Zakres i tryb bankowej kontroli funduszu płac spółdzielni zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 28 czerwca 1957 r.
w sprawie zakresu i trybu bankowej kontroli funduszu płac spółdzielni zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy.

Na podstawie § 12 ust. 2 uchwały nr 28 Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 1957 r. w sprawie zasad i trybu wydawania przez banki państwowym przedsiębiorstwom środków pieniężnych na fundusz płac (Monitor Polski Nr 8, poz. 57) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy niniejszego zarządzenia mają zastosowanie do wszystkich spółdzielni zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy, zwanych w dalszym ciągu "spółdzielniami", z wyjątkiem spółdzielni budowlanych.
2.
Przepisy zarządzenia stosuje się odpowiednio do zakładów własnych Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy i zakładów własnych związków spółdzielni, zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy.
§  2.
1.
W spółdzielniach i jednostkach organizacyjnych, wymienionych w § 1 ust. 2, środki pieniężne na fundusz płac (łącznie osobowy i bezosobowy) nie mogą przekraczać kwartalnego planu funduszu płac, skorygowanego o procent wykonania kwartalnego planu produkcji globalnej w cenach zbytu, planu usług lub planu obrotu w cenach bieżących.
2.
Do funduszu płac, o którym mowa w ust. 1, wlicza się wynagrodzenia za prace wykonywane systemem chałupniczym.
3.
Dla jednostek organizacyjnych spółdzielczości pracy wymienionych w § 1 ust. 2, które nie prowadzą działalności produkcyjnej, handlowej lub usługowej, bank wypłaca środki pieniężne na fundusz płac do wysokości kwot zapotrzebowanych. Do jednostek tych mają zastosowanie jedynie przepisy § 7 niniejszego zarządzenia.
4.
Środki pieniężne zapotrzebowane przez spółdzielnie na fundusz płac powyżej granicy, o której mowa w ust. 1, stanowią przekroczenia funduszu płac.
5.
W przypadku gdy granica kwotowa (ust. 1), do której mogą być czerpane środki na fundusz płac, jest wyższa od sumy środków zapotrzebowanych, powstaje w spółdzielni oszczędność funduszu płac.
§  3.
1.
Jeżeli kwota przekroczenia funduszu płac (§2 ust. 4) nie mieści się w oszczędnościach poprzednich kwartałów danego roku kalendarzowego, spółdzielnia powinna kwotę przekroczenia wygospodarować do końca następnego kwartału (nie później jednak niż do końca roku kalendarzowego).
2.
Do czasu wygospodarowania kwoty przekroczenia funduszu płac, nie dłużej jednak niż do końca roku kalendarzowego, spółdzielnia będzie opłacać odsetki karne od kwoty przekroczenia w wysokości 18% w stosunku rocznym.
3.
Spółdzielnia powinna zawiadomić na piśmie oddział banku i związek spółdzielni pracy, w którym jest zrzeszona, o środkach podjętych dla wygospodarowania kwoty przekroczenia funduszu płac, nie znajdującego pokrycia w oszczędnościach.
§  4.
1.
Sankcji naliczania odsetek karnych (§3) nie stosuje się, jeżeli przekroczenie funduszu płac zostanie uznane przez zarząd związku, w którym spółdzielnia jest zrzeszona, za ekonomicznie uzasadnione.
2.
Przekroczenie funduszu płac może być uznane za ekonomicznie uzasadnione, jeżeli spółdzielnia na podstawie bilansu i innych dokumentów udowodni wobec związku, w którym jest zrzeszona, że w okresie przekroczenia funduszu płac nastąpiło zmniejszenie innych kosztów albo zwiększenie zysku lub przekroczenie funduszu płac powstało na skutek wypłaty premii oszczędnościowych.
3.
Spółdzielnia obowiązana jest przedłożyć bankowi pisemną decyzję zarządu związku, w którym jest zrzeszona, o uznaniu przekroczenia funduszu płac za ekonomicznie uzasadnione.
§  5.
Odsetki karne od sumy przekroczenia funduszu płac zostaną spółdzielni zwrócone, jeżeli spółdzielnia wygospodaruje kwotę przekroczenia funduszu płac w okresie ustalonym w § 3. W przypadku niewygospodarowania przez spółdzielnię kwoty przekroczenia funduszu płac zapłacone odsetki karne zostaną po okresie przewidzianym do wygospodarowania przekroczenia funduszu płac przekazane na fundusz długoterminowego kredytu spółdzielczości pracy.
§  6.
1.
Spółdzielnie obowiązane są składać we właściwych oddziałach banku:
a)
roczny plan produkcji globalnej, usług lub obrotu (w cenach określonych w § 2 ust. 1) oraz roczny plan funduszu płac z rozbiciem na kwartały,
b)
kwartalny plan produkcji globalnej, usług lub obrotu (w cenach określonych w § 2 ust. 1) oraz kwartalny plan funduszu płac.
2.
W przypadku gdy ustalony przez spółdzielnię pracy plan produkcji globalnej, usług lub obrotu oraz plan funduszu płac budzi zasadnicze zastrzeżenia, oddział banku może zgłosić spółdzielni swoje uwagi. Jeżeli spółdzielnia nie uwzględni zastrzeżeń i uwag oddziału banku, oddział może zażądać ustosunkowania się do nich przez związek spółdzielni pracy, w którym spółdzielnia jest zrzeszona.
§  7.
1.
Narodowy Bank Polski ma prawo sprawdzania prawidłowości i rzetelności przedkładanych przez wszystkie spółdzielnie dokumentów, jak również badania gospodarki funduszem płac wszystkich spółdzielni.
2.
Krajowe i terenowe związki spółdzielni pracy obowiązane są ustosunkować się do uwag i propozycji Narodowego Banku Polskiego w ciągu czterech tygodni.
§  8.
Szczegółowy tryb bankowej kontroli funduszu płac oraz dokumenty potrzebne bankowi do sprawowania tej kontroli określi instrukcja szczegółowa Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
§  9.
Na wniosek Prezesa Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy Prezes Narodowego Banku Polskiego może ustalić wyjątki od zasad określonych w niniejszym zarządzeniu.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 kwietnia 1957 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.54.342

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zakres i tryb bankowej kontroli funduszu płac spółdzielni zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy.
Data aktu: 28/06/1957
Data ogłoszenia: 12/07/1957
Data wejścia w życie: 12/07/1957, 01/04/1957