
1)
przechowywać 1 egzemplarz dokumentacji hydrogeologicznej wraz z postanowieniem zatwierdzającym zasoby wód podziemnych,
2)
zarejestrować ujęcie wody podziemnej we właściwym do spraw geologii organie prezydium wojewódzkiej (miasta wyłączonego z województwa) rady narodowej,
3)
przeprowadzać okresowe obserwacje i prowadzić na tej podstawie ewidencję wahań poziomu zwierciadła wody w ujęciu, jego wydajności i jakości wody.
2.
Prezes Centralnego Urzędu Geologii określa w porozumieniu z Ministrem Żeglugi i Gospodarki Wodnej zasady prowadzenia obserwacji i ewidencji, o których mowa w ust. 1.
§  17.
Jednostka gospodarki uspołecznionej użytkująca wody podziemne obowiązana jest niezwłocznie zawiadomić właściwe do spraw geologii oraz gospodarki wodnej organy prezydium wojewódzkiej (miasta wyłączonego z województwa) rady narodowej o stwierdzonym ciągłym spadku zwierciadła wody w ujęciu, wydajności tego ujęcia i trwałych zmian jakości wody.
§  18.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Żeglugi i Gospodarki Wodnej, zainteresowanym ministrom, Prezesowi Centralnego Urzędu Geologii oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  19.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 8 uchylony przez § 2 zarządzenia Prezesa Centralnego Urzędu Geologii z dnia 27 października 1962 r. w sprawie zatwierdzania dokumentacji geologicznej, zawierającej ustalenia zasobów wód podziemnych (M.P.62.80.374) z dniem 9 listopada 1962 r.
2 § 9 ust. 1 uchylony przez § 2 zarządzenia Prezesa Centralnego Urzędu Geologii z dnia 27 października 1962 r. w sprawie zatwierdzania dokumentacji geologicznej, zawierającej ustalenia zasobów wód podziemnych (M.P.62.80.374) z dniem 9 listopada 1962 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1960.13.62

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustalanie i zatwierdzanie zasobów wód podziemnych.
Data aktu: 26/01/1960
Data ogłoszenia: 10/02/1960
Data wejścia w życie: 10/02/1960