Rozszerzenie uprawnień dyrektorów wojewódzkich zarządów i zespołów oraz kierowników państwowych gospodarstw rolnych i jednostek równorzędnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA
z dnia 25 maja 1957 r.
w sprawie rozszerzenia uprawnień dyrektorów wojewódzkich zarządów i zespołów oraz kierowników państwowych gospodarstw rolnych i jednostek równorzędnych.

W związku z uchwałą nr 704 Rady Ministrów z dnia 10 listopada 1956 r. w sprawie rozszerzenia uprawnień państwowych przedsiębiorstw przemysłowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 94, poz. 1047 i z 1957 r. Nr 6, poz. 36) - w celu dalszego usamodzielnienia dyrektorów i kierowników jednostek państwowych gospodarstw rolnych, wzmożenia ich inicjatywy i poczucia odpowiedzialności za osiągane wyniki produkcyjne oraz zapewnienia warunków umożliwiających radom robotniczym i załogom wykorzystanie wszystkich sił i środków do maksymalnego rozwoju produkcji w państwowych gospodarstwach rolnych (PGR) - na podstawie § 2 zarządzenia nr 240 Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 1956 r. w sprawie rozszerzenia uprawnień dyrektorów jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Państwowych Gospodarstw Rolnych - zarządza się, co następuje:
§  1.
Dyrektorom wojewódzkich zarządów państwowych gospodarstw rolnych (WZ PGR) nadaje się uprawnienia do:

I.

w zakresie kadr:

1)
mianowania, angażowania, zwalniania, przenoszenia awansowania:
a)
pracowników wojewódzkiego zarządu, z wyłączeniem zastępcy dyrektora i głównego księgowego WZ PGR,
b)
w zespołach PGR i jednostkach równorzędnych: dyrektorów oraz w uzgodnieniu z dyrektorami zespołów głównych inżynierów do spraw produkcji i głównych księgowych;

w odniesieniu do pracowników nadzoru nad produkcją i obrotem spirytusu oraz pracowników nadzoru inwestycyjnego tryb postępowania określają odrębne przepisy;

2)
po uzgodnieniu z właściwymi organizacjami związku zawodowego i organizacjami politycznymi - przyznawania pracownikom WZ PGR i podległych jednostek PGR:
a)
odznaki "Przodownika Pracy" oraz odznaki i dyplomu "Zasłużonego Przodownika Pracy",
b)
odznaki "Racjonalizatora Produkcji" oraz odznaki i dyplomu "Zasłużonego Racjonalizatora Produkcji",
c)
dyplomów uznania,
d)
nagród pieniężnych z funduszów przyznanych na ten cel wojewódzkiemu zarządowi PGR;

II.

w zakresie planowania produkcji:

1)
ustalania kierunku produkcyjnego poszczególnych rejonów na podstawie zatwierdzonego przez Ministerstwo Rolnictwa planu wojewódzkiego i zatwierdzania kierunków produkcji podległych jednostek,
2)
zatwierdzania planów organizacyjno-urządzeniowych podległych gospodarstw przy współudziale zainteresowanych kierowników gospodarstw i przedstawicieli rad robotniczych,
3)
analizy planów wieloletnich i rocznych oraz zatwierdzania podstawowych zadań tych planów;

III.

w zakresie budownictwa i inwestycji:

1)
w ramach podanych przez Ministerstwo Rolnictwa (na podstawie wniosków jednostek podległych) ogólnych limitów na inwestycje i kapitalne remonty - ustalania wytycznych i zatwierdzania planów perspektywicznych inwestycji dla zespołów PGR i jednostek równorzędnych, w uzgodnieniu z właściwymi organami terenowymi,
2)
ustalania i zatwierdzania spisów tytułów inwestycyjnych w ramach ogólnych limitów na inwestycje, zatwierdzonych przez Ministerstwo Rolnictwa dla WZ PGR,
3)
na podstawie zatwierdzonego bilansu maszyn i narządzi - dokonywania rozdziału maszyn (na podstawie zapotrzebowań jednostek podległych) oraz określania limitów na maszyny,
4)
dokonywania zmian w planie inwestycyjnym na podstawie zatwierdzonego limitu ogólnego i limitu na roboty budowlano-montażowe,
5)
zlecania pracownikom własnym i obcym oraz opłacania ze środków na ten cel przeznaczonych dokumentacji projektowo-kosztorysowej dotyczącej obiektów nietypowych (w zakresie odbudowy i rozbudowy obiektów istniejących oraz dokumentacji dotyczącej obiektów nowych w braku projektów typowych) z zachowaniem następujących warunków:
a)
bez potrzeby stwierdzenia odmowy przyjęcia zamówienia przez biura projektowe, jeżeli koszt zleconej dokumentacji nie przekracza 3.000 zł,
b)
po uzyskaniu stwierdzenia odmowy przyjęcia zamówienia przez 2 biura projektowe (w tym zawsze wojewódzkie biuro projektów budownictwa wiejskiego), jeżeli koszt zleconej dokumentacji nie przekracza 10.000 zł,
c)
po uzyskaniu stwierdzenia odmowy przyjęcia zamówienia przez 2 biura projektowe (lit. b) oraz zgody Ministerstwa Rolnictwa, jeżeli koszt zbiorczy dokumentacji przekracza 10.000 zł;

wynagrodzenie zleceniobiorcy powinno mieścić się w granicach cen obowiązujących państwowe biura projektów, pomniejszonych przez zastosowanie współczynnika w wysokości 0,5; zlecanie opracowania dokumentacji pracownikom jednostki nadrzędnej wymaga pisemnej zgody dyrektora tej jednostki,

6)
zatwierdzania w porozumieniu z właściwymi władzami terenowymi:
a)
założeń projektowych i projektów wstępnych dotyczących obiektów nietypowych, z wyjątkiem szklarń i zakładów o charakterze przemysłowym, których koszt przekracza jeden milion zł,
b)
projektów technicznych i techniczno-roboczych dotyczących wszystkich obiektów nietypowych,
c)
założeń projektowych i dokumentacji projektowo-kosztorysowej dotyczących planów rozbudowy i zabudowy gospodarstw rolnych, których koszt nie przekracza 5 milionów zł,
d)
projektów technicznych i techniczno-roboczych dotyczących planów rozbudowy i zabudowy gospodarstw rolnych o koszcie powyżej 5 milionów zł;

IV.

w zakresie zatrudnienia i plac:

1)
zatwierdzania wszystkich premii dla:
a)
pracowników wojewódzkiego zarządu PGR,
b)
dyrektorów zespołów i głównych księgowych zespołów,
2)
zatwierdzania nagród z tytułu zespołowego współzawodnictwa oraz podziału środków finansowych przeznaczonych na ten cel,
3)
ustalania stażu pracy i dodatków za wykształcenie dla dyrektorów zespołów i jednostek równorzędnych,
4)
zatwierdzania planu i dokonywania zmian w planie funduszu płac zespołów i jednostek równorzędnych w ramach planu zatrudnienia i funduszu płac, ustalonego dla wojewódzkiego zarządu PGR,
5)
zatwierdzania bilansów siły roboczej,
6)
legalizacji przejściowej oraz ostatecznej przekroczeń funduszu płac w uzgodnieniu z Narodowym Bankiem Polskim w granicach rocznego funduszu płac ustalonego dla WZ PGR,
7)
ustalania w porozumieniu z wojewódzkim oddziałem Banku Rolnego wysokości funduszów na kupno krów dla pracowników i robotników PGR w ramach ogólnych limitów dla województwa na pożyczki zwrotne,
8)
delegowania do pracy na innych terenach poza stałym miejscem pracy robotników zaszeregowanych niżej V kategorii, zatrudnionych w brygadach remontowo-budowlanych oraz zakładach instalacyjno-montażowych,
9)
przyznawania pracownikom dodatków do wysokości 20% w zespołach i gospodarstwach odłogowych lub działających w trudnych warunkach ekonomicznych w ramach limitów przyznanych dla WZ PGR;

pozostałe uprawnienia w zakresie zatrudnienia i płac reguluje układ zbiorowy pracy;

V.

w zakresie spraw finansowych:

1)
udzielania zezwoleń podległym jednostkom na dokonywanie jednorazowych zamówień na dostawy roboty i usługi w pomocniczych spółdzielniach rzemieślniczych, przedsiębiorstwach prywatnych, w sklepach komisowych i u osób fizycznych w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych, tj. przede wszystkim w przypadku niższej ceny lub lepszej jakości przy tej samej cenie bądź dogodniejszych terminach wykonania zamówień w przypadkach pilnych - w stosunku do warunków ich realizacji w jednostkach uspołecznionych; powyższe uprawnienie obejmuje zamówienia, których kwoty przekraczają wysokości zastrzeżone do decyzji dyrektorów zespołów i jednostek równorzędnych,
2)
decydowania - z zachowaniem przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 maja 1956 r. (Dz. U. Nr 17, poz. 93) - o umarzaniu należności jednostek do wysokości 10.000 zł, a z tytułu odpowiedzialności za niedobór mienia - do wysokości 20.000 zł oraz o odroczeniu terminu zapłaty lub rozłożeniu na raty należności nie przekraczających 25.000 zł na okres nie dłuższy niż 5 lat;

uprawnienie do odraczania terminu zapłaty i rozkładania na raty nie obejmuje należności od osób pozostających z jednostką w stosunku pracy, a przypadających za odpłatne świadczenia, pobrane zaliczki i z tytułu sprzedaży ratalnej,

3)
zatwierdzania wniosków o spisanie na straty nie zawinionych niedoborów materiałów, wyrobów gotowych i produkcji w toku - we wszystkich przypadkach przekraczających uprawnienia dyrektorów podległych jednostek, a zastrzeżonych dotychczas do decyzji Ministerstwa Rolnictwa,
4)
wydawania zezwoleń na przekazywanie w ramach jednostek PGR środków trwałych, z wyjątkiem ziemi, której przekazywanie uregulowane jest dalszymi postanowieniami,
5)
decydowania o przesunięciu terminów składania sprawozdań finansowych przez podległe jednostki organizacyjne, pod warunkiem dotrzymania obowiązujących terminów złożenia sprawozdań zbiorczych przez WZ PGR,
6)
udzielania zezwoleń na finansowanie z funduszów na kapitalne remonty - remontów, których koszt wykonania przekracza 70% wartości obiektu w stanie nowym w razie uznania celowości i opłacalności tych remontów;

VI.

w zakresie zaopatrzenia i zbytu:

1)
decydowania o sprzedaży przez zespoły i jednostki równorzędne zbędnych materiałów bilansowanych i przedmiotów nietrwałych z listy materiałów bilansowanych, zgłoszonej uprzednio przez dyrektora zespołu; sprzedaż może być dokonana, o ile materiały te nie są potrzebne innym jednostkom PGR podległym wojewódzkiemu zarządowi PGR i decyzja dla zespołu w tym zakresie powinna być wydana przez WZ PGR w ciągu 2 tygodni,
2)
decydowania o sprzedaży przez zespoły i jednostki równorzędne przedsiębiorstwom państwowym, spółdzielniom, rzemieślnikom i osobom prywatnym zbędnych materiałów i urządzeń, jeżeli Ministerstwo Rolnictwa w okresie 1 miesiąca nie da innej dyspozycji,
3)
zatwierdzania dla zespołów PGR i jednostek równorzędnych operatywnych, planów odstaw dla państwa w ramach rocznego planu odstaw,
4)
rozstrzygania sporów pomiędzy zespołami PGR i odbiorcą dotyczących podziału masy towarowej pomiędzy punkty skupu, odbiorców hurtowych i detalicznych oraz w odniesieniu do produkcji ogrodniczej i przetworów owocowo-warzywnych - pomiędzy odbiorców uspołecznionych i prywatnych,
5)
decydowania na wniosek zespołu uzgodniony z prezydium właściwej powiatowej rady narodowej o uruchomieniu miejskich punktów sprzedaży (sklepów PGR) owoców, warzyw, kwiatów i przetworów owocowo-warzywnych produkcji własnej;

VII.

w zakresie organizacji i administracji:

1)
ustalania szczegółowej organizacji WZ PGR i podległych przedsiębiorstw i zakładów na podstawie obowiązujących w tym zakresie ramowych przepisów,
2)
dokonywania przesunięć etatowych między komórkami organizacyjnymi WZ PGR w ramach zatwierdzonej dla WZ PGR ogólnej ilości etatów, z wyjątkiem:
a)
etatów służby nadzoru nad produkcją i obrotem spirytusu (zgodnie z zarządzeniem nr 73 Ministra Państwowych Gospodarstw Rolnych z dnia 19 czerwca 1956 r.),
b)
etatów nadzoru inwestycyjnego, których przesunięcia wymagają zgody Generalnej Dyrekcji Państwowych Gospodarstw Rolnych,
3)
zatwierdzania wniosków w sprawie tworzenia, łączenia, likwidacji oraz zmian składu gospodarstw i równorzędnych jednostek gospodarczych,
4)
przekazywania i przejmowania pomiędzy jednostkami (przedsiębiorstwami państwowymi podległymi Ministrowi Rolnictwa) nieruchomości do 100 ha wraz z zabudowaniami i innymi składnikami majątkowymi,
5)
występowania do prezydiów wojewódzkich rad narodowych z wnioskami o dokonanie wymiany niekorzystnie usytuowanych gruntów, tworzących w gruntach PGR enklawy, półenklawy i szachownice,
6)
zatwierdzania zawieranych przez zespoły PGR i jednostki równorzędne na okres nie dłuższy niż 5 lat umów najmu i dzierżawy nieruchomości na cele nierolnicze o powierzchni do 10 ha (z wyłączeniem lasów), budynków mieszkalnych i gospodarczych, lokali użytkowych i mieszkalnych oraz zakładów przemysłowych o małej zdolności produkcyjnej, jak młyny gospodarcze o zdolności przemiałowej do 5 ton na dobę, jednogatrowe tartaki, cegielnie o zdolności produkcyjnej do 1 mil. sztuk cegieł rocznie itp.; wyboru najemcy lub dzierżawcy dokonuje PGR lub jednostka równorzędna w uzgodnieniu z prezydium właściwej powiatowej rady narodowej,
7)
wyrażania zgody na przekazywanie przez podległe zespoły PGR i jednostki równorzędne prezydiom powiatowych rad narodowych na rzecz Państwowego Funduszu Ziemi zbędnych i nie nadających się do odbudowy budynków PGR, celem dokonania rozbiórki i sprzedaży materiałów rozbiórkowych,
8)
wydawania decyzji o przekazywaniu państwowych nieruchomości o powierzchni do 50 ha, zakwalifikowanych w wyniku segregacji jako nie nadające się do trwałego użytkowania przez PGR, na rzecz prezydiów powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty) dla Państwowego Funduszu Ziemi z przeznaczeniem na cele rolne lub dla spółdzielni produkcyjnych, z wyłączeniem ogrodów, stawów i wód otwartych oraz lasów; tryb przekazywania tych nieruchomości regulują odrębne przepisy,
9)
rozstrzygania w trybie nadzoru sporów majątkowych między jednostkami podległymi WZ PGR zgodnie z postanowieniami pisma okólnego nr 5 Ministra Rolnictwa z dnia 15 marca 1957 r. (PGR O. II-57/35/57);

VIII.

w pozostałym zakresie:

1)
zatwierdzania na wniosek komisji wynalazczości WZ PGR:
a)
wynagrodzenia za projekty racjonalizatorskie dla twórców tych projektów w wysokości od 1.001 zł do 5.000 zł w zależności od wysokości przewidywanych oszczędności uzyskanych przez wprowadzenie projektu racjonalizatorskiego w życie,
b)
wynagrodzenia za projekty racjonalizatorskie dla twórców tych projektów w wysokości od 501 do 2.500 zł, ustalonego szacunkowo w razie niemożności obliczenia przewidywanych oszczędności wynikłych z wprowadzenia w życie projektu racjonalizatorskiego,
2)
zatwierdzania budowy prototypów i projektów racjonalizatorskich, których koszt wykonania wynosi od 3.001 zł do 20.000 zł.
§  2.
Dyrektorom zespołów państwowych gospodarstw rolnych i jednostek równorzędnych nadaje się uprawnienia do:

I.

w zakresie kadr:

1)
angażowania i awansowania:
a)
w porozumieniu z organizacją związkową - pracowników zatrudnionych w dyrekcji zespołu, z wyjątkiem głównego inżyniera do spraw produkcji i głównego księgowego (których angażowanie i awansowanie zastrzeżone jest do kompetencji dyrektora WZ PGR),
b)
w porozumieniu z komisją weryfikacyjną WZ PGR, radą robotniczą i organizacją związkową gospodarstwa - kierowników gospodarstw, natomiast w porozumieniu z radą robotniczą, organizacją związkową gospodarstwa - starszych księgowych pełniących obowiązki głównych księgowych w gospodarstwach; zwalnianie wymienionych pracowników następuje za zgodą rady robotniczej i rady zakładowej (oddziałowej),
2)
przyznawania podległym pracownikom zespołu nagród pieniężnych z przekazanych dyrektorom na ten cel funduszów oraz zatwierdzania nagród dla kierowników gospodarstw w ramach funduszu nagród gospodarstwa;

II.

w zakresie planowania produkcji:

1)
zatwierdzania kierunku produkcyjnego podległych gospodarstw,
2)
analizy planów wieloletnich i rocznych oraz zatwierdzania podstawowych zadań tych planów;

III.

w zakresie budownictwa i inwestycji:

1)
zatwierdzania rocznych planów i tytułów inwestycyjnych oraz planów kapitalnych remontów dla gospodarstw w ramach ogólnych limitów zatwierdzonych dla zespołów PGR i jednostek równorzędnych,
2)
zatwierdzania zmian w planie inwestycyjnym; zmiany te nie mogą powodować obniżenia zaplanowanej zdolności produkcyjnej w zakresie budownictwa mieszkaniowego i inwentarskiego; nie mogą one również powodować przekroczenia zatwierdzonego limitu ogólnego i limitu na roboty budowlano-montażowe,
3)
w odniesieniu do gospodarstw na ograniczonym rozrachunku gospodarczym - wykorzystywania na inne niezbędne potrzeby inwestycyjne funduszów inwestycyjnych zaoszczędzonych na skutek obniżenia kosztów realizacji inwestycji objętych planem,
4)
zlecania pracownikom własnym i obcym oraz opłacania ze środków na ten cel przeznaczonych dokumentacji projektowo-kosztorysowej na kapitalne remonty z zachowaniem następujących warunków:
a)
bez potrzeby stwierdzenia odmowy przyjęcia zamówienia przez biura projektowe, jeżeli koszt zleconej dokumentacji nie przekracza 3.000 zł,
b)
po uzyskaniu stwierdzenia odmowy przyjęcia zamówienia przez 2 biura projektowe (w tym zawsze wojewódzkie biuro projektów budownictwa wiejskiego), jeżeli koszt zleconej dokumentacji nie przekracza 10.000 zł,
c)
po uzyskaniu odmowy 2 biur projektowych (lit. b) oraz zgody Ministerstwa Rolnictwa, jeżeli koszt zleconej dokumentacji przekracza 10.000 zł; wniosek o uzyskanie zgody Ministerstwa Rolnictwa należy składać za pośrednictwem WZ PGR;

wynagrodzenie zleceniobiorcy powinno mieścić się w granicach cen obowiązujących państwowe biura projektów, pomniejszonych przez zastosowanie współczynnika w wysokości 0,5; zlecanie opracowania dokumentacji pracownikom jednostki nadrzędnej wymaga pisemnej zgody dyrektora tej jednostki,

5)
zatwierdzania dokumentacji dotyczącej remontów;

dokumentacja powinna być uprzednio zaopiniowana przez inspektora nadzoru oraz zainteresowanego specjalistę zespołu (głównego inżyniera do spraw produkcji, zootechnika, agronoma itp.),

6)
zatwierdzania miesięcznych planów operatywnych dla brygad budowlano-remontowych,
7)
zatwierdzania planów rzeczowo-finansowych inwestycji pozalimitowych;

IV.

w zakresie zatrudnienia i płac - zatwierdzania wszystkich premii:

a)
dla pracowników zatrudnionych w dyrekcji zespołu z wyjątkiem głównego księgowego, starszego księgowego pełniącego obowiązki głównego księgowego,
b)
dla kierowników gospodarstw i jednostek równorzędnych, starszych księgowych pełniących obowiązki głównych księgowych;

pozostałe uprawnienia w zakresie zatrudnienia i płac reguluje układ zbiorowy pracy;

V.

w zakresie spraw finansowych:

1)
udzielania zezwoleń podległym jednostkom na pełnym rozrachunku gospodarczym na dokonywanie jednorazowych zamówień na dostawy, roboty i usługi w pomocniczych spółdzielniach rzemieślniczych i przedsiębiorstwach prywatnych, w sklepach komisowych i u osób fizycznych w wysokości od 3.000 do 5.000 zł;

powyższych zamówień można udzielić w wypadkach ekonomicznie uzasadnionych, tj. przede wszystkim w wypadku niższej ceny lub lepszej jakości przy tej samej cenie, bądź dogodniejszych terminach wykonania zamówień w przypadkach pilnych - w stosunku do warunków ich realizacji w jednostkach uspołecznionych;

uprawnienie w zakresie kupna od osób fizycznych dotyczy produktów przez te osoby wytwarzanych lub przedmiotów i środków pracy ich warsztatów,

2)
zatwierdzania wniosków jednostek na pełnym rozrachunku gospodarczym o spisanie na straty nie zawinionych niedoborów materiałów, wyrobów gotowych przekraczających dopuszczalne normy oraz produkcji w toku, każdorazowo w wysokości od 1.500 do 5.000 zł,
3)
decydowania w odniesieniu do jednostek na ograniczonym rozrachunku gospodarczym do górnej wysokości kwot określonych w pkt 1 i 2 w zakresie:

-

dokonywania jednorazowych zamówień na dostawy, roboty i usługi,

-

spisywania na straty nie zawinionych niedoborów materiałów, wyrobów gotowych i produkcji w toku,

4)
decydowania o przesunięciu terminów składania sprawozdań finansowych przez podległe jednostki, pod warunkiem dotrzymania obowiązujących terminów złożenia sprawozdań zbiorczych zespołu;

VI.

w zakresie zaopatrzenia i zbytu:

1)
zaopatrywania gospodarstw i jednostek równorzędnych w maszyny, narzędzia i materiały na podstawie zamówień tych jednostek,
2)
sprzedawania przedsiębiorstwom państwowym wszystkich zbędnych materiałów i przedmiotów nietrwałych, jeśli właściwa jednostka organizacyjna zbytu nie nabyła ich bądź nie wskazała nabywcy w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie; w odniesieniu do materiałów bilansowanych przed zgłoszeniem do jednostki zbytu zespół powinien uzyskać decyzję dyrektora WZ PGR co do ewentualnej konieczności dokonania sprzedaży tych materiałów innej jednostce PGR,
3)
w razie niemożności sprzedaży przedsiębiorstwom państwowym (pkt 2) zespół może sprzedać zbędne materiały i przedmioty nietrwałe spółdzielniom, rzemieślnikom i osobom prywatnym; decyzja co do sprzedaży i ceny powinna być podjęta komisyjnie,
4)
sprzedawania przedsiębiorstwom państwowym, spółdzielniom, rzemieślnikom i osobom prywatnym zbędnych maszyn i urządzeń, jeśli WZ PGR (jednostka nadrzędna) w okresie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku nie da innej dyspozycji; sprzedaż powinna być poprzedzona opinią komisji co do celowości sprzedaży i ceny,
5)
w odniesieniu do gospodarstw pozostających na ograniczonym rozrachunku gospodarczym:
a)
zatwierdzania na podstawie uzgodnień z odbiorcami operatywnych planów odstaw dla państwa,
b)
zawierania umów na dostawy i transakcje handlowe,
c)
wyboru odbiorcy oferującego korzystniejsze warunki zakupu produktów, których wykaz zostanie ustalony odrębnie,
6)
występowania do WZ PGR z wnioskami uzgodnionymi z prezydium właściwej powiatowej rady narodowej w sprawie uruchomienia miejskich punktów sprzedaży (sklepów PGR) owoców, warzyw, kwiatów i przetworów owocowo-warzywnych produkcji własnej;

VII.

w zakresie organizacji i administracji:

1)
zawierania z jednostkami uspołecznionymi i prywatnymi umów najmu i dzierżawy na okres do lat 5 na cele nierolnicze zbędnych czasowo dla państwowych gospodarstw rolnych nieruchomości do 10 ha (z wyłączeniem lasów), budynków mieszkalnych i gospodarczych, lokali użytkowych i mieszkalnych, zakładów przemysłowych o małej zdolności produkcyjnej, jak młyny gospodarcze o zdolności przemiałowej do 5 ton na dobę, jednogatrowe tartaki, cegielnie o zdolności produkcyjnej do 1 mil. sztuk cegieł rocznie itp.;

doboru najemcy lub dzierżawcy dokonuje zespół PGR w uzgodnieniu z właściwym prezydium powiatowej rady narodowej;

zawarte umowy będą wiążące dla zespołu po zatwierdzeniu ich przez właściwy wojewódzki zarząd PGR,

2)
przekazywania na wniosek i na rzecz prezydiów powiatowych rad narodowych (Państwowy Fundusz Ziemi) budynków PGR na rozbiórkę, jeżeli budynki te, ze względu na stopień swego zniszczenia, nie nadają się do odbudowy i jeżeli materiały rozbiórkowe są zbędne dla potrzeb miejscowych PGR, a koszt rozbiórki i przewozu tych materiałów na inne miejsce przewyższa ich wartość;

decyzje o przekazaniu mogą być wydawane za zgodą właściwego wojewódzkiego zarządu PGR przy równoczesnym zachowaniu obowiązujących przepisów w sprawach rozbiórki tych budynków i przy uwzględnieniu pierwszeństwa pracowników PGR do nabycia materiałów rozbiórkowych na cele budownictwa indywidualnego,

3)
wydawania opinii dla prezydiów powiatowych rad narodowych w przedmiocie możliwości i terminu zwracania nieruchomości prywatnych wraz ze składnikami majątkowymi, przejętych do zagospodarowania przez PGR, oraz wykonywania wniosków zainteresowanych prezydiów rad narodowych w sprawach zwrotu tychże gruntów łącznie ze składnikami majątkowymi,
4)
rozstrzygania w trybie nadzoru sporów majątkowych między jednostkami podległymi dyrektorom zespołów, zgodnie z postanowieniami pkt 2 pisma okólnego nr 5 Ministra Rolnictwa z dnia 15 marca 1957 r. (PGR-O-II-57/35/57),
5)
dyrektorom zespołów i równorzędnych jednostek podległych Centralnym Zarządom Hodowli Koni, Hodowli Zarodowej oraz Rybactwa nadaje się uprawnienia do:
a)
dokonywania wszelkich czynności zastrzeżonych dotychczas do kompetencji dyrektorów wymienionych centralnych zarządów w zakresie spraw uregulowanych zarządzeniem nr 238 Ministra Państwowych Gospodarstw Rolnych z dnia 17 listopada 1952 r. i instrukcją nr 163 z dnia 17 listopada 1952 r. w przedmiocie przydziału i opróżniania mieszkań służbowych w państwowych gospodarstwach rolnych,
b)
występowania do prezydiów wojewódzkich rad narodowych z wnioskami o dokonanie wymiany niekorzystnie usytuowanych gruntów, tworzących w gruntach gospodarstw państwowych enklawy, półenklawy i szachownice;

VIII.

w pozostałym zakresie:

1)
zatwierdzania na wniosek głównego inżyniera do spraw produkcji lub komisji wynalazczości zespołu:
a)
wynagrodzenia za projekty racjonalizatorskie dla twórców tych projektów w wysokości do 1.000 zł w zależności od wysokości przewidywanych oszczędności uzyskanych przez wprowadzenie projektu racjonalizatorskiego w życie,
b)
wynagrodzenia za projekty racjonalizatorskie dla twórców tych projektów w wysokości do 500 zł, ustalonego szacunkowo, w razie niemożności obliczenia przewidywanych oszczędności wynikłych z wprowadzenia w życie projektu racjonalizatorskiego,
2)
zatwierdzania budowy prototypów racjonalizatorskich, których koszt wykonania wynosi do 3.000 zł,
3)
przyjmowania przez zakłady wytwórcze aparatury przemysłu rolnego, zespoły przemysłu rolnego i zakłady instalacyjno-montażowe - od przedsiębiorstw uspołecznionych i instytucji państwowych, rzemiosła i chłopów indywidualnych zamówień na dostawę nie objętych planem wyrobów z materiałów własnych lub zleceniodawcy oraz z odpadów produkcyjnych bądź świadczenia usług, jeżeli ich wykonanie jest możliwe bez uszczerbku dla realizacji planu,
4)
uruchamiania przez zakłady wymienione w pkt 3 produkcji ubocznej artykułów rynkowych, bez konieczności wydzielania odrębnych komórek organizacyjnych, ustalania cen oraz organizacji zbytu produkcji ubocznej, jeżeli uruchomienie produkcji ubocznej nie spowoduje strat;

wysokość zysku z produkcji ubocznej, przeznaczoną na fundusz zakładowy, oraz pojęcie produkcji ubocznej określą odrębne przepisy;

produkcji ubocznej nie obejmuje się wskaźnikami planu rocznego i nie zalicza do jego wykonania,

5)
zatwierdzania technologii produkcji oraz dokonywania w niej zmian celem uzyskania poprawy jakości i ekonomiczności produkcji i usług.
§  3.
Kierownikom państwowych gospodarstw rolnych i jednostek równorzędnych pozostających na pełnym rozrachunku gospodarczym nadaje się uprawnienia do:

I.

w zakresie kadr:

1)
angażowania i awansowania w porozumieniu z radą zakładową pracowników fizycznych i umysłowych, z wyjątkiem starszych księgowych pełniących obowiązki głównych księgowych, zwalnianie pracowników następuje za zgodą rady zakładowej,
2)
przyznawania nagród podległym pracownikom z funduszów przeznaczonych na ten cel - w porozumieniu z organizacją związkową i radą robotniczą;

II.

w zakresie planowania produkcji:

1)
występowania z wnioskami co do kierunków produkcji i planów organizacyjno-urządzeniowych gospodarstwa w porozumieniu z radą robotniczą,
2)
ustalania wspólnie z załogą wieloletniego i rocznego planu gospodarczo-finansowego,
3)
odmowy wykonania dodatkowych zadań produkcyjnych zleconych przez jednostkę nadrzędną, nie mieszczących się w planie gospodarczo-finansowym;

III.

w zakresie budownictwa i inwestycji:

1)
opracowywania rocznego planu inwestycji i kapitalnych remontów w ramach zatwierdzonych przez zespół limitów finansowych,
2)
wnioskowania w sprawie zmian w planie inwestycyjnym i kapitalnych remontów,
3)
wykorzystywania na inne niezbędne potrzeby inwestycyjne funduszów inwestycyjnych zaoszczędzonych na skutek obniżenia kosztów realizacji inwestycji objętych planem;

IV.

w zakresie zatrudnienia i płac:

1)
zatwierdzania w porozumieniu z radą robotniczą i organizacją związkową premii dla pracowników fizycznych i umysłowych, z wyjątkiem starszego księgowego pełniącego obowiązki głównego księgowego,
2)
zaszeregowania w porozumieniu z radą robotniczą pracowników fizycznych i umysłowych, z wyjątkiem starszego księgowego pełniącego obowiązki głównego księgowego,
3)
dysponowania w porozumieniu z radą robotniczą w ramach zatwierdzonego rocznego funduszu płac 2-4% kwotą tego funduszu dla zastosowania odmiennego niż w układzie zbiorowym pracy systemu wynagradzania w okresach trudnych zbiorów itp. pod warunkiem utrzymania się w granicach zatwierdzonego funduszu płac;

wysokość procentu funduszu płac ustala dyrektor zespołu w zależności od potrzeb gospodarstwa;

pozostałe uprawnienia w zakresie zatrudnienia i płac reguluje układ zbiorowy pracy;

V.

w zakresie spraw finansowych:

1)
decydowania w porozumieniu z radą robotniczą o dokonywaniu jednorazowych zamówień na dostawy, roboty i usługi od pomocniczych spółdzielni rzemieślniczych, przedsiębiorstw prywatnych, w sklepach komisowych i u osób fizycznych do wysokości 3.000 zł;

dokonywanie powyższych zamówień może nastąpić w wypadkach ekonomicznie uzasadnionych, tj. przede wszystkim przy niższej cenie lub lepszej jakości przy tej samej cenie bądź dogodniejszych terminach wykonania zamówień w przypadkach pilnych - w stosunku do warunków ich realizacji w jednostkach uspołecznionych;

uprawnienie w zakresie kupna od osób fizycznych dotyczy produktów przez te osoby wytwarzanych lub przedmiotów i środków pracy ich warsztatów,

2)
decydowania - z zachowaniem przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 maja 1956 r. (Dz. U. Nr 17, poz. 93) - o umarzaniu należności jednostki, nie wyłączając należności z tytułu odpowiedzialności za niedobór mienia do wysokości 1.000 zł, oraz o odroczeniu terminu zapłaty lub rozłożeniu na raty należności nie przekraczających 2.000 zł na okres nie dłuższy niż 2 lata;

uprawnienie do odraczania terminu zapłaty i rozkładania na raty nie obejmuje należności od osób pozostających z jednostką w stosunku pracy, a przypadających za odpłatne świadczenia, pobrane zaliczki i z tytułu sprzedaży ratalnej,

3)
decydowania o spisaniu na straty mank, ubytków i strat materiałowych spowodowanych wypadkami losowymi (pożar, gradobicie itp.) bądź powstałych w granicach ustalonych przepisami dopuszczalnych norm ubytków - bez wzglądu na wysokość wartości,
4)
decydowania o spisaniu na straty nie zawinionych niedoborów materiałów, wyrobów gotowych i produkcji w toku do wysokości 1.500 zł w poszczególnych rodzajach zapasów;

decyzje w sprawach wymienionych w pkt 1, 2, 3 i 4 wymagają zgody rady robotniczej, a w jej braku decyzje powinny być podejmowane komisyjnie;

VI.

w zakresie zaopatrzenia i zbytu:

1)
zakupywania we własnym zakresie maszyn, narzędzi i materiałów nie bilansowanych centralnie w ramach rocznego planu gospodarczo-finansowego z zastrzeżeniem przepisu ust. V pkt 1,
2)
składania w zespole lub właściwych centralach handlowych zamówień na maszyny, narzędzia i materiały bilansowane w ramach planu gospodarczo-finansowego; tryb składania tych zamówień powinien być uzgodniony z zespołem,
3)
zawierania umów w porozumieniu z radą robotniczą i dokonywania transakcji handlowych na dostawy produktów rolnych w ramach planu sprzedaży,
4)
ustalania w porozumieniu z odbiorcami operatywnego planu odstaw dla Państwa,
5)
prowadzenia i rozliczania własnych punktów sprzedaży (przyzakładowych, na targowiskach i bazarach, kioski, stragany, stoiska), prowadzących sprzedaż owoców, warzyw, kwiatów, materiału szkółkarskiego i przetworów owocowo-warzywnych,
6)
wyboru odbiorcy w zależności od uzyskania korzystniejszych warunków zbytu na produkty, których wykaz zostanie ustalony odrębnie,
7)
odmowy przyjęcia materiałów i środków trwałych z kupionych z ujętych zbiorczo tytułów inwestycyjnych, które zostały przydzielone przez zespół lub inną jednostkę bez zamówienia gospodarstwa;

VII.

w pozostałym zakresie:

1)
przyjmowania przez warsztaty zespołowe, zakłady przemysłu rolnego (z wyjątkiem gorzelń) za zgodą dyrektora zespołu od przedsiębiorstw uspołecznionych i instytucji państwowych, rzemiosła i chłopów indywidualnych zamówień na dostawy i przerób nie objętych planem wyrobów z materiałów zleceniodawcy albo z odpadów produkcyjnych bądź świadczenia usług, jeżeli ich wykonanie jest możliwe bez uszczerbku dla realizacji planu zakładu,
2)
uruchamiania przez zakłady wymienione w pkt 1 produkcji ubocznej artykułów rynkowych bez konieczności wydzielania odrębnych komórek organizacyjnych, ustalania cen oraz organizacji zbytu produkcji ubocznej, jeżeli uruchomienie produkcji ubocznej nie spowoduje strat;

wysokość zysku z produkcji ubocznej przeznaczona na fundusz zakładowy oraz pojęcie produkcji ubocznej określą odrębne przepisy; produkcji ubocznej nie obejmuje się wskaźnikami planu rocznego i nie zalicza się do jego wykonania.

§  4.
Kierownikom gospodarstw kilkuobiektowych (kluczy) przysługują uprawnienia kierowników gospodarstw na pełnym rozrachunku gospodarczym. Ewentualne rozszerzenie uprawnień kierowników tych jednostek określą odrębne przepisy.
§  5.
Kierownikom gospodarstw i jednostek równorzędnych pozostających na ograniczonym rozrachunku gospodarczym nadaje się uprawnienia:

I.

w zakresie kadr, planowania, produkcji, zatrudnienia i płac:

- jak uprawnienia kierowników gospodarstw i jednostek równorzędnych na pełnym rozrachunku gospodarczym (§3 ust. I, II, IV);

II.

w zakresie budownictwa i inwestycji:

1)
do opracowywania rocznego planu inwestycji i kapitalnych remontów w ramach limitów określonych przez jednostkę nadrzędną,
2)
do wnioskowania w sprawie zmian w planie inwestycyjnym i kapitalnych remontów;

III.

w zakresie spraw finansowych:

1)
do dokonywania drobnych zakupów w przypadkach koniecznych w granicach pogotowia kasowego określonego przez dyrektora zespołu,
2)
do decydowania co do zakwalifikowania jako nie zawinionych niedoborów materiałów i wyrobów gotowych, jeżeli wysokość ich nie przekracza 1.000 zł w poszczególnym rodzaju zapasów; decyzja w tej sprawie wymaga zgody rady robotniczej, a w jej braku decyzja powinna być podejmowana komisyjnie;

IV.

w zakresie zaopatrzenia i zbytu:

1)
do sporządzania operatywnych planów zbytu do zatwierdzenia przez dyrektora zespołu,
2)
do prowadzenia na podstawie decyzji dyrektora zespołu własnych punktów sprzedaży (przyzakładowych na targowiskach i bazarach - kioski, stragany, stoiska), prowadzących sprzedaż owoców, warzyw, kwiatów, materiału szkółkarskiego i przetworów owocowo-warzywnych, (rozliczenia punktów sprzedaży prowadzi zespół),
3)
do odmowy przyjęcia materiałów i środków trwałych zakupionych przez zespół lub inną jednostkę z ujętych zbiorczo tytułów inwestycyjnych, które zostały rozdzielone bez zamówienia gospodarstwa.
§  6.
Do czasu odrębnego określenia uprawnień dyrektorów zespołów przemysłu rolnego, zakładów wytwórczych aparatury przemysłu rolnego i zakładów instalacyjno-montażowych dyrektorom tych przedsiębiorstw przysługują uprawnienia przewidziane niniejszym zarządzeniem dla dyrektorów zespołów PGR.
§  7.
Uprawnienia nadane niniejszym zarządzeniem dyrektorom i kierownikom jednostek PGR przysługują również dyrektorom zespołów i kierownikom gospodarstw oraz jednostek równorzędnych: hodowli zarodowej, hodowli koni oraz rybactwa.
§  8.
Traci moc zarządzenie nr 94 Ministra Państwowych Gospodarstw Rolnych z dnia 31 sierpnia 1956 r. w sprawie rozszerzenia uprawnień dyrektorów wojewódzkich zarządów, zjednoczeń, zespołów i jednostek równorzędnych PGR (Biuletyn PGR nr 13, poz. 102) oraz inne przepisy sprzeczne z niniejszym zarządzeniem.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 25 maja 1957 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024