Zmiana wysokości dopłat i opustów za współczynnik mocy (cos fi).

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGETYKI
z dnia 20 sierpnia 1954 r.
w sprawie zmiany wysokości dopłat i opustów za współczynnik mocy (cos fi). *

W wykonaniu uchwały nr 571 Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 1954 r. w sprawie zmiany wysokości dopłat i opustów pobieranych i udzielanych wielkim odbiorcom energii elektrycznej o charakterze przemysłowym za osiągany współczynnik mocy zarządza się, co następuje:
§  1.
Odbiorcy rozliczani za energię elektryczną według taryfy dla wielkich odbiorców o charakterze przemysłowym (taryfa VII) uiszczają dodatkowe dopłaty bądź korzystają z opustów w przypadku odchylenia wielkości osiągniętego współczynnika mocy od wielkości określonej dla nich za normalną.
§  2.
1.
Dla odbiorców, którzy:
1)
użytkują nie mniej niż 50% odbieranej energii elektrycznej do elektrolizy, do procesów elektrometalurgicznych i elektrotermicznych, do urządzeń prostowniczych oraz na cele oświetleniowe,
2)
posiadają napędowe silniki synchroniczne o mocy nie mniejszej niż 40% ogólnej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych,
3)
użytkują nie mniej niż 30% odbieranej energii elektrycznej do elektrolizy, do procesów elektrometalurgicznych i elektrotermicznych, do urządzeń prostowniczych oraz na cele oświetleniowe, a jednocześnie posiadają napędowe silniki synchroniczne o mocy nie mniejszej niż 25% ogólnej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych,

jako normalną ustala się wartość współczynnika mocy cos fi = 0,85.

2.
Dla wszystkich pozostałych odbiorców normalną wartością współczynnika mocy jest cos fi = 0,80.
§  3.
1. 1
Wielkość osiągniętego w okresie obrachunkowym (miesiącu) współczynnika mocy (cos fi) określa się na podstawie ilości kilowaro-godzin - kVArh rzeczywiście pobranej i wykazanej licznikiem energii biernej oraz ilości kilowatogodzin - kWh w tym samym czasie rzeczywiście pobranej i wykazanej licznikiem energii czynnej, według wzoru

z zaokrągleniem otrzymanego wyniku w górę do jednej setnej części ułamka (0,01).

2.
U odbiorców, u których zainstalowane są na stałe liczniki energii biernej, do obliczenia wielkości osiągniętego współczynnika mocy przyjmuje się ilości energii biernej i czynnej pobrane przez odbiorcę w ciągu całego okresu obrachunkowego (miesiąca).
§  4.
1.
U odbiorców, u których z powodu braku liczników energii biernej liczniki takie nie są zainstalowane na stałe, mogą być dla ustalenia współczynnika mocy przeprowadzane przez Zakłady Zbytu Energii (ZZE) pomiary dorywcze przy pomocy czasowo instalowanych liczników energii biernej lub równoważnych układów zastępczych, przy czym dla ustalenia wielkości współczynnika mocy według wzoru podanego w § 3 ust. 1 wymagany jest pomiar energii czynnej i biernej w ciągu co najmniej trzech pełnych, po sobie następujących dób roboczych.
2.
Ustalona w podany wyżej sposób wielkość współczynnika mocy jest wielkością obrachunkową dla miesiąca, w którym został dokonany pomiar, jak również dla miesięcy następnych do czasu, gdy zostanie u odbiorcy zainstalowany na stałe licznik energii biernej, lub też gdy zmiany warunków odbioru uzasadnią nowy pomiar współczynnika mocy.
3.
Nowy pomiar, o którym mowa w ust. 2, może mieć miejsce z inicjatywy ZZE lub na żądanie odbiorcy, jednak nie częściej niż po upływie miesiąca od ostatniego pomiaru. Żądanie nowego pomiaru, uzasadnione zmienionymi warunkami odbioru, musi być zgłoszone przez odbiorcę do ZZE co najmniej na jeden miesiąc naprzód.
4.
Do czasu przeprowadzenia nowych pomiarów dorywczych zgodnie z zasadami podanymi w ust. 1 obowiązują wartości współczynnika mocy przyjmowane w dotychczasowych rozliczeniach.
§  5.
U odbiorców, u których zainstalowane są urządzenia kompensacyjne dla poprawy współczynnika mocy (kondensatory statyczne i silniki synchroniczne), należy instalować dla pomiaru energii biernej liczniki z hamowaniem wstecznym.
§  6.
1.
Wysokość dopłat i opustów za osiągnięty przez odbiorców i według podanych wyżej zasad obliczony współczynnik mocy określona jest w załączniku do niniejszego zarządzenia, z tym że skala B dopłat i opustów ma zastosowanie do odbiorców wymienionych w § 2 ust. 1, a skala A - do odbiorców wymienionych w § 2 ust. 2.
2.
Dopłaty i opusty należy obliczać od całkowitej należności objętej rachunkiem za dostarczoną odbiorcy w danym okresie obrachunkowym moc i energię elektryczną.
§  7.
1.
Zarządzenie niniejsze stosuje się również do odbiorców posiadających własne elektrownie i nie oddających, lecz tylko pobierających energię elektryczną z sieci okręgowej.
2.
Zarządzenie niniejsze nie ma zastosowania do odbiorców, którzy posiadają własne elektrownie i dokonują wymiany energii czynnej i biernej z siecią okręgową zgodnie z poleceniem Okręgowej Dyspozycji Mocy. Rozliczenia za pobieraną przez takich odbiorców bądź dostarczaną przez nich energię bierną powinny być przeprowadzane na zasadzie odrębnych porozumień między właściwym ZZE a odbiorcą (zakładem przemysłowym).
§  8.
1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 września 1954 r. do dnia 31 grudnia 1954 r.
2.
Miesiąc wrzesień 1954 r. jest pierwszym okresem obrachunkowym, w którym Zakłady Zbytu Energii są obowiązane zastosować nową skalę dopłat i opustów za współczynnik mocy.

ZAŁĄCZNIK 

SKALA DOPŁAT I OPUSTÓW

Wartość współczynnika mocy cos fi Dopłaty (+) i opusty (-) w %% od kosztów zakupu energii Wartość współczynnika mocy cos fi Dopłaty (+) i opusty (-) w %% od kosztów zakupu energii
skala A skala B skala A skala B
1,00
0,99 0,69 + 44 + 64
0,98 0,68 + 48 + 68
0,97 0,67 + 52 + 72
0,96 0,66 + 56 + 76
0,95 - 12 0,65 + 60 + 80
0,94 - 10 0,64 + 64 + 84
0,93 - 8 0,63 + 68 + 88
0,92 - 7 0,62 + 72 + 92
0,91 - 6 0,61 + 76 + 96
0,90 - 20 - 5 0,60 + 80 + 100
0,89 - 18 - 4 0,59 + 84
0,88 - 16 - 3 0,58 + 88
0,87 - 14 - 2 0,57 + 92
0,86 - 12 - 1 0,56 + 96
0,85 - 10 0 0,55 + 100
0,84 - 8 4 0,54 + 104
0,83 - 6 + 8 0,53 + 108
0,82 - 4 + 12 0,52 + 112
0,81 - 2 + 16 0,51 + 116
0,80 0 + 20 0,50 + 120
0,79 + 4 + 24 0,49 + 124
0,78 + 8 + 28 0,48 + 128
0,77 + 12 + 32 0,47 + 132
0,76 + 16 + 36 0,46 + 136
0,75 + 20 + 40 0,45 + 140
0,74 + 24 + 44 0,44 + 144
0,73 + 28 + 48 0,43 + 148
0,72 + 32 + 52 0,42 + 152
0,71 + 36 + 56 0,41 + 156
0,70 + 40 + 60 0,40 + 160
* Z dniem 1 stycznia 1955 r. utrzymuje się w mocy na 1955 rok nin. zarządzenie, zgodnie z § 3 zarządzenia Ministra Energetyki z dnia 14 stycznia 1955 r. w sprawie wysokości dopłat i opustów za współczynnik mocy na rok 1955 (M.P.55.8.87).
1 § 3 ust. 1 zmieniony przez obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 października 1954 r. o sprostowaniu błędu (M.P.54.96.1101) z dniem 13 października 1954 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-82.951

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zmiana wysokości dopłat i opustów za współczynnik mocy (cos fi).
Data aktu: 20/08/1954
Data ogłoszenia: 31/08/1954
Data wejścia w życie: 01/09/1954, 31/08/1954