Ceny detaliczne na używane pojazdy samochodowe.

OKÓLNIK
PAŃSTWOWEJ KOMISJA CEN
z dnia 10 lipca 1957 r.
w sprawie cen detalicznych na używane pojazdy samochodowe.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 uchwały nr 406 Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1953 r. w sprawie właściwości organów do ustalania niektórych cen, opłat i stawek taryfowych oraz w sprawie zasad i trybu składania wniosków o ustalenie cen, opłat i stawek taryfowych oraz określenie wytycznych do ich ustalenia (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-57, poz. 722, Nr A-96, poz. 1336, Nr A-115, poz. 1495, z 1954 r. Nr A-50, poz. 683 oraz z 1955 r. Nr 65, poz. 850, Nr 120, poz. 1582 i Nr 123, poz. 1601) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się następujące podstawowe ceny detaliczne na używane samochody osobowe, ciężarowe, specjalne ciągniki drogowe, przyczepy (naczepy) i autobusy oraz motocykle i przyczepy motocyklowe:
1.
Samochody osobowe:
1)
samochody o pojemności cylindrów powyżej 3.500 cm3 - 150.000 zł,
2)
samochody o pojemności cylindrów 2.501 do 3.500 cm3 - 135.000 zł,
3)
samochody o pojemności cylindrów 2.001 do 2.500 cm3 - 120.000 zł,
4)
samochody o pojemności cylindrów 1.501 do 2.000 cm3 - 105.000 zł,
5)
samochody o pojemności cylindrów 1.001 do 1.500 cm3 - 90.000 zł,
6)
samochody o pojemności cylindrów 501 do 1.000 cm3 - 75.000 zł,
7)
samochody o pojemności cylindrów poniżej 501 cm3 - 50.000 zł,
8) 1
samochody terenowe o nadwoziu otwartym pojemności cylindra 2501-3500 cm3 (np. Gaz-57) - 90.000 zł.
2.
Samochody ciężarowe z silnikiem gaźnikowym (benzynowe):
1)
samochody o ładowności do 2,5 t włącznie - 120.000 zł,
2)
samochody o ładowności powyżej 2,5 do 5 t włącznie - 140.000 zł.

Za cenę detaliczną samochodu o ładowności większej niż 5 t przyjmuje się cenę samochodu o ładowności 5 t powiększoną o 10.000 zł za każdą tonnę ładowności powyżej 5.

3.
Samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym (Diesel):
1)
samochody o ładowności do 3 t włącznie - 140.000 zł,
2)
samochody o ładowności powyżej 3 do 4 t włącznie - 160.000 zł,
3)
samochody o ładowności powyżej 4 do 6 t włącznie - 200.000 zł,
4)
samochody o ładowności powyżej 6 do 8 t włącznie - 220.000 zł,
5)
samochody o ładowności powyżej 8 do 10 t włącznie - 240.000 zł.

Za cenę detaliczną samochodu o ładowności większej niż 10 t przyjmuje się cenę samochodu o ładowności 10 t powiększoną o 20.000 zł za każdą tonnę ładowności powyżej 10.

Cenę samochodu z więcej niż jedną osią napędową powiększa się o 10% za każdą następną oś napędową.

4.
Samochody konstrukcyjnie oparte na podwoziu samochodu osobowego:

Na samochody konstrukcyjnie oparte na podwoziu samochodu osobowego, lecz przeznaczone do innych celów (samochody dostawcze, furgonetki, sanitarki itp.), stosuje się odpowiednio ceny samochodów osobowych określone w ust. 1.

5.
Samochody specjalne:

Na samochody specjalne konstrukcyjnie oparte na podwoziu samochodu ciężarowego (samochody-dźwigi itp.) stosuje się odpowiednio ceny samochodów ciężarowych, określone w ust. 2 i 3, powiększone o wartość urządzeń zainstalowanych na danym samochodzie.

6. 2
Ciągniki ze sprzęgiem hakowym lub siodłowym:
1)
ciągniki marki "URSUS" - 59.800 zł,
2)
ciągniki marki "ZETOR" - 70.000 zł,
3)
pozostałe:
a)
ciągniki z silnikiem o mocy do 50 KM - 80.000 zł,
b)
ciągniki z silnikiem o mocy powyżej 50 do 100 KM - 120.000 zł,
c)
ciągniki z silnikiem o mocy powyżej 100 KM - 150.000 zł
7.
Przyczepy (naczepy) ciężarowe:
1)
przyczepy o ładowności do 0,5 t (dwukołowe) - 10.000 zł,
2)
przyczepy o ładowności powyżej 0,5 do 1,5 t włącznie - 20.000 zł,
3)
przyczepy o ładowności powyżej 1,5 do 3 t włącznie - 26.000 zł,
4)
przyczepy o ładowności powyżej 3 do 6 t włącznie - 60.000 zł,
5)
przyczepy o ładowności powyżej 6 do 10 t włącznie - 80.000 zł.

Za cenę przyczepy (naczepy) o ładowności większej niż 10 t przyjmuje się cenę przyczepy (naczepy) o ładowności 10 t, powiększoną o 6.000 zł za każdą tonnę ładowności powyżej 10.

8. 3
Autobusy:
1)
autobusy z silnikiem gaźnikowym - 200.000 zł,
2)
autobusy z silnikiem wysokoprężnym (Diesel) - 250.000 zł.
9.
Motocykle:
1)
motocykle o pojemności skokowej silnika do 125 cm3 - 7.000 zł,
2)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 125 do 200 cm3 - 12.000 zł,
3)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 200 do 250 cm3 - 17.000 zł,
4)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 250 do 350 cm3 - 24.000 zł,
5)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 350 do 500 cm3 - 27.000 zł,
6)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 500 do 750 cm3 - 32.000 zł,
7)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 750 cm3 - 35.000 zł.
10.
Przyczepy do motocykli (boczne):
1)
przyczepy do motocykli o pojemności skokowej silnika od 250 do 350 cm3 - 5.500 zł,
2)
przyczepy do motocykli o pojemności skokowej silnika od 500 do 600 cm3 - 7.000 zł,
3)
przyczepy do motocykli o pojemności skokowej silnika 700 cm3 i powyżej - 8.500 zł.
§  2.
1.
Ceny detaliczne określone w § 1 mają zastosowanie jako ceny szacunkowe pojazdów przeznaczonych do przekazania, sprzedaży bez przetargu lub jako ceny wywołania pojazdów zbywanych w drodze przetargu po pomniejszeniu ich o kwoty odpowiadające stopniowi zużycia pojazdu, obliczone w trybie określonym zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 8 maja 1957 r. w sprawie postępowania ze zbędnymi pojazdami samochodowymi (Monitor Polski Nr 56, poz. 353).
2.
Kwota potrąceń z tytułu zużycia pojazdu przy ustalaniu ceny wywołania przy sprzedaży pojazdu w drodze przetargu nie może być wyższa niż 75% ceny detalicznej określonej w § 1.
3. 4
Cenami szacunkowymi zbędnych pojazdów, o których mowa w częściach 2, 3 i 7 § 1, w razie gdy pojazdy te sprzedawane są jednostkom gospodarki uspołecznionej, są ceny podane w § 1 pomniejszone w odniesieniu do samochodów ciężarowych (część 2 i 3) oraz przyczep (naczep) ciężarowych (część 7) o 45%. Tak wyliczoną cenę szacunkową pomniejsza się o kwotę odpowiadającą stopniowi zużycia pojazdu w trybie, o którym mowa w ust. 1.
§  3.
Traci moc zarządzenie Państwowej Komisji Cen z dnia 15 grudnia 1956 r. w sprawie cen detalicznych na używane samochody osobowe (Monitor Polski Nr 106, poz. 1245).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Przewodniczący Państwowej
1 § 1 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1957 r. (M.P.58.9.56) zmieniającego nin. okólnik z dniem 13 lutego 1958 r.
2 § 1 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1957 r. (M.P.58.9.56) zmieniającego nin. okólnik z dniem 13 lutego 1958 r.
3 § 1 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1957 r. (M.P.58.9.56) zmieniającego nin. okólnik z dniem 13 lutego 1958 r.
4 § 2 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1957 r. (M.P.58.9.56) zmieniającego nin. okólnik z dniem 13 lutego 1958 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024