Pokrywanie niedoborów kasowych jednostek budżetowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 czerwca 1957 r.
w sprawie pokrywania niedoborów kasowych jednostek budżetowych.

Na podstawie § 68 ust. 5 i § 97 ust. 2 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-53, poz. 592 i Nr A-113, poz. 1477, z 1954 r. Nr A-32, poz. 464, Nr A-51, poz. 688 i Nr A-55, poz. 753) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Niedoborem kasowym w rozumieniu niniejszych przepisów jest różnica między rzeczywistym stanem gotówki na rachunku bankowym w kasie jednostki budżetowej lub u jej organów (poborców, inkasentów) a stanem rachunkowym, ustalonym na podstawie ksiąg i prawidłowych dowodów księgowych.
2.
Nie jest niedoborem kasowym suma pobrana przez jednostkę budżetową na rzecz innej jednostki lub instytucji, a bezprawnie zużyta przez jednostkę inkasującą na własne potrzeby.
§  2.
1.
W razie ujawnienia niedoboru kasowego powinien być sporządzony protokół przez organ, który niedobór ujawnił.
2.
Protokół ujawnienia niedoboru kasowego powinien zawierać określenie wysokości niedoboru, zwięzły opis czynności wykonanych w celu jego ustalenia, określenie okoliczności powstania niedoboru, wskazanie stwierdzonej lub domniemanej przyczyny jego powstania i - o ile to jest możliwe - osób odpowiedzialnych za niedobór.
3.
Protokół powinien być przesłany właściwej jednostce nadrzędnej nad jednostką, w której niedobór ujawniono, ponadto właściwemu organowi finansowemu, mianowicie w odniesieniu do jednostek budżetu centralnego - Ministerstwu Finansów, w odniesieniu do jednostek budżetów terenowych - wydziałom finansowym prezydiów właściwych rad narodowych. Protokół ujawnienia niedoboru kasowego w prezydium rady narodowej miasta nie stanowiącego powiatu, osiedla lub gromady powinien być przesłany wydziałowi finansowemu prezydium powiatowej rady narodowej.
4.
O niedoborach kasowych powstałych wskutek popełnienia przestępstw organ, który niedobór ujawnił, obowiązany jest niezwłocznie powiadomić organ powołany do ścigania przestępstw, przesyłając mu protokół ujawnienia niedoboru.
§  3.
1.
Jeśli osoba odpowiedzialna za powstanie niedoboru kasowego jest znana, powinna ona go pokryć bezzwłocznie po jego ujawnieniu.
2.
W razie niemożności natychmiastowego pokrycia niedoboru przez odpowiedzialną osobę powinien on być bezzwłocznie pokryty ze środków właściwego budżetu. Właściwym budżetem jest budżet, którym objęta jest jednostka budżetowa, w której ujawniono niedobór kasowy.
3.
Kredyt budżetowy na pokrycie niedoboru kasowego powinien być uzyskany w drodze zmian w budżecie, dokonanych w trybie przepisów o wykonywaniu budżetu.
§  4.
Niedobory kasowe podlegają pokryciu z rachunków wydatków budżetowych ze środków budżetowych, otwartych przez organ finansowy na wniosek głównego dysponenta kredytów budżetowych.
§  5.
Niedobory kasowe, podlegające pokryciu z budżetów miast nie stanowiących powiatów, osiedli i gromad, powinny być niezwłocznie po ujawnieniu pokryte na podstawie dyspozycji prezydiów rad narodowych tych miast, osiedli lub gromad. W razie niewydania przez właściwe prezydium bankowi dyspozycji w ciągu 7 dni od dnia ujawnienia niedoboru, dyspozycję pokrycia niedoboru z rachunku prezydium powinno wydać prezydium powiatowej rady narodowej.
§  6.
1.
Kwoty uzyskane w wyniku dochodzenia należności z tytułu niedoboru podlegają zaliczeniu na dochód tego budżetu, z którego nastąpiło pokrycie niedoboru.
2.
W tym celu powinien być dokonany w księgowości dochodów budżetowych przypis należności z tego tytułu. Przypis powinien być dokonany bez względu na ustalenie dłużnika odpowiedzialnego za niedobór.
§  7.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 3 listopada 1953 r. w sprawie różnic kasowych powstałych przy wykonywaniu funkcji kasowych przez jednostki budżetowe (Monitor Polski Nr A-105, poz. 1415).
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że stosuje się ono również do niedoborów powstałych przed jego ogłoszeniem.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.60.369

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Pokrywanie niedoborów kasowych jednostek budżetowych.
Data aktu: 27/06/1957
Data ogłoszenia: 29/07/1957
Data wejścia w życie: 29/07/1957