Tryb wyrównywania różnic cen państwowym przedsiębiorstwom przemysłu terenowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 12 maja 1959 r.
w sprawie trybu wyrównywania różnic cen państwowym przedsiębiorstwom przemysłu terenowego.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 22, poz. 188), w związku z § 4 uchwały nr 36 Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1959 r. w sprawie zasad wyrównywania różnic cen, podziału zysku oraz finansowania środków obrotowych państwowych przedsiębiorstw przemysłu terenowego (Monitor Polski Nr 15, poz. 61), zwanej w dalszym ciągu "uchwałą", zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wojewódzkie zjednoczenia przemysłu terenowego, zwane w dalszym ciągu zarządzenia "zjednoczeniami", zgodnie z wytycznymi prezydiów wojewódzkich rad narodowych zaciągają zobowiązania do wyrównywania państwowym przedsiębiorstwom przemysłu terenowego, określonym w § 1 uchwały, zwanym w dalszym ciągu "przedsiębiorstwami", różnicy między planowanym kosztem własnym wyrobu lub usługi danego przedsiębiorstwa wraz z 5% zysku a ustaloną ceną zbytu w terminach przewidzianych do opracowania planów finansowych.
2.
W przypadkach gospodarczo uzasadnionych zobowiązania, o których mowa w ust. 1, mogą być zaciągane w ciągu roku.
3.
W razie zmiany cen wyrobów lub usług objętych zobowiązaniami, o których mowa w ust. 1, bądź zmiany kosztów tych wyrobów lub usług w wyniku zmiany cen surowców, płac, taryf, opłat - zjednoczenie może dokonać korekty podjętych uprzednio zobowiązań.
4.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych i rad narodowych miast wyłączonych z województw, zwane w dalszym ciągu "prezydiami wojewódzkich rad narodowych", w wyniku swych uprawnień nadzorczych nad zjednoczeniami mogą zlecać zjednoczeniom zmiany podjętych zobowiązań.
5.
Zmiany zobowiązań, o których mowa w ust. 3 i 4, dokonywane są w porozumieniu z zainteresowanymi przedsiębiorstwami.
6.
Zobowiązania bądź ich zmiany mogą być podejmowane przez zjednoczenia jedynie w granicach kwot przekazanych przez ministerstwa lub Komitet Drobnej Wytwórczości, zwane w dalszym ciągu "ministerstwami".
§  2.
1.
Zobowiązania do wyrównywania różnic cen bądź ich zmiany podejmują zjednoczenia na podstawie zestawień różnic cen sporządzonych przez przedsiębiorstwa na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Do zestawień, o których mowa w ust. 1, powinna być dołączona opinia wydziału finansowego prezydium właściwej rady narodowej określająca prawidłowość ustaleń danych zawartych w zestawieniu różnic cen.
§  3.
1.
Wysokość różnic cen określana jest corocznie w wytycznych dotyczących opracowania narodowego planu gospodarczego i budżetu Państwa.
2.
Kredyty budżetowe na pokrycie różnic cen przekazywane są właściwym ministerstwom, a przez ministerstwa właściwym zjednoczeniom w trybie przewidzianym obowiązującymi przepisami w sprawie trybu wykonywania budżetu centralnego.
§  4.
1.
Ministerstwa przekazują zjednoczeniom 90% otrzymanych kredytów budżetowych na wyrównywanie różnic cen.
2.
Pozostałe 10% kredytów budżetowych ministerstwa przeznaczają na pokrycie różnic cen przypadających na produkcję asortymentów wskazanych przez ministerstwa.
§  5.
1.
Wyrównania różnic cen dokonują właściwe oddziały Narodowego Banku Polskiego na podstawie poleceń przelewu wystawianych przez zjednoczenia w oparciu o zestawienia różnic cen, sporządzane przez przedsiębiorstwa w okresach dekadowych.
2.
Zestawienia różnic cen przedsiębiorstwa sporządzają na formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do zarządzenia na podstawie wystawionych faktur za sprzedane wyroby lub świadczone usługi. Kwota różnic cen wynikająca z zestawienia nie może jednak przekroczyć kwoty, do której pokrycia zjednoczenie się zobowiązało.
3.
Różnice cen przypadające od wyrobów zwróconych przez odbiorców pomniejszają należne kwoty różnic cen z bieżącej sprzedaży.
§  6.
Należne różnice cen przypadające na sprzedane wyroby i świadczone usługi w ostatniej dekadzie roku pokrywane są ze środków przyznanych na ten cel w roku następnym bez podejmowania dodatkowych zobowiązań.
§  7.
Przedsiębiorstwa prowadzą ewidencję księgową należnych różnic cen na koncie "Sprzedaż".
§  8.
1.
Przedsiębiorstwa prowadzą ewidencję należnych i otrzymanych różnic cen według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia.
2.
W zakresie otrzymanych kredytów budżetowych oraz wydatków kasowych i kosztów z tytułu wyrównywania różnic cen przedsiębiorstwom zjednoczenia prowadzą księgowość i sporządzają sprawozdania według zasad i trybu obowiązującego jednostki budżetowe budżetu centralnego.
3.
Zjednoczenia prowadzą ewidencję przekazanych przedsiębiorstwom różnic cen według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia.
4.
Zjednoczenia przesyłają po jednym egzemplarzu kwartalnego sprawozdania, o którym mowa w ust. 2, prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
§  9.
Ministerstwa dołączają do kwartalnych sprawozdań budżetowych składanych Ministerstwu Finansów po jednym egzemplarzu otrzymanych od zjednoczeń sprawozdań, o których mowa w § 8 ust. 2.
§  10.
W terminie 5 dni po upływie każdego miesiąca zjednoczenia zawiadamiają właściwe ministerstwa, a w odpisie Ministerstwo Finansów o wysokości otrzymanych i przekazanych przedsiębiorstwom od początku roku środków na wyrównywanie różnic cen oraz o stanie środków na bankowym rachunku różnic cen na koniec miesiąca sprawozdawczego.
§  11.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 1958 r. w sprawie trybu wyrównywania różnic cen przedsiębiorstwom przemysłu terenowego (Monitor Polski Nr 35, poz. 197), z tym że zobowiązania podjęte na 1959 r. w trybie § 5 wymienionego zarządzenia pozostają w mocy.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1959 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZOBOWIĄZANIE

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Zestawienie różnic cen nr ..........

..................................................

(nazwa przedsiębiorstwa)

..................................................

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Ewidencja

należnych i otrzymanych różnic cen za rok 195...

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Ewidencja

przekazanych różnic cen za rok 195...

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.48.218

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb wyrównywania różnic cen państwowym przedsiębiorstwom przemysłu terenowego.
Data aktu: 12/05/1959
Data ogłoszenia: 29/05/1959
Data wejścia w życie: 01/01/1959, 29/05/1959